tammikuu 09, 2025, 22:12:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Apache - Tietoa ko. lajista

Aloittaja Jani, kesäkuu 14, 2003, 20:01:40 ip

« edellinen - seuraava »

Jani

Kovasti tuossa toisessa säikeessä moitittiin näitä markettien "chilejä", mutta kysymys silti niistä olisi. (Älkää peljätkö, on minulla tuossa kovasti "oikeitakin" chilejä kasvamassa, mm. habaneroa useampi...8=)

Eli piruuttani ostin taimen lajiketta nimeltä Apache, mainoksen mukaisesti paprika-chili. Nyt kovasti jo pukkaa huokeasti yhtä (!) palkoa, pituutta n. 4 cm.

Osaisiko joku sanoa tietoa ko. lajikkeesta ja kuvaa miten hyvin on kasvatukset onnistunut. Eli lähinnä kuinka kypsiksi chilit kasvavat. Jonkinlainen jalostuksen tuotoshan tuo lienee.

Jostain luin olevan voimakkuudeltaan luokkaa 7. Eli ei nyt ehkä enää mitään paprika-chiliä...

Aji Inferno

Muistelisin ostaneeni aikanani Anttilasta Apache-lajikkeen siemeniä... Se taisi olla F1-hybridi (en ole varma), eli sen jälkeläisten laatu voi olla vähän mitä sattuu. Itse chili oli pieni ja aika nätti kasvi joka tuotti cayenne-tyypin varsin tulisia joskaan ei hirveän maukkaita (maustechili, ei sellaisenaan syötäväksi tarkoitettu) hedelmiä. Ihan asiallinen annuum -chili, ei enempää, ei vähempää.

Glottis

Ostin tuollaisen valmiina taimena, lapussa luki Apache F1 Dwarf chili, excellent yeld, small hot pointed pepper. Eipä paljoa enempää infoa täälläkään :)
Feuer frei!

Ani

Mä ostin Apachen siemeniä hyötykasviyhdistyksestä tietämättä ko. lajista sen enempää. Pienehkö puska, kivan näköinen, mutta en ole vielä antanut kukkia.

Jouduin tosin kantapään kautta kokemaan Annuumien ötökkäherkkyyden; Apacheni olivat ulkona parisen viikkoa, ja kun toin ne mielijohteesta takaisin sisään, niin öttiäiset hyökkäsivät. Kohta ei ole puskista enää mitään jäljellä, vaikka taisteltu ötököitä vastaan on 24 h.   :(

Glottis

Itse olen kantanut Apassia pihalle kun aurinko porottaa ja sitten takas sisään kun viilenee. Kokoa ehkä 15cm ja yrittää silti tehdä kymmenkunta nuppua. Minkä kokoisena tuo kannattaisi antaa kukkia? Vieressä oleva Anaheim on jo yli 30cm, kumpikin tuli saman kokoisena taloon :)

Tuntuu, että pihalla kasvaa leveyttä + runko tukevoituu, mutta sisällä tulee vain pituutta. Johtuisiko tuo valon laadusta?
Feuer frei!

DrDeath

Mulla on Apachesta jotain käytännön kokemusta, chilinkasvatus alkoi toissa kesänä kun puutarhaliikkeessä näin ko. lajin taimen. Tökkäsin sen pihalle kukkapenkkiin petunioiden ym rikkaruohojen seuraan ja oikeastaan ihmettelin kun huomasin sen yhtäkkiä tökkäävän runsaasti pientä punaista palkoa. Paikka oli puolivarjoinen, kastelin kun muistin, ei ylimääräistä lannotusta.

Viime kesänä ostin samasta paikasta pari apache (Finngro)habanerojen kaveriksi lämpimälle ja aurinkoiselle eteläseinustalle. Osan habaneroista jätin sisään. Lannoittelin varovasti puutarhan yleislannoittella ja kastelin runsaasti, satoa tuli molemmista lajikkeista yhtäkkiseen lumen tuloon asti.

Ötökoistä ei missään vaiheessa ollut ongelmia, puskan koko jäi ulkona 25-30 senttiin. Tulisuus lienee tosiaan seiskan luokkaa ja mun mielestä maku on jotenkin "päällekäyvä" ja "raaka", paremman makuisiakin löytyy.

Krootoni

Kertokaas kokeneemmat pukkaako tämä Apache koko ajan / ympäri vuoden uutta hedelmää vai tuleeko sille joku lepovaihe välillä? Ja missä vaiheessa sitä uskaltaa leikkoa siistimmän malliseksi? Keväälläkö vasta?

solmunen

Ei ole kyllä kokemusta ku kesästä saakka, mutta omani ainakin tekee hedelmää koko ajan. Ihan muutaman päivän välein saa noukkia kyspsiä paprikoita. Ja huomasin just, että sieltähän löytyy pikkusia kukannuppuja varmaan sata tai enemmän. Bublerissa tämä puska porisee.

theBro

Ympäri vuoden tuntuu tekevän satoa. Tosin nyt näyttää, että sadot on saatu ja rangan voi kiikuttaa kompostiin. Leikkasin tuossa kuukas pari sitten apacheni 2 cm, mittaiseksi nysäksi... Ei ymmärtäny alkaa kasvamaan sen jälkeen (muut chilit on kyllä alkanu ko. kohtelun käytyään rehottamaan kunnolla).

solmunen

Minun Apacheni taas on niin tuuhea pikkupusikko, että!
Eikä tunnu olevan bubleri kovinkaan tarkka siitä, että mitä siellä on ravinneliuoksena, taikka paljonko ph on.

Tietääkö muuten kukaan, että kuis isoksi tommonen kasvaa?
Ittellä on varmaan vaan joku reilu 30cm, mutta niiiiiin tuuhea että huhhuh.
Vaikka vähän leikellytkin olen. ja juuret on myös aika hyvän kokoiset.

Ja tosiaan, jauheena ihan jees!

Krootoni

Muistelen jostain lukeneeni, että Apache kasvaisi noin 50 senttiseksi. Minkä kokoisissa purkeissa olette sitä kasvatelleet?

solmunen

Muutaman litran bublerissa tuo on. Ja on tossa sitten yksi "bonzai-apache" melkoisen pienessä ruukussa, nätti on. Jaa juu, onhan kasvihuoneessakin pari noita; toinen semmosessa perus pienessä altakastelussa ja toinen ehkä turhankin isossa muoviruukussa.

Jos tarkkoja ollaan, niin ei tää kyllä varmaan mitään auttanut.... :lol: