Chilin negatiiviset terveysvaikutukset - - Onko niitä ja missä määrin?

Aloittaja bassino, heinäkuu 19, 2004, 13:06:28 ip

« edellinen - seuraava »

masaiman

Syötkö tomaattia? Meikäläinen joutui jättämään tuoreen tomaatin pois ruokavaliosta kokonaan muutama vuosi takaperin kun useamman kokeen (ja yhtä monen aftan) jälkeen totesin sen johtuvan hyvin suurella todennäköisyydellä juuri tomaateista. Sen jälkeen en ole aftoja saanut kun kerran-pari ja silloinkin olen syönyt vieraissa tomaattia salaatissa. Paprikalle olen allerginen- chilille en. Tosin tämä saattaa johtua siitä, että allergia ei ole kovin paha ja tuoretta chiliä en ole saanut syötyä allergian laukaisevaa määrää... oranssi paprika ei ole läheskään niin paha kuin punainen. Ja on ainakin mun suuhun paljon paremman makuista.

mohla

Lainaus käyttäjältä: mattson - lokakuu 02, 2010, 23:45:38 ip
Syötkö tomaattia? Meikäläinen joutui jättämään tuoreen tomaatin pois ruokavaliosta kokonaan muutama vuosi takaperin kun useamman kokeen (ja yhtä monen aftan) jälkeen totesin sen johtuvan hyvin suurella todennäköisyydellä juuri tomaateista. Sen jälkeen en ole aftoja saanut kun kerran-pari ja silloinkin olen syönyt vieraissa tomaattia salaatissa. Paprikalle olen allerginen- chilille en. Tosin tämä saattaa johtua siitä, että allergia ei ole kovin paha ja tuoretta chiliä en ole saanut syötyä allergian laukaisevaa määrää... oranssi paprika ei ole läheskään niin paha kuin punainen. Ja on ainakin mun suuhun paljon paremman makuista.

Mulla kans melko varmasti tomaatti on saanut aftoja aikaan silloin tällöin. Olen kuitenkin päätellyt, että niillä kerroilla tomaatti on ollut lähes raakaa tai muuten hyvin hapanta. Kypsistä tomaateista ja varsinkin kesän omakasvattamista ei tuollaista ole tullut. Vältänkin lähinnä talvellä tomaattien syömistä "tuoreeltaan" ja syön niitä enemmin kesällä, kun ovat muutenkin parempia maultaan. Täytyy kuitenkin tarkistaa tuo hammastahna-homma kanssa... Aftat ovat kanssa niitä elämän pieniä v-mäisiä asioita, joita ei vaan halua kokea jos pystyy välttämään.

Chilistä en kohtuukäytöllä ole huomannut negatiivisia vaikutuksia, päinvastoin. Hieman liioitellessa chilien käytön kanssa huomaa sitten kyllä kaikenlaista pientä oiretta, mikä onkin normaalia. =)

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: mohla - lokakuu 03, 2010, 00:08:25 ap

Mulla kans melko varmasti tomaatti on saanut aftoja aikaan silloin tällöin. Olen kuitenkin päätellyt, että niillä kerroilla tomaatti on ollut lähes raakaa tai muuten hyvin hapanta. Kypsistä tomaateista ja varsinkin kesän omakasvattamista ei tuollaista ole tullut. Vältänkin lähinnä talvellä tomaattien syömistä "tuoreeltaan" ja syön niitä enemmin kesällä, kun ovat muutenkin parempia maultaan. Täytyy kuitenkin tarkistaa tuo hammastahna-homma kanssa... Aftat ovat kanssa niitä elämän pieniä v-mäisiä asioita, joita ei vaan halua kokea jos pystyy välttämään.

Chilistä en kohtuukäytöllä ole huomannut negatiivisia vaikutuksia, päinvastoin. Hieman liioitellessa chilien käytön kanssa huomaa sitten kyllä kaikenlaista pientä oiretta, mikä onkin normaalia. =)

Kyllä aftat johtuvat ainoastaan natriumlauryylisulfaatista. Itse sain pahoja aftoja kyseisestä aineesta, mutta kun jätin pois kaikki sitä sisältävät tuotteet niin ei ole sen jälkeen aftoja näkynyt. Kuulemma hammaslääkärit tienneet yhteyden jo pitkään, mutta mutta...kyse on pienestä ihmisryhmästä. Oliskos Bluesmanilla asiaan jotain kommentoitavaa. ::)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Quini

Mikä tämä natriumlauryylisulfaatti oikein on? Onko sitä muussa ja missäköhän muussa kuin hammastahnassa. Mä sain nimittäin ihan sikahirveet aftat chorizomakkarasta muutama viikko sitten. Onko sillä jotain koodia vai onko se aina tommonen nimihirviö tuoteselostuksessa.

On se surullista kun vetää kaikenmaailman mausteet ja tuliset chilit mennen tullen ilman vaurioita ja sit saa jostain
hiton makkarasta oireita.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Quini - lokakuu 25, 2010, 20:12:35 ip
Mikä tämä natriumlauryylisulfaatti oikein on? Onko sitä muussa ja missäköhän muussa kuin hammastahnassa. Mä sain nimittäin ihan sikahirveet aftat chorizomakkarasta muutama viikko sitten. Onko sillä jotain koodia vai onko se aina tommonen nimihirviö tuoteselostuksessa.

On se surullista kun vetää kaikenmaailman mausteet ja tuliset chilit mennen tullen ilman vaurioita ja sit saa jostain
hiton makkarasta oireita.

Chorizomakkaraa kyllä epäilen vahvasti mutta aikasemmin mainitsinkin että monissa lääkkeissä on. Varsinkin särkylääkkeissä. Yleensä mainittu näin: sodium dodecyl sulphate tai sodium lauryl sulphate.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumlauryylisulfaatti
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Zabi

lokakuu 26, 2010, 23:17:19 ip #65 Viimeisin muokkaus: lokakuu 26, 2010, 23:34:55 ip käyttäjältä Zabi
Näyttäs siltä että chilin pitkäaikainen käyttö alentaa verenpainetta. :)
Mtv3: Chili alentaa verenpainetta

Ei tietysti negatiivinen vaikutus, mutta sivuaa aihetta.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Pahavaatt

Lainaus käyttäjältä: kyris - heinäkuu 19, 2004, 13:33:27 ip

Ja vuonna 1956 ranskalainen upseeri, L.Stevenel, huomasi Afrikassa mielenkiintoisien käytön chileille. Peräpukamien hoidon! Punaiset chilit paitsi ehkäisevät peräpukamia, myös parantavat ne, parhaimmillaan muutamassa päivässä. (Ja nautitaan siis sisäisesti! Ei ulkoisesti  :p )

Haha! Pitää viedä chilejä tuo tarina saatteenaan yhdelle lehtorille, tässä päivänä eräänä harmitteli että ei kummemmin tarvitse istuksia kun johan ilmestyy noita.

Omakohtaisista kokemuksista sen verran, että jos liian monta habaneroa popsii illasta, saattaa yöllä herätä pieniin vatsaongelmiin. Lisäksi osaavat vielä muistuttaa itsestään palatessaan ravinteiden kiertokulkuun.

Jännittävää kyllä, vastavuoroisesti nuha tuntuu helpottuvan käytön myötä.

Pitkäaikaisista vaikutuksista sitten tarinaa pitkän ajan päästä, tällä hetkellä chilejä on tullut syötyä ahkerasti vasta vähän päälle vuosi :D Ei ole ainakaan hampaat tippuneet tai makuaisti huonontunut.

Avon Barksdale

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - lokakuu 03, 2010, 00:17:21 ap
Lainaus käyttäjältä: mohla - lokakuu 03, 2010, 00:08:25 ap

Kyllä aftat johtuvat ainoastaan natriumlauryylisulfaatista.

Ei pidä muuten paikkaansa. Joskus oli tosi paljon aftoja ja oli pakko mennä lääkäriin. Lääkäri kertoi ettei ihan täysin tiedetä mistä niitä tulee. Antoi kyllä listan eri aineista, joista on havaittu tulevan aftoja. Kyllä listalla oli tomaatit kuten myös toi hammastahnan vaahtoamisaine. Kuulemma ulkomaalaisia tomaatteja myrkytetään sen verran että sekin voi olla yksi syy. Itellä tulee kyllä aftoja kotimaisistakin. Stressi ja flunssa on usein syynä myös omalla kohdalla.

ChiliChillailija

Tiedän, tämä on vanha ketju (Räyhis, huomasin tuon 120 päivää aloituksen). Mutta on kuitenkin mielenkiintoinen ja tämä aihe ei tavallaan vanhene koskaan. Uutta ketjuakaan en viitsinyt perustaa, koska täällä keskustelu oli edennyt niin pitkälle ja tässä ketjussa on tosi paljon tietoa.

Joissakin nettikeskusteluissa (mm. tässä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/800962 ) oli juttua siitä, että chili turruttaa makuaistin.
Itselläni käy kuitenkin siten, että chilinsyönnin jälkeen kun syön chilitöntä ruokaa, niin normiruoka maistuu paljon vahvempana ja maut erottuva paremmin.

Onko muilla tällaisia kokemuksia?
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

unenkuva

lokakuu 19, 2012, 10:17:53 ap #70 Viimeisin muokkaus: lokakuu 19, 2012, 12:38:06 ip käyttäjältä unenkuva
Äkkiseltään en allekirjoittaisi tuota, itsekin olen kuullut juurikin toisin päin asiaa.

Sen verran kommentoisin tuohon iholle hieromiseen. Kapsaisiini toimii oikein hyvin kipulääkkeenä, hermokivun hoidossa käytetään paljon. Myynnissä on kapsaisiinilaastareita, esim Qutenza, joissa on synteettistä kapsaisiinia (scovilleasteikoiltaan 15milj) ja toimii siis ihan oikeasti, jopa paremmin kun "oikeat" lääkkeet, eikä tule sivuvaikutuksia. En siis ole itse töissä lääkefirmassa, mutta satun tietämään muuta kautta

EDIT: Sivuvaikutuksilla meinaan siis perinteisten voimakkaiden kipulääkkeiden kaltaisia juttuja, riippuvuuksia yms. ihoa voi kyllä poltella hieman tms.

Pankkipoju

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - lokakuu 18, 2012, 22:00:52 ip

Joissakin nettikeskusteluissa (mm. tässä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/800962 ) oli juttua siitä, että chili turruttaa makuaistin.

Onko muilla tällaisia kokemuksia?

Täysin päinvastaisia, koen voimakkaita makuaistimuksia mutustaessani tsilii.

Ainoa eväs joka mun kokemuksen valossa turruttaa makuaistin, on pikkunaulat, eli kuivatut neilikan kukat.
Nuissa on öljyä joka toimii paikallispuudutteena. Pari tusinaa kun pureskelee niin voi järsiä kielen ja huulet jälkievääksi.

Apropoo,
kokemuksesta voin kertoa että jos pikkunauloja innostuu enemmänkin pupeltamaan niin seuraavana yönä on odotettavissa käänteistä kutitusta, eli se paikallispuudus tulee aivan kuin kääntäen ihon alta. Subjektiivisesti tuntuu siltä kuin joku kutittaisi ihon alapuolelta, tavalla johon ei ole mitään mahdollisuutta vastata.
Mun havaintojen valossa ei tapa, ainoastaan estää nukkumisen.
Kultani mukaan sätkin koko yön kuin olisin ollut sähkötuolissa  ;D

masaiman

Joskus tehny noilla neilikoilla silleen et ottanu muutamia suuhun, pureskellu mussuks ja laittanu aftan päälle. Sattuu niin prrrkleesti hetken mut sit puuduttaa sen joksikin aikaa. Tämä siis jos ei muuta puudutusainetta ole ollut ja afta harvinaisen kipeä/hankalassa paikassa.

Noli Me Tangere

Suoli24 on kyllä varsinaisten asiantuntijoiden mekka...

LainausMausteiden alkuperäinen tarkoitus on korostaa ruuan makua, eikä kätkeä sitä. Näin just käy, jost mausteita tungetaan runsaalla kädellä, kaikki maistuu mausteelle eikä alkuperäiselle ruualle. Sama silloin syökö sitä taikka tätä.

Kyllähän mausteissä on usein runsaasti suolaa ja sehän tunnetusti ei ole hyväksi. Ja sitten käsittääkseni ainakin munuaiset joutuvat koville suodattaessan maustevuoren. Ja suun ja vatsan limakalvot...

Siinä se sanottiin. Tämän foorumin voi sulkea.

KP78

Kyllä kyllä. Mausteista on vain haittaa joten foorumin sulkemista kannatan minäkin  ;)

11-13

Lainaus käyttäjältä: SK - elokuu 28, 2010, 12:31:54 ip
Kävipä kerran näin:
Sekstailin silloisen tyttöystävän kanssa ja suutelin hänen niskaa ja selkää, ja alkoi suussa poltamaan.
Kysyin että oletko laittanu jotain voidetta selkään?
Niin paljastui, että hän oli käynyt samana päivänä hierojalla, joka oli laittanut omatekoista chilivoidetta selkään, oli auttanut.
Sain myöhemmin siltä hierojalta kuivattuja ja murskattuja chilejä.

Nykyinen avovaimoni on raskaana ja valittaa aina välillä kun alaselkä on kipeä.
Voisi kokeilla hieroa chilillä sitä, mutta niin kun tossa joku kirjotti, että se voi vaikuttaa sikiöön.
Niin eipä uskalla ottaa riskiä.
Onkohan chilin vaikutuksista sikiöön mitään oikeaa näyttöä tai tutkimusta?

On tuota asiaa sen verran tutkittu, että vähintään 3 miljardia ihmistä aasiassa vetää chiliä kyllä päivittäin olivat raskaana tai ei.

Sama juttu merenelävien kanssa. Neuvolat kieltää äyriäiset jne. Kuitenkin suurin osa maailman väestöstä ottaa merenelävistä raskausaikana suurimman osan tarvitsemaansa proteiinistä. Kunhan kieltävät kaiken itselleen oudon suomessa.

Suomalaisen kalan kanssa toki varovaista koska täällä puhtaassa pohjolassa on kalakin niin saastunutta, että eu:ta on tarvittu erikoislupa, että sitä voidaan ihmisille myydä. Eli ei joka päivä.

bigchili

Negatiiviset vaikutukset ovat armoton kipu, kuumotus ja puuskutus.
Joku voi saada paniikkikohtauksen kovasta polttelusta. Nämä asiat tulee esille viimeistään kun aletaan pelleilemään ja kilpailemaan sillä nagapurkilla.
Myös nagan jälkeen esiintyvä "tulireikä" kerho ei ole mukavaa.

Fredrik-flugarn

Minulle lähinnä tullut kuulon kanssa ongelmia. Erityisesti kun vapaajansihteerini nalkuttaa valoista, ilmapumpuista, tsilipölystä tai ettei hellan äärellä voi hengittää. Silloin olen melkein kuuro :) mulle chilit eivät tuo muuta kuin nautintoa! ja roffit... Jotka muuten ovat hyvin laimeat nykyään.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Huru-ukko

Korkea verenpaine näyttäisi olevan negatiivinen vaikutus. Sitä taitaa esiintyä henkilöillä jotka ei kestä että joku arvostelee halventavaan sävyyn chilejä ja chilituotteita. Tosin osaa teksteistä lukiessa tulee mieleen että ne on kirjoitettu pilke silmäkulmassa joten kovin vakava riski ei sekään terveydelle ole.... ;)

Noli Me Tangere

joulukuu 25, 2012, 11:19:35 ap #79 Viimeisin muokkaus: joulukuu 25, 2012, 11:22:51 ap käyttäjältä Sir Badger
Ainoat negatiiviset terveysvaikutukset joita olen itse havainnut, ovat silmien perkeleellinen kirvely. Sitä esiintyy joka kerta kun pilkon chiliä, koska en osaa vieläkään olla hieromatta silmiäni.

Oho. Muistin pienellä viiveellä, että kerran on polttanut joku naga tms. sen verran pahasti vatsaa, että piti mennä hakemaan lähikaupasta maitoa. Taivuin kivusta kaksinkerroin. Osasyynä tosin saattoi olla muun ruoan nauttimatta jättäminen ja lukuisten mallasjuomien nauttiminen.