Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Siku

Kovin vähän tulee noita suojattuja heijastimia vastaan. Itseasiassa ainoat, joihin olen törmännyt ovat tämä ja tämä.
Muutenkaan ei ole tullut vastaan tarkempaa tietoa, tuosta suojalasi asiasta. Onko sen ainoa funktio suojata räjähtävästä polttimosta tulevalta lasilta? Täytynee googlen avulla perehtyä asiaan enemmän, jos vaikka MH:n ostaisi.

Mistä näitä suojalasilla varustettuja heijastimia mahtaisi löytyä?
Entä miten cooltube, voisiko käyttää monimetallin kanssa ilman kanavapuhallintakin?

JaHul

tammikuu 05, 2012, 22:18:50 ip #2541 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2012, 22:21:08 ip käyttäjältä JaHul
Josta muuten juolahti mieleen kun täällä foorumilla tuntuu olevan kavereita jotka oikeasti tietää sähkölaitteiden perään aika paljon. Valaisinta ulkopuolisin kun katselee niin mallinhan tuosta näkee mutta pitänee kurkata sisälle mitä se pitää sisällään josko sieltä vinkkejä löytyisi siis MH polttimo asiaan. Tai itselleni helpompi asia olisi jos joku pk-seudulta omaisi riittävästi tietoa tunnistaakseen valaisimen ja siten auttaa asiassa?  :)

Puutarhakadulta ostin sen siis käytettynä foorumin kautta  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8985.0. Kyseessä siis puolipyöreä malli. Myyjä itse ei ainakaan tunnustanut tietävänsä käykö siihen MH poltin. Harmi sinänsä  :(

Siku: kyseessä on hyvinkin vastaava malli niin kuin foorumilinkin takaa on nähtävissä ja siihen on kyllä olemassa suojalasi mutten tiedä sopivuutta tuohon ostamaani.
Amatööri mikä amatööri...

PP

Lainaus käyttäjältä: Siku - tammikuu 05, 2012, 22:17:03 ip
Muutenkaan ei ole tullut vastaan tarkempaa tietoa, tuosta suojalasi asiasta. Onko sen ainoa funktio suojata räjähtävästä polttimosta tulevalta lasilta? Täytynee googlen avulla perehtyä asiaan enemmän, jos vaikka MH:n ostaisi.


Lasin tehtävä on myös suojata ihmisiä ja ympäristöä MH-polttimosta tulevalta UV-säteilyltä. Räjähtämisen riski on hyvin pieni, jos poltinta ei käytetä yli-ikäiseksi.

LainausEntä miten cooltube, voisiko käyttää monimetallin kanssa ilman kanavapuhallintakin?


Voiko sitä käyttää SnNa-polttimolla ilman puhallinta? Jos voi, voi myös MH:lla.

Caggiva

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 05, 2012, 23:01:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Siku - tammikuu 05, 2012, 22:17:03 ip
Muutenkaan ei ole tullut vastaan tarkempaa tietoa, tuosta suojalasi asiasta. Onko sen ainoa funktio suojata räjähtävästä polttimosta tulevalta lasilta? Täytynee googlen avulla perehtyä asiaan enemmän, jos vaikka MH:n ostaisi.


Lasin tehtävä on myös suojata ihmisiä ja ympäristöä MH-polttimosta tulevalta UV-säteilyltä. Räjähtämisen riski on hyvin pieni, jos poltinta ei käytetä yli-ikäiseksi.

LainausEntä miten cooltube, voisiko käyttää monimetallin kanssa ilman kanavapuhallintakin?


Voiko sitä käyttää SnNa-polttimolla ilman puhallinta? Jos voi, voi myös MH:lla.


Lasin tehtävä on suojata siltä rajähdykseltä.Polttimon lasikuori on siihen uv säteilyn blokkaamiseen.

Puutarhakadun koteloituihin valaisimiin käy monimetalli polttimot.

PP

Lainaus käyttäjältä: Caggiva - tammikuu 05, 2012, 23:05:46 ip
Lasin tehtävä on suojata siltä rajähdykseltä.Polttimon lasikuori on siihen uv säteilyn blokkaamiseen.


Onko varmaa tietoa ja luotettavaa lähdettä? Monessa paikassa sanotaan suojalasin olevan tärkeä myös UV:n poistamisen. Lampun kuori on paljon suojalasia ohuempi eikä pysty suodattamaan riittävästi tai ei juuri ollenkaan, jos kuori on kvartsia.

JaHul

Lainaus käyttäjältä: Caggiva - tammikuu 05, 2012, 23:05:46 ip
Lasin tehtävä on suojata siltä rajähdykseltä.Polttimon lasikuori on siihen uv säteilyn blokkaamiseen.

Puutarhakadun koteloituihin valaisimiin käy monimetalli polttimot.


Tämähän olis upea juttu niin voisin laittaa siihen Monimetallipolttimon joka värisävy olisi varsin siedettävä.  8)

Pitääpäs tiedustella VPLuxilta josko heidän valaisimen lasi jollain vippaskonstilla kävisi tuohon. Vaihtoehtoisesti voisi marssia johonkin sopivaan lasiliikkeeseen ja tiedustella tuollaisen lasin saatavuutta. Tosin tässä tapauksessa pitänee sitten itse suunnitella kiinnitys tuohon runkoon.

Onko muuten kokemuksia MH polttimon "räjähtämisestä"? Lähinnä mietin kuinka dramaattinen tapahtuma se on?
Amatööri mikä amatööri...

Ceehoo

Mulla kävi tuuri kun pörrään täällä Kemissä tehtailla työelämässä ja YIT oli purkanut vanhoja natikoita särkymisen vuoksi,niin sain luvalla ottaa niistä heijastimet ja niissä tuli mukana suojalasit. Heijastin siis n. 50cm leveä halkaistun pallon muotoinen ja suojalasi siihen. Sähköjä en ottanut,sillä näyttivät olevan jotakuinkin niiltä ajoilta,kun Metsä-Botnia keitti ensimmäiset sellunsa. :D Toisen roska voi olla toisen aarre! No anyweis kokeilin sitä sitten monimetallilla 400w ja hyvin pelittää vaikkakin kuumenee. Minulla siis molempiin lampputyyppeihin käypä virtalähde. Toisaalta taas naapurilla joka minut chileihin tutustutti hommasi 250w natikan joka olikin monimetalli vaikka valo keltainen olikin ja kävi niinkuin pahimmassa painajaisessa: Hehku pamahti tuhannen päreiksi komeitten savujen ja miljoonien sirpaleitten saattelemana. Onneksi huoneessa ei ollut ketään,sirut oli ikävästi kuumuuttaan jättäneet ikävät palojäljet jokapaikkaan mihin olivat osuneet. Onneksi ei mökki syttynyt tuleen.

Hommatkaa oikeesti ne suojalasit niihin lamppuihin. Ei näistä ikinä voi olla 100% varma.
Allekirjoitus

JaHul

Täytyy kyllä myöntää, että ei toi poksahtaminen näytä tämänkään videon perusteella kauhean toivottavalta.  http://www.youtube.com/watch?v=jow8fontk4c

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 05, 2012, 23:01:02 ip
Räjähtämisen riski on hyvin pieni, jos poltinta ei käytetä yli-ikäiseksi.


Tosin kuinka usein se räjähtäminen sitten on mahdollista. Taitaa olla arpapeliä mutta harrastajat varmaan käyttää lamppua tasan niin kauan kun siitä valoa tulee ilman suurempia ongelmia...
Amatööri mikä amatööri...

