Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

InkRose

Se riippuu ihan lajista, lajikkeesta ja yksilöstäkin vähäsen. Helpolle baccalle (oman kokemuksen mukaan esim. Aji Cristal) voi riittää oma 23 W ESLi pieneen sadotteluun.

wille

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - syyskuu 25, 2011, 16:59:55 ip
Kysymys: Kun mulla vasta nyt rupes noita nuppuja chilit laittamaan niin minkälaista valaistusta tarvii että talvella sais valmiit chilin poimia? Ja kannattaako vain sitten leikata puskat pieniks ja talvettaa siten?


Homma riippuu oikeastaan nyt sun valinnasta ihan täysin. Eli satsaatko tykisti A)talvivalaistukseen, vai B)ensi kevääseen.

Melkoisesti valoa saatat joutua hommaamaan jos meinaat sadottaa chilisi keskellä pimeintä talvea. Kuten InkRose yllä sanoi, pienelläkin ESLillä voi onnistua, mutta lajista riippuen valoa voi tarvita paljonkin.

Alasleikkuu ja talvetus on hyvä vaihtoehto, jos ei halua valojen kanssa liiaksi puljailla. Siinä on sitten tukeva aihio ensikaudelle.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

El Borracho

Mitenkäs... Kun mulla on molemmat ikkunat ja parveke koilliseen päin, eli suoraa auringonvaloa on odotettavissa keskellä kesää klo 5.00-6.00 aamulla ja 7.00-10.00 illalla, riittääkö tuo chileille kesällä? Kun olen miettinyt, pitäisikö kasvattaa vähäisen luonnonvalon vuoksi "milloin sattuu" lisävaloilla, vai seurata ohjetta jonka mukaan pitäisi kylvää vuodenvaihteen tienoilla?

wille

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 25, 2011, 19:25:16 ip
Mitenkäs... Kun mulla on molemmat ikkunat ja parveke koilliseen päin, eli suoraa auringonvaloa on odotettavissa keskellä kesää klo 5.00-6.00 aamulla ja 7.00-10.00 illalla, riittääkö tuo chileille kesällä? Kun olen miettinyt, pitäisikö kasvattaa vähäisen luonnonvalon vuoksi "milloin sattuu" lisävaloilla, vai seurata ohjetta jonka mukaan pitäisi kylvää vuodenvaihteen tienoilla?


Koillinen ei ihan paras ilmansuunta ole valoa ajatellen. Lisävalaistus voisi olla ihan fiksu vaihtoehto. Kokeilemallahan se selviää. Lajikevalinnallakin voi vaikuttaa valontarpeeseen.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 25, 2011, 19:32:29 ip
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 25, 2011, 19:25:16 ip
Mitenkäs... Kun mulla on molemmat ikkunat ja parveke koilliseen päin, eli suoraa auringonvaloa on odotettavissa keskellä kesää klo 5.00-6.00 aamulla ja 7.00-10.00 illalla, riittääkö tuo chileille kesällä? Kun olen miettinyt, pitäisikö kasvattaa vähäisen luonnonvalon vuoksi "milloin sattuu" lisävaloilla, vai seurata ohjetta jonka mukaan pitäisi kylvää vuodenvaihteen tienoilla?


Koillinen ei ihan paras ilmansuunta ole valoa ajatellen. Lisävalaistus voisi olla ihan fiksu vaihtoehto. Kokeilemallahan se selviää. Lajikevalinnallakin voi vaikuttaa valontarpeeseen.


Tätä mietinkin. Että jotain voisi kasvattaa lisävaloilla sisällä, ja sitten vähempään valoon tyytyvät parvekkeelle kesäksi. TS. kasvattelee muita milloin huvittaa, mutta parvekekasvatukseen menevät itämään vuodenvaihteessa. Päivittelen päiväkirjaani jossakin välissä siemenlistaa ja kysyn sielä aiheeseen "lisävalaisua" arvon asiantuntijoilta.

Perry

Mikäs tuo homma nyt mahtaa olla, "myrkytin" harsosääskien toukat mäntysuopaliuoksella, vaihdoin mullat ja samalla siirsin uusiin ruukkuihin (Goat´s weedit, Turbo Puben ja Nagat). No, kasvithan nuukahti ja hieman virkosivat, ja sitten laitoin natikan pöhisemään ja taas ne nuukahti. Kysymys siis kuuluukin: Kuinka kaukana/lähellä sen natikan olisi hyvä olla?

Siku

Natikkaa ei itsellä ole, mutta eikös nyrkkisääntö mahtanut olla 10cm/100w. Muistaakseni sinulla oli 400w, joten 40cm riittänee.

disturbed833

Taidan vaan leikkautaa sitten lyhyeksi :D

JohnnyBlade

Joo ja kun aluksi laittaa natikan kannattaa pitää sitä huomattavasti korkeammalla saattaa kasvit muuten olla nuupallaan ilmeisesti kiihtyneen yhteyttämisen tai jostain vastaavasta syystä. Naapurilla on 400w natikka ja kasvit nuupahti parin tunnin valojakson jälkeen mutta totutti kasveja pari viikkoa niin sitä vaivaa enää ei ole. Itselläni on 600w ja jostain syystä ne ei nuupahda mutta yleisesti se on tosiaan sen 10cm sataa wattia kohden

atni

Miten nämä pinoisloisteputket ja nää valaisimet (http://www.tampereenpalmu.fi/product/101/t-neon-55-full-spectrum-200w-esl) on niin kalliita verrattuna pitkiin loisteputkiin?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

InkRose

Ei ne itse putket olekaan se kallein osa, taisi karva päälle kympin olla hintaa yhdellä 55W palikalla. Ohjauselektroniikka yms tarpeet eivät ole ilmaisia nekään. Saigonin päiväkirjassa on projektiraporttia itse kasatusta tuon tapaisesta valaisimesta, muistelisin että jos ei työlle laske hintaa niin tarvittavat osat (ilman valaisinrunkoa/heijastinta) tulivat alvillisena johonkin reiluun 90 euroon.

Chilivaari

Tuotantomääristähän nuo valaisinten hintaerot johtuvat. Suoraputkiset ovat vuosikymmeniä vanhaa tekniikkaa ja niitä valmistetaan miljoonien sarjoissa halpamaissa. Uudempien eurooppalaisten "hamppuvalaisimien" myynti tuskin on kuin tuhansissa kappaleissa.

Putkissa sen sijaan ei ole eroa. Ostin juuri 36W pienoisputkia a' 7€ ja saman merkkinen ja tehoinen suora putki maksaa 6,50. Niitä käytetään ilmeisesti hyvin monenlaisiin valoihin kalusteiden sisällä, työvaloissa jne, jolloin hinta on jo tasoittunut.

sorrii

syyskuu 26, 2011, 17:42:43 ip #2232 Viimeisin muokkaus: syyskuu 26, 2011, 17:47:47 ip käyttäjältä sorrii
On mennyv vähän Vaarin kirjoitukset tois korvasta ulos ;)

Mittaria kun en omista enkä muita usko, niin on pakko vaan luottaa omiin kokemuksiin ja/tai päätelmiin ..
[Tekisiköhän mitään jollain ~10€ eBayn valoisuusmittarilla??? [ http://viewitem.eim.ebay.fi/Light-meter-100000-Lux-4-Camera-Photo-1Lux-light-sens/370473984447/item ]]

Mun ajatus siitä että eslit ei olisi niitä tehokkamipia hyötysuhteeltaan perustuu siihen, että niissä oleva sisäänrakennettu ohjauselektroniikka on kertakäyttöistä kun kinteissä valaisimissa joissa siis on tuo elektroninen kuristin/sytytin saattaisi panostaa vähän laadukkaampaankin. Voisin siis uskoa että jossain laadukkaammassa valaisimessa on parempi hyötysuhde kuin vakkapa bilteman työvalaisimessa tai kertakäyttö-eslissä. Onhan eroa mm. lämmöntuotossa vaikkapa tavallisissa loistarivaloissakin vs. elekronisissa laatuloistoissa ...

Isoissa esl'ssa tyypillisesti on niitä putkikieppejä 8 kpl ympäri kantaa, jolloin poikittain asennettuna väkisin osa putkista jää "väärälle puolelle" ja vaikka olisi hyväkin heijastin, niin heijastunut valo heikkenee ja kulkee pidemmäm matkan. Tuosta johtuen onkin omissa suunitelmissa askarrella "sateenvarjomallinen" heijastin jossa putket pystyssä kaskellä, kunhan saisi hyvää korkeakiiltoista alupeltiä jostain eli Rautasoinilta.

Menee muuten kohtuutomasti aikaa täällä foorumilla pohdiskeluun ja arvuutteluun, kun voisi välillä kokeilla jotain käytännössäkin  :'(
On meinaten jonkunasteinen stressi tällä hetkellä kun hommat kasaantuu, pää on täynnä ideoita ja räkää, sekä kämppä täynnä kypsyviä tsilejä joille ei kohta oo tilaa kellarissakaan.
Saas nähä kuinka äijän käy kun on kiertokirjekin tulossa, tarjolla ~150 lajia siemeniä eikä raaski teurastaa noita vanhojakaan. Pitäisi jonkun perustaa hoitokoti hylätyille kesätsileille ....

