Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

bobster

Kaksi kasvia on venivä käsite, mutta uskallan tohon tarpeeseen suositella joko pieniä loistareita tai ESL:iä. Varmaan jollain 36W ESL:illä pääsee jo pitkälle. :)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

ichjiiro

Noi on aika isoja, 70cm * 50 cm. IKEA Trofast NFT:ssä pari vuotta vanhoja. Leikkelemällä tosin saa pieneksi.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: ichjiiro - maaliskuu 29, 2014, 21:45:10 ip
Noi on aika isoja, 70cm * 50 cm. IKEA Trofast NFT:ssä pari vuotta vanhoja. Leikkelemällä tosin saa pieneksi.

Siinä tapauksessa esim. 2×58W loisteputki. Tai useampi, riippuu käytettävästä tilasta.

0lli

Onkos kukaan mitannut luxeja pohjois-ikkunalta? Olisi mukava saada tietää edes suuntaa antavia lukemia :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

sorrii

LainausOnkos kukaan mitannut luxeja pohjois-ikkunalta?

Mulla on lasiparveke ~itään. Kokeilin äsken eri suuntiin, kun taivas on harmaana: ~4000lux näyttää mittari riippumatta juurikaan suunnasta!?! Enemmän näytti vaikuttavan se kuinka korkeita puita on mitattavalla suunnalla. Pilvisellä kelillä siis mutuilisin pohjoisesta tulevan se 3000-4000lux: Tuskimpa kirkkaalla ilmalla pohjoisessakaan heikommaksi menee; etelässä tietysti vähän nousee lukemat  8) 8) 8)

Kahdella Bilteman loisteputkella saa muuten mennä niinkin lähelle kuin ~40cm että tulee 4000lux !
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 11, 2014, 11:20:28 ap
LainausOnkos kukaan mitannut luxeja pohjois-ikkunalta?

Mulla on lasiparveke ~itään. Kokeilin äsken eri suuntiin, kun taivas on harmaana: ~4000lux näyttää mittari riippumatta juurikaan suunnasta!?! Enemmän näytti vaikuttavan se kuinka korkeita puita on mitattavalla suunnalla. Pilvisellä kelillä siis mutuilisin pohjoisesta tulevan se 3000-4000lux: Tuskimpa kirkkaalla ilmalla pohjoisessakaan heikommaksi menee; etelässä tietysti vähän nousee lukemat  8) 8) 8)

Kahdella Bilteman loisteputkella saa muuten mennä niinkin lähelle kuin ~40cm että tulee 4000lux !

Selvä homma, kiitokset tästä! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Horna

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 07, 2014, 15:57:18 ip
;) Toisaalta nuo taimet pärjäisivät vähän aikaa jonkun koululaisvalaisimenkin alla ... [toisena ääripäänä siis]

Ihan realistisesti mä kasvatin toissakeväänä 60kpl chilitaimia 20cm mittaan asti 45W Biltemaeslin alla. Nyt on toki itselläkin pienimmät valot 2x55W T-neoneja, kun ei (kunnollisia) pienempiä vaan ole enää tallella ...

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 07, 2014, 17:37:26 ip
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - maaliskuu 07, 2014, 10:25:21 ap
Onko 250W esli liian korkealla toista lehtiparia pukkaavista taimista, kun välissä on 40cm?

Mulla on noin 20cm päässä, lähemmäs en ole tohtinut laittaa. Hyvin tuo valaisee nuo tuonkin matkan päästä, että eipä se liian korkealla ole sulla. Jatka samaan malliin, tulee jämyjä kasveja, kun saavat valoa.

Tässäpä tämä ero juuri tulee. Tykkääkö pitkistä ja laihoista vai lyhyistä mutta tymäköistä ;)
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

niko.m

Mittasin kännykän lux-mittarilla vähän lukemia, led on yllättävän tehokas verrattuna 2x36w loistariin. Pitää varmaan askarrella joku ledi-härveli tuon loistarin rinnalle. Tietysti kun watteja vertaa valaisun pinta-alaan, niin tottakai tuo led on tehokkaampi, vaikka puolet olisi sitä "ilmoitettua mutta ei todellista".

Sini-puna-viher ei ole muuten niin härski kuin sini-puna  ;)

McPunk

Terse, joku varmaa osaa vastata että minkälaisen lampun tarviin kasveille, ku aurinko ei paista 1.5h kauempaa ikkunaan ja pitäs sen takia lisävaloa saada, jos joku vois linkittää jotai suht halpoja valaisin pakettejä. Ku täl hetkel 2x 8w 2700k ei oikee varmaa riitä   ::)  8)
Jos ei koita niin ei voita.

