Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

ChIlIDoG

Itsellä kun chilit kasvaa OKT:n laitehuoneessa, niin juuri tuon paloturvallisuuden takia asennutin palohälyttimen sinne. Kyseessä siis tuollanen verisure/securitas systeemi. Toimii siten että jos tulee hälyytys, niin hälyyttimet alkaa huutaan joka huoneessa ja palokunta lähteee tuleen :)

TeemuN

Joku lämpöohjattu automaattisammutin (Dynameco tms.) ei olis paha idea natikan kanssa. Halpa henkivakuutus.

PP

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 08, 2011, 23:20:58 ip
Itsellä kun chilit kasvaa OKT:n laitehuoneessa, niin juuri tuon paloturvallisuuden takia asennutin palohälyttimen sinne. Kyseessä siis tuollanen verisure/securitas systeemi. Toimii siten että jos tulee hälyytys, niin hälyyttimet alkaa huutaan joka huoneessa ja palokunta lähteee tuleen :)


Minulla on juuri sama systeemi autotallissa, jossa rehut on talven ennen kasvariin siirtoa.

Tämä ei kuulu ketjun aiheeseen, mutta palokunta ei käsittääkseni tule ennenkuin hälytyskeskus saa kuvallisen tai muun vahvistuksen, että oikeasti palaa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 08, 2011, 23:20:58 ip
Itsellä kun chilit kasvaa OKT:n laitehuoneessa, niin juuri tuon paloturvallisuuden takia asennutin palohälyttimen sinne. Kyseessä siis tuollanen verisure/securitas systeemi. Toimii siten että jos tulee hälyytys, niin hälyyttimet alkaa huutaan joka huoneessa ja palokunta lähteee tuleen :)

Ihan asiallista meininkiä.
Kannattaa myös huomioida, että vakuutusyhtiö suhtautuu aika nuivasti omiin sähkö-/valaisuvirityksiin jos sattuu koti kärähtämään.

PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 09, 2011, 07:22:08 ap
Ihan asiallista meininkiä.
Kannattaa myös huomioida, että vakuutusyhtiö suhtautuu aika nuivasti omiin sähkö-/valaisuvirityksiin jos sattuu koti kärähtämään.


Se ei ole laitoin viritys, jos hyväksytty lamppu roikkuu katosta, etäisyydet pintoihin on ohjeiden mukaiset ja töpseli on tökätty seinään. Omat heijastimet ym. voi sitten olla jo eri juttu.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 09, 2011, 07:48:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 09, 2011, 07:22:08 ap
Ihan asiallista meininkiä.
Kannattaa myös huomioida, että vakuutusyhtiö suhtautuu aika nuivasti omiin sähkö-/valaisuvirityksiin jos sattuu koti kärähtämään.


Se ei ole laitoin viritys, jos hyväksytty lamppu roikkuu katosta, etäisyydet pintoihin on ohjeiden mukaiset ja töpseli on tökätty seinään. Omat heijastimet ym. voi sitten olla jo eri juttu.
Joo kyllä kotikytkentöjä saa tehdä. Esim. jatkojohdon saa tehdä ihan itse.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 09, 2011, 07:51:42 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 09, 2011, 07:48:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 09, 2011, 07:22:08 ap
Ihan asiallista meininkiä.
Kannattaa myös huomioida, että vakuutusyhtiö suhtautuu aika nuivasti omiin sähkö-/valaisuvirityksiin jos sattuu koti kärähtämään.


Se ei ole laitoin viritys, jos hyväksytty lamppu roikkuu katosta, etäisyydet pintoihin on ohjeiden mukaiset ja töpseli on tökätty seinään. Omat heijastimet ym. voi sitten olla jo eri juttu.
Joo kyllä kotikytkentöjä saa tehdä. Esim. jatkojohdon saa tehdä ihan itse.


Tais mennä niin että jatkojohdon saa korjata, mutta ei tehdä itse ...en tosin ole 100% varma asiasta.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 09, 2011, 14:57:06 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 09, 2011, 07:51:42 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 09, 2011, 07:48:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 09, 2011, 07:22:08 ap
Ihan asiallista meininkiä.
Kannattaa myös huomioida, että vakuutusyhtiö suhtautuu aika nuivasti omiin sähkö-/valaisuvirityksiin jos sattuu koti kärähtämään.


Se ei ole laitoin viritys, jos hyväksytty lamppu roikkuu katosta, etäisyydet pintoihin on ohjeiden mukaiset ja töpseli on tökätty seinään. Omat heijastimet ym. voi sitten olla jo eri juttu.
Joo kyllä kotikytkentöjä saa tehdä. Esim. jatkojohdon saa tehdä ihan itse.


Tais mennä niin että jatkojohdon saa korjata, mutta ei tehdä itse ...en tosin ole 100% varma asiasta.
Mää olen.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 09, 2011, 14:59:47 ip
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 09, 2011, 14:57:06 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 09, 2011, 07:51:42 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 09, 2011, 07:48:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 09, 2011, 07:22:08 ap
Ihan asiallista meininkiä.
Kannattaa myös huomioida, että vakuutusyhtiö suhtautuu aika nuivasti omiin sähkö-/valaisuvirityksiin jos sattuu koti kärähtämään.


Se ei ole laitoin viritys, jos hyväksytty lamppu roikkuu katosta, etäisyydet pintoihin on ohjeiden mukaiset ja töpseli on tökätty seinään. Omat heijastimet ym. voi sitten olla jo eri juttu.
Joo kyllä kotikytkentöjä saa tehdä. Esim. jatkojohdon saa tehdä ihan itse.


Tais mennä niin että jatkojohdon saa korjata, mutta ei tehdä itse ...en tosin ole 100% varma asiasta.
Mää olen.

Ja Tukes vahvistakoon:
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Sahko-ja-hissit/Sahkourakointi/


Lainaus◦Kuka saa tehdä sähkötöitä?


Kiinteisiin sähköasennuksiin sekä sähkölaitteiden korjaukseen kohdistuvia sähkötöitä saavat yleensä tehdä vain ne sähköalan ammattilaiset, joilla on oikeus tehdä näitä töitä. Keskeisin vaatimuksista on turvallisuudesta vastaava töiden johtaja, jolla on oltava toiminta-alueen kattava pätevyystodistus. Toiminnasta on myös tehtävä ilmoitus Tukesin sähköurakoitsijarekisteriin.


Tavallinen sähkönkäyttäjä voi tehdä ainoastaan eräitä vähäisiä töitä, jos varmasti osaa tehdä ne oikein ja on riittävästi perehtynyt työhön liittyviin ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen.


Tällaisia töitä ovat esimerkiksi
- asunnon sulakkeen vaihtaminen
- valaisimen liittäminen katossa olevaan "sokeripalaan"
- sähkölaitteen rikkoutuneen pistotulpan, johdon ja johdossa olevan välikytkimen vaihtaminen
- yksivaiheisen jatkojohdon valmistaminen ja korjaaminen
- pistorasian ja valaisinkytkimen kannen irrottaminen ja kiinnittäminen esim. tapetoinnin ajaksi
- enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat työt, esim. aurinkokennoasennukset. Katso myös Kodin sähköturvallisuusopas kuluttajasivuiltamme

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 09, 2011, 15:01:29 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 09, 2011, 14:59:47 ip
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 09, 2011, 14:57:06 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 09, 2011, 07:51:42 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 09, 2011, 07:48:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 09, 2011, 07:22:08 ap
Ihan asiallista meininkiä.
Kannattaa myös huomioida, että vakuutusyhtiö suhtautuu aika nuivasti omiin sähkö-/valaisuvirityksiin jos sattuu koti kärähtämään.


Se ei ole laitoin viritys, jos hyväksytty lamppu roikkuu katosta, etäisyydet pintoihin on ohjeiden mukaiset ja töpseli on tökätty seinään. Omat heijastimet ym. voi sitten olla jo eri juttu.
Joo kyllä kotikytkentöjä saa tehdä. Esim. jatkojohdon saa tehdä ihan itse.


Tais mennä niin että jatkojohdon saa korjata, mutta ei tehdä itse ...en tosin ole 100% varma asiasta.
Mää olen.

Ja Tukes vahvistakoon:
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Sahko-ja-hissit/Sahkourakointi/


Lainaus◦Kuka saa tehdä sähkötöitä?


Kiinteisiin sähköasennuksiin sekä sähkölaitteiden korjaukseen kohdistuvia sähkötöitä saavat yleensä tehdä vain ne sähköalan ammattilaiset, joilla on oikeus tehdä näitä töitä. Keskeisin vaatimuksista on turvallisuudesta vastaava töiden johtaja, jolla on oltava toiminta-alueen kattava pätevyystodistus. Toiminnasta on myös tehtävä ilmoitus Tukesin sähköurakoitsijarekisteriin.


