tammikuu 10, 2025, 18:39:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili Zombiet

Aloittaja Zombie, kesäkuu 19, 2006, 11:10:26 ap

« edellinen - seuraava »

JartsaP

Mulla on myös teen siemeniä haudattuna purkkeihin, olleet myös monta kuukautta jo, taitavat olla tosi hitaita. Kahvipensas on ostettu kaupasta...

Zombie

Teepensas... se voisi olla myös aika jännä kasvi. Tosin nyt ei oikein ole tilaa ja valoa kasvatella kuin chilejä ja niistäkin pitäisi antaa pois muutamia taimia ja puska. Mutta ehkäpä sitten tulevaisuudessa voisi alkaa kasvattelemaan tropiikkia itselleen  :) . Satun pitämään niin sademetsistä ja trooppisista kasveista  :lol:.
Mistä hankitte noita teepensaan siemeniä?

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Zombie"Teepensas... se voisi olla myös aika jännä kasvi. Tosin nyt ei oikein ole tilaa ja valoa kasvatella kuin chilejä ja niistäkin pitäisi antaa pois muutamia taimia ja puska. Mutta ehkäpä sitten tulevaisuudessa voisi alkaa kasvattelemaan tropiikkia itselleen  :) . Satun pitämään niin sademetsistä ja trooppisista kasveista  :lol:.

http://www.exoticgarden.fi

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"
Lainaus käyttäjältä: "Zombie"Teepensas... se voisi olla myös aika jännä kasvi. Tosin nyt ei oikein ole tilaa ja valoa kasvatella kuin chilejä ja niistäkin pitäisi antaa pois muutamia taimia ja puska. Mutta ehkäpä sitten tulevaisuudessa voisi alkaa kasvattelemaan tropiikkia itselleen  :) . Satun pitämään niin sademetsistä ja trooppisista kasveista  :lol:.

http://www.exoticgarden.fi

Tuolla on oikeastaan aika kiintoisa capsicum-tarjonta. Tiedot vähän niin ja näin, mutta paljon pahempaakin on nähty. Mikä kiintoisinta, tarjolla myös villi-annuumia, baccatum ja pubescens. Ovatkohan käyneet täällä katsomassa mitä kannattaisi ottaa myyntiin? :-) Suomi on selvästi pääsemässä chilikulttuuriin. ;)

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Exotic Garden"
CAPSICUM annuum var. aviculare
Marjapaprika 'Bird´s Eye'

(K-M) (70) (kk.7-9) Trinidadilainen pippuri. Tiiviit, pitkäikäiset taimet. Pienet pyöreät, punavihreät hedelmät. Valtavan voimakas - luultavasti maailman tulisin lajike. 50000 K. Riittää 15 taimeen.

:roll:

-Sale
Sauli Särkkä

Zombie

Siellä puhuttiim muistaakseni joissakin lajikkeissa että kuuluu maailman tulisimpiin lajikkeisiin tai että se on luultavasti yksi tulisimmista... No sekin oikeastaan riippuu siitä kuka sitä chiliä oikein syö  :roll:

Ehkäpä tilaan teepensaan siemeniä sieltä kun on jotain muutakin tilattaaa mielessä. Silloin aikankin "säästäisi" postikuluissa. Mm. fishpepper on tässä kiinnostanut erikoisella ulkonäollään
CAPSICUM annuum
Nimi
   Chilipaprika 'Fish Pepper'
Tuoteselostus
   (Y) (70) (kk.6-9) Kulttuuriperintö - viljelty jo ennen vuotta 1870. Kotoisin Afrikasta ja Amerikasta. Erikoinen kasvi, jonka lehdissä on vihreitä ja valkoisia lieskoja. Kauniit, raidalliset, moniväriset hedelmät. On perinteisesti käytetty kalalle, äyriäisille ja salsaan. 125 T. Riittää 8 taimeen.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"
Lainaus käyttäjältä: "Exotic Garden"
CAPSICUM annuum var. aviculare
Marjapaprika 'Bird´s Eye'

(K-M) (70) (kk.7-9) Trinidadilainen pippuri. Tiiviit, pitkäikäiset taimet. Pienet pyöreät, punavihreät hedelmät. Valtavan voimakas – luultavasti maailman tulisin lajike. 50000 K. Riittää 15 taimeen.

:roll:

-Sale

Kasvumaa Trinidad pistää miettimään josko kyseessä olisi sittenkin pienimarjainen chinense... Silloin väitteessä olisi jo enemmän perää.

JartsaP

Exotic Gardenilla on aika kovat hinnat, paljon asiavirheitä sivuillaan, ja siemenet kuulemma tuppaa olemaan vanhoja. Esim. Ruotsista löytyy sama valikoima edullisemmin:
http://www.impecta.se/
Itse tilailen siemeniä milloin mistäkin päin maailmaa... onhan noita paikkoja, ei kai tuppusuomesta ole pakko ostaa mitään.
Laitanpa kiellon päälle vielä pari muuta ulkomaalaista paikkaa, mistä olen tilannut kaikenlaista kivaa, osalla on myös chilejä:
http://www.raravaxter.com
http://www.plantexplorers.com/twiningvine
http://www.gardensnorth.com
http://vandusen.plantexplorers.com
http://www.maksimarket.ee
http://www.sandemanseeds.com
http://www.tradewindsfruit.com/
http://suomeksi.kpr.sk (suomennosvirheistä saa syyttää allekirjoittanutta  :oops: )
http://www.ecuadorexplorer.com/guaycuyacu
http://www.readytogrow.co.uk/
http://www.sunshine-seeds.de/
http://trees-seeds.com/
http://www.nickys-nursery.co.uk/

En kyl muista nyt enempää... vaikka varmaan jotain unohtui.
Noita nyt voi kaikkia suositella hankintapaikoiksi. Muuten, ennen kuin tilaa ihan tuntemattomasta paikasta, kannattaa ehkä vilkaista kommentteja tuolta: http://davesgarden.com/gwd/

Tietyin varauksin voi suositella myös Reimeriä, http://www.reimerseeds.com/ , siitä onkin täällä paljon keskusteltu. Varmaan laajin valikoima chilejä ja muutenkin aika paljon kaikenlaista, valitettavasti itävyys on kehno, lajikepuhtaus ja -oikeellisuus kyseenalainen ja asiakaspalvelu tylyä. Laajan valikoiman vuoksi silti joskus harkinnan arvoinen paikka.

eSeeds-com -nimiseen firmaan on myös syytä suhtautua varauksella. Tilaukseni sieltä viivästyi, mitään ilmoitusta en saanut ja firmaan oli todella vaikea saada mitään neuvotteluyhteyttä, eivät esim. vastaa sähköposteihin ensinkään. Lopultakin, vaikeuksista huolimatta siemenet toimitettiin, ja jopa hyvityksenä oli ylimääräisiä pussukoita mukana.

Tämänkin kanssa oli muistaakseni jotain häslinkiä, olen vaan unohtanut että mitä: http://www.seedfest.co.uk/

Zombie

No tuossa onkin muutamia linkkejä mitä saa täsä lähipäivien aikana käydä läpi, kiitos :) . Jos vielä vain saisi tarpeeksi rahaakin tulevaisuudessa...

Zombie

Tänään huomasin että viimein muutama apachepötkylä alkaa jopa punertamaan puskassa. Tosin kaikki raakileet tässä kaupassa ostamassani puskassa jäivät vähän pieniksi... No jaa. jauhetta on silti luvassa ja maistiaisia jollekin pahaa-aavistamattomalle teinille luokkatoverille, tarkemmin sanottuna sille suupaltille joka istuu takanani (jos vain tulisuutta riittää paloissa). Hitsi kuin ei ole habaneroja hänelle, se olisi ollut kyllä paikallaan x). Alan kiusaamaan jo nuorempiani  :roll: . No kun satun olemaan tällainen ilkeä kiusanhenki.

Uuteen purkkiin siirretty Malaquete (C. Baccatum) ei tunnu voivan oikein hyvin. Ne muutamat alimmat lehdet tuntuvat siltä, kuin se kärsisivät nesteen vajauksesta, mutta ylimmät ja nuoremmat lehdet eivät ole moksiskaan. Ja vedestä ei pitäisi olla puutetta. Eli varmaankin sillä on jokin juuriongelma...

Onneton Habanerontaimi jolta onnistuin katkaiseman pikkutaimena varren... se ei jäänyt ainoaksi kärsimykseksi sille. Jouduin katkaisemaan siitä osan pois, kun sen yläosa alkoi kuolemaan jotenkin mystisesti. No nyt se alkaa sitten haarautumaan jo kovaa vauhtia. Ruukunvaihto alkaa tässä olla lähellä sitä, aivan kuten on myös yhdellä PI-44152:sella (se kaikkein onnettomin niistä, joka ei ole enää onneton).

Eipä tässä ole ollut oikein aikaa katsella chilien perään. Ihan hyvä jos on edes jaksanut kastellakaan niitä kun koulupäivät alkavat olla niin raskaita. Tosin lohduttavana puolena on se että me naiset/tytöt pidämme prosessipuolella pokia vähän kurissa. Heh heh hee... tässähän alkaa jo ihan taantumaankin hiljalleen  :wink: . No onneksi nuo isommat pärjäävät ulkona ilman kasteluakin jonkin aikaa, mutta nuo apache-mutantit ovat vähän kuivahtaneen näköisiä oikein kuumina ja aurinkoisina päivinä. Vähän sekava kirjoitus, mutta se johtuu siitä että olen nyt jo vähän väsynyt. Sitä se teettää kun joutuu heräämään vähän yli klo 06. Koulua on 08-15.30 ja kotona olen siinä 16.20 paikkeilla. eli tekemistä todellakin koko päiväksi.... ja chileille olen antanut huomiota heti kun saavun koulusta kotiin.

Zombie

Tänään viimein, VIIMEIN, löysin ja ostin itselleni jonkinmoisen vesipumpun tulevaan hydroon. Eli enää pitää vain hankkia kasvualusta ja lannoitteet sille kasville joka hydroon tulee pääsemään (en ole vielä tosin päättänyt että minkä sinne laitan). Hitsi kun ei ole oikein rahaa ostaa noita lannoitteita... tai siis vesiviljelyyn tarkoitettuja sellaisia. No jos nyt saisin ensin laitettua sen opintotukihakemuksen menemään, niin sitä rahaakin saattaisi alkaa hiljalleen tulemaan tännekin. No jos nyt odotan että saan rahaa tarpeeksi tähän mukavaan harrastustoimintaan... Eli aloitan siis tulevaisuudessa toivottavasti hydroilun, kunhan kaikki tarpeellinen on ensin hankittu.

Nyt lähden tästä päivittämään tietojani vesiviljelystä  :wink:

Zombie

Eilen tässä värkkäilin itselleni kastelupullon jonka korkista lähtee sumutinpullossa ollut "letku". Ihan kätevä verrattuna tavallisesta pullosta kastelemiseen, nyt vettä ei tule niin massiivisesti ja sitä ei lentele enää pöydille  :) . Sotkua on siis luvassa vähemmän...
Oli erittäin mukavaa kun oli aikaa ja ideaa alkaa väsäämään tuollaista. Piti siinä keksiä paras keino saada tehtyä siihen korkkiin juuri sopiva reikä sille letkulle. Se oli sitä tee-se-itse- meininkiä.

Malaguete piristyi heti kun toin sen sisätiloihin ikkunalaudalle. juuret eivät luultavasti saaneet tarpeeksi vettä ja vielä kuuma auringon paahde sai sen niin kärsineen näköiseksi. Nyt se saa kasvatella uusia juuriaan sisätiloissa kaikessa rauhassa ja mielellään voisi myös vahvistua tuuletuksessa.

