tammikuu 09, 2025, 22:41:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

"Ylivuotiset" turpeet

Aloittaja AMa, heinäkuu 02, 2006, 13:08:34 ip

« edellinen - seuraava »

AMa

heinäkuu 02, 2006, 13:08:34 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 22, 2014, 18:09:22 ip käyttäjältä AMa
.

Toivo

Mikä on kuvissa ylä keskellä oleva ''häkkyrä''? :D Ja oliko viime vuonna noissa säkeissä chilejä vai muita kasveja?

AMa

LainausMikä on kuvissa ylä keskellä oleva ''häkkyrä''?

Jo Wanhojen babylonialaisten keksimä riippuvat puutarhat :wink: Noita on 7 kpl "kurkihirrestä" roikkumassa, ei vaan näy kuin nuo kaksi perimmäistä. Muut on ylempänä ettei pää kolise niihin.

LainausJa oliko viime vuonna noissa säkeissä chilejä vai muita kasveja?

Chilejä, ei muuta. Pari vuotta sitten oli säkki tomaattia ja säkki tavan paprikaa. Oli sen verran huono panos-tuotos, että en niitä sen koommin ole kasvattanut.

Toivo

Voi olla,kuten jo sanoitkin, että talvi on vienyt ravinteet :D  Tai sitten vaan chilit ottivat viime kaudella kaikki ravinteet. Miten nyt lannotat?

AMa

LainausTai sitten vaan chilit ottivat viime kaudella kaikki ravinteet.

Taisinpa ilmaista itseni epäselvästi  :oops:  siis keräilin turvesäkit paikallisen K-raudan pihan perältä, viimevuotiset omat säkkini on jo heivattu mäkeen.

LainausMiten nyt lannotat?

Puutarhan täyslannoksella NPK 16-9-22 ohjeen mukaan  n. 2-3 rkl / 50 litraa vettä.

Omskakas

Epäilen kyllä, etteivät lannoitteet noinvain lähde kävelemään turvesäkeistä, jos niiden läpi ei vettä pääse valumaan. Kallistuisin mielummin siihen, että kyse voisi olla turve-erän epätasalaatuisuudesta. Mikä oli turpeen 'merkki'?

Minullakin on ollut vastaavia kokemuksia siitä, miten kasvuturpeessa (jossa pitäisi olla riittävästi ravinteita) kitunut kasvi on lähtenyt uuteen spurttiin reilulla lannoituksella.

Toivo

Minä luulin että nuo säkit olivat käytettyjä ja vesi pääsisi virtaamaan läpi ja veisi ravinteet mennessään, mutta jos ovat uusia niin saatta olla samankaltainen ''valmistusvika'' kuin biolanilla viime vuonna mustassamullassa.

AMa

Ne säkit oli nimen omaan K-raudan pihalla, hyllyssä, säkki siellä toinen täällä. Ei suojaa sateelta. Veikkaan, että osa oli vuoden vanhoja ja osa kaksi. -> vuoden vanhoissa kasvu pysähtyi, 2 vuotta vanhoissa kasvu pysähtyi aikaisemmin ja lehdet ehtivät kellastua.  :?:

LainausMikä oli turpeen 'merkki'?

Kekkilän Puutarhaturve 85 l.

Totta, voihan tuo johtua epätasalaatuisuudestakin; mulla on kokemusta vain 34:sta säkistä kuranttia tavaraa ja 16:sta epäkurantista.

cornell

Peukkua sinne... hieno pelastus... muutenkin tosi havainnollinen tapaus... lannottaa pitää.... onnea sadotukseen...

mulla on ilmeisesti hieman traumoja näistä kasvatusongelmista sillä aina ilahduttaa nähdä jonkun niistä selviävän...
¨käynks mä usein täällä?¨