Tavallinen sähkönkäyttäjä voi tehdä ainoastaan eräitä vähäisiä töitä, jos varmasti osaa tehdä ne oikein ja on riittävästi perehtynyt työhön liittyviin ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen.


Tällaisia töitä ovat esimerkiksi
- asunnon sulakkeen vaihtaminen
- valaisimen liittäminen katossa olevaan "sokeripalaan"
- sähkölaitteen rikkoutuneen pistotulpan, johdon ja johdossa olevan välikytkimen vaihtaminen
- yksivaiheisen jatkojohdon valmistaminen ja korjaaminen
- pistorasian ja valaisinkytkimen kannen irrottaminen ja kiinnittäminen esim. tapetoinnin ajaksi
- enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat työt, esim. aurinkokennoasennukset. Katso myös Kodin sähköturvallisuusopas kuluttajasivuiltamme




Juuh piti itsekkin käydä Tukesin sivulta tarkistaan.
http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/esitteet_ja_oppaat/kodin_sahkoturvopas.pdf
Tuossa hyvä opas sähkötöihin, mitä saa tehdä. Se roikkakin pitää osata oikein tehdä :)

atni

Saisko vielä meille aloittelijoille sellaisen "turva ohjeen" mistä pitää huoheltia ja mitä saa tehdä, mitä ei. Kun mullakin tuo natikan sisäkäyttö ois mielenpäällä?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: atni - marraskuu 09, 2011, 21:55:50 ip
Saisko vielä meille aloittelijoille sellaisen "turva ohjeen" mistä pitää huoheltia ja mitä saa tehdä, mitä ei. Kun mullakin tuo natikan sisäkäyttö ois mielenpäällä?
Tukesin sivuille marsmars  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

SÄHKÖHOMMISSA kannattaa AINA käyttää asiantuntijaa, jos on vähänkin epävarma kytkennöistä.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: atni - marraskuu 09, 2011, 21:55:50 ip
Saisko vielä meille aloittelijoille sellaisen "turva ohjeen" mistä pitää huoheltia ja mitä saa tehdä, mitä ei. Kun mullakin tuo natikan sisäkäyttö ois mielenpäällä?

Jos natikassa on kaikki johdot valmiina, niin siitä vaan paistattelemaan. Kädellä kyllä tuntee jos valonlähde on liian lähellä syttyvää materiaalia.
Ja tuskin kukaan sitä esim. verhotankoon virittää gardiinien viereen. Se maalaisjärki mukaan.

masaiman

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 10, 2011, 15:02:38 ip
SÄHKÖHOMMISSA kannattaa AINA käyttää asiantuntijaa, jos on vähänkin epävarma kytkennöistä.


Ohmi kertaa käämi, pimmeenä koko lääni...

Miksi sähkömiehellä on aina toinen käsi taskussa? Ettei joutuisi johtavaan asemaan...


Ernesti

Nyt alkaa minustakin tuntua siltä että chilit tarvitsisivat lisävaloa.
Asiasta mitään ymmärtämättömänä haluaisin kysellä että tekeekö esim. seuraavilla ledeillä yhtikäs mitään:
http://www.e-ville.com/fi/159-taskulamput-ja-muut-valaisimet/5743-grow-light-led.html
http://www.e-ville.com/fi/1-home/5736-kasvupaneeli-kasveille-saa-kukat-kasvamaan.html
Ledeistä on tainnut täälläkin esiintyä hyvin eriäviä mielipiteitä. :)

CyberDog

Ei tee. En jaksa perustella. nosta on keskusteltu aika paljon täällä aikaisemmin.

Pawni

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta omasta mielestä ledien käyttö voisi olla ihan toimiva & kiva kokeilu.
Nuo em. lamput ovat tosin hyvin pienitehoisia, joten niillä epäilen mitään huomattavaa hyötyä saavan aikaan. Lähdetään siitä +30W luokasta liikkumaan eteenpäin (jos vaikka joskus olisi tosiaan rahaa rakentaa se oma paneeli näihin kokeiluihin....)
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

Huru-ukko

Chilivaarin sanoin: Alle 15W ei tee mitään......

Chili92

kysyisin, että kypsyykö chilit pimeässä. olen antanut chilin mun kaverille. Hän pitää valoa pois päältä pienen ajan pois päältä aamupäivällä ja minä en. hänellä kypsyy nopeasti mutta minulla ei. Voiko asialla olla vaikutusta kypsymiseen?  ::)