Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Jone1970

Lainaus käyttäjältä: Blade - tammikuu 22, 2014, 23:48:49 ip
Mullakin oli tuossa tämän kauden alkuun startterina isomman puutteessa joskus ostettu 30W Biltema esli, mutta sen ei tarvinnu kauankaan(1h?) olla kiinni, kunnes se kävi niin kuumaksi ettei sitä kärsiny enään käsin koskea. Yhteensä kolmesta bilteeman 45-wattisesta on kokemusta edelliskaudelta ja nykyseltä, eikä niiden kanssa ole vastaavaa ylikuumentumista esiintynyt...

Otoskoko on pieni, mutta onko tälläista kuumenemisvikaa satunnaisesti vain noissa 30Wssa?

Minulla on ollut noita 30W lamppuja käytössä joulukuun alusta kaksi kappaletta ja käyttötunteja on takana aika tarkalleen 800 tuntia molemmilla. Mitään ongelmia ei ole ollut (en ole Biltemalla töissä). Tosin suhtaudun varauksella kaikkiin kauko-idässä valmistettuihin halpoihin elektroniikkavimpaimiin, joista löytyy kondensaattori. Näiden laatu kun on mitä on ja käsittääkseni suurin syy esim. näiden halpis ESL-lamppujen hajoamiseen on juuri se, että kondensaattori sanoo "poks". 
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Chilikallu

Näin nimenomaan on, siis konkat ovat halpatuotantoa. Mutta ylläri olikin, että noi eBayn kasvilamput ovat aika kestäviä. Mulla on niitä useampia sinipunaisia ja punasinisiä, samoin coolwhitejä ja yksi Ledfinlandin punasininen 120 Wattinen. Siis hamppukasvatuksessa enemmän punaista sisältävä kukittaa ja enemmän sinistä sisältävä kasvattaa.

Mutta Chileissä näin ei ole. Sinivoittoinen valo on näköjään paras kasvattaja. Mulla on sinivoittoisia ESLlejä ja coolwhite kiinanlamppuja, myös sinipunaisia ja punasinisiä Kiinan Ledejä. Hyvin pukkaa bodia ja muutenkin kasvit voivat hyvin. Lamput ovat kestäneet jo vuosia.

Olen sitä mieltä, että kannattaa itte tehdä kokeita ja katsoa miten jotkut lamput kestää.


Jone1970

Lainaus käyttäjältä: Chilikallu - tammikuu 25, 2014, 00:12:53 ap
Olen sitä mieltä, että kannattaa itte tehdä kokeita ja katsoa miten jotkut lamput kestää.

Komppaan tätä. Suurin ongelma kiinanvimpaimien kanssa on nimenomaan konkkien epätasaisessa laadussa. Jos on hyvä tuuri niin lamppu voi kestää todella pitkäänkin, huonolla tuurilla taas muutaman tunnin, jos sitäkään.

Huomenna pitäisi ottaa käyttöön pari eBaystä tilattua 30W coolwhite LED-lamppua, jotka ainakin koekäyttöjen aikana ovat olleet hintaansa nähden mielestäni huikean hyviä. Omassa käytössäni on  vain "päivänvalolamppuja". Syy tähän on se, että vaikka violetin valon tiedetään parantavan kasvua, niin minä en yksinkertaisesti siedä tuota sävyä tiloissa, joissa joudun itse olemaan. Toinen syy on se, että en usko pelkän valon sävyn takaavan yhtään mitään. Valon määrän, lämpötilan ja kastelun yhteisvaikutus on kai kuitenkin paljon määräväämpi kasvuun vaikuttava tekijä kuin se, minkä pituista valoaaltoa kasvit saavat?   
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Jone1970 - tammikuu 25, 2014, 23:07:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilikallu - tammikuu 25, 2014, 00:12:53 ap
Olen sitä mieltä, että kannattaa itte tehdä kokeita ja katsoa miten jotkut lamput kestää.

Komppaan tätä. Suurin ongelma kiinanvimpaimien kanssa on nimenomaan konkkien epätasaisessa laadussa. Jos on hyvä tuuri niin lamppu voi kestää todella pitkäänkin, huonolla tuurilla taas muutaman tunnin, jos sitäkään.

Huomenna pitäisi ottaa käyttöön pari eBaystä tilattua 30W coolwhite LED-lamppua, jotka ainakin koekäyttöjen aikana ovat olleet hintaansa nähden mielestäni huikean hyviä. Omassa käytössäni on  vain "päivänvalolamppuja". Syy tähän on se, että vaikka violetin valon tiedetään parantavan kasvua, niin minä en yksinkertaisesti siedä tuota sävyä tiloissa, joissa joudun itse olemaan. Toinen syy on se, että en usko pelkän valon sävyn takaavan yhtään mitään. Valon määrän, lämpötilan ja kastelun yhteisvaikutus on kai kuitenkin paljon määräväämpi kasvuun vaikuttava tekijä kuin se, minkä pituista valoaaltoa kasvit saavat?


Kasvit käyttävät vain osan spektristä. Lehtien värikin kertoo, että suurimman osan vihreistä lehdet heijastavat ulos. On olemassa tiettyjä piikkejä aallonpituuksissa, joissa tietyt klorofyllit toimivat, joten niistä jonkun verran voi päätellä, mitä aallonpituuksia kasvit tarvitsevat. Periaatteessahan se on turhaa tuhlata sähköä valaisemalla kasvia sellaisilla aallonpituuksilla, mitä kasvi ei käytä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 26, 2014, 01:01:51 apKasvit käyttävät vain osan spektristä. Lehtien värikin kertoo, että suurimman osan vihreistä lehdet heijastavat ulos. On olemassa tiettyjä piikkejä aallonpituuksissa, joissa tietyt klorofyllit toimivat, ...



Eiköhän tuo jo ole vanhanaikaista, salaatinkasvatuskokeisiin perustuvaa tietoa, jonka voi vaikka itse kokeillen todeta vääräksi chilien kohdalla. Chileillä, kuten useimmilla kasveilla on myös runko, kukkia, hedelmiä ja ne ovat vaikka minkä värisiä ja vaativat siis eri väristä valoa? 

Leditestissäni punaisia ja sinisiä aallonpituuksia piikkeinä sisältävällä valolla runko jäi puolet valkoista valoa matalammaksi ja lehtiruodit ryppyilivät eli lehdistä tuli kupruisia. Vihreää kyllä kasvoi, mutta se näyttää punaisessa valossa hyvin ikävältä.

Olen lukenut tieteellisistä tutkimuksista, joissa on löydetty jo yli sata erilaista tapaa, joilla kasvit käyttävät valoa hyväkseen. Vain kahdesta klorofyllistä puhuminen on liian raakaa yksinkertaistamista. Niin kauan kuin emme tunne kasvien tarpeita, on viisainta antaa mahdollisimman monipuolista valoa ja aurinkohan niille on tärkein energian lähde. Sen valoa muistuttaviin valonlähteisiin kannattaa mielestäni satsata.

HerraDI

Suurin syy kiinanlaitteissa hajoaviin elkoihin ei ole niiden heikko laatu vaan puutteelinen suunnittelu. Voidaan arvioida että elkon elinikä laskee puoleen kun lämpötila nousee 10 astetta. Usein elkot sijoitetaan lähelle kuumia komponentteja, kuten kelat tai fetit. Kun kuumat komponentit nostavat elkon lämpötilaa vaikka 20 astetta niin laskennallinen elinikä putoaa neljäsosaan ilmoitetusta. Lisäksi monissa laitteissa joita on tullut vastaan on ollut ajoittaisia jännitteen ylityksiä, korkeita virtarippelitä sun muita ongelmia suunnittelussa. On oikeastaan täysin tuurista kiinni mitä kiinasta saa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 26, 2014, 09:54:37 ap
Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 26, 2014, 01:01:51 apKasvit käyttävät vain osan spektristä. Lehtien värikin kertoo, että suurimman osan vihreistä lehdet heijastavat ulos. On olemassa tiettyjä piikkejä aallonpituuksissa, joissa tietyt klorofyllit toimivat, ...



Eiköhän tuo jo ole vanhanaikaista, salaatinkasvatuskokeisiin perustuvaa tietoa, jonka voi vaikka itse kokeillen todeta vääräksi chilien kohdalla. Chileillä, kuten useimmilla kasveilla on myös runko, kukkia, hedelmiä ja ne ovat vaikka minkä värisiä ja vaativat siis eri väristä valoa? 

Leditestissäni punaisia ja sinisiä aallonpituuksia piikkeinä sisältävällä valolla runko jäi puolet valkoista valoa matalammaksi ja lehtiruodit ryppyilivät eli lehdistä tuli kupruisia. Vihreää kyllä kasvoi, mutta se näyttää punaisessa valossa hyvin ikävältä.

Olen lukenut tieteellisistä tutkimuksista, joissa on löydetty jo yli sata erilaista tapaa, joilla kasvit käyttävät valoa hyväkseen. Vain kahdesta klorofyllistä puhuminen on liian raakaa yksinkertaistamista. Niin kauan kuin emme tunne kasvien tarpeita, on viisainta antaa mahdollisimman monipuolista valoa ja aurinkohan niille on tärkein energian lähde. Sen valoa muistuttaviin valonlähteisiin kannattaa mielestäni satsata.


Se on totta, että liika yksinkertaistaminen ei johda tässä oikein mihinkään. Punaisena lankana kuitenkin oli, että kasvit esikasvatetaan sisätiloissa, jolloin kasvin viherkasvu on tärkeintä ja kukinta ja satovaiheessa kasvit nauttivat auringonvalosta. Eli jos keinovalolla on tarkoitus vain esikasvattaa kasvia, silloin on aivan turha tuhlata sähköä aallonpituuksiin, jotka eivät kasvuun positiivisesti vaikuta.

eWELHO


Hello!
Kesällä ois tarkotus tehdä ikkunalauta kasvatus ja meinasin laittaa lisävaloks ton t-neon 2x75w oisko siitä apua auringon valon lisäks?

sorrii

Sekotampa vielä vähän:

Mä hommasin viime keväänä jo T-Neon 2x55W valon kaksilla putkilla: 6500K ja 9500K
Jälkimmäisiä suositellaan pistokkaille ja taimille;
6500K kasvuun ja se 2700K kukkimiseen [hampuilla ilmeisesti] ...

Ei viime keväänä sitä tullut kaaoksessani testailtua vaan käytin vaan miten sattuu  8)

Nyt talvella mulla oli edellisvuotisia "ylijäämä" chinensejä [+pari muuta] joita olin pidellyt hengissä kun ei ole siemeniä ja kiinnosti kokeilla ne ensi kesänä paremmissa oloissa. Ne ovat elelleet kesän T-neonin 6500K putkien alla ilman luonnovaloa: Kasvoivat "normaalisti" ja tuli niistä jokunen hedelmäkin.

Syksyllä laitoin niille 125W 6400K eslin [chilikaupan] ja annoin elellä "teltassaan": jouduin jonkun verran leikelemään niitä kun kasvoivat aika ahtaassa paikassa ja pienissä ruukuissa, ja kastelemaan melkein päivittäin ..

Sittenpä ennen joulua leikkelin nuo alas niin että yksi-kaksi lehteä jäi tappiin. Laitoin valoksi 9500K putket:
Siinä kohtaa muuttui kasvu ihan täysin: Ne alkoivat kasvaa tosi tiivistä tuuheaa kasvua. Uusia silmuja lähti joka lehden tyvestä. Sitten alkoivat jokseenkin samantien kukkimaan. Erityisesti niissä huomaa lähempää tutkien että varret ovat tosi jäntevää puuta. Aikaisempaan verraten ovat kuin eri lajeja!

Samaan tilaan laitoin yhden pienen Aji Cristal-pistokaan -samoin vime vuotisen- jonka olin leikannut "ihan bonchiksi". Se kasvatteli jokusen oksan ja alkoi tehdä samantien hedelmää!

Vaikuttaa siis minusta ettei eri väristen valojen erottelu ole pelkkää hamppuhöpöä joka ei koskisi chilejä. Chilit kyllä käyttäytyy vähän eri tavalla kuin odotin ... siis sen kukkimisen ja hedelmäntuoton suhteen ...

Tässä kun kevät edistyy ja laitan nopeammat baccatumit ja annuumit tulemaan meinaan kokeilla taimikasvatukset loppuun asti kaksilla putkilla: Nyt kun noita T-neoneja on kaksi. Kasvattelen siis osan noilla sinisillä 9500K -putkilla ja samanverran vastaavia taimia 6500K -putkilla! Suljetuissa tiloissa ilman päivänvaloa tietysti...

[Kuitenkin kun tiedemieshommelit ei ole pääasia jätän varauksen että saatan noita vaihdellakin jos kasvussa on dramaattisia eroja ... En mä halua että osa taimista on 20 senttisiä ja toiset metrin mittaisia hujoppeja ..]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausKesällä ois tarkotus tehdä ikkunalauta kasvatus ja meinasin laittaa lisävaloks ton t-neon 2x75w oisko siitä apua auringon valon lisäks?


Edellisen pitkän selityksen lisäksi: Kyllä vaan!

Siinä tuo T-neon vähän hukkaa valoa ikkunalaudalla, kun se ei suuntaa sitä paljoa. Aika paljon menee lattialle ja ulos siitä valosta ...

Voi olla 2x75w vähän tuhlaustakin jo  ::) ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: HerraDI - tammikuu 26, 2014, 10:08:43 ap
Suurin syy kiinanlaitteissa hajoaviin elkoihin ei ole niiden heikko laatu vaan puutteelinen suunnittelu. Voidaan arvioida että elkon elinikä laskee puoleen kun lämpötila nousee 10 astetta. Usein elkot sijoitetaan lähelle kuumia komponentteja, kuten kelat tai fetit. Kun kuumat komponentit nostavat elkon lämpötilaa vaikka 20 astetta niin laskennallinen elinikä putoaa neljäsosaan ilmoitetusta. Lisäksi monissa laitteissa joita on tullut vastaan on ollut ajoittaisia jännitteen ylityksiä, korkeita virtarippelitä sun muita ongelmia suunnittelussa. On oikeastaan täysin tuurista kiinni mitä kiinasta saa.


Nimenomaan näin. Kiina-elkotkin kestää pääsääntöisesti hyvin, jos ne on mitoitettu oikein sekä pidetään kohtuullisessa lämpötilassa. Mutulla sanoisin, että ledien ja ESLien teholähteissä vikana on useimmin sijoitus eli olosuhteet kuin mitoitus.

Chilikallu

No joo, ja noita elkojakin saa sekä longlifenä, että ilman. Longlife kestää esimerkiksi 110 astetta siinä missä taviselko vaikka 80. Mutta ei siitä oikeastaan ole kysymys. Kiinan jannut duunaa ite sekä konkat että muunkin elektroniikan. Myös Ledien harvinaiset metallit ovat saatavissa vain Kiinasta,
Chilivaari kirjoittaa vähän, mutta asiaa. Nyt mulla on aika sekalainen lamppuvalikoima ja bodia tulee. Jopa noin vuoden vanha Fatalii, siis melkein taimi, pukkaa kymmeniä hetelmiä.
Näyttäisi siltä, viitaten Chilivaarin tutkiimuksiin, että jotain sinipunaista, coolwhiteä ja jokunen ESL antaa mukavasti valoa. Pelkkä Kiinan ledi ei ole hyvä, luulisin että siitä puuttuu jotakin tärkeitä valon aallonpituuksia, mutta sekoitettuna erilaisiin lamppuihin toimivat hyvin.

eWELHO

Hello taas
Kumpi olisi sopivampi chilien kasvatukseen näin yleisesti, vegeledi lamppu vaiko kukitusledi vai löytyykö jokin välimuoto. Kysyn siksi koska budjetti ei anna periks molempiin (tai näihin kaikkiin) :D

Huru-ukko


sorrii

Ei taida erivärisistä ledeistä vielä löytyä keltään varmaa tietoa ..
Osta T-neon tai pari ja 6500K sekä 9500K putket ... 8-)

Tapatalkilla..

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

PS: Päivänvalo tai jopa sinisävyinen sopii chileille sisällä ..
Eli simmonen vege vois olla parempi.

Tapatalkilla..

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

eWELHO

Juu, t-neon varmaan onkin se mihin lopputulokseen päädyn mutta otin tehtäväkseni selvittää muutkin mahdollisuudet.  :)
Niin ja aikaisemmin oli puhetta kiinaledien laadusta ja turvallisuudesta niin törmäsin tähän sivuun http://www.gothamhydroponics.com/led-grow-lights.html
Vaikuttaa varteenotettavalta vaikka kiinassa tehdäänkin, ja hintakin on kohtuullinen.

PP

Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 27, 2014, 20:38:47 ip
Vaikuttaa varteenotettavalta vaikka kiinassa tehdäänkin, ja hintakin on kohtuullinen.


Lue Chilivaarin blogia ja mieti uudestaan. Eiköhän nuo ole yhtä hyviä tai huonoja kuin muutkin ledivalot.

eWELHO

Pitääpi lukea  :D ja kiitos vinkeistä

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 27, 2014, 20:47:41 ip
Lainaus käyttäjältä: eWELHO - tammikuu 27, 2014, 20:38:47 ip
Vaikuttaa varteenotettavalta vaikka kiinassa tehdäänkin, ja hintakin on kohtuullinen.


Lue Chilivaarin blogia ja mieti uudestaan. Eiköhän nuo ole yhtä hyviä tai huonoja kuin muutkin ledivalot.


Noh noh, seuraan yhden jampan kasvatusta..joka osti Blackstar 180w led grow uv mallin ja kyllä näyttää chilit todella hyviltä: http://www.gothamhydroponics.com/led-grow-lights/lighthouse-hydro-blackstar-180w-led-grow-light-uv.html