Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

HSuomi

Typerä kysymys mutta eihän noille siemenille valoa tartte antaa ennen kuin ovat auenneet?? Riittääkö kasvin alussa yksi 23W lamppu kun kivivillakuutioita/siemeniä on 16kpl? Kuhan ovat vähän kasvaneet ni siirrän ne sitten 200W alle. Kuulostaako järkevältä?

OT kun ei viitti tehdä montaa uutta aihetta:
Siemenet on kivivillassa pikku muovilaatikossa ja kelmu päällä. Lämpömittari näyttää laatikon sisällä olevan 25-35C välillä. Onko toi yli 30 ehdottomasti liikaa? Siemenet ovat pannuhuoneessa uunin päällä ja aina kun on tulet uunissa ni lämpö nousee tonne +30C.

Nizo

marraskuu 27, 2011, 17:47:58 ip #2441 Viimeisin muokkaus: marraskuu 27, 2011, 17:49:58 ip käyttäjältä Nizo
Lainaus käyttäjältä: HSuomi - marraskuu 27, 2011, 17:44:13 ip
Typerä kysymys mutta eihän noille siemenille valoa tartte antaa ennen kuin ovat auenneet?? Riittääkö kasvin alussa yksi 23W lamppu kun kivivillakuutioita/siemeniä on 16kpl? Kuhan ovat vähän kasvaneet ni siirrän ne sitten 200W alle. Kuulostaako järkevältä?

OT kun ei viitti tehdä montaa uutta aihetta:
Siemenet on kivivillassa pikku muovilaatikossa ja kelmu päällä. Lämpömittari näyttää laatikon sisällä olevan 25-35C välillä. Onko toi yli 30 ehdottomasti liikaa? Siemenet ovat pannuhuoneessa uunin päällä ja aina kun on tulet uunissa ni lämpö nousee tonne +30C.


Eivät tarvitse valoa ennen kun ovat itäneet, ja tuo pikku ESLi riittää hyvin alkuun, mutta aika nopeasti saa ottaa 200 wattisen käyttöön jos taimia on se 16.

Ja noista lämpötiloista. 35 C on kyllä aika paljon, mutta ei ne siemenet siihen kuole. Itse tosin koittaisin saada lämpöjä vähän alemmas.

Myrkky Nuoli

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - marraskuu 27, 2011, 17:44:13 ip
Typerä kysymys mutta eihän noille siemenille valoa tartte antaa ennen kuin ovat auenneet?? Riittääkö kasvin alussa yksi 23W lamppu kun kivivillakuutioita/siemeniä on 16kpl? Kuhan ovat vähän kasvaneet ni siirrän ne sitten 200W alle. Kuulostaako järkevältä?

OT kun ei viitti tehdä montaa uutta aihetta:
Siemenet on kivivillassa pikku muovilaatikossa ja kelmu päällä. Lämpömittari näyttää laatikon sisällä olevan 25-35C välillä. Onko toi yli 30 ehdottomasti liikaa? Siemenet ovat pannuhuoneessa uunin päällä ja aina kun on tulet uunissa ni lämpö nousee tonne +30C.
Ei hyödytä mitään tosiaan ennenkun sieltä noustaan ylös, itse oon pistänyt valot päälle heti kun itu nousee pystyyn tai tökkää niskalenkin ilmoille. 23W lampusta väittäisin tehon loppuvan todella äkkiä kesken tuolla määrällä taimia, itselläni alkaa olla vaikeuksia neljän taimen ja 30W lampun kanssa, mutta toistaiseksi kasvavat vielä ihan hyvin. Tuskin mitään hätää on jos on tuo 200W sitten mihin vaihtaa, jos yhdellä lampulla pystyt noin monta taimea valaisemaan! Tai ehkä joku viisaampi voi olla eri mieltäkin, vähän hurjalta kuulostaa. Noista lämpötiloista en mee takuuseen, mutta omat idätystulokseni olivat todella surkeat sillon kun lämpö oli 30c tai yli. Oikeasti tommosessa 23c tuntuu itävän HUOMATTAVASTI paremmin kun liian kuumassa. Siinä 27c paikkeilla lähti varmaan nopeiten. Tosin uusimmissa oli tommosia äkkilähtijöitä, kivivillassa olivat ja epäilisin lämpötilan olevan jotain ehkä 21c paikkeilla ja yöllä varmasti vähemmän. Parhaasta pökkäs pikkusen valkosta ulos vuorokaudessa, yhdestä kolmessa päivässä ja loput ei oo vielä itäneet, mutta aika lupaavalta vaikuttaa. Sinuna yrittäisin jonkun ratkaisun keksiä  ;)

