Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Lastunen

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 25, 2010, 19:15:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 25, 2010, 19:01:54 ip
Rehut tällä hetkellä loisteputken alla, mutta tila alkaa loppumaan ;D Ostin Biltemasta 2 kpl 30w energiansäästölamppua. Testasin niitä kattovalon paikalle ja voi huh huh sitä kirkkautta! Mutta huomasin samalla, että  lamppu kuumenee aika lailla.

Olen ettinyt kaupoista ihan semmosta yksinkertaista/pelkistettyä pöytälamppua ja onhan niitä vaikka hurumycce, mutta pienellä (E14) kannalla. Ideoita? Paras ideani tähän mennessä on ollut semmonen; että kun jostain löytäisi vanhoja keraamisia lampunkantoja (kuten meillä vanhassa ulkovarastossa ja saunassa) ja rakentelis niille sitten telineet tai asentaisi seinään. Löytysköhän niitä jostain? Tai sitten täytyy laittaa puskaradio laulamaan..

Taitaa noita keraamisia löytyä nykyään pelkästään jostain museoista.  :D
Jos finnparttian sivuilta kattoisit..
Eli täytyy laittaa puskaradio laulamaan. Kyl niitä löytyy, jos osaa kysellä oikeilta ihmisiltä. Ajattelin vaan jos löytyis jostain firmasta, niin ei aina tarvis vaivata.

Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

Lastunen

Chilivaari: Kiitoksia! Täytyy laittaa harkintaan..

Biblo: E27 piti ollakin ;)
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

worderror

Montas noita keraamisia kantoja tarvisit ? Töistä saattaisin muutamia saada , vähän käytettyjä mutta toimivia.

Lastunen

Lainaus käyttäjältä: worderror - tammikuu 25, 2010, 20:15:39 ip
Montas noita keraamisia kantoja tarvisit ? Töistä saattaisin muutamia saada , vähän käytettyjä mutta toimivia.
Kohtuullisen hienå foorumi! Jotain kysyy, niin vastauksia tulee hetkessä ja ilman hattuilua, hyvä hyvä!

Ihan vaan paria kappaletta olen vaille. Jos kehtaat, niin kato duunistasi ja laita vaikka yyveetä.
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

worderror

Joo katon huomenna niitä , kyllä niitä siellä on , parit käyttäny omiinkin projekteihin.

Kilp

tammikuu 25, 2010, 21:58:26 ip #765 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2010, 21:59:57 ip käyttäjältä Kilp
Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 25, 2010, 20:03:41 ip
Chilivaari: Kiitoksia! Täytyy laittaa harkintaan..

Biblo: E27 piti ollakin ;)


Samaan kantaan löytyy myös Prismoista "perinteisiä pöytävaloja". Minulla on noita 2kpl käytössä, kiinnitys on vähän vempula, mutta pitää kyllä jos talosta ei löydy pieniä lapsia tahi kotieläimiä rymistelemässä. Niin ja Airamin 30W tulee aika reippaasti ulos varjostimesta tässäkin versiossa.

/edit

Varjostin on tehty muovista eikä johda ainakaan varjostimen ulkopinnalle merkittävästi lämpöä.

Ryhis

Itse tongin romikselta loisteputkivalaisimen puolivuotta takaperin. Kiinnitin nimenomaan huomiota siihen, että lampunkannat ovat keraamisia.

Bisnesmiehet ovat jo hyvän tovin tehneet loistarien kannat/rungot muovista joka ei kestä UV-säteilyä. Eli lamppua vaihtaessa rutina kertoo kuinka suunta käy kohti lamppukauppaa....
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - tammikuu 25, 2010, 22:11:18 ip
Itse tongin romikselta loisteputkivalaisimen puolivuotta takaperin. Kiinnitin nimenomaan huomiota siihen, että lampunkannat ovat keraamisia.

Bisnesmiehet ovat jo hyvän tovin tehneet loistarien kannat/rungot muovista joka ei kestä UV-säteilyä. Eli lamppua vaihtaessa rutina kertoo kuinka suunta käy kohti lamppukauppaa....


Setävainaa osti aikoinaan Norelcon varaston tyhjäksi loisteputkivaloista, yksi niistä toimii itselläni kasvivalona parhaillaan. Tukevat keraamiset kannat ja muutenkin tukeva rakenne, ei hajoa vielä 30 vuoteen  8) Ei kuulu rutinaa putkia vaihtaessa...
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Kilp - tammikuu 25, 2010, 21:58:26 ip

Samaan kantaan löytyy myös Prismoista "perinteisiä pöytävaloja". Minulla on noita 2kpl käytössä, kiinnitys on vähän vempula, mutta pitää kyllä jos talosta ei löydy pieniä lapsia tahi kotieläimiä rymistelemässä. Niin ja Airamin 30W tulee aika reippaasti ulos varjostimesta tässäkin versiossa.

/edit

Varjostin on tehty muovista eikä johda ainakaan varjostimen ulkopinnalle merkittävästi lämpöä.


Mulla on myös yksi tuollainen prisman pöytävalaisin jossa kiinni 50w esli. Tulee ulos reilusti heijastimesta, mutta itse teippailin siihen kahvipaketista "nätin" heijastimen. Lisäksi se lamppu painaa jo niin paljon, ettei sitä valaisinta meinaa saada kohdisteltuu muuten kuin alaspäin.
#816

Fuego

tammikuu 27, 2010, 19:02:32 ip #769 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2010, 19:36:07 ip käyttäjältä Fuego
Toimisiko tämmönen chilivalona?
http://www1.elfa.se/elfa~fi_fi/go.jsp?s=fi-fi&i=33-571-00
Edit: Näkyykö nyt,anyways toi on joku elohopea lamppu joka oli purkauslamppujen osiossa.

TunturiTiger


Chiliplosion

Kaikki on suhteellista ja vähälläkin voi tulla toimeen. Minulla on ollut vain yksi työpöytävalaisin 11W Osramin loisteputkella per chiliruukku (= 2 chilitainta) mutta kasvit ovat tuuheita kuin mitkä, haaroittuneet hyvin ja nuppuja olen nyppinyt pois jo kymmeniä. Siemenet itivät lokakuun alussa eli pieni varaslähtö otettiin ensi kesään...
"If the chili doesn't bite, bite the chili."

Fuego

Njoo, eli linkki fiksattu toivottavasti.Jos toi olis hyvä niin siitä oltais jo varmaan puhuttu...

Chiliseppo

Hei! Olen vielä ihan aloittelija.
Olen katsellut Kivikankaan valotarjontaa, ja mitä mieltä olette tällaisesta lampusta chileille talveksi(riittäisi budjetilleni, mutta haluaisin tuottamaan jonkin verran satoakin): http://shop.kivikangas.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=5403

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Chiliseppo - tammikuu 31, 2010, 10:01:22 ap
Hei! Olen vielä ihan aloittelija.
Olen katsellut Kivikankaan valotarjontaa, ja mitä mieltä olette tällaisesta lampusta chileille talveksi(riittäisi budjetilleni, mutta haluaisin tuottamaan jonkin verran satoakin): http://shop.kivikangas.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=5403

Toi linkki ei oikein toimi, mutta katsastin noi valaisimet. Melkeen voisin sanoa, että satoa ei nyt tammikuussa ole tulossa ihan minkään päreen valossa. Se vaatii melkein tuon spna:n. TOSIN mulla alko jalapenot kukkiin 3*18w putkien alla.

Kilp

C. baccatumit pärjäävät myös vähän vähemmällä valolla ja niistä saa satoakin aloittelijan mittapuilla kiitettävästi jos lannoitus on kunnossa ja sakset pysyvät käsissä.

Uskoisin että 3x18W/2x30W riittää kahdelle pienelle kasville. Oman 45cm korkean talvehtijan oksilla roikkuu 7kpl 5-7cm podia ja valoina 2x30W ESL. Oma mielipiteeni nuista Kivikankaan valoista se, että alle sadan euron tuotteet kannattaa melkein jättää hyllyyn. Saat samalla rahalla enemmän valoa hankkimalla rautakaupasta rungon loisteputkilla tai prismasta pari pöytävalaisinta 30W ESLillä.

Chiliseppo

Pahoitteluni, en oikein ymmärtänyt, miten tuon linkin saa toimiuvaksi, mutta kopioi-liitä -tekniikalla sen pitäisi toimia ;D

Kiitos vastauksista, minä koitan sitten syksymmällä metsästää erilaisia loisteputkivalaisiamia (pärjää varmaan ilman mitään warm whiteja, ihan normaali loisteputki), ja muutaman/muutamia niitä asentaa johonkin hyllyille, missä chilit talvehtivat.
Minulla on kuitenkin aika paljon ikkunatilaa, joten todennäköisesti, jso chilit ovat ikkunalla, en hirvittävästi erilaisia valoja tarvitse?

Pankkipoju

tammikuu 31, 2010, 13:23:22 ip #777 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2010, 14:10:47 ip käyttäjältä Pankkipoju
Lainaus käyttäjältä: Kilp - tammikuu 25, 2010, 21:58:26 ip

Samaan kantaan löytyy myös Prismoista "perinteisiä pöytävaloja". Minulla on noita 2kpl käytössä, kiinnitys on vähän vempula, mutta pitää kyllä jos talosta ei löydy pieniä lapsia tahi kotieläimiä rymistelemässä. Niin ja Airamin 30W tulee aika reippaasti ulos varjostimesta tässäkin versiossa.

/edit

Varjostin on tehty muovista eikä johda ainakaan varjostimen ulkopinnalle merkittävästi lämpöä.


Itse pusasin "tästä" ja 30W Megamanista viritelmän siten että pujotin lampun putkiosan heinastimen (irroitettava siis) aukosta sisään, kuristin on liian (eli tarpeeksi tässä tapauksessa) iso aukkoon joten tippa pikaliimaa jokaiseen kulmaan ja eikun ruuvaten kiinni... Nyt siis Megamanin valaiseva osa jää kokonaan heijastimen sisään ja valaisin itse on niin tukevaa tekoa että sen manooverointi ei eroa nyt oikein mitenkään siitä vaikka siinä olisi hehkulamppu. Hintaa tuli siis 20€ (pikaliimoo oli entuudestaan).
Paintilla pusasin kuvan   :)


Chiliseppo

Löysin S-marketista E27 -kannallisia energiansäästölämppuja, niitä oli niin 20W kuin 30w, ja jos löydän tuohon kantaan sopivia valaisimia, haen muutamia lamppuja, kun eivätkös ne olekin ihan hyviä?

Chiliseppo

En osaa tuota linkkiä laittaa, mjtta kopioikaa selaimeen.
Miten esim. yhden pienen chilin kasvatus onnistuisi näillä:
http://huuto.net/kohteet/led-valonauha/126213977