kesäkuu 29, 2024, 05:47:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kiinalaisissa oleva pöytä chili

Aloittaja Ju, elokuu 13, 2006, 01:36:17 ap

« edellinen - seuraava »

Ju

Tietääkö joku mitä on tuo Kiinalaisissa ravintoloissa oleva pöytächili? Onko kaikissa kiinalaisissa samaa chili kastiketta pöydissä? Eihän se kyllä kovin tulista ole. Meni 2 täyttä purkkia yhteen ruoka annokseen. Olis menny enemmänki mutta ei kehdannu kaikista pöydistä tyhjentää.

tknummelin


Aji Inferno

Eiköhän tuo ole ihan perus Thai-chiliä, tai mitä tahansa samansukuista punaista peruschiliä.

Janne

Kiinalaisissa ravintoloissa olevassa chilisoosissa on usein valkosipulin lisäksi ainakin seesamiöljyä, antaa mukavan maun kastikkeeseen.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

chuu

Joskus taannoin kysyin ravintolanpitäjältä pöytächilin reseptiä. Tällä tavalla ainakin kyseisessä ravintolassa asia hoidettiin:

Chiliä (mitä tahansa lajiketta)
Sipulia
Öljyä
Sukiyaki kastiketta

Lisäksi voi laittaa valkosipulia.

En ole itse kokeillut, ja määrät on hämärän peitossa. Jos joku onnistuu saamaan hyvän setin aikaan niin olisi kiva kuulla. :)

teppo42

Pitkästä aikaa kävin viime viikonloppuna kiinalaisessa (Itiksen toisen kerroksen ravintolaryppään paikka, en muista nimeä...) ja innokkaana aikaisempia kokemuksia muistellen kuolasin nimenomaan tuota pöytätököttiä. Tällä kertaa se kuitenkin maistui lähinnä jotenkin palaneelta ja kuivalta, tosin en tiedä miten mikään voi maistua kuivalta. Palanut maku oli kuitenkin aika selvän oloinen, joten voisiko olla että noita chilejä jotenkin paahdetaan tuohon, ja olisi tällä kertaa mennyt jotenkin överiksi? En kehtaa rafloissa kysellä joten sieltä en apua saa...

Ju

Lainaus käyttäjältä: "teppo42"Pitkästä aikaa kävin viime viikonloppuna kiinalaisessa (Itiksen toisen kerroksen ravintolaryppään paikka, en muista nimeä...) ja innokkaana aikaisempia kokemuksia muistellen kuolasin nimenomaan tuota pöytätököttiä. Tällä kertaa se kuitenkin maistui lähinnä jotenkin palaneelta ja kuivalta, tosin en tiedä miten mikään voi maistua kuivalta. Palanut maku oli kuitenkin aika selvän oloinen, joten voisiko olla että noita chilejä jotenkin paahdetaan tuohon, ja olisi tällä kertaa mennyt jotenkin överiksi? En kehtaa rafloissa kysellä joten sieltä en apua saa...


Sitä pöytätököttiä ei kannata tulisuuden nimissä laittaa pääasialliseksi polttelun lähteeksi. Otat 4-5 tähden annoksen suoraan ja lisäät sitten jos tarvii chiliä.

teppo42

Mistähän tähdistä mahdat puhua?

Ja sitäpaitsi sen piti olla hyvää eikä tulista. Ja ongelma oli se että se ei sitten ollutkaan niin hyvää kuin muistelin.

Ju

Lainaus käyttäjältä: "teppo42"Mistähän tähdistä mahdat puhua?

Ja sitäpaitsi sen piti olla hyvää eikä tulista. Ja ongelma oli se että se ei sitten ollutkaan niin hyvää kuin muistelin.


No yleensä Suomessa olevissa kiinalaisissa on korkeintaan 3 tähden annoksia listalla. Tähdet merkkaa tulisuutta. 5 tähden on jo aika tulista. En itse pystynyt syömään sellaista loppuun. Jostain kuulemma saa 10 tähdenki mutta se lienee lähellä itsemurhaa

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Jupikonda"
No yleensä Suomessa olevissa kiinalaisissa on korkeintaan 3 tähden annoksia listalla. Tähdet merkkaa tulisuutta. 5 tähden on jo aika tulista. En itse pystynyt syömään sellaista loppuun. Jostain kuulemma saa 10 tähdenki mutta se lienee lähellä itsemurhaa


Eiköhän tuo ole ihan jonkun ravintolan oma juttu, mä en ainakaan ole koskaan törmännyt "tähtiluokituksiin"...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Ju

Lainaus käyttäjältä: "Janne"
Lainaus käyttäjältä: "Jupikonda"
No yleensä Suomessa olevissa kiinalaisissa on korkeintaan 3 tähden annoksia listalla. Tähdet merkkaa tulisuutta. 5 tähden on jo aika tulista. En itse pystynyt syömään sellaista loppuun. Jostain kuulemma saa 10 tähdenki mutta se lienee lähellä itsemurhaa


Eiköhän tuo ole ihan jonkun ravintolan oma juttu, mä en ainakaan ole koskaan törmännyt "tähtiluokituksiin"...


Kyllä se aika useassa kiinalaisessa on. Saattaa ne olla palloja tai muitakin merkkejää kuin tähtiä.

teppo42

Tuskin ovat mitenkään keskenään vertailukelpoisia noi tähtijutut. Pelleilyhommaa, veikkaisin.

Janne

Niin, onhan muistettava että "kiinalainen ruoka" on ainakin yhtä laaja ellei laajempi käsite kuin
"eurooppalainen ruoka". Tulistahan ei monilla alueilla syödä lainkaan. Saati hapanimelää :)
Toisaalta kiinalaisten ravintoloiden ympäri maailmaa tarjoama "kiinalainen ruoka" on kuulemma sekin aika kaukana minkään seudun aidosta asiasta...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi