Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

sorrii

Loisteputkille ihan ok heijastin tulee valkoisestakin. Jos värkkää kiiltävästä peilaavasta pellistä niin olisi syytä olla  taitavasti taivuteltu että valo leviää tasaisesti haluttuun suuntaan tai "stukkoa"; paksusta keittiöfoliosta saa kyllä hyvän kun rypistää ja sitten askartelee pahvin tai pellin päälle eikä tunge sitä foliota paikkoihin jossa kulkee virtaa  :o

Oleellistahan on estää valoa karkaamasta suuntiin jossa sitä ei tarvita, ja heijastaa sitä mahdollisimman tehokkaasti kohteeseen.
Mä oon värkännyt heijastimia vanhoista valaisimista/heijastimista joita löytyy roskiksista [=Hatanpään sairaalan romuroskis], kierrätyksestä, romukaupasta [=Rautasoini] ja jonkun ostanut kirppariltakin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

pg420

voikos noille n.5cm taimille laittaa jo 250w spna vai palavatko ne? en jaksais vaivautua ostelemaan esl/loisteputkia, kun aikaisemmasta harrastuksesta on noita valoja jäänyt.:)

Kalakukko

Jos aivan välttämättä sen haluat päälle, niin tarpeeksi kaukaa toimii kyllä. Palamisen suurin syy lampuilla on lämpötila..
Luonnonvalaistuksessa se palaminen taitaa johtua taas uv-säteilyn nopeasta kasvusta tms.

pöyski

Taidan testata tuota foliota, kun joudun siirtämään kohta chilit talvehtimaan pimeään nurkkaan pakastimen kaveriksi. Käypi meinaan semmonen kylymänhenki noista vanhoista ikkunoista että kaljojakaan ei tarvii tarvisin pitää jääkaapissa jäähtymässä   ;D
Ja yritetään samalla olla tosiaan tunkematta sitä foliota liian lähelle lamppua, siellä kun menee niissä välilangoissa kärpästen kiusaks virta...

SuperKizza

lokakuu 13, 2012, 15:55:33 ip #2924 Viimeisin muokkaus: marraskuu 04, 2012, 23:07:40 ip käyttäjältä SuperKizza
Olen vasta aloittelemassa ensimmäistä kertaa chili-kasvatusta, ja eteen tietenkin tuli valoasiat. Ilmeisesti yhdellä tuollaisella akvaariovalaisimella (18W) ei tee mitään?

Joten, käykö esimerkiksi tällainen lamppu?


Silmät ovat ihan kierossa jo viestiketjun lukemisesta, joten pahoittelen, jos tätä on kyselty aiemminkin.

Sitten minulta löytyy LED-valoa "ketjutettuna". Voiko tällaisia käyttää, ja miten paljon/monta niitä pitää oikeastaan olla?
Äläkä sekoita minua faktoilla... olen tehnyt jo päätökseni.

PP

Lainaus käyttäjältä: SuperKizza - lokakuu 13, 2012, 15:55:33 ip
Olen vasta aloittelemassa ensimmäistä kertaa chili-kasvatusta, ja eteen tietenkin tuli valoasiat. Ilmeisesti yhdellä tuollaisella akvaariovalaisimella (18W) ei tee mitään?

Joten, käykö esimerkiksi tällainen lamppu?

Silmät ovat ihan kierossa jo viestiketjun lukemisesta, joten pahoittelen, jos tätä on kyselty aiemminkin.


Jos akvaariovalaisin on loisteputki, sillä tekee enemmän kuin tuolla hehkulampulla, joka ei tee muuta kuin lämmittää.

LainausSitten minulta löytyy LED-valoa "ketjutettuna". Voiko tällaisia käyttää, ja miten paljon/monta niitä pitää oikeastaan olla?


Noillakaan ei valitettavasti tee mitään vaikka niitä olisi kymmenen.

Lue täältä lisää. Suosittelen vähintään kaksiputkista loisteputkivalaisinta tai tehokkaita ESLejä (yli 20 W).

Miquel

Valoa on tosiaan monenlaista. Vaikka kaikki lamput poistaa pimeän, niin kasville se olisi oltava kuitenkin mahdollisimman lähellä auringonvaloa vastaava. :) Edullinen vaihtoehto olisi hankkia loisteputkia, esim. T5, jotka ei maksa hirveästi ja valaisee hyvin. Sähköliikkeet auttavat varmasti kun menee sinne kyselemään.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

SuperKizza

lokakuu 14, 2012, 10:14:50 ap #2927 Viimeisin muokkaus: marraskuu 04, 2012, 23:08:06 ip käyttäjältä SuperKizza
Kiitos ohjeista. Se minun akvaariolamppu on tällainen:

Elikkäs siinä on T8 Arcadia Freshwater siniset+punaiset aallonpituudet, erityisesti akvakasveille sopivat.
Äläkä sekoita minua faktoilla... olen tehnyt jo päätökseni.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: SuperKizza - lokakuu 14, 2012, 10:14:50 ap
Kiitos ohjeista. Se minun akvaariolamppu on tällainen:

Elikkäs siinä on T8 Arcadia Freshwater siniset+punaiset aallonpituudet, erityisesti akvakasveille sopivat.


Tuolla pääsee ihan hyvin alkuun.

SuperKizza

Hyvä tietää, kiitos :)
Pääsee edes aloittelemaan koko hömpötyksen... ja melko edullisestikin.
Äläkä sekoita minua faktoilla... olen tehnyt jo päätökseni.

tsilizoo

Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 14, 2012, 09:39:14 ap
Valoa on tosiaan monenlaista. Vaikka kaikki lamput poistaa pimeän, niin kasville se olisi oltava kuitenkin mahdollisimman lähellä auringonvaloa vastaava. :) Edullinen vaihtoehto olisi hankkia loisteputkia, esim. T5, jotka ei maksa hirveästi ja valaisee hyvin. Sähköliikkeet auttavat varmasti kun menee sinne kyselemään.


Juu sinne sähköliikkeeseen kyseleen että löytyskö kivan kirkasta kasvivalaisinta. Kannattaa varautua  :o ilmeisiin...

Miquel

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - lokakuu 14, 2012, 13:38:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 14, 2012, 09:39:14 ap
Valoa on tosiaan monenlaista. Vaikka kaikki lamput poistaa pimeän, niin kasville se olisi oltava kuitenkin mahdollisimman lähellä auringonvaloa vastaava. :) Edullinen vaihtoehto olisi hankkia loisteputkia, esim. T5, jotka ei maksa hirveästi ja valaisee hyvin. Sähköliikkeet auttavat varmasti kun menee sinne kyselemään.


Juu sinne sähköliikkeeseen kyseleen että löytyskö kivan kirkasta kasvivalaisinta. Kannattaa varautua  :o ilmeisiin...


Itelle tuumas myyjä nauraen että "tällä lähtee kivasti puskat rehottaan" kun jouduin pyytään apua tollasen artco megaman -kasvilampun etsinnässä.  :D
Mutta se ei sit tuotakkaan sitten oman kokemuksen mukaan enään ihmetystä kun kertoo chilinkasvatuksesta. Taitaa melko yleistä olla jo nykyään.  :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

unenkuva


Voiko chileille antaa liikaa valoa vai pitääkö niiden antaa välillä levähtää? Onko siis haittaa vaikka valolla tuuttaa 24h/vrk? Sinällään kun ajattelee, niin onhan luonnossakin yö, jolloin valoa ei ole...

jaolsten

Jos chilit totuttaa alusta asti 24h/vrk valoon, niin ei ne siitä pahastu. Mutta eri asia on, onko se tarpeen. Optimaalisin chilienkasvun ja sähkölaskun kannalta lienee perus 12h/vrk. Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että kasvit saisi totutettua yhdessä vuorokaudessa kolmen vuorokauden sykliin ja siis paljon nopeampaa kasvuun näitä valojaksoja säätelemällä. Eli 4h valoa - 4h pimeää - 4h valoa - 4h pimeää - 4h valoa - 4h pimeää.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Onkohan joku foorumilaisista kokeillut tuota lyhennettyä päivää??

Vois olla mielenkiintoinen kokeilu vaikka keväällä pikakasvattaa taimet kesäksi jossain umpilaatikossa tai teltassa.
Mä ajastaisin valot vielä vaikkapa 5/3 suhteessa seli 3 kertaa päivässä 5h valoa ja 3h yö. Jos tuo toimisi optimaalisesti niin kuukaudassa pitäisi tulla kypsää chiliä ...  8)

Mulla on ollut työn alla rakennella kevääksi parikin sellaista umpinaista kasvatustilaa: tiskikoneen pakkauslaatikosta sekä yhdestä hyllystä. Pitäsi vaan ehtiä maalata ym..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

Osaakos joku sanoa mikä vaivaa 250w natikkaa ulkoisella muuntajalla. Kun sen iskee seinään se surisee pari-kolme sekuntia muttei sitten teekään mitään muuta. Kytkennät on tarkistettu ammattilaisella.

Oiskohan konkka kusahtanu? Mitään ulkoisia vaurioita muuntajan sisällä ei näy.

sorrii

Jospa lamppu on palanut  ::) :-\ :-*
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman


masaiman

Hämärässä huomasin: Se polttimon "lanka", eli se keraaminen putki tjsp hohkaa tosi ujosti lilaa sen hetken kun muuntaja surisee eli kytkentä pitäis olla oikein ja jotain on vissiin rikki?

Huru-ukko