HSuomi

Kiitos vastauksista! Toi n.200W koostuu useammasta valaisimesta(125w + 4x23W) joten kyllä ne luulisi ainakin aluksi sopivan valokeilaan. Mikäli nyt edes lähtevät kaikki kasvamaan. Ja lisätään tehoa sitämukaa kun kasvit kasvaa. Sähköä saa pistorasiasta ja lamppuja kaupasta.

Jos olette sitämieltä että toi pannuhuoneen lämpötila on liikaa ni taidan siirtää ne tänne tuvan puolelle. Täällä vaihtelee 20-25 välillä. Ja tosiaan ekat omat siemenestä idätykset nämä, siksi epävarmaa.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - marraskuu 27, 2011, 17:44:13 ip
Typerä kysymys mutta eihän noille siemenille valoa tartte antaa ennen kuin ovat auenneet?? Riittääkö kasvin alussa yksi 23W lamppu kun kivivillakuutioita/siemeniä on 16kpl? Kuhan ovat vähän kasvaneet ni siirrän ne sitten 200W alle. Kuulostaako järkevältä?

OT kun ei viitti tehdä montaa uutta aihetta:
Siemenet on kivivillassa pikku muovilaatikossa ja kelmu päällä. Lämpömittari näyttää laatikon sisällä olevan 25-35C välillä. Onko toi yli 30 ehdottomasti liikaa? Siemenet ovat pannuhuoneessa uunin päällä ja aina kun on tulet uunissa ni lämpö nousee tonne +30C.
Pidä huolta, ettei laatikko homehdu. Itsellä homehtui kun lämmöt oli yli 30c ja unohdin  pariksi päiväksi kannen kiinni.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Myrkky Nuoli

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - marraskuu 27, 2011, 18:02:55 ip
Kiitos vastauksista! Toi n.200W koostuu useammasta valaisimesta(125w + 4x23W) joten kyllä ne luulisi ainakin aluksi sopivan valokeilaan. Mikäli nyt edes lähtevät kaikki kasvamaan. Ja lisätään tehoa sitämukaa kun kasvit kasvaa. Sähköä saa pistorasiasta ja lamppuja kaupasta.

Jos olette sitämieltä että toi pannuhuoneen lämpötila on liikaa ni taidan siirtää ne tänne tuvan puolelle. Täällä vaihtelee 20-25 välillä. Ja tosiaan ekat omat siemenestä idätykset nämä, siksi epävarmaa.
Näin mä itse tekisin, mutta olen lähes yhtä kokematon tämän asian kanssa kuin sinä  ::)

masaiman

20-25 riittää ihan mainiosti idätykseen. Omasta kokemuksesta sanoisin et yli 30 on jo liikaa. Mä laittaisin, mikäli mahdollista, pari niitä 23w lamppuja niille taimille. Mut muista ettet ihan kiinni laita ettet polta pikkuisia. Pari-kolkyt senttiä väliin. Ja tarkkaile ettei lamput lämmitä idätysboksia liikaa. Kelmun kulmaa kunnolla auki kun alkaa ekat nostaa päätään. Mulla on sellanen kovakattoinen minikasvihuone jolla idätän, ja nostan siitä kannen kokonaan veke kun ekat nousee. Ainakin mulla niistä taimista tuli tosi hentoisia kun eivät saaneet yhtään tuulta ja 100% kosteus ympärillä. Muut seuraa kyllä perässä kun ekat itää. Noin voimakkaasta yksittäisestä esl-lampusta ei ole kokemusta, mutta olettaisin senkin pystyvän käräyttämään pikkuiset jos liian lähellä.