Eilen onnistuin (jälleen) pudottamaan yhden taimen lattialle  :roll: . Onnekseni se ei ollut mikään tärkeä, joten nakkasin sen heti menemään, kuten tulen tekemään sille yhdelle tilaa vievälle golden cayanne:n taimelle. Se ei näytä oikein miltään nyt ja siemeniä on niistä aika runsaasti tallessa, eli kompostiin vain sekin. Tilaa siinä ikkunalla ei katsokaas ole ihan mahdottomasti ja olisi hyvä jos kaikki ne nuorimmat pääsisivät siihen tuuletukseen ettei niistä sitten tulisi mitään oikein honteloita tikkuja täysikasvuisina.

Pitäisi tehdä ötökkätarkastus noille ulkona oleville puskille, kun on siitä viimeisimmästä jo aika kauan aikaa. Ja niitä nuppujakin saa edelleen poistaa... ne eivät tunnu nyt uskovat että kukkasesonki alkaa jo olla ohi tälle syksylle  :lol:

Zombie

Chilit alkavat kypsymään puskissa... myös pitkulaiset apachet alkavat kypsymään. Voisin alkaa tästä lähtien kutsumaan niitä mutanttipuskia joillain nimillä että kirjoittaminen selkiytyisi. Olkoon se missä kasvaa pitkulaisia apacheja on nimeltään Apache Pitkulainen ja se toinen taas on sitten Apache Pötkyläinen. Otan noista mutantti-apacheista siemenet talteen ja katson millaisia epeleitä niistä sitten kasva seuraavana kautena  :D .
Ongelmia on ilmestynyt... en enää oikein kunnolla erota Pötkylä-puskasta että mitkäs niistä patukoista siellä oli niitä risteytettyjä. Olisi varmasti kannattanut merkata ne jotenkin sinne, mutta eipäs silloin oikein tullut mieleen... No toivottavasti ne sitten kypsyvät ensimmäisinä puskasta, koska ne myös olivat ensimmäiset jotka pölyttyivät siellä, en ole edes varma nyt kuinka monta kukkaa pölytin siellä *olen piiloblondi*

Tänään onnistuin sitten, jälleen, pudottamaan yhden taimen lattialle. Hittolainen, miten tätä voi satua! Onnekseni se jälleen vähäpätöinen kasvi, jonka siemeniä kyllä on tallessa. Mutta tämä koheltaminen alkaa olla jo huolestuttavaa, melkeinpä yhtä huolestuttavaa kuin se että alan hiljalleen muuttumaan sekopääksi... Ja se taas johtuu siitä että tarvitsisin jonkun joka olisi minua rauhallisempi ja kärsivällisempi monessa asiassa. Eli mies on hakusessa  :D .

Joudun vuolla uudet tukikepit PI-441552:sille. Se toinen varsinkin tykkäsi kun vaihdoin sen isoon ruukkuun ja nyt se on sitten innostunut kasvamaan pituutta kovinkin ja vanha tukikeppi alkaa jäädä pian pieneksi. Ei auta kuin mennä etsimään jälleen pajupuskasta tarpeeksi pitkä paju... Ja käyttämään puukkoa, mikä voi olla minulle kohtalokasta. Puukolla en ole vielä saanut viil--... ai olenpas, meinasi sekin lipsahtaa mielestä.

Olen nyt kovin tuotteliaalla tuulella. Taitaa johtua tuosta kahvista, se saa minut varmaankin nyt vähän hyperaktiiviseksi ja lörpöttelemään tänne asiaa ja vähän sen vierestäkin. Jos vaikka hakemassa kävisin kahvia uuden kupposen... yesssss....

Golden Habanero pääsi eilen uuteen ja tilavampaan purkkiin kasvamaan. Saa nähdä innostuisiko se kasvamaan pituutta tässä lähiaikoina. Haba näyttää nyt jo sellaiselta hitaasti pituutta kasvavalta puskalta. Ei siitä kyllä tarvitsisi tullakaan mitään hirveän korkeaa kasvia, enkä usko että edes tuleekaan. Ihme sellaiseen tarvittaisiin.

