tammikuu 09, 2025, 22:45:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tulisuuksista?

Aloittaja Jussi_2, marraskuu 03, 2006, 12:16:11 ip

« edellinen - seuraava »

Jussi_2

Voisiko joku lähettää mulle linkin mistä löyty eri kastikkeiden ym tulisuuksista scotville yksiköistä lista?
ku jossain näin mut en muista enää missä.
kun olisi kiinnostanu noitten blair's kastikkeiden yksiköt. etenkin ton sudden death kastikkeen.. :) ku se musta on kivan tulista, ni tietäs et suurin piirtein samanlaisia osaisi tilata. vai tietääkö joku paljon tossa on scotville yksiköitä.. :)

Os2

Tilaa huoletta sieltä tulisimmasta päästä jos sudden death on sopivaa suuhun  :D
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Sauli Särkkä

Yksikkö on sitten scoville, ei scotville ;)

-Sale
Sauli Särkkä

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Jussi_2"Voisiko joku lähettää mulle linkin mistä löyty eri kastikkeiden ym tulisuuksista scotville yksiköistä lista?
ku jossain näin mut en muista enää missä.
kun olisi kiinnostanu noitten blair's kastikkeiden yksiköt. etenkin ton sudden death kastikkeen.. :) ku se musta on kivan tulista, ni tietäs et suurin piirtein samanlaisia osaisi tilata. vai tietääkö joku paljon tossa on scotville yksiköitä.. :)

Sellainen hyvin summittainen arvio:

After Death: 60.000
Sudden Death: 100.000
Mega Death: 400.000
Possible Side Effects: 500.000

Noiden suhteelliset erot ovat suunnilleen tuollaisia, ja tulisuudetkin varmaan suht' oikealla suunnalla...

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"
Sellainen hyvin summittainen arvio:

After Death: 60.000
Sudden Death: 100.000
Mega Death: 400.000
Possible Side Effects: 500.000

Noiden suhteelliset erot ovat suunnilleen tuollaisia, ja tulisuudetkin varmaan suht' oikealla suunnalla...

"Viralliset" lukemathan taitavat väittää toisin:

550,000     Blair's Mega Death Sauce, from Gardner Resources, Inc.
283,000     Blair's Possible Side Effects, from Gardner Resources, Inc.
49,250     Blair's After Death Sauce, from Gardner Resources, Inc.

Sauli Särkkä

..ja Tabasco on n. 5-7  :D

-Sale
Sauli Särkkä

Os2

Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Ju

Lainaus käyttäjältä: "Os2"5000-7000  :wink:

2500 on normi tabasco ja hapsu taba 5000.

Paljon tuossa sudden deathissa muuten on scovilleja?

thp

^

Lainaus käyttäjältä: "tabasco.com"
Scoville Heat ratings for TABASCO® brand Sauces:

* TABASCO® brand SWEET & Spicy Pepper Sauce: 100-600 Scoville Heat Units

* TABASCO® brand Green Pepper Sauce: 600-800 Scoville Heat Units

* TABASCO® brand Garlic Sauce: 1200-1800 Scoville Heat Units

* TABASCO® brand Chipotle Pepper Sauce:
     2000-2500 Scoville Heat Units

* TABASCO® brand Pepper Sauce: 2500-5000 Scoville Heat Units

* TABASCO® brand Habanero Sauce: 7000-8000 Scoville Heat Units
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Sauli Särkkä

Onkos kukaan päässyt maistelemaan tuota chipotle tabaa?

-Sale

ps. Tuo mun kommentti aiemmin oli "Einstein" -kommentti. Jos joku ei sitä käsittänyt, niin voi voi.. ;)
Sauli Särkkä

Ju

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"Onkos kukaan päässyt maistelemaan tuota chipotle tabaa?

-Sale

ps. Tuo mun kommentti aiemmin oli "Einstein" -kommentti. Jos joku ei sitä käsittänyt, niin voi voi.. ;)

On. Mietoa mutta hyvää. Ei kestä pullo kauaa!

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Jupikonda"
Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"Onkos kukaan päässyt maistelemaan tuota chipotle tabaa?

-Sale

On. Mietoa mutta hyvää. Ei kestä pullo kauaa!

On tosiaan hemmetin hyvää. Eikä edes maistu etikka läheskään niin paljon kuin perusversiossa tai varsinkaan hapsuversiossa. Ei kovin vahvaa, eli voi heittää ruokaan ihan kunnolla ravistamalla... saman kun tekisi hapsutaballa niin aijai(taikka en kyllä ole sitä enään vähäänaikaan käyttänyt.. varmaan toleranssi olisi sitäkin kohtaan vähän suurempi nyt).

Mahtaava soosi. Etkö vai sale ole itse maistamaan päässyt?
Joo.

Jossi

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Jossi"Tässä Pepper Kingin lista:Soosien Scovillet  :D

Smack My Ass and Call Me Sally ... The Slap Heard Around the World on 116kSHU tuon listan mukaan. Hmh. Mitenhän mahtaa olla luottamista noihin listoihin? Olen parissa eri paikassa törmännyt tuon saman soosin SHU-arvoihin ja silloin on kyllä puhuttu luokasta 700kSHU.

Näistä ota selvää hullukaan. Luulen että noille listoille on poimittu tuloksia "vähän sieltä täältä" ja lopputulos on se, että osa tuloksista on labrakokeista, ja hyvin iso osa pelkkää mutua. Vaikeahan noiden tulisuutta on arvostella joka tapauksessa. Ainakin oma arvostelukyky loppuu kaikessa suhteellisuudentajussaan jonnekin 100 000 SHU:n paikkeille. Siitä eteenpäin soosit on lähinnä joko helvetisti polttavia tai helvetisti polttavia. Ainoana erona on että toiset polttaa enemmän esimerkiksi raakana mutta vähemmän ruokaan sekoitettuna kuin toiset.

Täällähän on kanssa yksi taulukko. Jos se tuli jo mainittua ketjussa niin sorry.

Edit: Onkos kukaan muuten maistanut tuota KaJorman Magmaa? Minkäslaista tököttiä se mahtaa olla?
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Aji Inferno

Se on kyllä mielenkiintoinen ilmiö, että subjektiivisissa maistokokeissamme eri porukoilla sekä Mega Death että etenkin Possible Side Effects ovat systemaattisesti tuntuneet vahvemmilta kuin Jersey Death. Liekö suuria yksilövaihteluita, vai näissä voimakkuuksissa kyse pelkästään siitä, että tulisuus tavallaan menettää merkityksensä ja erot ovat enää sen kestossa, "luonteessa" jne.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"Se on kyllä mielenkiintoinen ilmiö, että subjektiivisissa maistokokeissamme eri porukoilla sekä Mega Death että etenkin Possible Side Effects ovat systemaattisesti tuntuneet vahvemmilta kuin Jersey Death. Liekö suuria yksilövaihteluita, vai näissä voimakkuuksissa kyse pelkästään siitä, että tulisuus tavallaan menettää merkityksensä ja erot ovat enää sen kestossa, "luonteessa" jne.

Oma veikkaukseni on, että tuo lista ja scoville-määrät ylipäätänsä puhuvat lähinnä vain kapsaisiinin määrästä. Eli Jerseyssä saattaa helposti olla enemmänkin kapsaisiinia, mutta ei se tee siitä välttämättä tulisempaa.

Muut aineet voivat siis helpostikin vaikuttaa tulisuuteen. TOISAALTA taas.. muistaakseni Suomenlinnassa juuri vertailtiin niin ei Jerseyllä ja Megalla ollut kauheita eroja ainesosissa... PSE onkin sitten ihan eri tavaraa. Joskus on kyllä vähän tultu ajateltua, että Megan tulisuus verrattuna Jersey Deathiin voi olla osaksi placebo-efektiä, mega kuulostaa pahemmalta kuin jersey, sekä on muutenkin ollut suullisissa ja kirjallisissa arvosteluissa tosi huhhuh-kamaa.

Myöskin se.. miten sen nyt sanoisi.. odotetusti yllätti, että PSE on tuo listan mukaan vahvempaa kuin Mega Death. PSE:tähän oli pidetty vahvempana, mutta eikös käsitys ollut se, että "virallisesti" Mega Death olisi vahvempaa.

Täytyy tosin myöntää, että olin hieman piilotyytyväinen nähdessäni Jerseyn tuossa listassa korkeammalla kuin Mega Death tai PSE.  :)  En silti aio ruveta puolustelemaan itse omistamani kastikkeen asemaa, koska mielipide todellakin näyttäisi olevan sitä vastaan. Mutta.. saa nyt nähdä.. tarvitsee itse ainakin Tampereen miitin osalta avittaa tuomalla pullo sinne. Siellä saamme luultavasti ison maistelijamäärän myötä varmempaa tai mahdollisesti jopa uutta mielipidettä!
Joo.

Soppamies

Täältä muuten löytyy jonkun verran ihan mielenkiintoisia arvosteluja sooseista. Tälläkin kaverilla tuntuu olevan vähän vaikeuksia sijoitella soosien koettuja tulisuuksia yhteen SHU-taulukoiden kanssa.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet