Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

linker


Täytyy varmaan sitten heittää tuo natikka kaappiin ja kasvattaa seuraava satsi 6500K loisteputkella  ja esleillä.

Vuodessa oppii paljon uutta



Kaltsu

Päivänvalo loistarit käytössä ja hyvin kasvavat. Osramin 940 putkina.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

jla1710

Vahvistan. Monimetallilla kasvaa paremmin kuin saman tehoisella natikalla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

PP

Kuinka laajaa kannatusta kylmän valon paremmuudelle taimikasvatuksessa mahtaa löytyä? Pitäisi tilata lähipäivinä kunnon lamppu ja ajattelin sen olevan ilmanmuuta natikka, mutta nyt en olekaan ihan varma.

Zabi

Tossapa ois Peruvian White Habanero jonka olen päiväkirjan mukaan laittanu itämään 1.12.2010. Se on kasvanut koko ajan natikan valossa, polttimona Philips Master SON-T PIA Plus. Ei ole honteloa tai hirmuista pituuskasvua.

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta MH lampuista, mutta tämän perusteella en alkaisi erikseen hommaamaan MH polttimoa, se varmasti on hieman parempi kasvuun, mutta natikalla pärjää oikein mainiost alusta asti.


<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Old Skool

Natikalla kasvaa hyvin, mutta taimivaiheessa 6500k ESLeillä ja loisteputkilla voi säästää sähköä. Itse huomasin viime vuonna, että ESLien alta aurinkoon ja natikan valoon siirryttyä kasvit alkoivat venyä pituutta hieman enemmän.

Herpiili

Natikkaan on myöskin saatavilla monenlaisia polttimoita, osaa ei ole edes tarkoitettu kasveille käytettäviksi vaan piha-/tievalaistukseen ja saatavilla on myöskin spektritasapainotettuja polttimoita joissa on sinistä lisätty. Mitään suurta eroa en huomannut tasapainotetun spna-polttimon  ja monimetallipolttimon välillä (600W) taimikasvussa joten jättäydyin natikan varaan. Monimetalli tosin on huomattavasti mukavampi värisävyltään ja voisihan noita rinnakkainkin käyttää.

Jos vaikkapa natikkansa käytettynä ostaa niin kannattaa tarkistaa polttimonsa tiedot tarkemmin.

chili123

Itse tilasin pari viikkoa sitten natikan, mutta en ota sitä ihan vielä käyttöön koska taimet ovat vielä niin pieniä. Natikasta itse pulitin 49,90€ ei ollenkaan paha hinta valotehoon nähden.
https://www.viherpeukalot.fi/index.asp?opt=Kasvihuonevalaisin+400+W&s=11&tuote=80205&page=1&valinta=ryhma&id=14&otsikko=Kasvihuoneet+ja+tarvikkeet&toiminto=ryhma
Olisi heti aluksi pitänyt tajuta ostaa natikka ja jättänyt ne kalliit ESL:t kauppaan. Ainut, että loistarit ovat hyviä taimivaiheessa ja muutenkin.

sorrii

Tännehän taas oikein soppa syntyy  ;D

Mä tota natikkaani kritisoin tosiaan ainoana valonlähteenä. Kyllä kehuakin pitää:
Kesän lopulla, kun mulla oli ollut aikalailla hoitamatta varjoinenkin koillisparveke täynnä köynnösmäiseen kasvuun taipuvaisia chilejä: Lemon Drop, Aji Habanero, PI441551, Aji Cristal .. ja muitakin, hyvin tiheessä. Nehän kasviraukat rehotti kilpaa kattoa myöten, ja yrittivat jotkut lasien väleistäkin päästä ulos. Mainittakoon, että parvekelaatikossa lasien ulkopuolella oli muutama Bolivian Rainbow, jotka kyllä kukki ja teki hedelmää innolla ihan violettinä.
Ei niistä muista puskista juuri satoa tullut: Kasvoivat vaan koko parvekkeen täyteen. Sitten pistin syksymmällä sinne natikan "lisävaloksi" ja harvensin vähän niitä puskia. Nehän räjähti kukkaan ja alkoivat kaikki tehdä hedelmää! Kyllä siinä näki natikan vaikutuksen aika konkreettisesti!
Alkukesän oli vastaavat kasvit keittiössä pois kaiken kansan silmistä: niistä ei juuri myöskään hedelmää tullut, vaan pari seipäällistä heinää ...
Johtopäätös oli, että tarvitaan sekä päivänsinistä että sitä punaisempaa valoa!
Loppuhuipennuksena voin todeta, että ostin syksyllä Led Finlandin 120w led-panelin, jonka valossa kasvu on ollut sanoisinko maltillista. Kasvit voi hyvin, ja kukkiikin. Jotkut tekee hedelmää, muttei voi mistään räjähdyksestä puhua, kuten oli asia parvekkeella sen natikan tuella. Nyt on vakaa usko mulla, että siinä alkukasvatuksessa luotan lediin aika vakaasti, mutta rinnalla kokeilen loisteputkia parilla ikkunalla, ja monimetallia yhdessä huoneessa, johon en päivänvaloa paljon saa. Täytyypä raportoida muutaman kuukauden kuluttua kuinka äijän kävi!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Old Skool

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 28, 2011, 03:10:22 ap
Tännehän taas oikein soppa syntyy  ;D


Niin en sitten tiedä siitä punaisemman valon tarpeesta. Viime syksynä bolivian rainbow ja chupetinho kukkivat ja tekivät satoa vielä syksylläkin, eivät ne lisävaloa saanut. Kylmien ESLien alla on saanut chilit ainakin kukkimaan.
Esimerkkinä tämä n. 6cm korkea chupetinhon taimi jossa juuri huomasin parit nuput.


sorrii

Kiinnostaisi tietää kokemuksia tavallisista ledeistäkin täällä, jos niitä jollain on.

Mulla ollut kohta puolisen vuotta 120W kasviledi Led-Finlandilta, joka on tiet omaa luokkaansa: Toimii kohtuullisesti koko huoneelliselle kasveja (hinta: 240€)
Toiseksi oon joulusta asti pitänyt yhtä 12W led-spottia (VP-Lux 4-brand) yhden viimekesäisen omnicolorin raadon päällä:
Sehän taas tosiaan tekee hedelmää! Spotti on n.1m päässä yläpuolella. Valokulma vaan on niin pieni, ettei siitä riittäisi kyllä valoa yhtään laajemmalle (hinta ~60€)


Noissa kuvissa näkyvällä loisteputkella tuskin on kovin suurta osaa tässä, kun on kuitenkin metrin päässä ja siinä alla olevat Aji Cristalit varjostaa tuon pienemmän. Samalla paikalla tämä omnicolor on ollut koko syksyn/talven. Ledi tuli siihen n. kuukausi sitten.

Pari viikkoa sitten innostuin ostamaan ihan kotivalaistukseen useita 3W ("3000K") ledispotteja LID'stä, kun syö pahasti mun budjettia jo kasvivalaistus: en tuhlaa "arkivaloon" ;)
Valon väri on mun silmääni aika miellyttävä: lämmin valkoinen, joka kuitenkin näyttää raikkaammalta kuin tavallinen 2700K esl. Valotehoakin on ihan mukavasti, ehkä jopa 20W halogeenin kanssa tasapäin, jollaisia käytin valaisimissani ennen. Väri itseasiassa hyvin samankaltainen ...
Laitoimpa sitten yhden 3w spotin kiinni amppeliin, jossa jo pari vuotta elellyt cascabel, joka näin talvella näyttää aika kärsineeltä: Yllätys: Sehän cascabel teki parissa viikossa keskelle uutta kasvua, jossa latvat täynnä nuppuja! Eli nyt tuntuu, että ainakin lähellä (pohjois-) ikkunaa riittää sen 3Wattisen valo kukittamaan kasvia!?!?!


Tokihan tässäkin tuo kasvi saa hajavaloa isommasta led panelista kauempana katossa, mutta versot ja kukkiminen tuli selkeesti tän spotin jälkeen.

((kaikki pitää ite kokeilla, kuitenkin))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Eiköhän tuo nyt todista taas kerran sen, että etäisyys on valaisussa tärkeämpi kuin lampun voimakkuus. Spotilla tuota tehoa saa vähän kauempaa pienelle alueelle. Spotti kiinni amppelissa on lähivalaisua.

Omnicolor ei ehkä ole kovin vakuuttava todiste. Minä jätin sellaisen marraskuussa viileän varastohuoneen ikkunalle ilman muuta hoitoa kuin kastelu silloin tällöin. Nyt siinä on muutamia raakileita ja yksi kypsäkin, ilman mitään lisävaloa. Loisteputket siellä on sisällä kaukana, mutta Omnicolor suuntautuu kylmää ikkunaa kohti.

Pienviljelijä

Nyt olisi tälläinen kysymys:

Pitääkö idätysastioita valaista, vaikka mullan pinnalle ei ole vielä mitään noussut? Lämpötila on kyllä tasaisen lämmin muutenkin.
Olen itse käsittänyt valaisun alkavan vasta, kun jotain on noussut mullan pinnalle.  ???

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Pienviljelijä - tammikuu 29, 2011, 19:41:00 ip
Nyt olisi tälläinen kysymys:

Pitääkö idätysastioita valaista, vaikka mullan pinnalle ei ole vielä mitään noussut? Lämpötila on kyllä tasaisen lämmin muutenkin.
Olen itse käsittänyt valaisun alkavan vasta, kun jotain on noussut mullan pinnalle.  ???


Ei niitä pelkkiä multapurkkeja tartte valaista, kun mullan pinnalla näkyy vihreää niin sitten valoa kehiin.  ;)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Pienviljelijä

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - tammikuu 29, 2011, 19:59:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Pienviljelijä - tammikuu 29, 2011, 19:41:00 ip
Nyt olisi tälläinen kysymys:

Pitääkö idätysastioita valaista, vaikka mullan pinnalle ei ole vielä mitään noussut? Lämpötila on kyllä tasaisen lämmin muutenkin.
Olen itse käsittänyt valaisun alkavan vasta, kun jotain on noussut mullan pinnalle.  ???


Ei niitä pelkkiä multapurkkeja tartte valaista, kun mullan pinnalla näkyy vihreää niin sitten valoa kehiin.  ;)
Niin vähän itsekin epäilin. 30W+36W ESL:it odottamassa valaisemaan Habaneroja, Pirkan punaisia mietoja chilejä, Cayenneja ja Jalapenoa, kunnes kevät tulee.  :)

MasaT

Minä ajattelen tuon asian niin, että itänyt siemen vaatii heti runsaasti valoa. Muuten tulee noita hojoja, kun itänyt siemen saattaa lähteä aika voimalla kasvuun ja hakeutuu kohti valoa. Siementen pitäisi normaalisti lähteä itämään viikossa parissa. Eli en pitäisi pahana pitää vaikka hieman pienempitehoistakin lamppua siinä idätysten päällä, etenkin, jos ei ole kovin aktiivinen idätysten seuraaja.





Proudfoot

Updeittaan hieman aiheesta, josta pari sivua takaperin kyselin jos joku sattui jäämään miettimään. :) Elikkäs kyse oli pienestä vitriinistä, jonka kirpparilta ostin. Hommasin lopulta kokonaan uuden johdon ja E27 -kannan, jotka oli sittenkin yllätävän helppoa yhdistää. Vitriinin kattoon (siis sisäpuolelle) ruuvasin koukun, johon laitoin 30W ESLin johdosta roikkumaan. Lasiovet vuorasin foliolla ettei kaikki valoa turhaan karkaile ehkä jopa heijastaisi suht hyvin takaisin sisälle. Muutenhan hökötys on valkoinen, eli tulin siihen tulokseen, että heijastaa ihan riittävän mukavasti sellaisenaan vaikkei mitään heijastinta lampussa olekaan. Tason asetin sopivalle korkeudelle, eli melko lähelle valoa ja siihen taimia. Yllättävän hyvin valo pysyy vitriinissä, eikä siis karkaile ulkopuolelle juurikaan. Saa nähdä miten tulee toimimaan, mutta jos edes jotenkuten ajaa asiansa niin ei kyllä montaa euroa tullut kustantamaan koko systeemi etenkin kun kaapin päätarkoituksena on toimia kesällä (lasittamattoman) parvekkeen minikasvarina. Taidan lyödä vielä lämpömittarin tuonne sisään, kun ei tiedä millaiseksi lämmöt kohoaa. En uskoisi että yhdellä ESLillä aivan tajuttomasti. Joku pieni vesiastia voisi myös olla veikeä nostattamaan hieman ilmankosteutta...

Proudfoot

Jatkan monologiani, jos vaikka kiviä sattuisi kiinnostamaan. Itseasiassa tällä kertaa olisi kysymyskin. Lämpömittari on nyt viettänyt aamusta asti aikaa kasvien seurana kaapissa ja lämpömittari on tasaantunut 28.8 Celsiukseen. Onkohan se sittenkin liian kuuma? Voisi kai tuota pitää hieman raollaan..

Nizo

Ei tuo 28-29 vielä liian kuuma ole, mutta älä hirveästi yli kolmenkympin päästä.

Näin siis minä tekisin. Viisaammat saa tarvittaessa korjata.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Jahman - tammikuu 31, 2011, 16:16:34 ip
Ei tuo 28-29 vielä liian kuuma ole, mutta älä hirveästi yli kolmenkympin päästä.

Näin siis minä tekisin. Viisaammat saa tarvittaessa korjata.
Itte pistäisin tuulettimen tuonne ihan vaan liikuttamaan ilmaa, ettei oo sellanen paikallaan oleva ummehtunut ilma.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.