Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

nuthero

lokakuu 30, 2009, 14:11:55 ip #680 Viimeisin muokkaus: lokakuu 30, 2009, 16:44:51 ip käyttäjältä nuthero
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Markp... 2x 18w suora loisteputki vie 48-50 wattia.

Noin pieniä loisteputkia on aika turha mittailla, ei kai niin pieniä chilien kasvatteluun juuri käytetä. Loisteputkien hyötysuhde on paljon parempi pidemmillä putkilla, mutta jostakin kumman syystä ESL ei seuraa tätä kaavaa.

Lisäksi monesti loistevalaisimien rungoilla on vain pieni hintaero pituuksien muuttuessa, esim clas ohlsonilta 2x36w maksaa vain 5€ enemmän, kuin 2x18w versio. Nyt siellä on vielä pari viikkoa ale noilla 36Wattisilla, eli maksaa saman verran kuin nämä 18Wattiset. Mielestäni se 5€ on mitätön raha, kun valon määrä tietenkin tuplaantuu.
Lainaus käyttäjältä: chilivaari
Onkohan kukaan mittaillut uusien laisteputkivalaisimien kulutusta suhteessa ilmoitettuun tehoon?

Olen mitannut joskus tämän 3x36 valaisimeni sähkönkulutuksen, kun olivat vielä uusia. Kulutus oli aika tarkalleen 150w, Eli kuristimet kuluttavat minulla sen 48w. Tähän varmaan vaikuttaa se, että jokaiselle putkelle on oma kuristimensa. Yleensä kai on vain yksi tehokkaampi kuristin?

Muistaakseni joku puhui 30w megamanien maksavan 15€. Biltemassa kuitenkin on vastaava 5€, enkä usko niitten olevan mitään huonointa laatua.
Osaako joku muuten sanoa, kuinka paljon nämä kuristimet yms. liitäntälaitteet, mitä näissä esleissä nyt onkaan, niin maksavat? Kun esim. 57w pienoisloistelamppu (ilman mitään kuristimia yms.) maksaa 3€ biltemassa, ja jos saisi vielä halvalla liitäntälaitteet.

Hanz

LainausItse uskoisin, että siinä valokäyrässä on perää, ja kun lamppu heijastaa vain sinistä ja punaista valoa 15W teholla saattaa se kasville hyödyllinen valo olla yhtä hyvä tai parempikin kuin jollain 25W normi eslillä. /quote]

Niin, kai se on totta ainakin osittain. Erilainen valo siitä ainakin tulee. Noilla siis voisi helposti korvata kasan perus eslejä.

Chilivaari

Tätä te ette usko, mutta ei se mitään, kerron silti. En minäkään uskonut ennen kuin olin kolmasti tarkistanut. Clas Ohlsonin 2x36W loisteputkivalaisin tekee yli kaksi kertaa enemmän valoa kuin 2 Bauhausin 36W valolistaa vierekkäin.

Tarkemmat yksityiskohdat chiliblogissani:
http://chilivaari.blogspot.com/2009/11/kannattaa-katsoa-milla-valaisee.html

nuthero

Onpas kyllä järkyttävää tietoa :o.
Eli siis eikö tuossa Clasun loisteputkirungossa ole mitään muuta heijastinta, kuin valkoiseksi maalattu takaosa? Jos nyt käsitin oikein, niin tarkoitatko että noissa bauhausin listoissa ei olisi samanlaista? Kyllä ainakin minun listoissa on juuri semmoinen valkoinen "suoja" kuristimille, ja muille piuhoille. Juuri tuommoinen kuin tuossa kuvassa.

Itse kyllä uskon että bauhaus pääse lähemmän tuota Clasun valomäärää, jos putkissa olisi omatekemät heijastimet tms. Taitaa aika monella olevan semmoisia.
Nämä valolistan putket eivät varmaan ole tosiaan yhtä kirkkaita kuin merkkituotteiden putket.
Luulen kuitenkin että ne putket eivät ole mitään megahalppiksia, sillä en ole huomannut mitään himmentymistä 2-3:n kuukauden aikana(ollut päällä ehkä noin 1200h).
Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että bauhausin valolistojen putkien hinta sisältyy tuohon yhdeksään euroon, mutta 840 osramit ovat Clasulta 5,90€.