McPunk

kasvaneet kahessa viikkossa http://aijaa.com/TuWDXJ tuon verra edellä mainituilla lampuilla :D

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: McPunk - huhtikuu 14, 2014, 17:54:42 ip
Terse, joku varmaa osaa vastata että minkälaisen lampun tarviin kasveille, ku aurinko ei paista 1.5h kauempaa ikkunaan ja pitäs sen takia lisävaloa saada, jos joku vois linkittää jotai suht halpoja valaisin pakettejä. Ku täl hetkel 2x 8w 2700k ei oikee varmaa riitä   ::)  8)

Kun kyselit tätä toisessa ketjussa, ja laitoin "valaisimet chilinkasvatukseen"-osion linkin, tarkoitukseni ei ollut sanoa, että laita kysymys tänne, vaan tarkoituksena oli, että lue täältä, niin saat varmasti riittävästi tietoa.

Tässäpä muuta linkki valoihin

VPLUX
Chilitarvike

Green Explosion
Ensi-ilta
Grow Shop

Valon määrä riippuu siitä, haluatko satoa, vai kasvattaa ne alulle ulossiirtämistä varten. Jos haluat satoa, niin tehoa pitää olla paljon. Itsellä n.300W (200w esli ja 90w ledi) muutamalle chillle ja satoa tulee kohtalaisesti. Eli saa kyllä olla 400-600w tehoa, jos meinaat pelkällä keinovalolla saada vähänkään enemmän satoa ja chilejä useampia. Suosittelen mielummin kylmää (6400K) kuin lämmintä valoa.

McPunk

http://www.ituhippi.com/valaisinsarja-esl-250w-6500k-p-950.html kellään kyseisestä lampusta kokemuksia vois kertoa hyvä/huono osto?

McPunk

jos jollain parempaa lamppua tiedossa nii linkkiä vaa

sorrii

Lainausjos jollain parempaa lamppua tiedossa nii linkkiä vaa

http://tampereenpalmu.mycashflow.fi/product/223/t-neon-55---virtalahde-ja-heijastin-200w-esl

Tuo tehovertailu pitää melkein jopa paikkansa hyötysuhteesta laskettuna: T-Neon tuottaa ~85lumen/W - eslit tyypillisesti ~50lumen/W
Tuo valaisin on hyvin kevyt ja litteänä mallina helppo sijoittaa ahtaampaankin tilaan.
Putket ovat halpoja ~10€/kpl ... Tuo 250W esl kestää yhtä pitkään, mutta uusiminen maksaa tiet täyden hinnan ..
Putkien värivalikoimakin on aika kattava: 2100K; 2700K; 6400K; 9500K
Chilitarvikkeen myymä Elektrox on sama valaisin käytännössä: siellä on saatavissa noita 2100K -putkiakin, mutta ei 9500K

Mä olen käyttänyt 9500K ja 6400K putkia - en lämpimämpiä ollenkaan. Noilla 9500K putkilla kasvit kukkii hulluna kokoajan. Kasvu pysyy kyllä liiankin tiiviinä ja tukevana ... 6500K -putkilla taas kasvaa reippaammin ja valo on luonnollista ihmisenkin silmille ...

Joa itse aloittelisin nyt alusta [ja tavoitteena olisi vain chilien kasvatus {eikä säätäminen, rakentelu; kokeileminen ja testaaminen}] niin ostaisin T-Neonin. Sitten toisen. Kolmannen ja neljännenkin  ;D ;D ;D .. Neljä tuollaista [420W] varmasti jo vastaa sitä natikkaakin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

McPunk

nonni kiitosta... Nyt sain sen mitä halusinki, kiitos sorrii. Ite aattelin nyt tilata tuolta näin aluks; 2x 6400 , Kasvuun (Day Light) .. 2x 2700 , Kukitukseen (Blooming). Mitäs mieltä oot? Ja tuli otettua nyt samalla tämmöstä kasvubuusterii. Bio nova the missing link 99e koko hoitojuttu. En kyl tajua noista et miten sekotellaa mut kai ne oppii ku selaa foorumia.. :o

sorrii

Lainaus..näin aluks; 2x 6400 , Kasvuun (Day Light) .. 2x 2700 , Kukitukseen (Blooming)...

Mä en ottaisi tuota 2700 ollenkaan! Mieluummin 2x6500K ja 2x9500K. 6500 silloin kun haluaa että kasvu on runsasta ja rehevää. 9500K kun haluaa että oksia tule tiheään ja kukkia paljon.

Chilit on ehkä käytökseltään erilaisia kun nuo koristehamput(?) joille nämä suositukset taitaa olla. Mun ihan oma kokemukseni on, että taimille parasta valoa on -kuten suositellaankin- ihan kylmä valo: 9500K. Se pitää kasvun tukevana ja saa kasvit haarautumaan ahkerasti. Alussahan on hyväkin että kasvit eivät kasvaisi niin hirveesti pituutta. Varsinkin jos esikasvattaa paljon kasveja sisällä, jokta sitten myöhemmin siirtää ulos tai kasvihuoneeseen esim.

Yllätys mulle on ollut, että se kylmä 9500K saa ne kukkimaan aivan hulluna. Ja myös tekemään hedelmää. 6400K saa aikaan runsaampaa kasvua. Voi olla että se lämmin olisi hyvää valoa sitten kun hedelmät kasvaa ja kypsyy. Kukkiminen ei kyllä lämmintä valoa varsinaisesti vaadi. Lämpimällä helposti tulee vaan honteloa pituuskasvua, ja se on ikävän näköistä ...

6400K on niin hyvä yleisvalo, että pärjää kyllä sillä pelkästäänkin. Mieluummin kaksi valaisinta ja ostaa putkia sitämukaa kun tarvitsee uusia. Noiden saatavuus on kuitenkin aika hyvä näissä "kaupunkilaisten puutarhakaupoissa".

Mä olen tänä talvena noita kokeillut aika ahkeraan ja pitänyt suuren osan aikaa valaisimessa toisen putken 6400K ja toisen 9500K. Vanha chilit ovat kukkineet kokoajan ja tehneet jokusen podinkin. Ne on kuitenkin olleet hyvin pienissä ruukuissa tarkoituksella etteivät suotta kaisvaisi paljoa. Mä vien suurimman osan kasveistani ulos, parvekkeelle ja kasvihuoneeseen kesäksi ja oon kyllä nähnyt että kesä-heinä-elokuu on senverran pitkä jakso lämmintä, että kyllä ne pienemmätkin siinä ehtii kasvaa ihan tarpeeksi ... Jos taas ei kasveja voi viedä ulos aurinkoon, niin fiksumpaa olisi jos ne saa pysymään tuuheina tiiviinä pensaina. Siinä toimii kylmät lamput.
Tänä keväänä oon muuten testaillut sini-valkoisia akvaario-ledejäkin: 120W LedFinland. Hienosti näyttää niilläkin chilit tekevän hedelmää!

McPunk

hmmh, johan tuli tekstiä näytölle. Okey no en viiti runoa alkaa kirjottaa ku täs suunnillee tulitikut silmil meininki menos. tääli varmaa on iha jees noille mun 8risulle http://www.ituhippi.com/tneon-heijastinvirtalahdepolttimot-36w-6500k-p-940.html vai oonko hakuteillä taas  ???

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: McPunk - huhtikuu 15, 2014, 05:03:55 ap
hmmh, johan tuli tekstiä näytölle. Okey no en viiti runoa alkaa kirjottaa ku täs suunnillee tulitikut silmil meininki menos. tääli varmaa on iha jees noille mun 8risulle http://www.ituhippi.com/tneon-heijastinvirtalahdepolttimot-36w-6500k-p-940.html vai oonko hakuteillä taas  ???

36W ei kovin pitkään tuu riittämään 8:lle kasville? ???

sorrii

Lainaustääli varmaa on iha jees noille mun 8risulle http://www.ituhippi.com/tneon-heijastinvirtalahdepolttimot-36w-6500k-p-940.html vai oonko hakuteillä taas  ???

Voi riittää loppuun asti kahdelle risulle. Yhdelle elävälle isolle kasville ...
Miksei 2x55W - hinta on melkein sama. Teho tuplat. Tuo 36W [=72W] on toki ihan tehokas valo, mutta enemmä on parempi. Ei sähkönkulutus isommallakaan vielä olisi kuin ~5€/kk

McPunk

ok, no laitoin sen 55w tilauksee. En tiiä onko tää tyhmääki tyhmempi kysymys mut onks tossa normaali virtakaapeli mikä menee vaa seinää tökkäämällä  ;D  8) ?