tammikuu 10, 2025, 06:31:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Valojaksoista ja siihen liittyvistä kyselen

Aloittaja Sahkolaite, syyskuu 25, 2006, 14:19:28 ip

« edellinen - seuraava »

Sahkolaite

Nyt olisi projektin poikasena sijoittaa isompi vesiviljelyjärjestelmä, ebb&flow, 10 kasvia, kellariin metelöimään. Lämpötila siellä on paremmin säädettävissä, eivätkä pumpun kiertoäänet herättele meikäläistä öisin.

Valaistuksena toimivat 3xkaksiputkiset loisteputkiasetelmat, eli 6x36w. Säädettävän korkeuden ansiosta saan lamput lattiatasolta asti miltei kahteen metriin, kasvien tarpeesta riippuen. Tosin varsinaisen sadottamisen olisi tarkoitus tapahtua vasta pihalla kasvihuoneessa, siihen asti leikkelen, säätelen ravinteita ja nypin nuppuja tarpeen vaatien.

Kysymys kuuluukin, voiko kasvit kasvattaa kokonaan 12/12 tai paremmin jopa 10/14 valojaksoilla, kunnes kevät koittaa??
Puutarhurin multaiset kädet.

cornell

11/12 h oli itsellä käytössä taimetuksessa ja hyvin toimii... noi 10 kasvia täytyy pitää todella pieninä jotta ne mahtus putkien alle...valmistaudu natikan hankintaan  :P
¨käynks mä usein täällä?¨

Sahkolaite

Kolme neliötä ajattelin varata kasveille yhteensä tilaa lamppujen alla. Eiväthän taimet suureen kasvuun räjähdä kunhan pitää ravinteet minimissä?

cornell

Paras tapa venyttää kasveja on pitää niitä liian vähässä valossa... :wink:

Siis kolme neliötä... metriä ilmeisesti?.. Putkivaloilla kasvattelee just sillä pinta-alalla, jonka valaisimet vievät,  putkivalo kun ei kovin kauas kanna .. mulla vastaava 6x 36 W valaisin kattaa n. 1,5 m2 ...

Lajikkeita kannatta miettiä, sillä pitkiä kasveja joudut joko taivuttelemaan tai leikkaamaan (sillä putkivaloja nostamalla vain latva saa tarpeeksi säteilyä...

keep it growing

Sahkolaite

Taidan laittaa kasvit verkkoon kasvamaan, saanpahan tasaisen kasvun talven ajaksi. Antaa räjähtää sitten kesällä kasvarissa.

Taitaa tuo valoteho riittää - uudelleen kun laskin - sille 1,5neliömetrille.

cornell

Lainaus käyttäjältä: "Routasydän"Taidan laittaa kasvit verkkoon kasvamaan, saanpahan tasaisen kasvun talven ajaksi. Antaa räjähtää sitten kesällä kasvarissa.

Tismalleen... talven aikana kehittynyt kunnon juuristo antaa hillittömän edun kesäkauteen siirryttäessä

Sahkolaite

Leikkelemällä, ravinneliuoksen laimeana pitämällä ja ScrOGittamalla voisi saada kunnon alustan räjähtävälle kasvulle.. Onko kukaan muuten kokeillut ScrOGittaa chiliä?

ATO

Lainaus käyttäjältä: "Routasydän"Onko kukaan muuten kokeillut ScrOGittaa chiliä?

Kyllä tuo Matti The Wiherpeukalo tuollaista taisi viime talvena kokeilla ja hänen päiväkirjastaan juttua aiheesta lötyy. http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=1475