En tosiaan ole ottanut huomioon sähkön hintaa, mutta en usko sen olevan ratkaiseva tekivä, jos käytössä on 1-2putkea

Chilivaari

marraskuu 06, 2009, 14:36:45 ip #684 Viimeisin muokkaus: marraskuu 06, 2009, 15:12:53 ip käyttäjältä Chilivaari
Sähkön hinta on kaikissa valaistusratkaisuissa lopulta ratkaisevin tekijä, jos taloudellisuutta lasketaan. Seuraavaksi tärkein on kestävyys ja sekin on yleensä merkkituotteiden puolella. Noista voi laskea esim. 10.000 tunnin kustannukset. Ikävä aavistukseni vuosien kokemuksen pohjalta on, että tuo halpisputki hiipuu paljon ennen merkkituotetta ja uusimiskustannuksetkin pitäisi laskea mukaan. Useimmille ihmisille kuitenkin ratkaisee vain halpa hankintahinta. Myöhemmistä kustannuksista ei kanneta huolta.

Valolistassa maalattu osuus on kapea ja jää putken taakse. Clasun ratkaisussa valkoista on putkien välissä ja reunoilla. Olohuoneessa minulla on lisäksi ylös rullattu valkoinen sälekaihdin "sivuheijastimena", mutta tuskin tuo paljon vaikuttaa.

Kokeilin keittiöfolion heijastusominaisuuksia laittamalla siitä 20 cm suikaleen Bauhausin lamppurunkoon kiinni putkien taakse. Auttoihan se, mutta vain vähän. Paras lukema nousi 1700:sta  2100 luksiin. Se on edelleen alle puolet Clasun/Osramin lukemista. Jotakin parempaa materiaalia pitäisi löytää. Minä kyllä vaihdan tuohon putket. Luulen, että minulla on jossakin muussa tilassa Philipsin 840 putkia, jotka todennäköisesti päihittävät nuo Bauhausit kirkkaasti.

EDIT: Jäi vaivaamaan tuo sälekaihdin ja piti tarkistaa. Ei mitään vaikutusta valotehoon. Ainoa heijastin tuossa on 14 cm leveä valkoiseksi maalattu peltikansi putkien takana.

biblo

Hain tänään Bauhaussista kaksi tuollaista 2*18w IP65-mallisia loistarijuttuja.

Katselin honkkarissa ja clasulla että nuo ovat aika samaa kamaa ainenkin.Mukana tuli coo white-putket jotka alkuun saavat kelvata.Muovikuvut lentää kaappiin tietenkin noista.
"Grow food, not lawns"

Kilp

Ei kenelläkään sattuisi olemaan mistä testata Bauahussista löytyviä Osram/Airam merkkisiä valolistoja?

sorrii

Uskallampa edelleen epäillä tuon mittauksen täsmällisyyttä kasvien kannalta. [En kyllä väitä olevani mikään ihan expertti näissä valo-opin asioissa] Ainakin kun mitataan Lumen-arvoa on valon värillä suuri vaikutus: ihmisen silmälle näkyvintä valoa (~4000K) painotetaan, kun taas kasville tärkeät punaisen ~2700K ja sinisen ~6500K valon alueet nostavat lukemaa vähemmän. Luulen, arvaan ja epäilen, että Lux'eissakin on samankaltainen painotus. Tuo Chilivaarin Osramin putki näytti olevan juuri 4000K väriltään. Itselläni vanhemmat Bauhausin putket olivat Cool white 742 eli värintoistoindeksi 7 (=huono [toisinsanoen vääristää värejä]) ja aallonpituus 4200K. Uudemmissa B'n valolistoissa on Daylight 6400K -putket joiden väri on huomattavsti parempi graafisessa ja muussakin työskentelyssä ja antavat kasvien kasvuun tarvitsemaa sinertävää valoa. Lux-arvo saattaa olla paljonkin heikompi kuin tuolla 4000K putkella. Tokihan on oletettavaa, että merkkiputki on muutenkin laadukkaampi.
Minä uskon tuohon nykkisääntöön, että kasvi(loiste)valo on sitä paremepi mitä suurempi wattimäärä ja heikompi lumenarvo! Lumenit kun ainakin mittaavat sitä kasveille turhaa näkyvää valoa ...

Syksyn mittaan olen muuten alkanut vakuuttua, että tehokkaat (~24W) energiansäästölamput viihdyttävät ainakin kukkivia ja hedelmiä tuottavia kasveja paremmin kuin pitkät putket. Niissä kun tuo valoteho tulee niin paljon pienemmältä alalta, niin se "säde" on myös paljon kirkkaampi. Käytännössä tuon näen. Lamputhan ovat tiet hyvin lähellä lehvästöä; lehvien ympäröiminä jopa, ja reuna-alueilla niihin olen viritellyt heijastimet, ettei valoa huku muualle huoneeseen. Inca Red Dropit tekevät uusia podeja jo kolmatta kuukautta putkeen. Vähän mutta pikkuhiljaa kokoajan lisää. Kasvit ovat käytännössä pelkän keinovalon varassa.

