Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Jani M

Lainaus käyttäjältä: wound - marraskuu 10, 2012, 00:46:03 ap
Lainaus käyttäjältä: Jarok - marraskuu 10, 2012, 00:38:55 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 09, 2012, 23:57:44 ip
Niin.. Kyllä 250 watinkin natikka käsittääkseni on parempi hyötysuhteeltaan kuin tuollainen esl. Väri vaan on aika ikävä.
Monimetallilla taas olisi parempi väri, mutta hyötysuhde jo vähän heikompi ...

Valintoja on pakko tehdä, ja aina joutuu tinkimään jostain.


Kylmemmän värisävyn (kyllä, kylmemmän. 2700K on kylmempi kuin 6400K) esli on kyllä aivan hirveä katsella kans. Semmosta kynttilänkeltaista valoa ei jaksa. Mielummin ehkä just joku 6400K värilämpötilalla loimottava esl.


Se olisi oleva pun. 6400K.
Siis punaisella spektrillä, valo itsessään ei ole punainen. Kyllä työ tiijätte ;)
Mutta kai tuolla nyt saa ihan näppärästi kasvamaan?


Emmä kyllä tuosta linkistä löydä kuin kellertävän (2700K) ja sinertävän (6400K) eslin.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jarok - marraskuu 10, 2012, 00:38:55 ap

Kylmemmän värisävyn (kyllä, kylmemmän. 2700K on kylmempi kuin 6400K) esli on kyllä aivan hirveä katsella kans. Semmosta kynttilänkeltaista valoa ei jaksa. Mielummin ehkä just joku 6400K värilämpötilalla loimottava esl.


Kyllä minä ainakin olen jäänyt käsitykseen, että mitä korkeampi Kelvinin luku, sitä kylmempi se on... Korjaa jos olen väärässä...

http://www.lampputieto.fi/lamput/lamppujen-ominaisuuksia/kelvin-varilampotila/
http://www.airam.fi/vrilmptila.html
http://www.limic.fi/html/led_tek.htm

Chilivaari

No onpas täällä yhden yön aikana onnistuttu vääntämään käsitteet solmuun.


Valon kylmyys ja lämpimyys kuvataan subjektiivisten näköhavaintojen pohjalta ja perustuu alan sopimukseen. Kylmäksi valoksi kutsutaan talvista sinistä valoa, jonka Kelvin asteet ovat yli 6500. Lämpimäksi taas kutsutaan kynttilän ja hehkulampun punertavaa valoa, Kelvineissä alle 3000. Luonnonvalo (aurinko keskipäivällä) on 5600K ammattilaisten määrittelemänä. Jotkut lamppuvalmistajat pitävät sitäkin kylmänä valona.


Kokonaan toinen juttu on valonlähteen lämpö hra Kelvinin alkuperäisen määritelmän mukaan. Se menee Jarokin kuvaamalla tavalla, mutta sitä ei kutsuta värilämpötilaksi.

masaiman

Melkeen sanoisin että kerta sulla se natikka jo on niin käytä sitä. Jos ei väriä jaksa katella niin osta monimetallipolttimo. Kunhan nyt ei taimia ihan vierestä grillaa.

unenkuva

6400K:lla saa paremmin kasvua aikaan, kun 2700K:lla. Jos nyt vielä värilämpötiloista puhutaan. Ja kuten Mattson sanoi, anna mennä vaan sillä natikalla, jos sulla jo sellainen on.

Jani M

Juu, minä hämmensin soppaa tähtitieteellisillä käsityksillä lämpötiloista; mitä kuumempi tähti, sen sinisempi. Johtuen nyt siitä lähinnä, että tähden valossahan ne kasvitkin kasvaa. Typerää kääntää käsitteet ympäri lähimmän tähden valoa imitoivien teknisten kamppeiden kohdalla.

masaiman

Honteloita taimia ei aiheuta (tietääkseni) valon väri vaan määrä, ja sitä tollasessa natikassa kyllä riittää. Mut tosiaan älä paa ihan kiinni.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Jarok - marraskuu 10, 2012, 10:26:07 ap
Juu, minä hämmensin soppaa tähtitieteellisillä käsityksillä lämpötiloista; mitä kuumempi tähti, sen sinisempi.

Tähtien suhteen olet ihan oikeassa.
Koko kelvin-asteikko on muodostettu kappaleen lämpötiloja ilmaisemaan absoluuttisesta nollapisteestä aina sulaan metalliin ja tähtien hehkuun asti. Celsius-asteita niistä saadaan vähentämällä 273 Kelvin-lukemasta.


Valon värin määritelmäksi otettiin valoa hehkuvan metallikappaleen lämpötila Kelvin-asteissa ja mitä kuumempi, sitä sinisempi tuo valo on, kuten tähdistä totesit. Hitsausliekki on sieltä kuumemmasta päästä, punaisena hehkuva hellan levy matalammasta. Näistä ei kuitenkaan tullut valon lämmin-kylmä asteikkoa, vaan se määriteltiin subjektiivisten näköhavaintojen ja kokemusten perusteella.


Purkauslamput (natikka), loisteputket, energiansäästöt tai vielä vähemmän ledit eivät toimi tuolla periaatteella, eikä niillä oikeasti ole Kelvin-arvoa, kun niillä ei ole jatkuvaa spektriä. Silti niille ilmoitetaan jokin arvo, mutta se ei takaa, että valo vastaisi ilmoitettua lukemaa.

sorrii

Miiielenkiintoinen ristiriita! Kyllähän väriopissa puhutaan lämpimistä väreistä punaisessa päässä spektriä, kun taas kelvin-asteikko perustuu säteilylähteen lämpötilaan kelvineinä, jolloin kuumempi lähde lähettää kylmemmän väristä valoa ...   :o ??? ::)
TS. Auringon valo keskikesällä iltapäivällä on paalljjonn kylmempää kuin hehkuvan raudan hiipuva loiste; Täysin sula rauta on kylmemmän väristä kuin jäähtyvä punainen.

Ehkä kannattaa uskoa järkeä ennemmin kuin ihmisen tunnetta?!?

Värikartoissa kyllä löytyy "lämpimiä sävyjä" sinisistäkin väreistä. Toivoo vaan ettei näissä lampuissa aleta puhumaan lilasta, fuksiasta tai khakin värisestä valosta ...

Alemmilla kelvinneillä valo ON lämpimän väristä [punaista - natikka 2200K] - korkeilla kylmää [sinistä - päivänvaloputki 6400K].
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 10, 2012, 11:53:53 apAlemmilla kelvinneillä valo ON lämpimän väristä...

Tämä valon kylmä-lämmin asetelma on tiivistettävissä talvisen taivaankannen heijastukseen hangelle(10.000K) ja nuotiotulen tai kynttilänvalon (2000K) väriseen eroon. Kyllähän tuon nyt aisti alkuihminenkin, mikä on lämmin, mikä kylmä. Lordi Kelvin loi asteikkonsa paljon myöhemmin.

FFOGGYL

Elikkä 2700k on "punainen" ja siitä ylemmäs esim. 6400k "sininen tai kylmä"?

Ja tuo punainen spektrihän on hehkutettu olevan paras hedelmöitykseen ja kukitukseen, vai olenko ihan väärässä :D
Ja olen sitä esliä nyt hommaamassa, joten minun kannattaa tuo 2700k siis ottaa?

sorrii

Lainaksenlainaus:
LainausHonteloita taimia ei aiheuta (tietääkseni) valon väri vaan määrä, ja sitä tollasessa natikassa kyllä riittää. Mut tosiaan älä paa ihan kiinni.


Ei ole käynyt mielessä koskaan taimia kokeillakaan kasvattaa natikalla, kun loisteputket/esl riittää hyvin.

Myöhemmin kasvattaessa värillä on kyllä väliä:
Mulla oli eka natikka Exotic Gardenista käytettynä ostettu 250W jossa GE Lucalox HO -polttimo. Siinä riitti kivastikin valoa kukittamaan ja tuottamaan hedelmää keittiölliselle kasveja; alla isompia aji cristaleita ja hyllyillä, pöydällä, ikkunalaudalla -jokapuolella pienempiä.
Jossain vaiheessa vaan huomasin että siinä paljon puhutussa kasvuvaiheessa, eli kun kasvit eivät kukkineet, tuli tosi honteloa heinämäistä kasvua esim. AC'lle. Kun sitten vaihdoin monimetallipolttimon, alkoivat samat kasvit tukevoitua ...
Joku viisas kommentoi että joillakin polttimoilla voi olla "kaukopunaista" valoa joka saa aikaa tuota honteloa kasvua ja pieniä lehtiä.

Jollain lamppukauppiaalla netissä muistan lukeneeni etteivät suosittele kasvatuksessa [kasvuvaiheessa] natikkaa yhteenmenoon paria viikkoa kauemmin, paitsi sitten myymillään tasapainotetuilla polttimoilla ...

Lienee liiallista yksinkertaistamista syyttää silti pelkkää väriä! Kyllähän sisäkasvatuksessa olosuhteet ovat kasveille vähän epätavalliset kun on tasainen 23-25 asteen lämpö ympäri vuorokauden ja heikko keltainen valo. Natikan valohan on aika heikko esteettömään auringon paisteeseen verraten. Näkee hyvin kun vertaa vaikkapa huoneessa johon paistaa ikkunasta aurinko ...

Chililajeillakin tiet on eroja kovasti. Chinenset tuntuvat viihtyvän tasaisessa lömmössä hyvin. Baccatumeista tulee sairas viidakko liian lämpimässä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausJa olen sitä esliä nyt hommaamassa, joten minun kannattaa tuo 2700k siis ottaa


Minä ottaisin 4000K jos löytyy tai 6400K sitten. Eslit säteilee ihan riittävästi sitä punaista kuitenkin, ilmeisesti. Pelkästään oman mukavuuden takia vältän minä noita kusenkeltaisia ...

Chilivaarin kokeiluissa näyttäisi kylmempi toimivan ainakin hyvin.

MÄ oon näitä toisten juttuja seuratessani tehnyt päätelmän että loisteputkilla -joita eslitkin on- ei värillä niin suurta vaikutusta olisi. Natikka tokikin on paljon tehokkaampi monimetalliin verraten kun satoa tuotetaan. ESL'llä en mä lähtisi satoa yrittämäänkään, vaan jättäisin ne taimihommiin.
300W on sen verran kova teho, että miksi ei samantien ota 400W natikkaa joka on vielä rankasti tehokkaampi ja hyötysuhteeltaan kaksinkertainen!

Mä muuten kasvatin viime kevään taimet (=~80kpl) 30cm mittaan asti yhdellä 45W [biltema] eslillä: tuli hyvin tukevia taimia ja osa teki hedelmää jo 6 viikon jälkeen! Sitten isompina vein tietysti nuo ulos ja osan jätin sisälle natikan valoon.
Tuollaisella 300W eslillä pitäisi siis kasvattaa ~500 taimea  :D :D Eivät taimet vielä mahotonta valoa tarvi...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: wound - marraskuu 10, 2012, 17:30:29 ip... tuo punainen spektrihän on hehkutettu olevan paras hedelmöitykseen ja kukitukseen....

Saattaa päteä hampulla, mutta ei chilillä.
Luepa vaikka tuo valotestini, niin voit tulla toisiin ajatuksiin.


Lukusuunta alhaalta ylös, jos aikajärjestyksessä selaat.

jutzi

Itse käytän ESL valaistusta ja kun 2kpl jo noita 40W kasviliikkeen 6500K lamppuja kärvähtänyt liiankin nopeasti niin väliaikasesti oli 23W. Ja niin kärähti bilteemankin lamppu tai alko haisemaan niin turvallisuus syistä pois.
Tänään bongasin motonetista spiraalimallisen 36W ESL lampun ja hintaa 6.9e ja värilämpö 6500K. Tolla värillä on kasvanut, kukkinut sekä podittanut kivasti.
Nyt 4kpl Jalapenoja valojen alla ja tehot 23W+23W+40W+36W et eiköhän noilla pärjää kun voi mainiosti taas ruukkujen vaihdon jälkeisen nuukahtamisen jälkeen kun palautunut :)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: jutzi - marraskuu 12, 2012, 22:48:36 ip
Itse käytän ESL valaistusta ja kun 2kpl jo noita 40W kasviliikkeen 6500K lamppuja kärvähtänyt liiankin nopeasti niin väliaikasesti oli 23W. Ja niin kärähti bilteemankin lamppu tai alko haisemaan niin turvallisuus syistä pois.
Tänään bongasin motonetista spiraalimallisen 36W ESL lampun ja hintaa 6.9e ja värilämpö 6500K. Tolla värillä on kasvanut, kukkinut sekä podittanut kivasti.
Nyt 4kpl Jalapenoja valojen alla ja tehot 23W+23W+40W+36W et eiköhän noilla pärjää kun voi mainiosti taas ruukkujen vaihdon jälkeisen nuukahtamisen jälkeen kun palautunut :)


Heti ensimmäisenä tulee mieleen kysymys siitä, miten hyvin ilma vaihtuu eslin kannan läheisyydessä? Sieltä ne hajoilee ja lämpö on yleisin syy.

jaolsten

Mulle tuli heti mieleen, että johtimia ei ole kiristetty huolella sokeripalaan. Etenkin kovat kuparijohtimet hitsaa helpolla ja polttelee polttimoita.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: Jarok - marraskuu 12, 2012, 23:01:18 ip
Lainaus käyttäjältä: jutzi - marraskuu 12, 2012, 22:48:36 ip
Itse käytän ESL valaistusta ja kun 2kpl jo noita 40W kasviliikkeen 6500K lamppuja kärvähtänyt liiankin nopeasti niin väliaikasesti oli 23W. Ja niin kärähti bilteemankin lamppu tai alko haisemaan niin turvallisuus syistä pois.

Heti ensimmäisenä tulee mieleen kysymys siitä, miten hyvin ilma vaihtuu eslin kannan läheisyydessä? Sieltä ne hajoilee ja lämpö on yleisin syy.

Jeps, kokemuksia löytyy huonosta jäähdytyksestä.
Muutama pieni reikä varjostimeen paransi polttimoiden kestävyyttä.

Miquel

Itse viritin tuulettimen ja kourallisen siilejä lämpöä haihduttamaan. ESLit lämpeni kans niin kuumaksi että juuri ja juuri pystyi sormea pitämään kannassa. Nyt asia on kunnossa! :)
Valaisin mallia oma jossa 4kpl pikkuesl ovat saman varjostimen sisässä.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

On aika isoja eroja ilmeisesti noiden eslien elekroniikassa ja/tai koteloinnissa. Mulla on ollut Bilteman 45W eslejä käytössä useita ja toimivat sinänsä oikein hyvin. Kannat vaan ovat tosi kuumia päivän lopussa vaikka olisi ihan paljaallaan se lamppu. Chilipäivillä ostin Chilikaupan kojusta yhden 75W 6400K polttimon kun sain halavalla. Nyt ovat eslit olleet hyötykäytössä tyttöstävän kämpässä jossa tehdään pintaremonttia. Tämä Chilikaupan esli pysyy viileänä vaikka on koko työpäivän käytössä [ilman heijastinta, kuten muutkin] kun Bilteman lamppu on niin kuuma ettei siihen kantaan voi koskea [putket itsessään eivät kuumene!] Noissa Bilteman vanhemmissa lampuissa näkyy selvää tummumistakin jo siinä valkoisessa kannassa.

Ajattelin TSI-miehenä kokeilla sahata/porata vähän uria/reikiä niihin kantoihin että ilma kiertäisi! Tuossa Chilikaupan lampussahan on aika isot urat joista se ilma pääsee kiertämään ...

PS. Bilteman 30W lamppu on muuten yllättävän kirkas kun vertaa siihen 45 wattiseen. Olisi mielenkiintoista kun voisi mitata todelliset lumenit/W ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`