tammikuu 09, 2025, 23:34:59 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Varkaista

Aloittaja tknummelin, heinäkuu 11, 2006, 17:38:08 ip

« edellinen - seuraava »

tknummelin

Kun kasviin (tässä tapauksessa tomaatti) tulee varkaita, niin nehään saksitaan pois. Mutta mutta: poissa ollessani on ehtinyt tulla varkaita, ja varkaisiin jo runsaanlaisesti kukkia. Saksinko pois, vai annanko olla?

Toivo

Itse olen omistani repinyt pois, muuten siitä tulee semmonen puska.

Outi

Itse en asiasta tiedä, mut oon antanut olla. Pukkaa mulla ne varkaatkin jo hetelmätä (vai marjaa?). Mun mielestä se "puskamaisuus" on vaan esteettisesti kaunista. Sadon kannalta en osaa sanoa.

svalli

Jos tomaatteja kasvattaa avomaalla varkaat kannattaa jattaa paikalleen, silla lehdet suojavat tomaatteja auringon poltteelta. Kolmeen vuoteen en ole nyppinyt varkaita ja tomaatit kasvavat ja tuottavat mielestani paremmin kuin  ennen jolloin nypin varkaat pois. Onhan ne tietenkin valtavia puskia ja koko tomaattipenkki on kuin viidakko.

Jos varkaissa on jo kukkia, jattaisin ne paikoilleen. Jos sulla on useampia tomaattikasveja voisit vertailun vuoksi koittaa osasta poistaa varkaat ja osaan jattaa ne kasvamaan.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "svalli"Jos tomaatteja kasvattaa avomaalla varkaat kannattaa jattaa paikalleen, silla lehdet suojavat tomaatteja auringon poltteelta.

Kasvihuoneessa ovat, mutta polte on kyllä aika älytöntä joskus keskipäivisin!

Lainaus käyttäjältä: "svalli"
Kolmeen vuoteen en ole nyppinyt varkaita ja tomaatit kasvavat ja tuottavat mielestani paremmin kuin  ennen jolloin nypin varkaat pois. Onhan ne tietenkin valtavia puskia ja koko tomaattipenkki on kuin viidakko.

...eli jätän nyt nyppimättä, jotenkin on vielä semmoinen hytinäkin, että nuo ohuemmatkin varret jaksavat myös kantaa (kirsikka)tomaattinsa.

Lainaus käyttäjältä: "svalli"
Jos sulla on useampia tomaattikasveja voisit vertailun vuoksi koittaa osasta poistaa varkaat ja osaan jattaa ne kasvamaan.

Taidan jättää nyppimiset kokonaan pois, kasveja on vain kuusi... :)

Isot kiitokset neuvoista sinne lammen toiselle puolelle!

JartsaP

Nypin varkaat runkotomaateista, mutta en pensas- tai amppelitomaateista. Näin sen kai kuuluukin mennä? Niin ja alimpia lehtiä on hyvä nyppiä myös sitä mukaa kun köynnös kasvaa. Tiheä kasvusto on altis taudeille ja homeille, ja tomaatit kypsyvät kuulemma paremmin auringossa.

Outi

Äh. Mun lukutaito taas tökkii. En just hoksannu että sähän tosiaankin puhut tomaateista. Oma vastaukseni käsitteli chilejä. Sorry. :roll:

Palaan takaisin palstalle, kunhan olen opetellut lukemaan uudelleen. :)

svalli

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Nypin varkaat runkotomaateista, mutta en pensas- tai amppelitomaateista. Näin sen kai kuuluukin mennä?

Näinhän aina neuvotaan, mutta minä en nypi varkaita edes runkotomaateista, joita suurin osa kasveistani on. Alimmat lehdet tippuvat minulla luonnostaan, koska maaperään on pesiytynyt jokin yleinen tomaattien sienitauti (early blight), joka aiheuttaa alalehtien kellastumisen ja putoamisen. Satoon tämä tauti ei ole vielä vaikuttanut, joten en ole ollut siitä huolissani. Istuttaminen harvempaan auttaisi tietenkin tuon taudin leviämisen estoon.  Tai jos nyppisin ne varkaat, ei puskista tulisi sellaista viidakkoa :wink: . Varkaiden nyppiminen yli 50:stä puskasta on vähän liikaa aikaa vievää, kun pitää huolehtia chileistäkin.

Liian voimakas auringonpaiste polttaa tomaattien pintaan rumia jälkiä, josta koko hedelmä saattaa lähteä myös homehtumaan tai mätänemään. En tiedä onko siinä perää, että tomaatit tarvitsevat aurinkoa kypsyäkseen. Raakana poimitut kokoonsa kasvaneet tomaatithan kypsyvät pimeässä kaapissakin. Asiaa pitäisi kai tiedustella tomaattitohtorilta.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

mau

Kyllä tomaatit loppukypsyvät (tai ehkä pikemminkin värittyvät) ilman auringonvaloakin, mutta makua ei voi verratakaan auringossa kypsyneisiin!

Kasvuston suhteen olen hyvällä menestyksellä noudattanut ammattiviljelijäystävältäni jo vuosia sitten saamaani ohjetta: runkotomaateista poistetaan kaikki varkaat ehdottomasti - mitä pienempänä, sitä parempi - ja lehdistöä karsitaan niin, että kypsyvän tertun alle jää aina kolme lehteä. Syksyä kohti kasvusto muuttuu tällä reseptillä todella ilmavaksi eikä sieni- yms. taudeista ole vaaraa - ja satoa tulee!