sorrii

Mä olen idätellyt kaikki jääkaapin päällä yläkomerossa, jossa pysyy tasainen lämpö ~30*c. Tossa mun yläkaapissa ei ole erikseen levyä pohjana, vaan siinä on vaan ovi jääkaapin päällä, ja lämmin ilma kiertää jääkaapin takaa sinne. Musta se on aika ihanteellinen idätypaikka. Saa tämmöinen vanha raakki siinä voimisteluakin, kun pitää viisi kertaa päivässä kiipeillä keittiötiikkailla ... ;)

Pimeässä homeet kehittyy ja viihtyy parhaiten, joten laitoin viime keväänä sinne yläkaappiin lampun. Taisi olla 15W Megamanin kasvilamppu, joka nyt vaan sattui olemaan vapaana. Valostahan ei idätyksessä haittaa ole, ja mä ajattelin, ettei oo sitten niin nokon nuukaa vaikkei niitä ituja joka päivä siirtelisikään valoon. Silloin joutui pitämään kaapin ovea pari senttiä raollaan, ettei lämmöt mene yli sen 30. Jotkut itämättä jääneet alkoi mätänemään kuukaudessa, mutta homeita ei näkynyt.

-Siemenet talouspaperin päällä lautalla pakasterasiassa kansi raollaan.
-Itäneet taimet siirsin yleensä aika pian Jiffyyn tai kivivillakuutioon minikasvariin joka ikkunan edessä johon tuikkkii aamuaurinko; Päällä vielä pieni loisteputki päällä iltapäivisin.

PS. Toi lamppu kaapissa oli saman ajastimen takana kuin pari muutakin valoa huoneessa
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ilpo00

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 16, 2011, 11:57:47 ap
Idätyksen jälkeen lensi kämpästä juorut ja jukkapalmut kompostiin, että sain paprikoille pauliinaruukut (17cm, 5kpl)
Koko kesän mä niitä hoivasin ja lannoitin keittiöni pöydällä, johon kyllä paistoi koko iltapäivän aurinko.
Heinäkuussa nuo kasvoivat kiinni kattoon!


Oliko siis koko ajan tuollaisissa Pauliinaruukuissa? Itelläni justiinsa laittanut pauliinoihin chilit ja mietin tässä kovasti riittääkö ne periaatteessa koko loppuajaksi jos niitä vaan leikkelee sitten kun meinaa kasvaa 80cm-100cm korkeiks.

Ryhis

17 cm Pauliina on todella pieni ruukku, multatilaa siinä ei ole kovin kaksisesti, puolitoista - kaksi litraa. Isommat pauliinat kuten 23 senttinen riittää jo huomattavasti isommalle kasville, puhumattakaan Ikeasta saataviin vastaavalla halkaisijalla oleviin, mutta syvempiin altakasteluruukkuihin. Ikean ruukut ovat vielä puolet halvempia kuin Orthexin. Olen yrittänyt viljellä sellaista nyrkkisääntöä, että jos pääsi mahtuu ruukkuun, on ruukku tarpeeksi iso kunnon chilille.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Riippu paljon lajikkeestakin kuinka isoa kaipaa. Pauliinoissa tosiaan on se multatila tosi matala, mutta vesitila kivan suuri.
Mulla on Lemon Drop viihtynyt ja tuottanut kivasti sellaisessa. Toki oon sitten raakilevaiheessa syöttänyt vesiviljelyravinteita ja täyttänyt säiliön aika tiuhaan. Semmoista semi-hydroviljelyä, nääs.
Mulla oli suppopaprikoita (siemenet LiDL'n Unkarilaisista) kesällä kasvihuoneessa ja ulkona, jotka oli 3, 5 ja 7 litran ämpäreissä [K-kaupan kertakäyttöruukkuja josta myyvät kukkia]. Tuntui se 3 ainakin pieneltä niille. Siinäkin multatilaa on tuplaten 17cm Pauliinaan ...

Mä uskoisin, että vaikka hyvällä valolla ym kasvattelet, niin jää sato joko pieneksi [harvennusta raakileina] tai pieniksi [paljon pieniä ruipeloita]

Tein muuten itse noista K-kaupan ämpäreistä, joita lähikauppias antoi niin paljjonn kun jaksoin perässä vetää, sellaisia altakasteluvirityksiä yksinkertaisesti teippaamalla roudariteipillä putkenpätkät reunalle; alle 3-5cm hydrosoraa ja kuitukangaspaperi, talouspaperi tms. soran ja mullan väliin. Siihen isoon sai menemään litran verran vettä "varastoon" jolloin pärjäsivät kastelematta viikon verran [=mökillä, jossa ei asuta...]
Soran sekaan menee vettä puolet tilavuudesta ... kunnes tila täyttyy juurista ..  :-*
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Edelliseen lisää:
Tuli viime keväänä vahingossa tehtyä koe yhdellä Lemondropilla:
Olin idätyksen jäkeen koulinut taimet kertakäyttöruukkuihin joita kertynyt sieltä-täältä. Yksi LD jäi sellaiseen halkaisijaltaan ehkä 7cm ruukkuun, kun olin jo muut siirtänyt isompiin. Varsinkin viikonloppuisin kun lähdin reissuun tuli ongelmaksi pitää ne kosteina (oli noita kai muitakin kait) joten tän lemondropin upotin hätäpäissäni ruukkuineen isompaan parin litran astiaan, jossa hydrosoraa. Siinähän sen kastelin päältä aika tiukalla lannoitevedellä (samaa kuin käytin vesiv.kasveilla). Tää kasvi jäi vielä muiden varjoon vaikakkin lasiparvekkeella johon paistaa aurinko puoleenpäivään asti.
Siitähän tuli mun nätein baccatum jota oon onnistunut kasvattamaan, ja alkoi tekemään hedelmää 2kk kieppeillä; aika paljonkin. Se oli Pitkä mutta tukeva (seisoi ilman keppiä) ja täysin symmetrinen. Tossa vaiheessa alkoivat oksat roikkua alaspäin podien painosta ja siirsin sen varmaankin 20cm Pauliinaan ja laitoin sen tukikepinkin.
(Ne Pauliinaruukkujen koot muuten on 15cm - 0,4l vesitila, 17 - 0,6l; 20 - 1l; 25 - 2l; 30 - 4l; ja isommat ...)
Tästä uskoon tulleena aion ensi keväänä pitää taimet tosi pienissä purkeissa, mutta hyvällä kastelulla ja lannoituksella niin pitkään kun ovat kotona kaupunkiasunnossa. Sittenkun rupeavat tekemään jo hedelmää (toukokuussa) istuttelen isompiin astioihin ja jopa maahan mökillä.
Mun tuntumaksi on tullut, että kun laittaa isoon ruukkuun aikaisessa vaiheessa, niin kasvi yrittää sitten myös kasvaa isoksi, haluaa enemmän valoa ja viivästyttää kukkimisen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 29, 2011, 13:06:26 ip
Riippu paljon lajikkeestakin kuinka isoa kaipaa. Pauliinoissa tosiaan on se multatila tosi matala, mutta vesitila kivan suuri.
Mulla on Lemon Drop viihtynyt ja tuottanut kivasti sellaisessa. Toki oon sitten raakilevaiheessa syöttänyt vesiviljelyravinteita ja täyttänyt säiliön aika tiuhaan. Semmoista semi-hydroviljelyä, nääs.


Vesitila kivan suuri? Tuo ei ole mitään semi-hydroilua tai multakasvatusta, se on mutakasvatusta.

Pauliinoissa välipohjassa on sellainen alaspäin työntyvä kartio joka mahdollistaa mullan kosketuksen veteen ja se multa kyllä imaisee veden sieltä säiliöstä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - marraskuu 30, 2011, 09:15:37 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 29, 2011, 13:06:26 ip
Riippu paljon lajikkeestakin kuinka isoa kaipaa. Pauliinoissa tosiaan on se multatila tosi matala, mutta vesitila kivan suuri.
Mulla on Lemon Drop viihtynyt ja tuottanut kivasti sellaisessa. Toki oon sitten raakilevaiheessa syöttänyt vesiviljelyravinteita ja täyttänyt säiliön aika tiuhaan. Semmoista semi-hydroviljelyä, nääs.


Vesitila kivan suuri? Tuo ei ole mitään semi-hydroilua tai multakasvatusta, se on mutakasvatusta.

Pauliinoissa välipohjassa on sellainen alaspäin työntyvä kartio joka mahdollistaa mullan kosketuksen veteen ja se multa kyllä imaisee veden sieltä säiliöstä.

Olettaisin, että sorrii tarkoittaa tässä tilannetta, jossa kasvi on kasvattanut reilusti "vesijuuria" vesitilaan multatilassa olevien "multajuurien" lisäksi. ChiliPark muistaakseni mainitsi tällaisen multa- ja vesikasvatuksen yhdistämisen hyödystä joskus kesällä.

sorrii

Akkojen tapa takertua sanoihin ...

Tuotahan juuri tarkoitin leikkisällä ilmauksellani, että kun kasvi kasvattaa niitä vesijuuria säiliöön.
Toisekseen mä olen järjestään suurentanut reilusti kaikkien pauliinaruukkujen niitä uria välipohjassa samoinkuin täyttänyt aina sen syvennyksen hydrosoralla ja eristänyt mullan suodatinpaperilla. Reilusti kun on soraa, niin sanoisin semihydroksi. Oon kokeillut Pauliinaa myös pelkällä soralla, jolloin se on passiivihydro. Toimii oikein hyvin kaikilla muilla (tavallisilla) lajeilla, paitsi annuumeilla ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HSuomi

Tekeekö näillä ledeillä mitään? http://www.dotlight.de/products/en/LEDs/LED-High-Power/Seoul-Z-LED/Seoul-Z-LED-LEDs/Seoul-Z-LED-P7-Emitter-white.html

Mitä arvoa noissa kannattaa tuijottaa? Lämpötila 6500K kuulostaa hyvältä, eikö? Max 900lm, vastaa lähes 20W energiansäästölamppua?

Olisko mitään ideaa laittaa muutama tollanen alumiinikiskoon kiinni, vai kantsiiko vaan pysyä energiansäästölampuissa?

PP

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - joulukuu 06, 2011, 21:08:58 ip
Tekeekö näillä ledeillä mitään? http://www.dotlight.de/products/en/LEDs/LED-High-Power/Seoul-Z-LED/Seoul-Z-LED-LEDs/Seoul-Z-LED-P7-Emitter-white.html

Mitä arvoa noissa kannattaa tuijottaa? Lämpötila 6500K kuulostaa hyvältä, eikö? Max 900lm, vastaa lähes 20W energiansäästölamppua?

Olisko mitään ideaa laittaa muutama tollanen alumiinikiskoon kiinni, vai kantsiiko vaan pysyä energiansäästölampuissa?


Ovat varmaan ihan hyviä teholedejä, mutta itse ostaisin tämän hetken (ilmeisesti) parhaita Creen XM-L ledejä noiden sijaan. Niistä saa speksien mukaan yli 100 lm/W, mikä on paljon enemmän kuin ESLeistä. XM-L:iä saa esim. Digikeystä

Rahallisesti LEDeissä ei ole juuri järkeä, mutta kokeilu on taatusti mielenkiintoinen. Jäähdytyksen pitää olla todella hyvä eli erittäin massiivinen alumiinikisko jäähdytyssiileillä tai vähän kevyempi, jos käytät tuuletinta apuna.

misthema

joulukuu 07, 2011, 14:53:55 ip #2457 Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2011, 16:05:35 ip käyttäjältä misthema
Jos ostatte yksittäisiä ledejä, niin tehkää joku DIY topikki että miten väsäillään tehokas ja vähäsähköinen, halpa jne ledilamppu :P

EDIT: Kiitos Nizo. Miksi en itse tajunnut katsella/hakea muilta foorumin osioilta... :D

Nizo

Lainaus käyttäjältä: misthema - joulukuu 07, 2011, 14:53:55 ip
Jos ostatte yksittäisiä ledejä, niin tehkää joku DIY topikki että miten väsäillään tehokas ja vähäsähköinen, halpa jne ledilamppu :P


Tuossa

CH1LI

http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=42/408 saisiko tuolla pidettyä 3-5 kasvia talven yli hengissä? Ja tietääkö kukaan tuosta tuotteesta esim. miten kiinnitetään?