Niitä Hamppukauppoja kommentoin senverran, etten usko poikien varsinaisesti valehtelevan, vaan toistavan ylemmän portaan mainosherrojen väitteitä kritiikittömästi. Ihan oon hyvää palvelua saanut itse ja ystävällisiä neuvojakin. Varmasti vaihtelee noiden myyjien tietämys ihan samoinkuin vaikkapa tietokoneliikkeiden myyjienkin, joista monesti innkkaimpia neuvojia on ne, jotka ei tiedä mitään. [[tämän oon havainnut ikävästi esmes kodinkoneketjujen liikkeissä, jotka myy puhtaalla ansaintamotiivilla]] Kyllähän harrastuspohjalla toimivissa likkeissä neuvot on vilpittömämpiä ja useimmiten asiantuntevampiakin, kuten nyt Kärsän putiikissa. Sellaista harrastusilmapiiriä on kyllä havaittavissa "hamppukaupoissakin" kunhan ei moraali aiheuta estoja.
Moraalisesti jos minä kauppani valitisin, niin estolistalla olisivat ensiksi K-, S- ja R-kioski -ketjut, kun myyvät kahta maailman tilastollisesti tappavinta nautintoainetta, vieläpä ihan laillisesti!!
....   :scyth:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

^ Voi G-sus mitä settiä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

..TOMPPA..

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 26, 2011, 17:42:43 ip
. Sellaista harrastusilmapiiriä on kyllä havaittavissa "hamppukaupoissakin" kunhan ei moraali aiheuta estoja.
Moraalisesti jos minä kauppani valitisin, niin estolistalla olisivat ensiksi K-, S- ja R-kioski -ketjut, kun myyvät kahta maailman tilastollisesti tappavinta nautintoainetta, vieläpä ihan laillisesti!!
....   :scyth:



Mitä hittoa?    Meinaako sorri nyt että pitäisi kieltää alkoholi ja savukkeet?   sinusta ei oikeen ota selvää välillä..

Vieläpä ihan laillisesti...    hohhoijakkaa..

Kärsä Babar

Huomautan nyt tässä vaiheessa että koitetaan pitää keskustelu niissä lampuissa, ei päihteissä. Kiitos.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

masaiman

Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 14, 2011, 17:27:28 ip
Joo, mutku halavala sai! Mul nyt on niit tossa kaks lavaa, eli pyöreesti kaks-kolkyt kappaletta. Täytyy ne käydä tossa läpi et moniko toimii. Kaikki on kuulema hetki sitten purettu toimivana katosta. Just tollasia hillittömän kokosia kuuppia ne on ja 400wattisia. Polttimo yksin on n.litran viinipullon kokoinen. Ovat vaan paljon aikaa nähneitä ja kannat on jotkut aika huonoja mut voihan noita huvikseen rymsteerata. Kaikille mulla ei oo ikinä käyttöä et jos jotakuta kiinnostaa niin privaa mulle. Voihan tosta halutessaan purkaa muuntajan v@ttuun ja käyttää vaikka ison eslin heijastimena.


Virittelin huvikseni sähköjohdon yhteen ja vein pimeällä eilen kyljelleen ulos maahan. Hetken sillä menee ennenkun pääsee täyteen kirkkauteensa, tarkalleen ottaen varmaan viitisen minuuttia, mutta lopputulos on aivan naurettavan KIRKAS! Ei mitään jakoa pystyä katsomaan suoraan kuupan sisään! Yksi tuollanen valaisi aivan leikiten koko meidän pihan kaikki puut. Noita menee kaksi kasvariin ens keväällä. Ja joo, tuntuu kehittävän melkoisesti lämpöä...

disturbed833

Mites noilla led lampuilla sitten? Paljonko tarvii tehoja jne.. Hydroponicsilla oli joitain ESL lamppuja

despo

syyskuu 28, 2011, 17:03:20 ip #2238 Viimeisin muokkaus: syyskuu 28, 2011, 17:07:25 ip käyttäjältä despo
Mikäs on ihmisten kokemus eri pintojen heijastusominaisuuksista? Käsittääkseni sekä valkoisen, että alumiinisen/metallisen pinnan pitäisi molempien heijastaa valoa ihan hyvin. Lähinnä mietin vain, että olisiko järkeä teipata noita lamppujen valkoisia kupuja sisäpuolelta alumiiniteipillä? Heijastaakohan tuollainen alumiiniteppipinta valkoista maalia paremmin?

Perry

Lainaus käyttäjältä: despo - syyskuu 28, 2011, 17:03:20 ip
Mikäs on ihmisten kokemus eri pintojen heijastusominaisuuksista? Käsittääkseni sekä valkoisen, että alumiinisen/metallisen pinnan pitäisi molempien heijastaa valoa ihan hyvin. Lähinnä mietin vain, että olisiko järkeä teipata noita lamppujen valkoisia kupuja sisäpuolelta alumiiniteipillä? Heijastaakohan tuollainen alumiiniteppipinta valkoista maalia paremmin?


Varmasti heijastaa. Miten vaan mahtaa olla sen aluteipin liimapinta kun se kuumenee? käryä?...