Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

k0nu

Hei, mites se on että jos on semmonen loisteputki valaisin jossa on valmiina jo 13w loisteputki onko mahdollista siihen ostaa isompi wattista lamppua? Ja monta chiliä kasvaa kahen 13w loistarin alla. Vähän sekavasti selitetty mutta toivottavasti ymmärrätte.

InkRose

Tehokkaammat loisteputket on myös pitempiä, eli tuohon valaisimeen et saa voimakkaampia laitettua. Kannattaa mitoittaa se valaisin kasvien määrään vähän sen mukaan, kuinka isoksi mienaat kasvit päästää. Jos meinaat baccoja ja annuumeita laittaa kasvamaan, niin tarvitset tilaa paljon, kun taas ainakin useimmat chinenset pysyvät vähemmällä vaivalla maltillisen kokoisina. Pubescensitkin mielellään rönsyilevät laajalle. Toisaalta ainahan voi ahkeralla leikkelylläkin pitää kasvin kuin kasvin tarvittavan pienenä...

atni

elokuu 05, 2011, 22:21:20 ip #2082 Viimeisin muokkaus: elokuu 05, 2011, 22:31:35 ip käyttäjältä atni
Tervehdys. kun alkaa taas pimetä ja uusia lamppuja oon kattellu nii pitää nyt kysyä että onko sillä värilämmöllä nii suuri merkitys, eli kannattaako alkaa tilaamaan lamppuja joissa on se 16000k värilämpö vai onko sama ostaa yhtä tehokas lamppu 3000k värilämmöllä?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

PP

Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 05, 2011, 22:21:20 ip
Tervehdys. kun alkaa taas pimetä ja uusia lamppuja oon kattellu nii pitää nyt kysyä että onko sillä värilämmöllä nii suuri merkitys, eli kannattaako alkaa tilaamaan lamppuja joissa on se 16000k värilämpö vai onko sama ostaa yhtä tehokas lamppu 3000k värilämmöllä?


Ota jotain tuosta väliltä, vähintään 4000 mutta ei yli 8000.

atni

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 05, 2011, 22:41:19 ip
Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 05, 2011, 22:21:20 ip
Tervehdys. kun alkaa taas pimetä ja uusia lamppuja oon kattellu nii pitää nyt kysyä että onko sillä värilämmöllä nii suuri merkitys, eli kannattaako alkaa tilaamaan lamppuja joissa on se 16000k värilämpö vai onko sama ostaa yhtä tehokas lamppu 3000k värilämmöllä?


Ota jotain tuosta väliltä, vähintään 4000 mutta ei yli 8000.


oho tuli pikkune typo eli piti olla 6000 eikä 16000 (: mutta eli parempi olis niitä käyttää.
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

masaiman

Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 05, 2011, 17:40:04 ip
Hei, mites se on että jos on semmonen loisteputki valaisin jossa on valmiina jo 13w loisteputki onko mahdollista siihen ostaa isompi wattista lamppua? Ja monta chiliä kasvaa kahen 13w loistarin alla. Vähän sekavasti selitetty mutta toivottavasti ymmärrätte.


InkRose tuossa jo sanoikin: Loisteputken mitta=Sen teho.

26w on kyllä kovin vähän. Jos et saa viriteltyä pidempää loistaria, suosittelen siirtymistä pöytävalaisimiin.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 05, 2011, 17:40:04 ipmonta chiliä kasvaa kahen 13w loistarin alla.

Tämän SAMAN ketjun ENSIMMÄISESSÄ viestissä Kärsä on laskenut tarvittavat tehot ja mitä se maksaa sähkölaskussa. Tietysti on poikkeuksia riippuen esimerkiksi luonnonvalon määrästä ja kasvatustavoitteista, mutta hyvä yhteenveto tuo on:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7343.0

sorrii

Kummastuttaa InkRosen kommentti tuolla, että Chinenset saa helpommin pysymään pieninä! Mulla on kokemus, että Annuumit pysyy helposti pieninä ja baccatumitkin kunhan pitää pienessä ruukussa; chinenset on kaikki karannut käsistä! Lajeja on ollut:
-Aji Brown [määritys voi olla epävarma, mutta mun käsitys on että se laskettaisiin chinenseksi, vakkakin on epäilys, että on saanut perimää joltain baccatumilta] Tukeva ja iso!
-White [peruviuan] Habanero on ehkä aika maltillinen, muttei voi pieneksi sanoa.
-Limon on chinenseistä ainoa jonka oon saanut kunnolla jopa tuottamaan ja joka pysyy "tavallisen kokoisena"
-Trinidad Scorpion MB tahtoi vaan kasvaa ja kasvaa ... [pari hedelmää tuli viime joulun alla]
-Cajamarca senkus kasvaa ja kasvaa
-Pimenta da Neyde on nyt yli metrin korkuinen suora [hauska] hujoppi parvekkeella muiden välissä kurkkimassa
-Bhut jolokia kotona ja mökillä kasvarissa on "keskikokoinen" aika harva; raakileita on tullut sentään kasvarissa ...
-Datil Sweet haluaisi kasvaa jo yli 70cm vaikka on 10cm ruukussa..
-Pink Habanero näyttäisi olevan Datil sweetin kaksonen ...

Aikaisempina kesinä, ekana vain Aji Brown, erehdyin laittamaan kaikki liian isoihin ruukkuihin [mullassa], ylilannoittamaan ja valo lähinnä kajoa ikkunasta + pari loisteputkea; seuraukset opetti vähän.
Tän vuotiset -6 viimeistä - kasvattelin taimina päivänvaloloistareilla melkein kiinni kasveissa; myöhemmässä vaiheessa osin 250w monimetallin alla [<1m etäisyys], 120W ledin alla [~1m], 3x36W loistareilla; lasiparvekkeella johon paistaa klo 00 - 14; kasvihuoneessa parhaalla paikalla.
Merkittävää eroa kasvussa ei oo ollut sorassa tahi mullassa. Sorakasvit tiet paljon pienemmällä juuritilalla ...

Tokihan valo-olosuhteet olisivat voineet olla peremmtkin, jos kasveja ei olisi ollut yli 100kpl keväällä 48m2 kaksiossa ;), mutta kuten sanoin, olivat baccat ja annuumit kuitenkin huonommissa valoissa ja pysyivät järjissään ?!?!? Chinenseille järjestään annoin lannoitettakin 1/3 vähemmän. Ainoa mikä niillä musta on helppoa, on se että niitä ei tarvi tukea juurikaan ...
Tiet pitää mainita vielä, että pistokkaista kasvatetut oon saanut pysymään kohtuukoossa; luultavasti kun oon "hoitanut" välinpitämättömämmin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Ehkä sinun pitää tarkistella kasvatuskäytäntöjäsi, sillä minusta ne listastasi, joita olen kasvattanut ovat pysyneet kohtuullisen kokoisena ja hyvinkin tukevina. Tai minä olen sitten pitänyt omiani nälässä.

Vain Aji Panca, joka ehkä on samaa sukua Aji Brownin kanssa, kasvoi isoksi puuksi, mutta sekin enemmän leveyttä kuin korkeutta.
Limon jäi n. 60 cm korkeaksi pensaaksi.
Cajamarca on tyypillinen matala puu, tuskin puolta metriä vieläkään, vaikka runko on peukalon paksuinen ja toinen sato kypsää.
Bhut Jolokia kasvoi vähän isommaksi, mutta pysyi aisoissa.
Listasi ulkopuolelta Aji Chombo on kookas chinense.

Parvekkeella ovat kaikki kasvaneet ja taimivaiheen eteläisellä ikkunalaudalla parin loisteputken alla, melko kaukana keinovalosta.

Baccatumit (osan niistä) saa helposti karkaamaan käsistä monimetrisiksi. Jos sellainen kasvaa valon yli, se voi kasvaa puoli metriä viikossa ja on äkkiä katossa. Tuolla "vesikasvulla" ei tee mitään, siihen ei tule edes kukkia.

Tuossa vielä eräs chinense, lähinnä varoittavaksi esimerkiksi. Tällä on ollut valoa niukan puoleisesti ensimmäisten kuukausien valokaapin jälkeen. Tähän en pyri, mutta tämä on yli viisi kuukautta vanha, 40 cm korkea: http://chilivaari.blogspot.com/2011/08/habanerot-sinnittelevat.html

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 07, 2011, 16:48:08 ip
Kummastuttaa InkRosen kommentti tuolla, että Chinenset saa helpommin pysymään pieninä! Mulla on kokemus, että Annuumit pysyy helposti pieninä ja baccatumitkin kunhan pitää pienessä ruukussa; chinenset on kaikki karannut käsistä!


?

En ole saanut baccatumeja tai annuumeja edes kunnolla kukkimaan niin pieninä kuin monet chinenset tekevät jo satoa. Lisäksi haaroittuminen, lehtien lukumäärä, koko ja niiden suuntautuminen valoa kohti on aivan omaa luokkaansa chinenseillä. Annuumit ovat puita ja baccatumit puskia, molempien lajien mahduttaminen ikkunalaudalle on työn ja tuskan takana, chinenset eivät edes ota nokkiinsa leikkelystä. Pieni ruukku voi toki edesauttaa koon kanssa kikkaillessa, mutta ei sekään mikään ratkaisu ole. Kuivuminen ja lannoitus muodostuvat tuossa ongelmaksi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 07, 2011, 22:38:58 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 07, 2011, 16:48:08 ip
Kummastuttaa InkRosen kommentti tuolla, että Chinenset saa helpommin pysymään pieninä! Mulla on kokemus, että Annuumit pysyy helposti pieninä ja baccatumitkin kunhan pitää pienessä ruukussa; chinenset on kaikki karannut käsistä!


?

En ole saanut baccatumeja tai annuumeja edes kunnolla kukkimaan niin pieninä kuin monet chinenset tekevät jo satoa. Lisäksi haaroittuminen, lehtien lukumäärä, koko ja niiden suuntautuminen valoa kohti on aivan omaa luokkaansa chinenseillä. Annuumit ovat puita ja baccatumit puskia, molempien lajien mahduttaminen ikkunalaudalle on työn ja tuskan takana, chinenset eivät edes ota nokkiinsa leikkelystä. Pieni ruukku voi toki edesauttaa koon kanssa kikkaillessa, mutta ei sekään mikään ratkaisu ole. Kuivuminen ja lannoitus muodostuvat tuossa ongelmaksi.


Juurikin näin. Mulla suurimmat chinenset on nyt siellä metrin kieppeillä. Pisin baccatum huitelee kohta kahden metrin maagisen rajan yli ja onpahan Goat's Weedkin kasvattajansa korkuinen. Chinenset ja frutescensit pysyy jokseenkin kompakteina. Poislaskien Manaus joka on horisontaalisesti suhteeton.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Jop. Saattaa olla että oon lannoittanut liikaa; yleensä 2/3 - 3/4 ohjeellisesta lannoituksesta, jota käytän muilla (=annuumeilla ja baccatumeilla) ja ymmärtämättömänä parilla rocotollakin, jotka kait pärjäis vähemmällä. En oo oikein saanut selvää käsitystä noiden eri lajien tarpeista. Ja kun osa kasveista on vesiviljelyllä ja osa mullassa, tulee jotenkin rutiinilla anneltua multakasveille varmaan turhan aikasin ja paljonkin lannoitetta... Eihän niitä vaihtoliemiäkään raski viemäriin laskea.
Saattoihan taas noiden kaikkien chinensejen kanssa käydä vielä niin että jäivät huonommille valoille, kun en vaan ole oppinut niiden aromia ehkä (vielä??) arvostamaan. Mä tykkään kuitenkin eniten syödä tsilejä tuoreena leivän päällä ja salaateissa, eli makeista baccatumeista ja annuumeista. Onseperkele kun aina ahneena tulee idätettyä liikaa kasveja, niin eihän ne lamput riitä ...

Katsoos nyt jos leikkelisi boncheiksi nuo kiinnostavimmat ja pitäisi sitten kunnon valossa talvella, kun ei oo haaveissa kottikärryllistä aji cristaleja, lemondroppeja ja fish peppereitä ... ;)

Hmm. Kotona 48m2 kaksiossa + 3m2 lasiparvekkeella kasvattelin alkuun yli 70 kasvia melko isoiksi [paprikoita + 6 tomaattia ja pari kurkkua] joista reilut 30kpl siirsin vähän ennen juhannusta mökille kasvariin ja pihalle; kotona on nyt 47 täyskasvuista ja muutama pienempi kasvi. Valotehoja ~1000W... Ei oo löytynyt vielä oikeaa jarruttelutekniikkaa ;) mutta kyllä jo vähän kypsyttää ... 3. kesä kohta takana.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili


Löysin Tampereen Bilteemasta 2kpl 45W/4000K eslejä á 6,99€, lähti mukaan, on sitten meinaan "pikkusen" kirkkaita.
30W/4000K eslejäkin oli hyvin hyllyssä á 3,49€.

harr1

Ostin motonetistä "Varalamppu 36W e27" kun jossain sitä kehuttiin.
Värilämpötilasta ei ole hajuakaan, mutta bilteman 30w 4000k lamppu näyttää keltaisella tuon rinnalla.
Ihmettelen vähän, että miksi lamppu on perus putkilo vaikka netissä lukee selvästi spiraali. Varaosakoodi on sama.

Onko joku toinen erehtynyt ostamaan tai tietääkö tuosta jotain?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: harr1 - elokuu 09, 2011, 15:59:11 ip
Ostin motonetistä "Varalamppu 36W e27" kun jossain sitä kehuttiin.
Värilämpötilasta ei ole hajuakaan, mutta bilteman 30w 4000k lamppu näyttää keltaisella tuon rinnalla.
Ihmettelen vähän, että miksi lamppu on perus putkilo vaikka netissä lukee selvästi spiraali. Varaosakoodi on sama.

Onko joku toinen erehtynyt ostamaan tai tietääkö tuosta jotain?


Itse en ole kyseisiä lamppuja ostanut, mutta ne motonet lamput mitä täällä foorumilla olen ihmisillä nähnyt ovat kyllä olleet spiraaleja.

Rikkakasvi

Lainaus käyttäjältä: harr1 - elokuu 09, 2011, 15:59:11 ip
Ostin motonetistä "Varalamppu 36W e27" kun jossain sitä kehuttiin.
Värilämpötilasta ei ole hajuakaan, mutta bilteman 30w 4000k lamppu näyttää keltaisella tuon rinnalla.
Ihmettelen vähän, että miksi lamppu on perus putkilo vaikka netissä lukee selvästi spiraali. Varaosakoodi on sama.

Onko joku toinen erehtynyt ostamaan tai tietääkö tuosta jotain?

Itsellänikin on tuollanainen motonetin lamppu, joka ei ole spiraali. Todennäköisesti spiraali on muuttunut putkiloksi jossain vaiheessa. Värilämpötilaksi uskoisin 6400k, koska ainakin honkkarin vastaavissa työvalon lampuissa luki 6400k ja muuten näyttivät ihan samalta.

masaiman

Työvaloissa käytettävät eslit on yleensä aika lähellä päivänvaloa (~6400k) mm. maalausta ajatellen.

Perry

Tässä ollaan nyt vähän kahden vaiheilla.  Eli kumpi; Natikka vai loisteputkivalaisin?  Tulisi NFT vesiviljelyn valonlähteeksi. Noiden loisteputkivalaisimien(runkoi etc..kyl te tiedätte) saanti vaan tuntuu aika vaikeelta. (onko jollakin linkkiä?)

ihis81

elokuu 13, 2011, 19:53:22 ip #2098 Viimeisin muokkaus: elokuu 13, 2011, 19:58:45 ip käyttäjältä ihis81
Mulla on muunmuassa 3 kpl tommosia 2x36W ja hyvin kasvaa ja tuottaa satoa. http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=162157514

Toinen putki jokaisessa on 827 ja toinen 965 värisävyllä.

Voi niitä laitella miten haluaa.

Mutta natikkahan se olis parempi.

Itsekkin olis natikka tarkoitus kohtapuoliin hankkia
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

mohla

Lainaus käyttäjältä: Perry - elokuu 13, 2011, 18:52:34 ip
Tässä ollaan nyt vähän kahden vaiheilla.  Eli kumpi; Natikka vai loisteputkivalaisin?  Tulisi NFT vesiviljelyn valonlähteeksi. Noiden loisteputkivalaisimien(runkoi etc..kyl te tiedätte) saanti vaan tuntuu aika vaikeelta. (onko jollakin linkkiä?)


Saahan niitä, kun ei kädet taskussa seiso! :D No ei vaan.

Esim. Akvaterra myy akvaariokäyttöön tarkoitettuja loisteputkivalaisimia, joista t5-putkien 4x54 W valaisin on allekirjoittaneella käytössä. Akvaariovalaisimen sai sen yläpuolen kiskoa hyödyntäen kätevästi roikkumaan ketjuilla hydrojen päälle, jolloin valaisimen etäisyyden säätö chileistä oli helppoa.

Syy itsellä loistarien käyttöön on puhtaasti esteettinen, koska en halua rujon näköistä valaisinta paistamaan epämääräisen väristä valoa asuintiloihin. Vertaa natikka ja LED-valot. Periaatteessa monimetallivalaisin siistillä rungolla kävisi siis myös, mutta loistarin sain edukkaasti aikanaan. Chiliparkin viisauksia kuunnellen kannattaa heittää vähän eri värisävyjä putkiksi optimitulokseen pääsemiseksi, vaikka itse laittaisinkin ennemmin suhteessa enemmän päivänvalo-tyyppisiä putkia (5000 - 6500 K). En vain pidä siitä kellertävästä 2700 K valosta.