Vaikeaa on näistä kyllä tieteellistä tietoa saada. Täälläkin foorumilla kokeneet ja vähemmänkin kokeneet sujuvasti vaihtavat ajatuksiaan, jokainen varmasti vilpittömästi. Pääasiahan on että on mukavaa, mielenkiintoista ja saa välillä suun polttelemaan ...

Tulee pitkän jaarittelun lopuksi mieleen yksi 86 vuotias viherpeukalo mummo jolla joskus kyläilen. Hänellä kämppä on täynnä kasveja ja kukkia, ja valoina käyttää mummo uskollisesti Livalin hehkulamppu-spotteja! Näyttävät kasvit hyvinkin viihtyvän, kun on leppoisa henkinen ilmapiiri ja fengsuit sun muut kohdallaan. Viime kesänä sama täti kasvatti 5kg perunoita kahdessa parvekelaatikossa ... ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Tulipa muuten mieleen yksi arvokas vinkki: Hong Kong -tavaratalo -ja moni sähköliike- myy elektronisia sytyttimiä loisteputkille: Tubesaver RAPID ~6€. Noilla putket syttyvät ilman viivettä ja välkkymättä. Ne lisäävät putken käyttöikää huomattavasti. Poistavat myös sen tyypillisen "värinän" valosta. Kokemukseni mukaan kestävät "ikuisuuden", kun normaali sytkähän pitää vaihtaa joka kerta putken mukana. Itselläni on vanhin sellainen ollut jo toistakymmentä vuotta: Wessan ja keittiönkin valot syttyvät kuin hehkulamppu: heti!
Tiedähäntä voisiko tollainen sytkärikin vaikuttaa valon laatuun ym .... Itse en ole katunut sijoituksiani ... Tämän vuoden sadolle tuli hintaa n. 300€ /kg  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 06, 2009, 15:57:33 ip... kun mitataan Lumen-arvoa on valon värillä suuri vaikutus: ihmisen silmälle näkyvintä valoa (~4000K) painotetaan, kun taas kasville tärkeät punaisen ~2700K ja sinisen ~6500K valon alueet nostavat lukemaa vähemmän. Luulen, arvaan ja epäilen, että Lux'eissakin on samankaltainen painotus.

Tuo Gossenin luksimittari on lähinnä kuvauskäyttöön tarkoitettu ja saattaa siis olla filmille painotettu, mutta kyllä se mittaa vaikkapa kynttilän (alle 2000K) tai keskipäivän taivaalta heijastuvan valon (yli 10.000K). Siinä on myös värilämpötilamittari, mutta loisteputkia se ei tietenkään voi mitata tarkasti, kun niillä ei ole värilämpötilaa, vaan energiapiikkejä.

biblo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 06, 2009, 16:06:54 ip
Tulipa muuten mieleen yksi arvokas vinkki: Hong Kong -tavaratalo -ja moni sähköliike- myy elektronisia sytyttimiä loisteputkille: Tubesaver RAPID ~6€. Noilla putket syttyvät ilman viivettä ja välkkymättä. Ne lisäävät putken käyttöikää huomattavasti. Poistavat myös sen tyypillisen "värinän" valosta. Kokemukseni mukaan kestävät "ikuisuuden", kun normaali sytkähän pitää vaihtaa joka kerta putken mukana. Itselläni on vanhin sellainen ollut jo toistakymmentä vuotta: Wessan ja keittiönkin valot syttyvät kuin hehkulamppu: heti!
Tiedähäntä voisiko tollainen sytkärikin vaikuttaa valon laatuun ym .... Itse en ole katunut sijoituksiani ... Tämän vuoden sadolle tuli hintaa n. 300€ /kg  8)

Noissa valmiissa tuplaputkisissa oli ainenkin tuollainen valmiinakin.Taitavat alkaa jäämään pois nuo vanhat.
"Grow food, not lawns"

nuthero

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari
Sähkön hinta on kaikissa valaistusratkaisuissa lopulta ratkaisevin tekijä, jos taloudellisuutta lasketaan. Seuraavaksi tärkein on kestävyys ja sekin on yleensä merkkituotteiden puolella.

Kokeilin keittiöfolion heijastusominaisuuksia laittamalla siitä 20 cm suikaleen Bauhausin lamppurunkoon kiinni putkien taakse.

