tammikuu 10, 2025, 19:20:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kinkkipaikkojen "punainen hillo"

Aloittaja saku, syyskuu 15, 2006, 15:53:19 ip

« edellinen - seuraava »

saku

Mitenkäs sellaista mössöä tehdään? Sitä mitä löytyy kaikista kiinalaisista ravintoloista. siinä on varmaan öljyä ja jotain? ja onko tietoa mistä lajikkeesta ne sitä tekee.
'
edit: ohje olikin jo foorumissa...  tietysti jos joku tietää muita vastaavia ohjeista niin olisi kiva tietää

Avon Barksdale

Itse en ole kyllä löytänyt täältä tälläisen ohjetta. Erilaisia "paholaisen hillo" -reseptejä kyllä löytyy, mutta ei oiken sen tyylistä mitä kinkkirafloissa on. Ainoastaan Astronin postaama Chiliöljy/Dippisoossi-resepti tuntuu olevan aika lähellä. Onko kenelläkään sitä oikeaa ohjetta kinkkiruokapaikkojen pöytächilisoossille?

kyris

Sörkässä on kauppa josta saa ostaa monessa kiinalaisessa käytettävää chiliöljyä. Aika suolaisen hintaista tosin...

melodika

^ Mikäs kauppa mahtaa olla kyseessä? Itsekin olen tuollaista chiliöljyä metsästänyt, ja lähimmäksi on päässyt Lee Kum Keen valmistama Chiu Chow Chili Oil. Sitä saa ainakin monista Hakaniemen etnokaupoista.

ladoga

Muistaakseni kinkkiravintolan pyötämössöresepti meni jokseenkin näin.

Chilimurskaa (ilman siemeniä) ja valkosipulia puolet ja puolet.
Auringonkukka, rypsi tms. öljyä. (tarkkaa suhdetta en tiedä kertokaa jos kokeilette.)
Itse kokeilsin 33-33-33% suhteessa kaikkia aineksia.

1. Murskaa valkosipuli hienoksi mössöksi ja sekoita se chilimurskan kanssa.

2. Liesi keskilämmölle. Ei kuitenkaan niin kuumaksi että ainekset mustuvat.

3. Reilusti öljyä  paistinpannuun ja chili- valkosipulimössö siihen muhimaan noin 15 minuutiksi välillä sekoittaen.

Suolaa voi myös lisätä lopuksi maun mukaan. Ei kuitenkaan pakollista.

Säilyy varmasti kuukausia (ehkä vuosia) jos desinfioi purkin ensin kiehuvassa vedessä/uunissa, täyttää pintaan asti tulikuumalla mössöllä ja pitää tiiviisti suljettuna.

Avattuna tai tuoreeltaan säilyy jääkaapissa ainakin muutaman viikon ja pöydälläkin useamman päivän.

.tomppa.

suolan jättäisin itse pois, mutta tuolla ohjeella ollaan aika lähellä  8)   ja se oljy mitä he käyttävät on todellakin aurinkokukka öljyä.

Tosta chilikastikkeesta olen nähnyt myös soijalla ryyditetyn version. Chilit olivat normaaleja pirkan punaisia chilejä jotka oli pilkottu silpuksi ja freesattu pannulla soijan kanssa, maku ei ollut mieleeni..  soija ei sovi yksinkertaisesti chilin kanssa(voi toki olla että soijaa oli liikaa)  Näin Lahdessa..

Tuosta valkosipulista sen verran että kastikkeena olen lautaselleni saanut valkosipuli chilin kun tilasin jotain pekingin härkää valkeakosken ravintelissa..

kastike maistui siltä makealta ja miedolta sweet chili sauselta jossa oli "riittävästi" valkosipulia..

Jan

Lainaus käyttäjältä: ladoga - elokuu 07, 2009, 15:22:34 ip

Avattuna tai tuoreeltaan säilyy jääkaapissa ainakin muutaman viikon ja pöydälläkin useamman päivän.

Ei varmasti säily noin kauaa minun kämpässäni  ::)