Prairie Fire on aivan mahdoton kääpiöpuska. Vaikka kuinka yritän nyppiä siitä nuppuja, niin siihen vain tulee uudelleen ja uudelleen lisää. Ja se nyppiminen ei ole edes mitään kovin helppoa puuhaa kun koko kasvi on oikeastaan hyvin tiivislehtinen puska. Yritä siinä sitten nyppiä pinsettien kanssa niitä mini-nuppuja pois, ehkäpä kyllästyn siihen touhuun vielä jokin päivä.

Nyt on sitten loppuhuipennuksen vuoro: olen onnistunut hukkaamaan ne kahvinsiemenet jotka sain Pauligilta ja eikä minulla ole hajuakaan missä ne ovat! Eli kaikesta huolimatta minulla pyyhkii jälleen todella hyvin  :roll: .

Aji Inferno

Jos saat Habaneron kasvamaan kunnolla pituutta, silloin jotain on mennyt luultavasti pieleen... ;) Se on terve nuorukainen jos siitä tulee mieleen lähinnä jokin Afrikan savannin leveä, matala puu. Eikun rairuohoa,  muovielefantteja ja leijonia kasvin alle, niin savannifiilis on täydellinen! Ja tutuille lisää ällisteltävää... :)

Kannattaa muuten muistaa että me miehet tiedämme liiankin hyvin naisten pahamaineisen historian aviomiesten myrkyttäjinä... ;) Monen perussuomalaisen nakit-ja-muusiäijän mielessä chiliä kasvattava nainen on verrannollinen pahimpiin syanidi/sinihappokemisteihin... Mutta sitten taas toisaalta, ainakin näiden foorumien lukijoille habaneropuska tai pari naisen ikkunalaudalla on vain suuren suuri plussa! :)

svalli

Lainaus käyttäjältä: "Zombie"
Prairie Fire on aivan mahdoton kääpiöpuska. Vaikka kuinka yritän nyppiä siitä nuppuja, niin siihen vain tulee uudelleen ja uudelleen lisää. Ja se nyppiminen ei ole edes mitään kovin helppoa puuhaa kun koko kasvi on oikeastaan hyvin tiivislehtinen puska. Yritä siinä sitten nyppiä pinsettien kanssa niitä mini-nuppuja pois, ehkäpä kyllästyn siihen touhuun vielä jokin päivä.

Miksi ihmeessa nypit niita nuppuja? Prairie Fire on matalakasvuinen koristechili, joten anna sen vaan kukkia. Mina en nypi nuppuja mistaan puskista ja varsinkin koristechilit on taynna hedelmaa, vaikka olen antanut kaikkien kukkien kukkia.

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"Kannattaa muuten muistaa että me miehet tiedämme liiankin hyvin naisten pahamaineisen historian aviomiesten myrkyttäjinä... :wink:

Ahaa, nyt alkaakin paljastumaan Tommin mielen syvimmat pelot... :wink:
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "svalli"
Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"Kannattaa muuten muistaa että me miehet tiedämme liiankin hyvin naisten pahamaineisen historian aviomiesten myrkyttäjinä... :wink:

Ahaa, nyt alkaakin paljastumaan Tommin mielen syvimmat pelot... :wink:

Totta, suoraan listaltamme "Infernolaisten 100 suosikkipelkoa"! 8)  
Vaikka kyllähän jollain Naga Morochilla saisi varmaan heikkovatsaisemman hyvinkin sairaalaan ellei suorastaan taivaallisille chiliviljelyksille, kun ruokaan sopivasti kätkisi... Oli meinaan niin hirveää tavaraa tuo Blair's 2AM soosi ettei mitään määrää - ja ajatus paprikasta joka on *vielä* vahvempi, kyllä... huh! No, ilmankos tuota hirmua keittiön ikkunalaudalla jo kasvaakin... ;)

Zombie

Miksi ihmeessa nypit niita nuppuja? Prairie Fire on matalakasvuinen koristechili, joten anna sen vaan kukkia. Mina en nypi nuppuja mistaan puskista ja varsinkin koristechilit on taynna hedelmaa, vaikka olen antanut kaikkien kukkien kukkia.