Joo, kyllä ne Clasun loistarit taitavat pidemmän päälle halvemmiksi tulla, mutta tuskin minä edes käytän noita valolistoja kovin pitkään, (varmaan investoin vähän parempaan valaistukseen kuin loisteputket lähiaikoina) ja esim. himmentyminen ei ole siten ongelma.

Tarkoitin sillä "kotitekoisella heijastimella" sitä, että putkien sivulla olisi tähän malliin ne heijastimet. Kuva on nopeasti hutaistu, laatu on mitä on.

Oletko muuten koittanut mitata, kun sinulla se mittari on esim. heinäkuun auringon voimakkuutta? tai mitä sitten normaali pilvinen päivä talvella olisi?

Chilivaari

Kesällä auringossa on useita kymmeniätuhansia lukseja, pilvisellä muutama tuhat. Talvella - no ei juuri mitään.

Loisteputken valotehossa kasveille on tärkeintä etäisyys. Muutaman sentin matkalta Clasun valolla päästään aurinkoisiin lukemiin ja Habanerojakin pitäisi kypsyä. Valolistalla ei sinne yllä, vaikka mittari olisi kiinni putkessa. Sen maksimi on 16.000, Clasun 2x36-wattisella ja Osrameilla 38.000 luksia.

Hyvin läheltä valaiseminen ei vain ole käytännöllistä ja siitä seuraa, että alalehdet ovat paljon pimeämmässä. Enpä tiedä miten kasvit siihen reagoivat.

Ashrak

marraskuu 06, 2009, 19:42:22 ip #693 Viimeisin muokkaus: marraskuu 06, 2009, 19:44:58 ip käyttäjältä Ashrak
Kukaan käytä daylight fullspectrumeita kasvatuksessa? Lieneekö kasvun kannalta merkitystä jos aallonpituudet tasaisemmin edustettuina?
Itsellä siis 2x 23W Androvin ESLejä. http://www.androv-medical.com/product/122/23-watt-screw-full-spectrum-daylight-bulb

Tuolta saa myös 32W malleja alle 10 puntaa pala. ;) Postit 5 puntaa ja kuskaavat ovelle 2-4pv tilauksesta. Kahdesti tilannut ja takuut toimii jos tulee sutta. Ei tarvi lähetellä takas, laittavat vaan uutta tulemaan.  :D Pirun tyytyväinen olen noihin fullspectrum lamppuihin muutenkin. Vaihdoin kaikki talon öklökeltaiset euron energialamput noihin. Ah, miten ihanaa nytten.  8)

biblo

Eiköhän nuo cool white-putket ole spektriltään 4000k tai sinnepäin?

Jos ovat niin tuskinpa hirveästi kasvukaudella noita vaihtaa kannattaa?
"Grow food, not lawns"

Sterno

Minkä ikäisenä/kokoisena taimet voi siirtää loisteputkien alta 400W HPS valon alle?

Sterno

biblo

Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 06, 2009, 20:30:53 ip
Eiköhän nuo cool white-putket ole spektriltään 4000k tai sinnepäin?

Jos ovat niin tuskinpa hirveästi kasvukaudella noita vaihtaa kannattaa?

Huomaa kauhean eron kyllä noihin esleihin vrt.loistareihin.

Nyt paahtanut torstaista asti 12-14h päivässä 4*18w 4000k taimille ja jokainen haarautuu lehdentyvistä ja muutenkin haaroittumista enemmän on huomattu latvotuissa.

Ennen oli siis 71w 2700k eslejä.Nyt sijoitin nuo kaikki toistaiseksi 260560 joka sadottuu pikku hiljaa.Tuohonkin tosin vaihdan sen 200w purplen kunhan suomeen rantautuvat.
"Grow food, not lawns"

Chilivaari

Erilaiset tarkistusmittaukset näyttäisivät osoittavan, että Bauhausin valolistan heikko valoteho johtuu eniten sen elektroniikan heikkoudesta. Putket ovat himmeämpiä ja heijastin puuttuu, mutta ne eivät selitä kuin pienen osan erosta.
Tarkemmin blogissani 6. ja 8. marraskuuta.
http://chilivaari.blogspot.com/

nuthero

Yritin etsiä noista listoista jotain merkkiä, mutta löysin vain putkisa "Jadefield" merkinnän. Missäs päin se IBV luki sinulla?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: nuthero - marraskuu 08, 2009, 17:10:54 ipMissäs päin se IBV luki sinulla?

Putken toisessa päässä pienellä ja suojapaperissa koko matkan. Ehkä merkki vaihtelee, eli on halvin saatavilla oleva.