Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

disturbed833

Kiitos. Taidan ostaa sitten noita T8 putkia.  8)

PP

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 27, 2011, 18:26:02 ip
Onko koteloidun ja ei koteloidun spna lampuilla käytännön eroa esim kuumemisessa? Onko digitaalinen virtalähde paljon "parempi" kuin magneettinen? Onko digitaalinen virtalähde äänetön?


Koteloidun lampun pintalämpötila on matalampi, mutta hukkalämmön tuotossa watteina ei ole eroa. Virtalähteissä digitaalinen on kevyempi ja hyötysuhteeltaan parempi eli kuumenee vähemmän.

Sabai

Olen nähnyt täällä puhuttavan että ison SpNa:n hyötysuhde on oikein hyvä ja parempi kuin pienien. En haluaisi kovin suurta virtasyöppöä, niin harkitsen 150w SpNa:ta, onko tällaisen 150w hyötysuhde vielä kuitenkin parempi kuin loitarien/eslien?

Leipis

150W natikan hyötysuhde alkaa olemaan samaa luokkaa loisteputkien kanssa mutta hankintahinta on se 100e uutena. joten suorilta 250w tai ESL/loisteputki

Sabai

joulukuu 29, 2011, 18:20:01 ip #2504 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2011, 18:25:52 ip käyttäjältä Sabai
Näyttäisi siltä että 150w ja 250w SpNa hinta on melkein sama. Lämmittääkö se huonettä merkittävästi? (kerrostalossa asun nimittäin.)

Kannattaako sijoittaa elektroniseen virtalähteeseen? Nostaisi kuitenkin hintaa oleellisesti.

Pitääkö tämä "30-40% enemmän lumeneita" -puhe elektronisesta virtalähteestä yhtään paikkaansa?
http://herbert.fi/sonlight-elektroninen-virtalahde-250w-hpsmh-p-39.php

Mikä on hyvä virtalähde SpNa:lle?

PP

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 29, 2011, 18:20:01 ip
Näyttäisi siltä että 150w ja 250w SpNa hinta on melkein sama. Lämmittääkö se huonettä merkittävästi? (kerrostalossa asun nimittäin.)


Se lämmittää 250 W teholla. Pienessä huoneessa huomaa lämmitysvaikutuksen, isossa tai ovet auki ei ole paljoa merkitystä.

LainausKannattaako sijoittaa elektroniseen virtalähteeseen? Nostaisi kuitenkin hintaa oleellisesti.

Pitääkö tämä "30-40% enemmän lumeneita" -puhe elektronisesta virtalähteestä yhtään paikkaansa?
http://herbert.fi/sonlight-elektroninen-virtalahde-250w-hpsmh-p-39.php


Elektroninen virtalähde on kevyempi ja hieman parempi hyötysuhteeltaan. Jos virtalähde on lampusta erillään, elektronisesta tuskin on paljoa hyötyä. Sekin tosin kannattaa huomioida, että perinteiset virtalähteet ei ole äänettömiä. Tuollainen mainos 30-40% säästöstä on huijausta, ero voi olla todellisuudessa 10% luokkaa.

Leipis

Itsellä on yks tuollainen 250w natikka noin 1,5 neliön apukeittiössä (keittiön jatko tjsp, ovi välissä joka on usein kiinni) ja jos ovi on kiinni vuorokauden ja natikka loistaa 18h niin kyllä hieman lämpiää muttei mitään hälyyttävää. Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmaa lämpöjen kanssa

Sabai

joulukuu 29, 2011, 18:44:01 ip #2507 Viimeisin muokkaus: joulukuu 29, 2011, 18:53:13 ip käyttäjältä Sabai
Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 29, 2011, 18:27:32 ip
Elektroninen virtalähde on kevyempi ja hieman parempi hyötysuhteeltaan. Jos virtalähde on lampusta erillään, elektronisesta tuskin on paljoa hyötyä. Sekin tosin kannattaa huomioida, että perinteiset virtalähteet ei ole äänettömiä. Tuollainen mainos 30-40% säästöstä on huijausta, ero voi olla todellisuudessa 10% luokkaa.


Minkälainen ääni se on voimakkuudeltaan? Verrattavissa bubleriin/ilmapumppuun vai hieman kovempi?

Tässä taitaa olla hyvän hintainen SpNa, onko polttimo Philips HPI-T 250W hyvä vai kannattaako ostaa joku muu kun esim. tuossa paketissa saa vaihtaa polttimon muuhun? (Vai onko tuo edes SpNa poltin?)
http://www.vihertukku.fi/spna-osasarja-250w-p-787.html

Leipis

tuollanen on itellä (tilattu tosin saksasta mutta väliäkö sillä) ja kyllä meillä on ainakin jääkaappi pitää n.1,5 kertaa kovempaa ääntä kuin natikka, eli saa olla alle 2m päässä jotta voi kuulla sen hurinan.

sorrii

Mulla on nyt vähän aikaa ollut Sonlightin Digitaalinen himmennettävä (=säädettävä) virtalähde. Sillä voi polttaa 400W polttimoa 200-250-400-430W -tehoilla. Ja kyselyn tuloksena myyjältä tuli myös lupa käyttää 250W monimetallia, kunhan säädän tehon 250W (tai 200W). Äänetön on. Lamppu itsessäänhän sirisee syttymisvaiheessa vähän aikaa kaikilla virtalähteillä. En vaihtaisi enää! Ja jos kerran maksan virtalähteestä 150€ sen normaalin 70€ sijasta, niin sähkölaskuihin kuitenkin uppoaa väkisin 20-30€ kuukausittain chililisää, niin se kalliimpi hinta unohtuu kyllä äkkiä.
Aikaisempi poweri oli HydrophonicsEU'n 400W perusvirtalähde, joka sekin kyllä oli huomaamattoman hiljainen verrattuna aikaisempiin käytettyihin kasvarivalaisimiin Exotic Gardenista ja Viherpeukaloilta.

Mulla oli pari kesää sitten koko kesänkin pienessä keittiössä 250W natikka joka toki lämmittää käytännössä yhtä paljon kuin 250W edestä loisteputkia tai vaikka ledejä. Kasvilla kuuluukin olla lämpimämmät päivät kuin yöt. Suurin osa sähköstähän muuttuu aina lämmöksi. Ei tää uudempi 400 wattinenkaan niin lämmitä etteikö voisi pienessä huoneessa pitää. Joku kaappi tai komero ehkä vaatisi erillisen tuuletuksen, ettei nousisi yli 30 asteen.

Polttimoksi MINÄ valitsisin jonkun Agro tai Plus -polttimon joita mainostetaan sopiviksi sekä kasvu- että kukkimisvaiheeseen. Ettäs vaikka nuo vege- ja kukkimisvaheet on hampputerminologiaa, niin kyllä chilikin tykkäsi sinisemmästä (=valkoisemmasta, ihmisellekin miellyttävämmästä) valosta. Noi "kukkimisvaiheen" polttimot on niitä oranssinkeltaisia peruspolttimoita: son-t, nav-t. Philipsillä ainakin oli joku nav-t plus -polttimo jonka valo on valkoisempaa. Ja varmaan niin on nuo green power ja agro-polttimotkin.

Itsellä ainakin on ollut ongelmana -varsinkin baccatum-lajeilla- älytön pituuskasvu ja pienilehtiset hontelot kaatuilevat oksat, jos kasvattaa pelkällä perusnatikalla. Nyt on Sonlightin Agro-polttimo, jolla ei niin paljon ole ongelmaa, mutta joka on kuitenkin rasittavan keltainen valo. Kukkaahan se kyllä työntää ja varmaan kypsyttää hyvin hedelmää.

Jos on mahdollisuus, niin mä käytän samassa tilassa useampaa erilaista: 120W ledi + 150W MH on hyvä yhdistelmä. Natikka + 6500K loisteputkia lisänä on myös mukavampi silmille ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Sabai

Näyttäisi Herbertillä olevan melko pieni hinta lisä tuohon digitaaliseen virtalähteeseen, siis mikäli ostaa koko kitin kun vanhaa ei ole. Vaikka tuo 30-40% lumeneita on siis vain kauppiaan puhetta, niin jos se edes vähän parantaa hyötysuhdetta ettei kuluta "hukka" virtaa niin paljon ja mahdollisesti pitempi ikäinen(?) niin saattaisi olla perusteltua hankkia digitaalinen virtalähde suoraan.
http://herbert.fi/advanced-paketti-c-9.php

250w Agro tai Plus -polttimoiden saatavuus taitaa olla heikompi kuin 400w.

sorrii

Herbertillä se dimmable-malli on vähän kalliimpi ...
Vaihtoehtojahan on: http://www.tampereenpalmu.fi/product/116/osasarja-sonlight-400w-himmennettava-600w
[tyhmää mainostaa mukamas 600W vastaavana - mainokset tulee kyllä usein suodattamatta ulkopuolelta..]

Musta se himmennys on kyllä hyvä, kun voi hiljaisina talvikuukausina pitää pienemmällä teholla. Eikäs taimikasvatuksessakaan täyttä tehoa tarvita.
Mä oon pitänyt vain 200W teholla nyt joulunpyhinä, kun elättelen pääosin kasveja talven yli. Kyllä se 50% virransäästö jo näkyy sähkölaskussakin hintansa edestä ...

Ostin heräteostona 250W monimetallipolttimonkin kun löysin 7,90€ hintaan! (Kuljun Kartanon Löytötavaratalo) Mä meinaan kohta alkaa uudet kujeet eli idättelyt ja pitänen monimetallipolttimoa koko huoneelliselle taimia. Katothaan kuinka äijän käy ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HSuomi

Onko muuten haittaa jos on monia erilaisia lamppuja sekasin kasvatusalueella? Natikkaa, 6400K ESL ja 4000K ESL lamppuja. Vai pitäiskö kaikki olla samaa?

Whili

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - joulukuu 30, 2011, 18:57:30 ip
Onko muuten haittaa jos on monia erilaisia lamppuja sekasin kasvatusalueella? Natikkaa, 6400K ESL ja 4000K ESL lamppuja. Vai pitäiskö kaikki olla samaa?

Ei mitään väliä, kunhan tehoja löytyy, niistä kasvit tykkää !!

Sabai

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 30, 2011, 15:55:14 ip
Musta se himmennys on kyllä hyvä, kun voi hiljaisina talvikuukausina pitää pienemmällä teholla. Eikäs taimikasvatuksessakaan täyttä tehoa tarvita.
Mä oon pitänyt vain 200W teholla nyt joulunpyhinä, kun elättelen pääosin kasveja talven yli. Kyllä se 50% virransäästö jo näkyy sähkölaskussakin hintansa edestä ...


Himmennys ominaisuus on kyllä hyvä, mutta minulla on tarkoitus kasvattaa chilejä ympäri vuoden kerrostalossa, ja vielä ilman ikkunaa etelään. Joten ehkä 250w SpNa talvella ja 150w loistaria kesällä tyyliin. Samoille kiinnikkeille vaihto kevät/syksy. (Tai sitten kaikki mitä on talvella :-)

sorrii

Eipä loistarien valoista paljon hyötyä ole jos ei niitä ole aika paljon ja lähellä. Luonnonvalo vaikka varjon puolellakin on tehokkaampaa.
Mulla on itsellä ikkunat kaakkoon, eli aurinkoa tulee auringon noususta n. klo 13 asti. Kevätauringossa on niin paljon voimaa, että loisteputkien lisä ikkunoilla on jokseenkin nolla. Sensijaan kun laitoin kasvien eteen verhoksi hopeisen lämpöpeiton ( http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=164640830 ) niin tehostui kukinta ym. huomattavasti.

Suljettua kaappia en ole ehtinyt vielä kokeilla. Tänä keväänä tulee sekin tehtyä, kun tuli aika hyvä aihio kasvikaapiksi tiskikoneen mukana: tukeva 80x60x90 laatikko, joka on senverran tukevaa 12mm aaltopahvia, että kestää jo vähän ripustuksia. Mua on kauan jo askarruttanut ajatus pimeyden merkityksestä kasveille lepoaikana. Mä uskon vakaasti, että pitkä päivä heikossa valossa ei ole tropiikin kasveille kovin optimaalista! Vaikka annan natikan valoa esim. 12t/vrk, niin ne saavat hajavaloa huoneesta ~18t ... ei hyvä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Sabai

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 31, 2011, 11:16:21 ap
Eipä loistarien valoista paljon hyötyä ole jos ei niitä ole aika paljon ja lähellä.


Ei taida olla joo. Mutta minulla onkin 2x75w (Secret Jardin) loistarit lähellä latvoja ja olen yllättynyt kuinka hyvin ne yhdessä Aerofarmin kanssa toimii. Tosin alkaa olla jo tilanne että valo saisi ylttää vähän laajemmalle alueelle.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10491.20

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 31, 2011, 11:16:21 ap
Eipä loistarien valoista paljon hyötyä ole jos ei niitä ole aika paljon ja lähellä.


Eipäs mollata loistareita. Tehoistahan kaikki on kiinni !!

Ja lamppu kuin lamppu, etäisyyden kasvaessa valoteho heikkenee !!

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 31, 2011, 14:00:24 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 31, 2011, 11:16:21 ap
Eipä loistarien valoista paljon hyötyä ole jos ei niitä ole aika paljon ja lähellä.


Eipäs mollata loistareita. Tehoistahan kaikki on kiinni !!

Ja lamppu kuin lamppu, etäisyyden kasvaessa valoteho heikkenee !!


Älä whili ota kovin vakavasti, ota huomioon ketä lainasit.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Noo joo .. [<- Rayhikselle]

Mä väitän tänään ihan kokemuksenikin kautta, että pelkästä tehosta ei oo kiinni!

Loistareilla tulee tosi hyvä valo kasvien latvoille, ja vaikka olisi esim. 3'n putken valaisin, kuten mulla, niin alaoksat ei saa mitään, kun lehvästö aika äkkiä tukkii tilan. Laajempi valonlähteen pintakaan ei enää auta, kun lahvästö varjostaa kasvien alaosan. Puitkia pitäisi saada sivuillekin tai ainakin heijastavat seinät.

Se valon tunkeutuvuus taas ei tarkoita valon läpäisevyyttä, vaan sitä ettei heikkene etäisyyden kasvaessa!
Pistemäisen valonlähteen valo, kuten auringon, ei heikkene lyhyillä matkoilla niin jyrkästi. Auringon etäisyyshän ei suhteellisesti muutu mihinkään meidän ulottuvuuksilla ;)
Jos sitten natikka on vaikkapa metrin päässä latvoista niin tyveenkään ei ole matkaa kuin joku max 50% lisää. Loisteputken valo 20cm päässä latvoista heikkenee 4-osaan jo 20cm latvoista alas, kun se etäisyys tuplaantuu.

Purkauslampulla, kuten monimetalli tai natikka, on se valonlähde melkein pistemäinen (verrattuna loisteputkeen!) ja satoja kertoja kirkkaampi. Kun sitten muutenkin valo on paljon kauempana kasvien latvoista, saavat alaoksatkin suhteessa paljon enemmän valoa verrattuna samantehoiseen patteriin loisteputkia....

Teoriaahan se on, mutta kyllä mun vertailuni esmes. 3x32W loisteputkilla vs. 150W monimetallivalaisin näyttäisi, että ton monimetallin valolla elätän kolminkertaisen määrän kasveja. Tehokkaammin varmasti kuin vaikkapa 5'llä putkella. Ja on halvempi. (Kuljun kartanon Löytötavaratalossa 69€)

Ja kannattaahan aina ottaa huomioon kenen juttuja lukee, suodattaa provot ja huumori pois, ja sitten arvioida onko tuo oikeeta kokemusta vai jossain foorumeilla kuultua ja väärin ymmärrettyä.... ;)

Loisteputket on kyllä taimikasvatuksessa parhaita ... Ikkunalla toimii hyvin, kun kasvit saa sivulta luonnonvaloa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`