Ajattelin että jos se venähtäisi muutaman millin ja pitäisi vähän taukoa tuotannosta, tosin se tuntuu jo varmasti olemaan valmis tekemään kukkaa. Eiköhän sen juuretkin ole jo kasvaneet tarpeeksi että se vosi vaikka kukkiakkin... Ja eipä tarvitsisi alkaa stresaamaan sen kukistakaan.

Habaneropuska minulla tarkoittaa sitä että ystäväni saavat/joutuvat syödä epäilyttäviä chilejä minun ilkeän virneeni kera  :) . Paha ihminen kun toisinaan olen muille, heh heh hee... Nainen taitaa sittenkin olla kaiken pahan alku  :lol: ... ainakin minun tapauksessani. Onneksi ystäväni osaavat jo epäillä jotain kun näkevät naamallani sellaisia epäilyttäviä hymyjä käärmekatseeni kera ----> silloin voi jo juosta kun alan tarjoamaan chiliä toiselle, hyvin luultavasti se on tulinen silloin!
Oli mukavaa nähdä kun ystävistäni oli tuonut erääseen kaveriporukan yhteiseen tapaamiseen chilin (siemenet ostettu exotic gardenista muistaakseni) ja kyyneleet virtasivat, lähti myös yksi pienelle hypäkälle siinä... Ei se chiliä syöneen suuhun niin tuliselta tuntunut, mutta tottumattomalle se voi olla jo aika kokemus. Oli muuten paksu seinäinen ja sellainen paprikan makeus siinä. Polte oli yllättävän mukavan tuntuista.
Pitää varmaankin tarjota tälle ystävälleni muutamia omia siemeniä kasvatukseen alkukeväästä  :D . Jos vaikka hän siitä innostuisi enemmänkin chiliä kasvattamaan.

Niin ja ajatelkaapas jos naisen ikkunalaudalla kasvaisi tuota kuuluisaa Naga Morochia... heh heh hee, pelottava ajatus  :twisted:

Aji Inferno

Ajattelin että jos se venähtäisi muutaman millin ja pitäisi vähän taukoa tuotannosta, tosin se tuntuu jo varmasti olemaan valmis tekemään kukkaa. Eiköhän sen juuretkin ole jo kasvaneet tarpeeksi että se vosi vaikka kukkiakkin... Ja eipä tarvitsisi alkaa stresaamaan sen kukistakaan.

Niin ja ajatelkaapas jos naisen ikkunalaudalla kasvaisi tuota kuuluisaa Naga Morochia... heh heh hee, pelottava ajatus  :twisted:

Anna kukkia vaan - kyllä se tietää mitä tekee... Kohta sille on jo talvilevon aika muutenkin, ensi keväänä saa sitten päästää kasvumeininkinsä valloilleen!

Ja mitä Naga Morichiin ikkunalaudalla tulee, niin eiköhän tuo jotenkin saada järjestymään... Kavereillesi se on vaan very, very Bad News..!  Niin, ja tarkemmin ajatellen myös maailman miehille... 8)

Kaverien kiusaamiseen muuten aivan ehdoton on Rocopica. Viattoman näköiset sentin kokoiset nätit marjat... suoraan helvetistä! Ja niitä tulee *paljon*! ;)

Zombie

Luulen että jos saisin yllytettyä jonkun tuttavani syömään yhden Nagan, niin välit menisivät luultavasti poikki hyyvin pitkäksi aikaa... Mutta se puska voisi olla hyvinkin verraton, tosin vain pitäisi hankkia ne siemenet ensin. Vai olisikohan parempi jättää siemenet hankkimatta, niin ei tulevaisuudessa tulisi tarpeettomia kiusauksia aiheuttaa muille tuskaa  :wink: . Pitää vain jaksaa odotella ensikautta, jos vaikka silloin tulisi noita Habaneroja omaan käyttöön... pitää testata että kuinka tulisia ne oikein ovat ja niitä voi uskaltaa syöttää kavereille pieninä paloina (tosin luulen että ne kaksi extremeä ystävääni saattaisivat jopa puraista kunnon palasen jopa habasta)
Rocopica näyttää kieltämättä aika viattoman oloiselta marjalta, mutta totuus on varmasti toisenlainen. Ulkonäkö voi todellakin pettää  :)

Hitsi kun noita siemeniä on niin paljon... vaikka olen jo valinnut että mitä kasvattelen vanhojen lisäksi, niin silti tuntuu että pitäisi ottaa vielä muutama lajike lisää mukaan. Tosin nyt tulee vastaan tässä tilan ja valon puute talvella. Ellen sitten saa niitä lamppuja jostain hankittua halvalla. hyvä puoli on siitä että molemmat rumat ikkunani ovat etelään päin ja toisessa on jopa se ikkunalautakin. Pitäisi käydä tarkistamassa ladosta olisiko siellä jotain sellaista, sellaista... vaikea selittää kun sille ei löydy nimeä, no sellaista pientä "kaiteellista pöytää" johon voi laittaa kasveja riviin. Jos vaikka jaksaisin ottaa selvää noiden chilieni talvehtimisominaisuuksista, niin tietäisi että mitkä niistä tarvitsisivat oikein lamppuja avuksi. Toiveena ja unelmana on että saisin nuo nyt kituutettua talven yli hengissä.

Jälleen tämä kahvi saa minut vuodattelemaan tänne kaikkia asioita. Taitaa olla vähän vaarallista ainetta... taidan nyt tyytyä pressopannulla tehtyyn kahviin.

Ja jos jollain muullakin on yhtä tuottelias tuuli, niin voi vaikkapa kertoa minulle millaisia nämä lajikkeet ovat kasvattaa: Lemon Drop, Peter Pepper, PI-260560 ja Starfish. Tietysti voisin ottaa ja itse etsiä niistä asiaa  :roll: . Annetaanpas nyt täällä muillekin suunvuoroa välillä :wink:

H-Bomb

Lainaus käyttäjältä: "Zombie"Ja jos jollain muullakin on yhtä tuottelias tuuli, niin voi vaikkapa kertoa minulle millaisia nämä lajikkeet ovat kasvattaa: Lemon Drop, Peter Pepper, PI-260560 ja Starfish. Tietysti voisin ottaa ja itse etsiä niistä asiaa  :roll: . Annetaanpas nyt täällä muillekin suunvuoroa välillä :wink:

Tuotteliaasta en tiedä, mutta pari sanaa ylläolevista:

Lemon Drop: Keskikokoinen baccatum, joka on tuottelias ja mielestäni melko helppo kasvattaa. Melko kiukkuinen polte  :wink:

Peter Pepper: Ei kokemusta, mutta annuumina saattaisi olla tavallista herkempi tuholaisille tms. Tätä kasvattaneet kertokoon tarkemmin.

PI 260560: Aika "hontelo" kasvi, josta saa sitomalla helposti jopa pallomaisen kasvin. Itselläni ainakin kaunis ja sidottuna ei kovin suuri. Kasvutapa on tosiaan sellainen "rönsyilevä" eli pieniä hentoja oksia, jotka kasvavat luikerrellen. Satoisa ja lähes tai kokonaan tuleton.

Starfish: Tällä kaudella ensimmäistä kertaa, mutta lyhyt kokemus sanoo, että on todella korkeakasvuinen. Minulla ainakin lienee kasvihuoneen korkein kasvi. Ehkä osittain siksi (ainakin minulla) hieman myöhäisempi kuin moni muu bacca..?

-Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz