tammikuu 09, 2025, 22:03:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Opiskelijan simuloitu liharuoka

Aloittaja tknummelin, elokuu 22, 2006, 19:54:10 ip

« edellinen - seuraava »

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "widoze"Löytyihän sitä ja vielä kahta eri mallia kun vähän tarkemmin pyöri papu/ituhyllyn välissä.

Vaalea paahdettu soijapapu rouheena 500g, 1,90 €
Tumma soijarouhe 300 g, 1,50 €

Proteiinia kiitettävästi ensimmäisessä 41/100 g ja jälkimmäisessä 50/100 g.

Samalla tuli täydennettyä tuota muutakin ruokavarastoa. Hyllystä löyty Pirkan uutta Salsa Mexicanaa. Tai ainakaan en ole sitä aikaisemmin nähnyt myynnissä.

Nyt vaan kokki kolmosen  koekeittiö pystyyn.

Kerrohan sitten kokemuksista, kun olet soijarouheen kanssa pelaillut  :) Pirkan Salsa Mexicanan laatu kiinnostaa myös, ettei tarvitse turhaan ostaa sitä itse. Raportointi on vitaalia!  :P

AvaruusKatti

Lainaus käyttäjältä: "svalli"
Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"
Soijarouheesta keitetään perusreseptillä se jauhelihankorvike, mitä siitä yleensäkin tehdään.

Millaista tuo soijarouhe on? Olen aatellut vahentää hormoneilla ja antibiooteilla kasvatetun lihan syöntiä ja koikeilla soijaa. Valitettavasti meiän marketista ei kuitenkaan löydy edes tofua.

Kävisikö soijarouhe tacoihin?

Käy tacoihin! Just söin pitaleipiä joihin täytteeksi. soijarouhetta (kasvisliemi, jauhelihamauste, (suola), pippuri, habataba, tacomauste ja paistettua sipulia ja valkosipulia) kurkkua, tomaattia, itse mausteltu kermaviili. tomaattia, jääsalaattia.
itse ollut vegenä jo kohta kuusvuotta ja rouhetta tulee käytettyä. Noita on monen merkkista ja kannattaa kokeilla kaikkia. pieniä maku- ja koostumuseroja on. toimii moneen ja on terveelllistä ja vegelle tärkeä proteiinin lähde. ja paljon halvempaakin kun j-liha.

kaikki on kiinni maustamisesta. On se lihakin aika karun makuista jos sitä ei mausta. Tosin en edes muista enää miltä liha maistuu...

edit: juu ja Pirkan salsa chipotlea kokeilin noihin myös. oli hyvää. toki tulisuus haetaan jostain muualta jos ja kun sitä halutaan.
Amatööri

JartsaP

Soijarouhe nyt menettelee jossain ruoan seassa, mutta ne suikaleet ei muistuta lihaa kuin korkeintaan väriltään ja tofu on semmoista pyyhekumia ettei mitään määrää.

No perunamuusijauhe on varmaan ihan hyvää retkimuonaa, mutta en mä semmoista erikeeperiä kotona söisi mistään hinnasta. Oikeista, jauhoisista potuista muusi tehdään, sekaan kulutusmaitoa, voita ja suolaa. Syön sitten vaikka vähän vähemmän, ettei tule liikaa rasvaa, hiilihydraatteja ja natriumia, mutta onpahan oikea maku ja tuntu.

Meillä Suomessa voidaan nuo muusiainekset vielä tuottaa ihan paikallisesti ja nauttia tuoreinta, miksi pitäisi syödä jotain teollisia pussivalmisteita, kysyn vain? Yleensäkin suomalaisten soisi oppivan uudelleen käyttämään paikallisia, tuoreita kauden vihanneksia, juureksia, viljaa ja muita tuotteita. Ne ovat ympäristön kannalta parhaita, terveellisiä ja vielä halpojakin. Niitä saa luomuna tai maata vähänkin omistava voi kasvattaa niitä itsekin. Lihaa kaipaavalle suosittelen kotimaista kanaa, possua ja kalkkunaa tai juhlapäivänä vaikka ankanrintaa. Riistaakin on saatavilla, tosin jos ei itse tai joku sukulainen metsästä, niin se on kyllä kallista ostaa kaupasta. Syksyllä marjat ja sienet (no jos tykkää, itse jätän sienet metsään) talteen, ei maksa mitään. Ongellakin voi käydä ilmaiseksi.

Kilohintoja kannattaa vertailla, jos kaipaa halpaa ruokaa. Samoin hintaa per kalori, jos pystyy hillitsemään syömisensä. Pelkästään eloonjäämisen kannalta halvimmaksi tulee mahdollisimman rasvainen ja kaloripitoinen ruoka, valitettavasti se myös maistuu hyvältä ja sikäli on hankala olla syömättä sitä liikaa. Einekset ja pussikuivaruoat ovat sikakalliita. Opetelkaa kokkaamaan itse, siinä säästää pitkän pennin. Leipomalla leivät itse säästää vieläkin enemmän, ja ai että kun on hyvää!

Talvella kannattaa käyttää juureksia. Ne ovat halpoja, varsinkin jos voi ostaa syksyllä lähiseudun viljelijöiltä säkkitavarana ja säilyttää itse kunnon vanhan ajan kellarissa. Ei ne kaupassakaan niin kamalasti silti maksa.

Jos ajattelee noita soijajuttuja ihan globaalilla tasolla, niin minusta olisi huomattavasti fiksumpaa miettiä, että miten väkiluku saataisiin laskemaan, kuin että millä ruokkia ne kaikki miljardit. Itse osallistun talkoisiin sillä, että en tee lapsia. Jos joskus tulee "vauvakuume", niin emännän kanssa on jo sovittu että sitten adoptoidaan. Toistaiseksi ei merkkiäkään moisesta taudista ole. Harmi vain, ettei tätä ajatustapaa ole helppo tartuttaa muihin, varsinkaan uskonnollisiin ihmisiin, jotka kuvittelevat että ehkäisy on pahasta ja että pitää lisääntyä ja täyttää Maa, ja ovat ottaneet sen omaksi henkilökohtaiseksi tavoitteekseen. Jopa Suomen päättäjät, vanhat köpöt siis, ovat niin huolissaan omista edessä olevista eläketuloistaan, että ovat katsoneet asiakseen alkaa julistamaan perheen perustamisen autuutta kansalle, vaivautumatta ajattelemaan asioita yhtään omaa lompakkoaan pidemmälle.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Jos ajattelee noita soijajuttuja ihan globaalilla tasolla, niin minusta olisi huomattavasti fiksumpaa miettiä, että miten väkiluku saataisiin laskemaan, kuin että millä ruokkia ne kaikki miljardit. Itse osallistun talkoisiin sillä, että en tee lapsia. Jos joskus tulee "vauvakuume", niin emännän kanssa on jo sovittu että sitten adoptoidaan. Toistaiseksi ei merkkiäkään moisesta taudista ole. Harmi vain, ettei tätä ajatustapaa ole helppo tartuttaa muihin, varsinkaan uskonnollisiin ihmisiin, jotka kuvittelevat että ehkäisy on pahasta ja että pitää lisääntyä ja täyttää Maa, ja ovat ottaneet sen omaksi henkilökohtaiseksi tavoitteekseen. Jopa Suomen päättäjät, vanhat köpöt siis, ovat niin huolissaan omista edessä olevista eläketuloistaan, että ovat katsoneet asiakseen alkaa julistamaan perheen perustamisen autuutta kansalle, vaivautumatta ajattelemaan asioita yhtään omaa lompakkoaan pidemmälle.

Tämä nyt menee jo offtopiciksi, mutta menköön tämän(kin?) kerran.

Suomessa nuoria on vähemmän kuin "vanhoja". Lapsien määrä vähenee koko ajan. Ongelmat ovat kehittyvissä maissa, kuten Afrikan ja Aasian maissa. Nykyiset teollistuneet, kapitalistiset maat ovat käyneet läpi saman prosessin: olojen alkaessa parantua väkiluku räjähtää, mutta talouden tasaantuessa väkiluvun kasvu on hidastunut ja tosiaan jo lähtenyt laskuun. Nyt vain pitää yrittää hillitä noita ihmispesäkkeitä sen aikaa, että sielläkin päästään lähelle Suomen ja muiden huippumaiden tasoa. Tarkemmin ajatellen tuohan tarkoittaa sitä, että väestöongelma ratkeaisi kuin itsestään. Käykö niin, en tiedä, mutta eipä tiedä kukaan muukaan.

Miten tämä liittyy ruokaan? Paikallista tottakai kannattaa suosia, se on järkevin vaihtoehto kaikkien kannalta. Auttaako se väestöongelmaan? Siitä en sano mitään, sillä en tiedä. Tuskin Suomen koko väestönkään äkillinen siirtyminen lähiruoan kuluttajiksi tosin kansainvälisiä suuryrityksiä kaataa.

Tehokkain(?) keino väestöräjähdyksen hillitsemiseksi olisi olla ruokkimatta kehitysmaita. Jäisipä enemmän ruokaa kehityksessä edellä olevien maiden  ihmisille. Mutta minkäs teet, ihminen on empaattinen eläin, eikä halua nähdä muiden kärsivän.

DaemonSultan

Soijarouhe on ihan asiallista tavaraa, jota kannattaisi aina olla kuiva-ainekaapissa. Kankkuspäivänä saattaa tehdä mieli vaikkapa burritoja, mutta jauhelihat puuttuvat. Soijarouhe pelastaa päivän.

Soijarouhetta ei tosiaankaan tarvitse välttämättä liottaa, vaan ensin paistaa öljyssä sipulin ja mahdollisia mausteita ja sitten lisää soijarouheen kuivana ja kääntelee jonkin aikaa. Rouhe imee tällöin itseensä rasvaa ja siihen sitoutuneita aromeja maistuen vähemmän - no - soijalle, jota vaivaa hieman puumainen maku. Sitten vain lisäilemään nestettä vähän kerrallaan, kunnes tulos on halutunlainen.

Alla ihan asiallinen päivitys soijasta. Soija ei ole mikään mörkö, joka kasvattaa miehille tissit ja surkastuttaa kivekset. Eikä se toisaalta ole ihmelääke, joka parantaa kaiken syövästä lähtien.
http://www.poliklinikka.fi/?id=0023140&page=5575414

Kasvisreseptejä löytyy myös puolison kanssa ylläpidetyiltä sivuilta: http://www.kasviskasari.net. Esimerkkinä voisi laittaa vaikka aivan loistavan mango-omenachutneyn: http://www.kasviskasari.net/viewrecipe.php?recipeid=335&pcat=8

GynZi

Nostan nyt tän ylös..

Tähänastiset kokemukseni soijasta ovat äitin tekemistä soijaruokakokeiluista, ja hän ei uskalla käyttää mausteita, koska pelkää pilaavansa ruoan. Tänään nälissäni ja rahapulassa kaivoin soijapaketin kaapista, ja aloin keittelemään. Tein lättytaikinan maissijauhoilla ja jättäen sokerin pois, ja soijan maustoin jauhelihamausteella, chilijauheella, paprikajauheella ja tuoreella basilikalla. Sekaan vielä sekalaisia kasviksia, ja hitto. Tortilloista ei kyllä yhtään huomannut lihan puutetta. Kesäkuu kasvisruoalla -kokeilu on askelen lähempänä toteutumista.  :)
Artesaanirakastelija

JiiPee

Lainaus käyttäjältä: "GynZi"
Tähänastiset kokemukseni soijasta ovat äitin tekemistä soijaruokakokeiluista, ja hän ei uskalla käyttää mausteita, koska pelkää pilaavansa ruoan. Tänään nälissäni ja rahapulassa kaivoin soijapaketin kaapista, ja aloin keittelemään. Tein lättytaikinan maissijauhoilla ja jättäen sokerin pois, ja soijan maustoin jauhelihamausteella, chilijauheella, paprikajauheella ja tuoreella basilikalla. Sekaan vielä sekalaisia kasviksia, ja hitto. Tortilloista ei kyllä yhtään huomannut lihan puutetta. Kesäkuu kasvisruoalla -kokeilu on askelen lähempänä toteutumista.  :)

Enpä ole kokonaan uskaltanut pelkkään soijaan tukeutua, mutta usein jatkanut jauhelihaa soijarouheella eikä mistään huomaa. Kaipa se sitten hieman on terveellisempää, kun on aiemman 400g:n sijasta vain 200g jauhelihaa ja toinen puoli soijaa.
Pitää yrittää joskus tehdä jotain ihan pelkästään soijalla ja mausteilla.
There's no life without chiles.

http://picasaweb.google.co.uk/jpsulonen/Chilit2008

Riiviö

Ekologisuusnäkökohtia ajatteleva saattaa ajatella myös sitä, että soija on ainakin 10 kertaa ekotehokkaampaa kuin liha, koska lihan tuottamiseen tarvitaan vähintään 10kertainen määrä rehua. Siis samalta pinta-alalta saa 10 ihmistä ruoan kasveina kuin yksi ihminen lihana... noin :?  Mutta tehotuotannossa on nykyään vain gmo-soijaa ja esim. Suomeen tuotava karjanrehusoijarouhe on siksi kalliimpaa kun se pitää erilliskäsitellä ettei sekaan joudu gmo-kamaa. On jo ihan minoriteetissä tuotteet joissa lukee non-gmo soya :cry:
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Mursu

Soija on juu hyvää, siis maustettuna kun se ei tosiaan itsessään maistu muulta kuin sahajauhoilta niinkuin onkin jo mainittu. se pirkan texmex salsa on sit ihan hirveetä, kiertäkää kaukaa!! siitä eisaa hyvää edes maustamalla 8(

hessi

juu, jos maustaa hyvin niin tuskin moni erottaa onko soijarouhetta vai jauhelihaa!
itse juksasin perhettäni vuosia soijarouheella, kun itse olin kasvissyöjä
ja täydestä meni :)
sitten kun poikani hokas, että mutsi laittoi jotain rouhetta, niin paljastuin!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Stoppari

Vai sahajauhoa:) Mites olisi näin suomalaisittain, jos käyttäs pettua:)

Mursu

ei huononpi idea, siinäpä vasta perinne elvytettäväksi. 8)