kesäkuu 26, 2024, 07:18:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lannoitteet

Aloittaja Toivo, lokakuu 19, 2006, 16:28:26 ip

« edellinen - seuraava »

Toivo

Ajattelin tehdä tälläsen jutun missä saa kysellä erinlaisista lannoteista. Itellä onkin jo yks kysymys.
Voisko tätä lannoitetta käyttää chileillä? Sanotaan että käy tyrpeeseen ja inaktiivisille kasvualustoille ja eiks noita inaktiv. alustoja ole esim. kivivilla ja perliitti, onko myös hydrosora sellainen? Eli tämä ainen on kyseessä:
http://www.kekkila.fi/TRek.nsf/FSAmmattiviljelijat?OpenFrameSet&Frame=mainframe&Src=/TRek.nsf/Tuotteet/71192?OpenDocument&AutoFramed


EDIT: Unohin lisätä että käykö tuo vesiviljelyyn?

cornell

Aika jännä, että starex-20 ja vihannes superex ovat lähes samaa tavaraa... en ainakaan löytänyt juuri mitään eroa...

Miten meinasit ammattilais lannotetta saada ? Vai olikos sun vanhemmat maanviljelijöitä?

Ihan hyvältä toi kuulostaa... kaliumia noissa on selkeesti enemmän kun peukun (kukitus) lannoitteissa suhteessa typpeen ja fosforiin... Oikeastaan kaikissa ammattilais/harraste kasvihuonevihannesten lannoitteissa on paljon enemmän kaliumia suhteessa fosforiin (kuin GH:n lannoitteissa).... Herää kysymys, miksi? Olen ymmärtänyt, että juuri kalium parantaa vihannesten laatua...

Löytyykö vastaus hampusta, jota ei kasvateta hedelmän takia ja kasvi taitaa olla fosforisyöppö (paljon kukkaa) --> suuri osa VP:n tai Valoverstaan ym. lannoitteista taitaa olla itseasiassa "hamppuoptimoituja"...

Myös guru Fata (omnipotent doctor of the jungle) on siirtynyt käyttämään Flora Matoa, jossa on enmmän kalia...

Pari esimerkkiä:
GH
Flora: NPK Bloom 0-2.5-4 Mikro 3.5-0-2 Grow 2-0.5-1
Mato: NPK 1-2-5

Kekkilän vihannes-superex: NPK 9-5-31
Kemiran puutarhan hydrolannos: NPK 6-6-25
Nutriforte: ? en muista, mutta samaa rataa

On noissa GH:n lannoitteissa varmasti kaikkia hyödyllisiä kasvua stimuloivia lisäherkkuja, mutta itse aion kokeilla jotain halvempaa ja kalipitosempaa hydrolannotetta ensikaudella.. nutriforten twipackin jo hankin koska se oli helpoiten ostettavissa... jos ei toimi hydrossa vaihdan takas GH Floraan...

Osa foorumilaisita kasvattaa näillä kalipitosemmilla lannoitteilla hydrossa ja ovat antaneet ymmärtää että toimii, mutta pieni lisätodistelu ei olisi pahitteeksi  :wink:
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Juuri kun tän sain lähetettyä Janne oli päivittänyt päivyriään sadotuksen osalta (nutriforte lannotuksena)
¨käynks mä usein täällä?¨

Toivo

Eli voisin käyttää tota lannotetta chileillä hydroissa ja turpeessa?