Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Riiviö

Mape, olet oikeassa siitä valojaksosta joillakin kasveilla, esim joulutähti joka on kotoisin Brasiliasta, se lakkaa siellä kukkimasta katulamppujen kohdalla, kun päivä venyy. Chileissä varmaan kannattaa asiaa kokeilla, lokaatiopohjalta, eli mistä ovat kotoisin, siellä päivänpituus valotusajaksi, ja verrokkina pitkä valaistusjakso, ja katsoa, tuleeko eroja... Mitä kauempana päiväntasaajasta tai mitä viljellympi muoto, valojakso ei ehkä enää vaikuta... Kauempana päiväntasaajasta voi myös päivän piteneminen vaikuttaa...

Rasse, ei ole ehtinyt metsästellä eslejä, on vaan otettu se mitä on sattunut lähikaupasta... Hartikaisen kellarista pitää käydä, niillä on hyvä valikoima, kunhan nyt seuraavan kerran lähtee Nastolaan...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Miksaa

Tosta valojaksosta sen verran, mitä itse olen huomannut parhaiten toimivammaksi.

Normi kasvuvaiheessa valoa-pimeyttä 18/6 ja kukintavaiheessa 12/12. Myös olen huomannut, että jos haluaa saada puskan kukkimaan, niin yks 24h valoton jakso(rullaverhotkin alas, niin ei tuu päivänvaloakaan), niin nuput pukkaa esiin seuraavien parin valojakson aikana.

Luin jostain, että chili(kuten monet muutkin kasvit) pysäyttävät kasvun ja aloittavat kukinnan, jos valojakso katkeaa. Ehkä kasvi luulee, että häiriö valonsaannissa on tuhoisaa ja yrittää siten saada nopeasti kukkimalla jatkumoa aikaan...?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Riiviö

Hyvä tietää tuo "pakkokukitus" neuvo. Jos joku kasvi vitkuttelee puoli kesää, niin voi hilata sen kellariin miettimään tekosiaan...  ;) Oletko Miksa huomannut lajikohtaisesti mitään eroa, vai onko ne kaikki niin päiväntasaajalta että 12-12 on paras ratkaisu? Silloinhan kevätpäiväntasauksen aikaan tulisi jo luonnonvalolla hirmuinen kukkabuumi... Jos kasvit olis edes itäneet siihen mennessä... :-[
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

rasse

Valaistuksesta noin yleisesti: olen taidokkaasti onnistunut tappamaan hyvin itäneet ja jo taimelle ehtineet kasvit, kun en ole käyttänyt muuta kuin luonnonvaloa talvella. Lisävalo on ehdottoman välttämätön ainakin Joulu- Helmikuun välisenä aikana, Maaliskuuta unohtamatta.
Lisäksi jostain ihmeen syystä viime vuodelta hengissä selvinneet kasvit aloittivat älyttömän kukinnan heti lisävaloa saatuaan. Mitä satoja olisikaan syksyllä saanut, jos olisi ajoissa uskonut viisaampia...

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: Riiviö - tammikuu 27, 2009, 11:59:45 ap
Oletko Miksa huomannut lajikohtaisesti mitään eroa, vai onko ne kaikki niin päiväntasaajalta että 12-12 on paras ratkaisu? Silloinhan kevätpäiväntasauksen aikaan tulisi jo luonnonvalolla hirmuinen kukkabuumi... Jos kasvit olis edes itäneet siihen mennessä... :-[


Lähinnä chinenselle ja muutamalle baccalle(lemon drop) oon tuota käyttäny menestyksekkäästi, mutta luulisin sen sopeutuvan tiettyyn valojaksoon, jos sitä samaa käyttää heti alusta asti. Eli, voi käyttää 12/12 koko ajan, mutta chinensellä on parempi tuo 18/6 rytmi. Sitten kukintavaiheessa pitää kasvin saada levätä enemmän, eli sit vaihdan 12/12.

Mä tapaan nyppiä nuput pois maalis- huhtikuulle asti, että saa kasvaa ja vahvistua rauhassa. Sit keväällä saa kukkia, jos siltä tuntuu  ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

calm

Omia havaintoja tältä kuulta: Omnicolorin pistokas lerpahtaa ihan täysin, kun valot ovat olleet noin 13 tuntia päällä. Ihan kuin olisi totaalisesti päässyt kuivumaan tai jotain. Vähän isomman (~20 cm) rocoton taimen lehdetkin alkavat roikkumaan samoihin aikoihin. Aamulla sitten taas ovat ihan terhakasti pystyssä. Ihan pikkuisilla taimilla ei juuri näy loogista reaktiota valoon olevan.

Masokisti

Tällä viikolla lähtee biltemasta mukaan pari tuollaista 60cm loisteputkea (18w), mutta siellä on tarjolla kolmea erilaista: Lämpimän valkoinen 3000k, päivänvalo 6500k sekä kylmänvalkoinen 4200k. Nyt hieman tätä ketjua lukeneena sain käsityksen että parhaan tuloksen (kasvua ja podia) näillä saa kun ottaa yhden lämpimän (warm white) sekä päivänvalon siihen pariksi. Vai pitäisikö nyt ihan suoraan ottaa kaksi päivänvalo lamppua? Noiden alle olisi tarkoitus tunkea 2-3 kasvia synkimpiä aikoja varten.

wille

En ole itse vertaillut mutta mulla ainakin kasvaa ihan tarpeeksi hyvin taimet warm whitellä. Toiseen taimitarhaan laitoin ton 18W warm whiten seuraksi myös kasvi-eslin, ihan kokeen vuoksi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - helmikuu 04, 2009, 00:31:32 ap... siellä on tarjolla kolmea erilaista: Lämpimän valkoinen 3000k, päivänvalo 6500k sekä kylmänvalkoinen 4200k.


Cool white saa äänet minulta.
Kasvussa ei ole havaittavissa eroja, mutta Cool on miellyttävämpi silmälle ainakin, jos lähellä on ikkuna. Eiköhän se ole niin, että loisteputkissa on sen verran leveä valonjakauma, että kaiken värisistä riittää valoa kasvin kaikkiin tarpeisiin. Purkauslampuilla kuten Natikoilla eroa väreissä on. Voisi tuonkin tietysti joku kokeilla, mutta silloin pitäisi olla tila, missä ei olisi muuta valoa sekoittamassa tuloksia. Ikkunalla kasvatellen tyydyn Cooliin tai jos tarjolla on hyvä 5600K luonnonvalo, niin sitten valitsen sen. 6500 menee jo sinisen puolelle

Zefor

Kertokaahan että onko esim tämmöisissä http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=61145027 kaupassa myytävissä loistevalaisimissa kuristin ja sytytin valmiina vai tarvitseeko ne ostaa erikseen? Ajattelin clas ohlsonilta hakea tuon 2x36w mutta missään ei mainita sanaakaan kuristimista. Kuristimia en löytänyt ollenkaan sivustolta. Myöskään bilteman lampuissa niistä ei puhuta. Onko "daylight" putket paljon kalliinpia kuin cool whitet? Niitä ei näkynyt hinnastoissa ja ajattelin että ajelen Bauhaussiin kyselemään jokupäivä. Sielä ainakin lamppuja löytyy. Valaisin tulee tilaan jossa muutenkin oleskellaan joten daylight tai cool white on vaihtoehdot. Chilit varmasti kasvaa kummallakin mutta kumpaa arvon raati suosittelee noin ihan silmälle ?
-Ei päivää ilman chiliä-

Chilivaari

helmikuu 09, 2009, 09:21:00 ap #310 Viimeisin muokkaus: helmikuu 09, 2009, 10:03:54 ap käyttäjältä Chilivaari
Onhan nuo valmiita paketteja. Kuristin ja sytytin ovat juuri se valaisin. Ei siinä lisäksi ole muuta kuin kotelo ja putken pidikkeet. Noissa tuskin on edes heijastimia.

Tuossa on vähän taustatietoa loisteputkista:
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/Loisteputki

Minä suosittelisin johonkin valaisimia myyvään sähköliikkeeseen menemistä. Saattaisi löytyä parempia malleja. Ei niitä kyllä kaikissa ole. Cool ja Daylight tarkoittavat eri valmistajilla vähän eri asioita, mutta silmälle miellyttävin on luonnonvalo, 5000-5600K. Joidenkin Daylight on kylmempää, sinistä. Cool White on usein sitä miellyttävämpää. Parasta jos etsit, vaadi väri 950. Niitä ei aina ole varastossa, mutta tilaamalla saavat. Klasu ja Biltema eivät taida tuollaiseen palveluun taipua.

EDIT:
Nuo loisteputkivalaisimet eivät sitten sisällä johtoa, eli asennus pitää itse hoitaa tai käyttää valtuutettua asentajaa. Tämmöisen kompaktiputken saa tumpelokin sähköihin, mutta valitettavasti nuo kiinalaiset eivät ole kovin kestäviä:
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=3937.msg36871#msg36871

Zefor

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 09, 2009, 09:21:00 ap
Onhan nuo valmiita paketteja. Kuristin ja sytytin ovat juuri se valaisin. Ei siinä lisäksi ole muuta kuin kotelo ja putken pidikkeet. Noissa tuskin on edes heijastimia.

Tuossa on vähän taustatietoa loisteputkista:
http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/Loisteputki

Minä suosittelisin johonkin valaisimia myyvään sähköliikkeeseen menemistä. Saattaisi löytyä parempia malleja. Ei niitä kyllä kaikissa ole. Cool ja Daylight tarkoittavat eri valmistajilla vähän eri asioita, mutta silmälle miellyttävin on luonnonvalo, 5000-5600K. Joidenkin Daylight on kylmempää, sinistä. Cool White on usein sitä miellyttävämpää. Parasta jos etsit, vaadi väri 950. Niitä ei aina ole varastossa, mutta tilaamalla saavat. Klasu ja Biltema eivät taida tuollaiseen palveluun taipua.

EDIT:
Nuo loisteputkivalaisimet eivät sitten sisällä johtoa, eli asennus pitää itse hoitaa tai käyttää valtuutettua asentajaa. Tämmöisen kompaktiputken saa tumpelokin sähköihin, mutta valitettavasti nuo kiinalaiset eivät ole kovin kestäviä:
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=3937.msg36871#msg36871



Hienoa, kiitos. En ole noiden valmiiden loistevalaisimien kanssa kovin paljoa puljannut niin oli hieman hukassa mitä pakettiin kuuluu. Heijastimen ajattelin rakentaa tuonne taakse itse. Tahtoo se hinta nousta noissa "paremmissa" valaisimissa aikalailla kun mukaan tulee muotoilua yms.
Daylightillä tarkoitin tosiaan nuita luonnonvalo lamppuja. Täytyy kierrellä ja katsoo valikoimia. Pidän mielessä tuon ysiviiskymppisen.
Ja tosiaan tuon linkkini mukaiset valaisimet on tarkoitettu kiinteisiin asennuksiin ja niitä saa tehdä ainoastaan asennusluvat omaava sähkömies. Periaatteessa tuollainen "ketjujenvarassa roikkuva" mitä täällä foorumilla näkee on varmaan lakipykälien mukaan melkoinen sekasikiöasennus  ;D Itse olen sähkömies ja vanha totuushan menee että omaan käyttöön saa tehdä mitävaan  ;) Muistakaahan kaikki DIY pikkusähkärit että älä tee jos et osaa ja jos silti teet niin muista ainakin vedonpoisto (jota ei aina vakiona ole), maadoitus yms. turvallisuustekijät. Vakuutusyhtiöt tuskin kovinmielellään korvaa palaneita kämppiä lamppuviritysten jälkeen...
-Ei päivää ilman chiliä-

Masokisti

Tuossa bilteman loisteputkivalaisimessa oli yksinkertainen sokeripala sisällä johon piti tosiaan ostaa erillisenä vielä sähköpiuha (maadoitettu tietty). Lisänä löytyi vielä läpivienti holkki lampun päässä johdolle jossa oli myös vedonpoiston samassa. Taisi tuossa hieman kalliimmassa valaisimessa olla vielä sellainen sulaketoiminto että jos lämpötila nousee yli 90c asteen lamppu sammuu.

lolleropollero

itsellä tsilien 2 pari lehtiä alkanu kasvaan ja valaistuksena auringon valo ja 2 14w eslii

Riiviö

Onneksi on lähimmäisissä henkilö joka sekä osaa, että opetti eläkkeelle jäämiseen asti sähköä, lämpöä ja kylmää... Saa edullisesti vanhoista loisteputkivalaisimen romuista tehtyä aina parista kolmesta yhden ehjän... Isäni laittoi mulle töpseliversiot heijastimilla tuonne kasvipöydän päälle kimmeltämään... Naapurit alkaa kohta juoruaan, että se taas kasvattelee jotain laitonta...  ::)
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Zefor

Lainaus käyttäjältä: Riiviö - helmikuu 09, 2009, 22:11:57 ip
Naapurit alkaa kohta juoruaan, että se taas kasvattelee jotain laitonta...  ::)


Jaahas !  ;D
-Ei päivää ilman chiliä-

Riiviö

Mä arvasin että joku lukee sen noin... Siksi kiusallani laitoin sen "taas" sinne. Ei silti, viime keväänä kasvatin parit hampun taimet tuonne kanatarhan viereen varjostukseksi, tilasin siemenet Savon Siemen-nimisestä firmasta. Jos olisivat tuottaneet siemeniä, olisin kokeillut tehdä perinteistä hampunsiemenpiirakkaa, joka oli ennen hampunrohkimistalkoitten herkkuruokaa... Ja siis kyseessä on kuitu- tai öljysiemenlajike... ei mitään laitonta... ::)
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Mikou

Eka viesti  8) Joten ymmärtäkää. Eli onkos kukaan kokeillut ledi valaisua kasvatuksessa? Viherpeukun sivuilla kehuvat maasta taivaaseen: http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_172&products_id=791 Itse ajattelin tänään käydä hakemassa jostain nippeli kaupasta do-it-urself mentaliteetilla ledi lamppuja.

Zefor

Lainaus käyttäjältä: Mikou - helmikuu 14, 2009, 14:23:56 ip
Eka viesti  8) Joten ymmärtäkää. Eli onkos kukaan kokeillut ledi valaisua kasvatuksessa? Viherpeukun sivuilla kehuvat maasta taivaaseen: http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_172&products_id=791 Itse ajattelin tänään käydä hakemassa jostain nippeli kaupasta do-it-urself mentaliteetilla ledi lamppuja.


Ledien valovoima on aika pieni ja spektri hyvin rajallinen. Vaikka ostat punaisia ja sinisiä tms. ledejä saattaa niiden spektri olla kaukana kasville optimaalisesta. Yksi energiansäästölamppu korvaa jo kymmenittäin ledejä. En silti tarkoita etteikö niitä kannattaisi kokeilla ja ns. täsmävalaistukseen varmasti hyviä kun rakentelee renkaan tai pylvään muotoon. Ns. teholedejähän ollaan jo kovasti buukkaamasa kasvihuoneisiin yms. Ongelmana vain on niiden tarvitsema sähkönsyöttö ja siitä verkolle tulevat ongelmat. Harmoniset yliaallot aiheuttavat häiriötä ja hakkurivirtalähteiden aiheuttama loisteho täytyy kompensoida. Nämä tosin ei kotipuuhastelussa merkkaa mitään : ) Onnea yritykselle ja autetaan jos osataan.
-Ei päivää ilman chiliä-

chiliwili

Lainaus käyttäjältä: Mikou - helmikuu 14, 2009, 14:23:56 ip
Eka viesti  8) Joten ymmärtäkää. Eli onkos kukaan kokeillut ledi valaisua kasvatuksessa? Viherpeukun sivuilla kehuvat maasta taivaaseen: http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_172&products_id=791 Itse ajattelin tänään käydä hakemassa jostain nippeli kaupasta do-it-urself mentaliteetilla ledi lamppuja.

Kokemukset löytyvät lähempää kuin luuletkaan, eli monsignore Fatalii on testannut UFO:n toimintaa: http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5442.0

Psst. Noita UFO-LED lamppuja löytää paljon halvemmalla esim. ebay.co.uk:sta.