Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - maaliskuu 21, 2012, 14:27:35 ip
Mitenkäs kasvihuoneissa yleensä valottavat? Iltaisin ainakin näkyy loistavan mutta onko niissäkään valot 24/7 päällä? Tarkoitan nyt ylipäätään suuria kasvipuutarhoja.

Edistyneemmissä kasvareissa antureilla tarkkaillaan päivän säteilyannosta (muiden kasvuun vaikuttavien tekijöiden lisäksi) ja sen perusteella säädetään lisävaloja, missään ei kyllä natikat loista 24/7 ;)

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - maaliskuu 21, 2012, 14:27:35 ip
Mitenkäs kasvihuoneissa yleensä valottavat? Iltaisin ainakin näkyy loistavan mutta onko niissäkään valot 24/7 päällä? Tarkoitan nyt ylipäätään suuria kasvipuutarhoja.

Olen myös bongannut noita yölläkin valojaan loimottavia kasvareita. Jostain syystä olen antanut itseni ymmärtää, että ne olisivat salaattitarhoja?
En sitten tiedä palavatko valot yhtämittaa vai onko kyse juurikin tuosta lyhennetetystä valo-pimeärytmityksestä. Pikainen googlaus kertoi, että jossain on käytetty jopa vain 3h "vuorokautta"...

sami.

Saako kasvit ulkoilmassa enemmän valoa näin pilvisenäkin päivänä kuin sisällä loisteputkien alla?

Chilivaari

sami.

Maradoona

Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: jörgen - toukokuu 20, 2012, 11:30:08 ap
Saako kasvit ulkoilmassa enemmän valoa näin pilvisenäkin päivänä kuin sisällä loisteputkien alla?

Huomattavasti enemmän saavat....

sorrii

Lainaushttp://www.superled.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=E27-6-9W
Oiskos tuosta mihinkään chilien kasvatuksessa?

Saattaa tuo jotain 20W esl'ua vastata. Jos ilmaiseksi saisi noita niin siitä vaan ripustelemaan; en ostaisi!
Esim. VPluxilta saa 21W ledispotin  ~60€ joka on kasveille optimoitu ja vastaa hyötysuhteeltaan moninkertaisesti 2 kappaletta noita 9W/26.90€ lamppuja;
Hinta per watti jokseenkin sama. [Saattaa tuo "A-Led" toki käytännössä vastata vaikka kymmentäkin noita 9 wattisia!]

http://www.vplux.fi/kasvivalaisimet/led-kasvivalaisimet/?num=374579&upotusURI=/kasvivalaisimet/led-kasvivalaisimet/&x148958=Select/Card

Jokatapauksessa yksi tollainen 9W ledi vaikka olisi kuinka hyvä ei ole mikään ratkaisu mihinkään; niitä kuitenkin pitäisi hommailla useita.
Mulla on ollut yksi tuota A-lediä vastaava 12W spotti ja se ainakin toimii ja ihan mutu-tuntumalta sanoisin vastaavan hyvinkin vaikkapa 45W esiliä ..
Kyllähän niitäkin pitäisi olla useita että voisi pitää jonain valaistusratkaisuna. Nyt se on kokeilu muiden joukossa lisävalona...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausSaako kasvit ulkoilmassa enemmän valoa näin pilvisenäkin päivänä kuin sisällä loisteputkien alla?

Pistän paremmaksi!  ;D
Mulla on kuuluisalla kaakkoisparvekkeellani [=melkein itään] nytkin hedelmää tuottavia kasveja mm. Pink Habanero, Bolle, Goats Weed, Aji Benito sekä tomaatintaimia. Aika pilvisiä päiviä on ollut paljonkin..
Silti nuo kasvavat, kukkivat ja voivat paremmin kuin keittiössä 400W natikan alla vastaavat. Natikka tokikin yli 1m päässä kasveista antamassa valon koko huoneeseen. On  se vastaavasti silti tehokkaampi valo kuin loistarit noin yleensä ...

Ehdottomasti päivänvalo poutapilvien lomasta/läpi on tehokkaampaa kuin keinovalo lukuunottamatta ihan tehovaloja lähellä kasveja, teltassa jne.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sami.

Kiitos vastauksista kaikille. Meilläpäin paistaa aurinko kahtena päivänä viikossa, pitäisköhän muuttaa muualle täältä persreiästä (en tarkoita Turkua)...

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: jörgen - toukokuu 20, 2012, 14:22:54 ip
Kiitos vastauksista kaikille. Meilläpäin paistaa aurinko kahtena päivänä viikossa, pitäisköhän muuttaa muualle täältä persreiästä (en tarkoita Turkua)...

Höhö.....

Maradoona

Olisiko kellään kuvaa tuosta 21w Led spotista? Jos mahdollista niin samassa kuvassa esim 15w tai 30w eslin kanssa vertailun vuoksi.
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

sorrii

Hyvät kuvathan on VP-Luxin sivulla: http://www.vplux.fi/kasvivalaisimet/led-kasvivalaisimet/?num=374579&upotusURI=/kasvivalaisimet/led-kasvivalaisimet/&x148958=Select/Card

Halkaisija päästä 12cm ja tulee ulos kannasta 10cm.

Itse muuten yllätyin täysin sitä kokoa kun tilasin aikaisemman mallin 12W - joka on samalla rungolla mutta heikommilla ledeillä ...

tuoppim

Onko täällä monella noita ledfinlandin ledivaloja? Lähinnä itseä kiinnostaa tuo UFO ja sen riittävyys ainoaksi kasvivaloksi noin 4-5 täysikokoiselle kasville kun syksy sitten joskus saapuu? Paikkana olisi olohuone joten valon väri myös kiinnostaa, eli onko kyseessä poliiseja houkutteleva sininen (kuten kuvissa näyttäisi) vaiko mikä? Tuon kauniimman asukkaan takia ei viitsi mitään discovaloja laittaa joten jos tuo on sinervää niin ainoa järkevä vaihtoehto lienee eslit.

tuoppim

Voi kyllä naapureilla olla ihmettelemistä jos ikkunasta loimottaa 8h päivässä violettia valoa :D

Millainen kiinnityssysteemi tuossa VP-luxin 21 wattisessa on? Ja miten lähellä/kaukana tuota kannattaa pitää?

sorrii

Tavallinen e27 kierrekanta.

Lediä voi pitää niin lähellä kuin huvittaa, eli ei polta kasvia. Sopiva varmaan 20-50 cm ... Lähempää tiet parempi. Yhdelle kasvillehan tuo kuitenkin on tarkoitettu ... Tai muutamalle taimelle.

tuoppim

Kiitos tiedosta, ei siis ole "valmisratkaisu" johdon kera kuten vaikka ledfinlandin UFO, vaan pelkkä bulb.

Jani M

Ja naapurit tottuu siihen valoon, viimeistään parin poliisien vierailukerran jälkeen. :D

Raumala

Yuzzi

Voi olla että on kysytty ennenkin, mutta käykö keittiön "tiskilamppu" loisteputkesta? Nyt pari päivää chilintaimea kasvattaneena oon sen alla paremman puutteessa pitänyt yöt.