tammikuu 08, 2025, 21:43:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Orange habanero pudottaa nuppunsa

Aloittaja Arcane, elokuu 20, 2006, 16:48:16 ip

« edellinen - seuraava »

Arcane

Otsikon mukaista ongelmaa esiintyy WaterFarmissa kasvavalla oranssilla haballa. Ravinteina on kukitusravinteet, joskin puolet siitä, mitä pullon kyljessä lukee. Itse epäilen syyksi liian vähäistä valoa, ikkunasta ei aurinko vissiinkään paista riittävästi. Onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan?

Omskakas

Oma kokemus on, että chinenset on todella arkoja typen määrälle kasvatusliuoksessa. Kokeile tiputtaa ihan minimiin. Voi toimia.

Janne

Näissä on muuten melkoisesti vaikuttavia tekijöitä, valo ei liene tähän aikaan vuodesta vähäisin kun illat pimenevät. Itselläni on parhaillaan kasvihuoneessa todennäköisesti kaikkien aikojen tuotteliain puskani, 10 litran ämpärissä oleva orange habanero josta laskin joku päivä 120 palkoa.
Multana turvemulta + mustamultasekoitus, jälkimmäistä ehkä 30%. Muuta lannoitusta ei koko kesänä tainnut tulla laitettua.
http://javu.kapsi.fi/chili/orangehaba.jpg
Kuva taitaa olla kuukauden vanha, tuosta ei kokoa enää pahemmin tullut lisää mutta tiheyttä ja aivan tolkuton määrä kukkia kylläkin. n. puolet kukista on pudonnut / putoamassa.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Visa

Alkuun nuo Habanerot tuntuvat olevan sellaisia, että ne tekevät kukkia jotka putoavat jonkin ajan kuluttua. Sitten kun kasvi on tarpeeksi suuri niin kukistakin alkaa tulla hedelmiä. Itse olen kasvatellut Habanero gold bullet habaneroja? tämän kesän avoparvekkeella ja hyvällä menestyksellä. Multana on ollut Kekkilän havu-rodomulta joka on toiminut hyvin. Hedelmiä on ollut noin 100 kpl/ pensas. Vettä, valoa ja lämpöä.  :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Visa"Alkuun nuo Habanerot tuntuvat olevan sellaisia, että ne tekevät kukkia jotka putoavat jonkin ajan kuluttua. Sitten kun kasvi on tarpeeksi suuri niin kukistakin alkaa tulla hedelmiä. Itse olen kasvatellut Habanero gold bullet habaneroja? tämän kesän avoparvekkeella ja hyvällä menestyksellä. Multana on ollut Kekkilän havu-rodomulta joka on toiminut hyvin. Hedelmiä on ollut noin 100 kpl/ pensas. Vettä, valoa ja lämpöä.  :)

Joo, tuo rodomulta tuntui lupaavalta vuosia sitten kokeillessani... Pitää kokeilla lisääkin! Chinenseille on tuo kukkien alkutiputtelu muuten hyvin luonteenomaista...

Arcane

Kylläpä tuo ongelma korjautui typpeä vähentämällä ja natikan ostolla. Nyt pidän vielä hetken kasvuliemiä ja vaihdan sitten kukitusmehut pönttöön. Ans kattoo sit.

Arcane

Joo, nyt se ei enää pudottele nuppujaan, vaan venaa siihen asti että ehtii kukkia ja pudottaa ne vasta sitten. Valaistus ei ole enää ongelma, kasvi on juurikin natikan alla. Typen määrä myös pudotettu.

Omskakas

Hmmmm...  Vedänpä osan ensimmäisestä viestistäni takaisin.  :oops:

Nimittäin minulla oli sama ongelma Fataliin (chinense) kanssa tässä ihan vasta. Typen vähentäminen ei toiminut ollenkaan, vaan kasvi alkoi pikemminkin voimaan huonommin. Löin sitten lisää ravinteita ja eteenkin typpipitoista tavaraa ja ongelma näyttää korjaantuneen. Hedelmiä tulee, mutta tosin ei hirveästi. Mene ja tiedä näistä.  :roll:

Muoks: Meinaan siis, että kaikkea kannattaa kokeilla, lisätyppeäkin joskus.

Arcane

Millaisilla seoksilla ruokitte kasvejanne? Minä laitoin 10 litraan 7,5 ml Bloom, 2 ml Gro ja 2 ml Micro. Lisäksi 1 ml BioBloom. Katsonpa tästä pH-arvon, josko se olisi vialla.

Arcane

pH-arvo on kunnossa, mutta nyt en kyllä keksi mikä voisi olla vialla. Aiemmin ei suuremmalla typpimäärällä kukkinut, nyt sitä vähennettyäni ei kukan kukkaa pysy pensaassa. Kertokaa, arvoisat TriPackin käyttäjät ja miksei muutkin, minkälaisilla seoksilla lannoitatte chinensejännne.

Azasel

Itselläni samaisen kasvin kanssa juurikin samaista ongelmaa. Kasvi on noin 40cm korkea ja 55cm leveä ja mukavasti tiheäkin. Kukkia ja nuppuja tulee paljon, mutta kaikki tuntuvat tippuvan. Habsu kasvaa nyt 200w purplen alla. Olen huomannut, että kasvi ei tuntuisi tuottavan siitepölyä ollenkaan. Käytössä on floramato, jota tällä hetkellä 20 litrassa matoa 15ml ja mikroa 5ml, mutta määrät todellakin hakusessa :)

ATO

Itse menin 0,7 kertaa TriPackin ohjearvo kokoisilla määrillä, millä rupesivat chinenset pitämään kukat puskissa. Vahvemmilla liuoksilla muut tekivät jo satoa iloisesti, mutta chinenset tiputteli kukkia. Nyt onkin pöntöissä enään pelkkää vettä loppukypsyttelyn merkeissä

Omskakas

Aji Cachucha oli tosi arka typelle ja piti kukat puskassa vasta 1,5 ml micro + 7(?) ml bloom seoksessa (~8 l vettä )

Fataliita kokeilin kukittaa samankaltaisessa litkussa tuloksetta. Se suostui tekemään marjoja 3-4 ml micro, 7 ml bloom ja taisipa siinä olla 2 ml matoakin (~9 l vettä).

LainausMillaisilla seoksilla ruokitte kasvejanne? Minä laitoin 10 litraan 7,5 ml Bloom, 2 ml Gro ja 2 ml Micro. Lisäksi 1 ml BioBloom. Katsonpa tästä pH-arvon, josko se olisi vialla.

Ekana kokeilisin jättää Gro:n kokonaan pois. Ehkä tilalle hivenen bloomia tilalle. Jos siis näyttää siltä, ettei kasvi kärsi typen puutteesta. Fataliini ilmoitti liian vähästä typestä haalentamalla lehtiään.

Arcane

Lainaus käyttäjältä: "Azasel"Itselläni samaisen kasvin kanssa juurikin samaista ongelmaa. Kasvi on noin 40cm korkea ja 55cm leveä ja mukavasti tiheäkin. Kukkia ja nuppuja tulee paljon, mutta kaikki tuntuvat tippuvan. Habsu kasvaa nyt 200w purplen alla. Olen huomannut, että kasvi ei tuntuisi tuottavan siitepölyä ollenkaan. Käytössä on floramato, jota tällä hetkellä 20 litrassa matoa 15ml ja mikroa 5ml, mutta määrät todellakin hakusessa :)

Sama täällä, ei lainkaan siitepölyä tai hyvin vähän.

Arcane

Nyt alkaa pieni osa kukista selvitä hedelmävaiheeseen asti, ravinteita on 2,5 ml Micro ja 10,0 ml Bloom. Lisäksi 1,0 ml BioBloom. Kunhan tulee mehujen vaihdon aika aion kokeilla vaihtaa Micron tilalle Matoa, jos saisi enemmän kukkia hetelmiksi asti.

Horst

Laitoin pari päivää sitten oranssin haban tosta ikkunalta 125W purplen alle. Nyt tulee siitepölyä niin että oikeen pölisee kun pensselillä sutasee.