Chilin negatiiviset terveysvaikutukset - - Onko niitä ja missä määrin?

Aloittaja bassino, heinäkuu 19, 2004, 13:06:28 ip

« edellinen - seuraava »

bassino

Chilien terveysvaikutuksistahan puhutaan paljon ja itsekin on tullut todistettua ainakin vastustuskyvyn parantumista :) . Eri lähteissä esim. netissä löytyy usein myös mainintoja liiallisen pitkäaikaiskäytön haittavaikutuksista esim. munuaisten ja maksan toimintaan. Lähinnä kiinnostaisi tietää minkälaisella chilien massasyönnillä mainitun tyyppisiä, tai muita haittavaikutuksia voi kenties aiheutua? Onko aihetta käsitelty kuinka kattavasti chili-kirjallisuudessa?

Omalla annostuksellani olen toistaiseksi todennut vain positiivisia vaikutuksia joten annostus lienee sopiva  :D  Ainetta kuluu päivittäin tasaiseen tahtiin lähinnä jauheena ja tuoreena. Eipä meikäläisen ruokavaliosta juuri ruokaa löydy, jota en chilillä maustaisi  :laugh:
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

kyris

Onhan noita varoituksia kuultu, perusteluita en kyllä niinkään.

Chilien vahvuus on kuulemma pahaksi vatsalle, ja aiheuttaa mm. vatsahaavoja  ???  Toisaalta kapsaisiinia tutkitaan juuri vatsahaavan hoidossa....

Slaavilaisissa maissa on tavallista lääkitä haavoja paprikalla ja chilillä. Jauhetta ripotellaan haavaan. Kapsaisiini edistää pintaverenkiertoa, ja auttaa näin haavaa parantumaan.

Myös kuumetauteihin käytetään yleisesti chiliä ympäri maailmaa.

Ja vuonna 1956 ranskalainen upseeri, L.Stevenel, huomasi Afrikassa mielenkiintoisien käytön chileille. Peräpukamien hoidon! Punaiset chilit paitsi ehkäisevät peräpukamia, myös parantavat ne, parhaimmillaan muutamassa päivässä. (Ja nautitaan siis sisäisesti! Ei ulkoisesti  :p )

Ja ulkoisesti nautittuna chili on mitä loistavin lihaskipujen parantaja! Itse paransin työkaverin noidannuolen viime talvena.

Kipu oli niin kova, että hengittäminenkin sattui, eikä kaveri pystynyt istumaan kunnolla. Eipä muuta kuin hieromaan Madame Jeannettea kipeään kohtaan, ja Á vot! N. 15 min ja kipu oli lieventynyt siedettäväksi, ja noin puolen tunnin kuluttua oli lähes kokonaan poissa.

Terveysopillisesti chilit eivät myöskään sisällä rasvaa käytännössä ollenkaan, mutta niissä on runsaasti kuitua. Samaten vitamiineja niissä on runsaasti. Ja mikä parasta A-vitamiini on betakaroteenin muodossa, eli vaaraa A-.vitamiinin yliannostuksesta ei ole.

Painon hallintaankin chilit sopivat. Oxford Polytechnic Institute on tutkinut chilen käyttöä painonhallinnassa. Testiryhmät söivät identtisiä 766 kalorin aterioita. Sitten toisen ryhmää ruokaan lisättiin chiliä ja sinappia. Tulos: chiliä ja sinappia ruuassaan saaneet polttivat keskimäärin 45 kaloria enemmän päivässä!

Tietysti jos ihminen on allerginen chileille (näitäkin onnettomia on  :( ) ei chilejä saa syödä.

Ja tölkki chilit ovat poikkeus! Niissä on paljon suolaa! (mutta muut chilien hyvät puolet!)

jussi

Gekko

Lainaus käyttäjältä: "Guest"Millaisia oireita chilille allergisilla on ?  :D

Suussa tuntuu kummallista poltetta?[/color]
Solanaceae et vitae

kyris

Poltetta tuntuu, yhdellä tutulla menee jopa suupielet vesirakoille  :(

Ko. henkilö ei voi syödä edes paprikaa...

bassino

Chiliallergia tästä nyt vielä puuttuisikin  :D  Muita allergioita onkin sitten omiksi tarpeiksi. Tosin iän ja lisääntyneen chilin käytön myötä oireet ovat helpottaneet.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

kotikasvattaja

Multa on ainakin refluksin takia lääkärit kieltäny mausteiset ruuat. Samoin tupakan kahvin ja alkoholin. voi voi... Jos mä jättäisin noi niin mitä mulle jäis jäljelle? Hajonnupää? Lääkärit kielsi multa noi jo 10 vuotta sitte mutta...
... mitä sitte? :p

chupista

Nii eihän ne lääkärit mitään tiedä. Kyllähän sitä kaikesta jotakin vikaa tulee jos liikaa syö/juo.

Liana7

Lainaus käyttäjältä: "kotikasvattaja"Multa on ainakin refluksin takia lääkärit kieltäny mausteiset ruuat. Samoin tupakan kahvin ja alkoholin. voi voi... Jos mä jättäisin noi niin mitä mulle jäis jäljelle? Hajonnupää? Lääkärit kielsi multa noi jo 10 vuotta sitte mutta...
... mitä sitte? :p

Refluksitauti eli mahahapon takaisinvirtaus on kyllä ikävä ja pitää hoitaa oikeilla lääkkeillä mutta mutta...

Itselläni oli yhteen aikaan tosi pahaa ja kivuliasta närästystä, se tuli kyllä liiansta viinasta,kahvista ja silleen, sitä ei aiemmat tuliset ruuat aiheuttanu.
Suomessa tietty lääkärit luulee et tuliset ruuat aiheuttaa närästystä mut niinhän se ei oo, ennemminkin happamat ja rasvassa paistetut, se on ihan eri asia.
Siinä vaiheessa ku on refluksitauti tai joku muu paha närästyssyndrooma en osaa ihan varmaan sanoa, mut ittelleni ei ainakaan nykyään tuliset chiliruuat aiheuta mitään närästystä. Sen sijaan aiheuttaa liika kahvi, joskus tupakka, hapolliset juomat, vahvat alkoholit ja siiderit., myös jotku salmiakkipastillit ja rasvaset ruuat.

canapa

oon miettiny tuota väitettä että tuliset mausteet eivät välttämättä olisi hyväksi mahalle ja en oikein usko sitä. onhan mahassa jo luonnostaankin aika väkevät aineet  :lol:  itekin kyllä huomannut että rasvainen ruoka ja liiallinen kahvinjuonti aiheuttaa närästystä, mutta ei tuliset ruuat ikinä.

pilvipupu

Oon ite miettinyt tätä että onko jotain haittavaikutuksia, elimiin lähinnä ja muistan kuulleeni että mausteiset ruuat rasittaisi juuri maksaa ja munuaisia ja haimaakin, mutta tiedä sitten mitä mausteita siinä on tarkoitettu... mutta vastustuskyvyn nousua olen kuullut ja syödäänhän monissa maissa erittäin tulisia ruokia..

Itsellä joskus harvoin saattaa maha mennä sekaisin, mutta lähinnä muistan sen olleen valkosipulin aiheuttamaa, ei chilien.

El Elli

Erittäin mielenkiintoista tämä.
Chiliä lihaskipujen hoitoon, tarkoittanee että voin uuttaa chilejä öljyssä ja käyttää kipuöljynä.

kyris

Itse olen hoitanut lihaskipuja ihan vaan hieromalla chiliä kipukohtaan. Uuttamalla saa tietysti fiinimpää ja voi helpottaa hoitoa.

Osa ihmisistä myös vieroksuu itsensä hieromista chileillä  :wink:

El Elli

Vieroksuu varmaan kyllä :)
Täytyy mainita öljypulloissa että ei saa laittaa rikkinäiselle iholle paitsi anopille vois jättää maininnan kirjoittamatta xD

AMa

maaliskuu 24, 2005, 19:55:59 ip #14 Viimeisin muokkaus: joulukuu 22, 2014, 18:03:42 ip käyttäjältä AMa
.

Jonne

tuli taas todettua ku muutaman kyljyksen söi silmät kyynelis, masu meni sekasin ja ku kävi paskalla ni perse sylki tulta... :P  ruoka oli hyvää mutta siitä sai kyllä kärsiä vähän ;)

Paprikaana

mitens jos suussa esim punajäkälä tai karttakieli yms yms. tuliset mausteet tekevät pahaa.

mutta tuo oli uutta että chiliä voi hangata iholle kipeän lihaksen kohdalle. ei kyl hirveesti hemaise ajatus, kun se ihon polttelu on aika helvetillistä sormissa ainakin, niin miltähän se muualla iholla tuntuu?
Il Mondo Cambia, Io No!

kyris

Tuo on vanha kikka. Itseasiassa maailmalla myydään kipulaastareita joissa on kapsaisiinia. Ei välttämättä kannata aloittaa Nagalla sitä hieromista  :wink:

Paprikaana

onkos tullut kokeiltua tuota chiliä kipeälle lihakselle? mielenkiinnolla kuulisin kommentteja, sillä en oikeesti uskalla laittaa iholle kun se sormien polttelu ruuan laitossa on ollut jo niin hirveää  :?
Il Mondo Cambia, Io No!

kyris

Yksissä entisen firman pikkujoulujen etkoilla paransin duunikaverin noidannuolen chilillä. Ja useammallakin entisellä duunikaverilla on chilipensas  ihan niskahartia kipujen lievittämistä varten.