Kärsä Babar

Kannattaa olla vakuutukset aika hyvässä kunnossa jos rupeaa monimetallia käyttään ilman suojalasia. Tuskin tuosta suojalasista ihan turhaa joka paikassa mainitaan. Tuskimpa se "räjähdys" mitään iso ole mutta kuumat polttimon osat levitessään pitkin huonetta saattaa polttaa koko talon.
Tavallisiin koteloituihin natikoihin kun asennetaan suojalasi niin käyttöikä lampun koneistolla lyhenee huomattavasti koska se lämpiää liikaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Huru-ukko

Asiasta tietäviä näyttää olevan liikkeellä, joten kuinkas paljon sitä UV säteilyä tulee tuosta monimetallin polttimosta, siis jos tulee. Toinen asia mikä tuli mieleeni, niin ulkonahan auringonpaisteessa on UV:n osuus 8% luokkaa ja infrapunaa tulee 53% jos oikein muistan pienen oppimäärän kavihuoneista kun lueskelin.
Jos tarkoitus on kasvattaa kaikki tai osa ulkona, niin eikö olisi eduksi, että kasvit saisivat alusta asti "oikeaa" valoa, eli sitä UV säteilyäkin. Silloin ei tarvitsisi totuttaa niitä keväällä auringonvaloon. Tuota en edes tiedä, onko infrapuna keinovalolla kasvatetuille vaarallista.

Caggiva

tammikuu 06, 2012, 13:11:08 ip #2550 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2012, 13:12:56 ip käyttäjältä Caggiva
Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 05, 2012, 23:12:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Caggiva - tammikuu 05, 2012, 23:05:46 ip
Lasin tehtävä on suojata siltä rajähdykseltä.Polttimon lasikuori on siihen uv säteilyn blokkaamiseen.


Onko varmaa tietoa ja luotettavaa lähdettä? Monessa paikassa sanotaan suojalasin olevan tärkeä myös UV:n poistamisen. Lampun kuori on paljon suojalasia ohuempi eikä pysty suodattamaan riittävästi tai ei juuri ollenkaan, jos kuori on kvartsia.


Monimetallipolttimon pakkauksissahan lukee että älä käytä poltinta jos polttimon lasi on hajalla uv säteilyn takia.
Siinähän lukisi myös että älä käytä poltinta jos ei valaisimessasi ole suoja lasia.
Jos näin olisi tarpeellista.Minulle tuo on siis riittänyt faktaksi.

Kärsä Babar

Ainakin meidän myymän Osram HQI-BT 400w monimetallipolttimon paketissa on lukuisia merkintäjä
-UV FILTER teksti löytyy stoppimerkkin mallisesta kuvasta.
-Kolmion sisässä oleva merkki joka takoittaa suojalasin käyttämistä
-Ja monta muuta merkkiä

Ohjekirjassa lukee mm.
Lamps are only approved for enclosed luminaires because there is always the possibility of a lamp exploding.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

sorrii

Eikös se UV-filter -merkki tarkoita että lampussa on se filtteri ??
Mä oon käsittänyt että sirpaleiden ja palovaaran takia se lasi pitää olla. Tavallinen lasikin suodattaa aika paljon UV'tä jonka mä uskon riittävän itselleni ja kasveilleni.
Mä oon pariinkin natikkaan askarrellut suojalasit ihan vaan löytämistäni ikkunalasin paloista. Ei ole lamppu räjähtänyt että olisin nähnyt kestääkö riittävästi ...

Yleensä mun kasvatustiloissani joss tuollainen lamppu porottaa, ei ole palovaarallisia eikä syttyviä materiaaleja, ellei kasvien tippuneet lehdet kasaannu hirveesti.

*************

Akvaarioharrastajien tietoa:

http://reefkeeping.com/issues/2007-03/sj/index.php

The outer jacket is usually made of borosilicate glass to reduce the amount of UV radiation emitted from the lamp. It also provides a stable thermal environment for the arc tube and contains an inert atmosphere that keeps the arc tube's components from oxidizing at high temperatures.

The classifications that are commonly encountered in the reef hobby are single-ended (SE) and double-ended (DE). Single-ended lamps typically have a screw at one end and are designed to be mounted in a single socket. Double-ended lamps, on the other hand, are designed to be mounted in a pair of sockets, one at each end. Also, DE lamps do not have the large outer envelope typically found on single-ended lamps that is used to limit the lamp's UV radiation. Double-ended lamps require an additional safety glass to be installed in the lamp's fixture in order for them to be safe for your tank's inhabitants.

Jälkimmäisestä voisi jopa päätellä, että single-ended eli käytännössä kierrekantainen pamppu ei välttämättä vaatisikaan suojalasia! Mulla on yksi 150W monimetallivalo jossa on tuo double-ended lamppu ja kyllähän siinäkin on tuplakuoret, mutta valaisimessa vakiona myös suojalasi, tietysti ...

Eli kyllähän mä pidän jonkunlaista lasia heijastimessa jos käytän monimetallia. Luotan kuitenkin diy-virityksiini ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 06, 2012, 13:02:45 ip
Asiasta tietäviä näyttää olevan liikkeellä, joten kuinkas paljon sitä UV säteilyä tulee tuosta monimetallin polttimosta, siis jos tulee. Toinen asia mikä tuli mieleeni, niin ulkonahan auringonpaisteessa on UV:n osuus 8% luokkaa ja infrapunaa tulee 53% jos oikein muistan pienen oppimäärän kavihuoneista kun lueskelin.
Jos tarkoitus on kasvattaa kaikki tai osa ulkona, niin eikö olisi eduksi, että kasvit saisivat alusta asti "oikeaa" valoa, eli sitä UV säteilyäkin. Silloin ei tarvitsisi totuttaa niitä keväällä auringonvaloon. Tuota en edes tiedä, onko infrapuna keinovalolla kasvatetuille vaarallista.

Samoilla ajatuksilla mennään Huru-Ukkelin kanssa, UV:tä kasveille niin tottuvat aurinkoon paremmin. Ja tuleehan siinä samalla solariumitkin (kai?). ;)
Lainaus käyttäjältä: Siku - tammikuu 05, 2012, 22:17:03 ip
Entä miten cooltube, voisiko käyttää monimetallin kanssa ilman kanavapuhallintakin?
Mulla tuossa nurkassa pohottaa coolputki 250W spna:n kera ilman mitään letkuja ja puhaltimia. Väittävät että voi käyttää monimetallia,
mutta kun tuo putki on avoin molemmista päistä niin en suosittele. JOS MH-polttimo räjähtää, niin putkihan käyttäytyy kuin sinko. >:(

Sabai

Polttimo asiaa oppimassa...

Mitä eroa on seuraavilla kahdella spna polttimolla? Vai ovatko ne suunniteltu samaan köyttötarkoitukseen? Mihinkä arvoihin kannaattaa kiinnittää huomiota noissa info liitteissä polttimoa hommatessa?

Philips Son-T Agro
http://www.vihertukku.fi/philips-sont-agro-400w-p-804.html
PDF info --> http://www.eltacnet.com/philips5.pdf

Philips Son-T Pia Green Power
http://www.vihertukku.fi/philips-sont-pia-green-power-400w-p-802.html
PDF info --> https://www.leafman.nl/images/philips%20400w.pdf


masaiman

Jossain parvekelasi tms. Firmassa varmasti leikkaavat siihen valaisimeen sopivan palasen, poraavat vielä reiätkin nurkkiin jos nätisti kysytte. Vaikee sanoo mitä ottavat ihan vieraalta, mutta omiin projekteihin kun oon käyny hakemassa valmiiksi muotoon leikattuja paloja reunat hiottuna, en oo maksanu "kuskivipin" kanssa juuri kymppiä enempää. Sillä saa jo hyvän kokoisen sävypalan. Aika halpa palovakuutus minusta...

sorrii

LainausMitä eroa on seuraavilla kahdella spna polttimolla? Vai ovatko ne suunniteltu samaan köyttötarkoitukseen? Mihinkä arvoihin kannaattaa kiinnittää huomiota noissa info liitteissä polttimoa hommatessa?

Philips Son-T Agro
http://www.vihertukku.fi/philips-sont-agro-400w-p-804.html
PDF info --> http://www.eltacnet.com/philips5.pdf

Philips Son-T Pia Green Power
http://www.vihertukku.fi/philips-sont-pia-green-power-400w-p-802.html
PDF info --> https://www.leafman.nl/images/philips%20400w.pdf


Noissa sentään harvinaisen hyvin kerrottu ominaisuudet ..
Agrossa erikseen mainitaan enempi sinistä valoa;
Green powerissa painotetaan parempaa mikromoolien tuottoa;
Agro mulla on ollut itsellä: Se oli yllättävän puhtaan valkoinen valo. Ehkäpä normi warm white tasoa.
Arvauksena heitän, että lumeneiltaan tehokkaammassa Green Powerissa väri on sitä tavallista natikan räiskyvänkeltaista.

Sininen valo ehkäisee natikan yleensä aiheuttamaa honteloa liikakasvua. Normaali natikka on parhaimmillaan kun kasvit kukkii, tekee hedelmää ja kypsyttelee satoa.
Tollainen "sinisempi" lamppu on mun mielestä parempi jos kasvattelee kasveja alusta asti natikalla: tukevampi kasvu, haaroittuminen ..

Itsellä oli yhden talven 250W käytetty natikka jossa oli GE'n Lucalox HO [high output] -lamppu joka nyt ei kasvilampuksi ole nimettykään: Sillä kyllä kukki ja teki hyvin satoa aika iso joukko kasveja. Mutta varsinkin köynnösmäisesti kasvavat baccatumit [mm. Aji Cristal] jotka olin juuri leikannut, kasvattelivat pitkiä honteloita piiskamaisia oksia pienillä lehdillä, ja jotka eivät pysyneet omillaan pystyssä juuri ollenkaan. Jouduin nuo kasvut leikkaamaan kokonaan pois kun kasvit olivat muutenkin aika isoja puskia ja oksien tukeminen aika hankalaa.

Itse valitsisin Agron jo miellyttävämmän sävyn takia, kun asun samoissa tiloissa kuin kasvinikin ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Macex

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 05, 2012, 23:01:02 ip
Voiko sitä käyttää SnNa-polttimolla ilman puhallinta? Jos voi, voi myös MH:lla.
Voi käyttää, mutta idea CoolTubessahan on se, että sieltä putken sisältä imetään lämpöä pois ja näin saadaan lähemmäs kasveja ja pidennettyä polttimon ikää.

Normaalissa huoneessa ei välttämättä tarvitse imeä ilmaa pois, kun on avoin ympäristö. Mutta pienemmät tilat, kuten kaapit ja kasvatusteltat ovat kyllä paikkoja, missä melkeinpä vaadittava puhallinta imemään sen lämmön pois valaisimesta ja valaistavasta tilasta.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

biblo

Edelleen kannattaa cooltuben läpi puhaltaa, ei imeä. Pidentää kanavapuhaltimen elinikää. Nuo kuluttajamallit siis.
"Grow food, not lawns"

chili_maestro

Lainaus käyttäjältä: Sabai - tammikuu 07, 2012, 11:04:06 ap
Polttimo asiaa oppimassa...

Mitä eroa on seuraavilla kahdella spna polttimolla? Vai ovatko ne suunniteltu samaan köyttötarkoitukseen? Mihinkä arvoihin kannaattaa kiinnittää huomiota noissa info liitteissä polttimoa hommatessa?

Philips Son-T Agro
http://www.vihertukku.fi/philips-sont-agro-400w-p-804.html
PDF info --> http://www.eltacnet.com/philips5.pdf

Philips Son-T Pia Green Power
http://www.vihertukku.fi/philips-sont-pia-green-power-400w-p-802.html
PDF info --> https://www.leafman.nl/images/philips%20400w.pdf




Älä osta kumpaakaan, vaan hanki monimetallipolttimo. Kuten minullekin suositeltiin  pavun varressa, olin ensin epäileväinen, mutta en ole katunut.
Minulla on ollut kaksi saatua chiliä pari kuukautta loistarin alla ikkunan vieressä, kasvua ei ole ollut sentin senttiä. Nyt nämä kaksi kasvia ollut elohopeapurkauslampun alla pari viikkoa ja lähteneet uudestaan kasvuun. Kohta otan monimetallin jälleen käyttöön ja kenties räjähtävät kasvuun.
Toisinsanottuna ainakin loisteputket kannattaa jättää kaupan hyllylle (omasta kokemuksesta).
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.