RUTON PUNKIT!!!!

Aloittaja murmeliini, marraskuu 10, 2006, 23:38:44 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Toi Liidelin tunnelimuovi tais maksaa ~5€ 2x5m ... "kallis" heräteostos. Ajattelin jos sitä käyttäisi "jossain", vaikkapa, ehkä ...
Onhan se tiet UV'n kestävää ja aikasen sitkeetä tukevaa muovia. Remppamuovihan on sitä tosiohutta himmeää vihannespussimuovia; ajaa tarkoituksensa, mutta kertakäyttöistä.

Noi mun itikat on tullut varmaan kirjatoukista!
Ne ilmestyy lehden tai kirjan päälle häärimään aina kun yritän nukkumaan mennessä lukea iltasatujani. Muuten en niitä juuri huomaa. Eli eivät ne erityisesti pyöri kasvienkaan kimpussa: niitähän tulee kyllä tarkkailtua kun kastelen ym. Ehkäpä lentäviä vuodepunkkeja ... Eniten haittaavat hengitystä kun menevät joskus nenään etsimään syötävää ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 15, 2011, 18:38:58 ip
Noi mun itikat on tullut varmaan kirjatoukista!
Ne ilmestyy lehden tai kirjan päälle häärimään aina kun yritän nukkumaan mennessä lukea iltasatujani. Muuten en niitä juuri huomaa. Eli eivät ne erityisesti pyöri kasvienkaan kimpussa: niitähän tulee kyllä tarkkailtua kun kastelen ym. Ehkäpä lentäviä vuodepunkkeja ... Eniten haittaavat hengitystä kun menevät joskus nenään etsimään syötävää ...


Vähemmän yskänlääkettä ja eau de colognea ennen nukkumaanmenoa  ;)

Asiaan; tänään lähtee puu-tolu kokeiluun. Punkinperkeleitä on Rocoto Peru Cuscossa ja kolmessa Jalapenossa. Myös Bishop's Crownissa näkyy valkeita täpliä. Sapettaa...
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - kesäkuu 17, 2011, 09:42:53 ap
Asiaan; tänään lähtee puu-tolu kokeiluun. Punkinperkeleitä on Rocoto Peru Cuscossa ja kolmessa Jalapenossa. Myös Bishop's Crownissa näkyy valkeita täpliä. Sapettaa...


Mikä ihmeen vuosi nyt on menossa. ??? Tuntuu, ettei yksikään enemmän kasvattava ole säästynyt lude-, punkki- tai kirvaongelmilta. Ripsiäisiäkin on tainnut olla. Kaikki muut kuin luteet on tietysti melko kevyttä eikä aiheuta pahoja vaurioita aisoihin saatuna.

sorrii

HAH! Mulla ei oo näkynyt punkkeja, luteita eikä kirvojakaan! Ainoat elukat täällä on ollut pari hämistä, harsosääskiä ja pikkumuurahaisia jotka kiipeää pihalta talon seinää.
Ja olen muuten ollut varuillani edelleen vihasta väristen viimevuoden kirvainvaasiosta, joka loppui Provadopommiin ..

Niin, ja alakerran shäeferi on alkanut haukkumaan. Ehkäpä hän kuulee tai haistaa jotain uhkaa ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Juttuhan on näin, että minä en ole täällä punkkien armoilla.

Vaan punkit ovat täällä minun armoilla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Rach

Onkohan näin, että punkit ryömivinä otuksina tulee kasveihin aina vartta pitkin ja ei esim. seitistä roikkumalla suoraan lehdille kuten hämähäkit varmaan tekevät? Lehdissä oli vasta jostain tutkimuksesta, jonka mukaan verta imevät punkit ei tykkäis valkosipulin hajusta. En sitten muista, oliko kyseessä jokin rikkiyhdiste tms., jota erittyy valkosipulia syöneen ihmisen hien mukana. Lieneeköhän vihannespunkeilla sama juttu?

Joka tapauksessa ajattelin kokeilla ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä punkkeja vastaan kasvien (chilit, tomaatti, kurkku) rungon sumuttamista nokkosvedellä, johon puristin n. 10 valkosipulin kynttä sekaan ja lisäsin tipan Puutolua, jotta litku tarttuis vähän paremmin runkoihin. Ilmeisesti jossain luomuhommissa käytetään nokkosvettä lannoitteena. Raportoin myöhemmin, josko punkkeja ilmestyy jälleen "normaalisti" vai ei. Jos ilmestyy, niin vois kokeilla vielä sumuttaa kaikki lehdetkin tolla litkulla. Se on vain vähän isompi homma...

Nagaesko

En tiedä toimiiko kaikilla, mutta itse tein näin: Raidilla perusteellinen käsittely kylpyhuoneessa. (Huom asun pienessä yksiössä, joten kylppärikin on sen mukainen.) Annoin vaikuttaa ja haihtua n 1 päivän ajan, jonka jälkeen huuhtelin seinät ym. Vein kasvit sinne, otin laatikon johon kippasin KAIKKI mullat kasveista, ja varistin loputkin niiden juurista. Tämän jälkeen huuhtelin jokaisen kasvin erikseen perusteellisesti suihkussa, ja varmistin vielä suihkuttamalla hyönteismyrkkyä. uusi huuhtelu jonkin ajan päästä ja uusiin multiin ja hyvin ovat viihtyneet. Ötökätkin on pysyneet poissa, jos nyt ei noita pikkukärpäsiä lasketa, ja nekin on suht harmittomia. Taimia olen joskus ostanut eri paikoista niinkun toi mun ananaskirsikka mutta kaikista otan aina vanhat mullat pois nykyään varotoimena. Chilit muuten viihtyy hemmetin hyvin tossa kaktus mullassa. Jos tarve vaatii ni vähän lannotelientä kasteluveden sekaan.

Huru-ukko

syyskuu 29, 2011, 23:17:58 ip #107 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2011, 23:40:15 ip käyttäjältä Huru-ukko
Katselin noita vastauksia ja en ainakaan huomannut että kukaan olisi käyttänyt malationia ötököiden torjuntaa....Marketeissa myydään nimellä Ei ötököita....Siitä pikkupullosta saa muistaakseni monta sataa litraa laimennettua litkua...Mainoksessa luvataan ainakin että tavara on 2 viikossa biologisesti hajoavaa.
Itse olen käyttänyt sitä omena ja muihin hedelmäpuihin ruiskuttamalla ja puutarhan kukkiin (lähinnä pionien murkkuongelmat) kaatamalla suoraan juuristoon. Ei kasveille ainakaan mitään terveyshaittoja ole tullut.
Itse vasta aloittelen chili kasvatusta ja mitään kirvapunkkiripsiäinen ongelmaa ei ole..Kasvihuoneessa on 4kpl Hungarian hot waxia ja 3 lähes tuletonta chiliä mutta niiden eikä muiden paprikoidenkaan kanssa ole ollut mitään ongelmaa.
Tietysti kun podit on kypsiä niin jotain muuta pitäisi keksiä...
       Eli 1. kuoleeko chilit jos niille antaa litkun juurille...
            2. Vai ollaanko täällä niin viherpiipertäjää ettei myrkkyjä käytetä..(Vertausta ei ole tarkoitettu suututtamaan ketään ja onhan ainakin Raidia jotkut kokeilleet).

Edit...Eli käyttämäni tuote on pyretriiniä.Ei malationia. Viime vuonna kun kaupasta katselin malationia ja ei löytynyt, niin kysyin myyjältä asiasta, hän täräytti purkin käteen ja sanoi että tuo on sama tuote.....No on se ainakin toiminut....

Malationin on ainoastaan ammattiviljelijöiden käytössä...EU:ta voidaan kiittää tästä...

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:060:0017:01:FI:HTML

Naga Morphia

lokakuu 01, 2011, 13:38:26 ip #108 Viimeisin muokkaus: lokakuu 18, 2011, 22:20:46 ip käyttäjältä Naga Morphia
Punkit iskivät tännekin, tulivat ulkoa tuotujen kasvien mukana, joihin kokeilussa luomutorjuntaa.

"Valkosipulivesi

n. 70 g hienonnettua valkosipulia 10 l vettä.

Valkosipulin kynnet murskataan esim tehosekoittajalla ja sekoitetaan kiehuvaan veteen. Vuorokauden uuton jälkeen seos siivilöidään ja ruiskutetaan kasveille punkkien ja vattukärsäkkään torjumiseksi. Kasvien kestävyyttä sienitauteja vastaan voidaan lisätä valkosipuliveden avulla yksinäänkin mutta peltokortekeitteen sekoittaminen sen joukkoon voimistaa vaikutusta. Ruiskute sopii hyvin esim. mansikalle kukinnan aikaan ruiskutettuna."

Ja linkkiä vielä lähteksi.

http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/abc/tuholais.html

Torjunnan tuloksia kerron lähitulevaisuudessa.

-Morphia

E: Jeii! Ötöt näyttäisivät olevan historiaa, ainakin toistaiseksi.  :)
Cooking the next step..

Ropocoo

Koko syksyn olen tappanut kirvoja, harsosääskiä chileistä.. 2pv sitten luin jostain ohjeen että sumutusveteen mäntysuopaa sekä lisäksi ruokaöljyä..

Ollut ERITTÄIN TEHOKAS!!! eilen sumutin ensimmäisen kerran kaikki chilit 2x ja nyt ei näy yhtään kirvaa elävänä.. kaikki on kuolleet sekä myös kaikenlaiset lentävät ötökät voi bongata "juuttuneina" lehtiin ja hengettöminä!

Kylläpä hymyilyttää.. tätä ennen olen tappanut käsin, sumuttanut pelkällä mäntysuopa + vesi sumutteella sekä raidilla, käyttänyt suihkussa yms.. noin 2kk taistellu noitten kanssa ja tuntuu olevan tuo ruokaöljy + mäntysuopa aivan perk!##!"een toimiva  8) 8) 8)

0,5l sumutinpulloon olen hiukan lorauttanut öljyä sekaan enkä 1-2tl sekä samanverran mantysuopaa.. Kannatta kokeilla.. Voittaa Raidin mennen tullen.. etenkin kun pitää samassa tilassa oleskella niin ei tarvitse myrkkyjä hengitellä.. Kissat kiittää  :)
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

rexgirl1

Sain syksyllä kaverilta muutaman taimen, (ei tiennyt oliko habaneroa vai paprikaa, kun mennyt siemenet sekaisin)  ;D joista innokkaana kokeilin että mitä tulee. Koska päivänvaloa ei ollut nimeksikään virittelin saunaa kasvihuoneen.  Ledivalot ja kiva lämpö kasvuun. Ensin alkoikin kukkaa pukata ihan hirveesti. Sitten alkoi lehdet yksitellen kuivua ja tippua pois.  :o Hieman myöhemmin huomasin seittiä taimillani ja punkkeja.  :-\ WOOOOT tuli ekana mieleen. No myrkytin kaikki kasvit. Tuntui ensin auttavan, mutta viikon päästä seittiä alkoi taas kertymään jäljellä oleviin lehtiin.
Eipä siinä auttanut kuin calypsoa kehiin ja uusi myrkytys, lisäksi meinasin että jos hieman lämmitän saunaa tehostamaan tätä myrkytystä. Joo-o tehoa oli mutta kasvit tiputtivat loputkin lehtensä.  :'( Ehkäpä siis lämmitin liikaa. Pieniä hedelmä kärpäsiä pörräsi tämän operaation jälkeen ja kun kasveissa oli enää paljaat rangat pystyssä päätin luovuttaa. Nyt ovat siis parvekkeella nauttimassa kylmästä talvisäästä.

Onneksi sattuu olemaan muutama hyvin pieni taimi Prerie fire, medina, habanero, citymarketin chilipaprika ja makeaa suippopaprikaa jotka olen saanut siemenestä idätettyä. Kasvu vain on ollut ihan olematonta. Toivottavasti nyt ötökät ovat mennyttä. Kastelua pitää vältellä vähän aikaa ettei kärpäsiä tule taas lisää. ;D

sorrii

Kummajuttu kun kaikki valittaa että taimien kasvu on vähäistä tai olematonta. Itsellä ollut aina ongelma että kasvavat liikaa ja keväällä ennen lämpimiä ei mahdu asumaan kotona ...

Oon toki aina lannoittanut, ja ilmeisestikin liikaa. Josko pitäisi taimena alkuun lannoittaa reilummin (Nutriforten starttilannoitteessa on muuten rankka pläjäys typpeä kasvuun ja fosforia juurille)
Sitten kun taimet on hyvällä alulla lopettaa sen lannoittamisen siihen asti kun alkavat kasvit kukkia ...

Mä käytin eli kokeilin viime keväänä tota Starttilannoitetta ja on ilmiesesti hyvää ainetta. Kyllähän taimet oli kuukaudessa sellaisia 20-30 senttisiä. Mulla tuli vaan ajattelemattomuuksissaan lannoiteltua liian kanssa niitä, kun käytin samoja (Nutriforte: Tomaatti&Mansikka) liemiä kaikille kasveille kun niitä oli aika paljjonn. Tokihan vesiviljelyssä täydellä annoksella ja mullissa puolella. Vitutti niitä metrin mittaisina sitten kuskata autolla mökille alkukesästä ...

Ketjun aiheeseen senverran etten ole tietääkseni vielä punkkeihin törmännyt mutta kirvoihin rajusti viime ja toissa keväänä ja nyt syksyllä tulivat ripsiäiset. Mä' vaan harkitsin niin pitkään miten noita torjuisin, että ne ötökät kai kuolivat itsestään.
Toisaalta hiljan tulin ajatelleeksi olisiko osansa Murkkuansalla!?!
Mulla kun on jonkunverran muurahaiset (pienet mustat) kiipeileet kotona toisen kerroksen kämpässä, niin hommasin sellaisen muurahaisansan (ehkä Raid) joka on pieni muovikotelo, jonka sisällä on jotain myrkytettyä herkkua jota murkut sitten kuljettaa pesäänsä, jonne kuolevat ja saastuttavat samalla majapaikkansa. Tämmöinen ansa oli saman Cajamarcan juurella, jossa syksyllä bongasin niitä ripsiäisiä paljonkin. Nyt vaan ei ripsiäisiä näy ja kasvit voi hyvin ... kuka tietää? ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Punkkien ja ripsiäisten elämänkaareen kuuluu kuolema tietyn ajan jälkeen. Siihen elämään kuuluu myös uusien jälkeläisten teko ennen kuolemaa.
Munavaiheessa ja kotiloina niitä ei oikein luullakseni(? ei tietoa tähän) saa kuolemaan millään mikä ei tappaisi myös isäntäkasvia. Toukkavaiheessa niitä kai pystyy nitistämään..... Luonnossahan ne tulee vasta ensi kasänä, sisällä asunnossa miten käy en osaa sanoa. Ja jos olet saanut populaation tuhottua ennen munintaa, ei huolta...

sorrii

Joopa: Ajatus oli myrkyttää provadolitkulla kaikki kasvit kerralla kunhan on sato pomittu ja kasvit leikattu alas. Nythän sitten -tietysti- osa kasveista tekee jo uusia raakileita ja ne hunommatkin vaan lojuu ympäriinsä odottamassa kesää, kai. On niin laiska mies isäntänä täällä, että on syyshommat vasta harkinnassa, kun jo uutta kylvöä pitäisi suunnitella ...
Täytynee odotella sen Provadon kanssa josko alkaa vilistämään niitä satajalkaisia uusissa taimissa tai vanhojen uudessa kevätkasvussa. Mulle sanoi Kasvisuojelupuhelimen hemmo, että Confidorin (Provadon vastine ammattiviljelyssä) suoja-aika esim. mansikoilla on 4 päivää myrkyttämisestä tosiaankin siihen kun pistät manssun suuhun. Että jos vaikka viikon tai parin suoja-aikaa pitäisi niin ei kauaa tarvi olla poimimatta tsilejä. Confidorilla tiet torjunta tapahtuu sumuttamalla tai kastelun yhteydessä liuotettuna. Niihän se pitää tässä Provadokin murskata ja liottaa veteen. Kaipa niistä pillereistä myrkkyä irtoaisi kuukauden verran jos ohjeen mukaan mennään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Leksi80

Lainaus käyttäjältä: Ropocoo - joulukuu 14, 2011, 18:14:40 ip
Koko syksyn olen tappanut kirvoja, harsosääskiä chileistä.. 2pv sitten luin jostain ohjeen että sumutusveteen mäntysuopaa sekä lisäksi ruokaöljyä..

Ollut ERITTÄIN TEHOKAS!!! eilen sumutin ensimmäisen kerran kaikki chilit 2x ja nyt ei näy yhtään kirvaa elävänä.. kaikki on kuolleet sekä myös kaikenlaiset lentävät ötökät voi bongata "juuttuneina" lehtiin ja hengettöminä!

Kylläpä hymyilyttää.. tätä ennen olen tappanut käsin, sumuttanut pelkällä mäntysuopa + vesi sumutteella sekä raidilla, käyttänyt suihkussa yms.. noin 2kk taistellu noitten kanssa ja tuntuu olevan tuo ruokaöljy + mäntysuopa aivan perk!##!"een toimiva  8) 8) 8)

0,5l sumutinpulloon olen hiukan lorauttanut öljyä sekaan enkä 1-2tl sekä samanverran mantysuopaa.. Kannatta kokeilla.. Voittaa Raidin mennen tullen.. etenkin kun pitää samassa tilassa oleskella niin ei tarvitse myrkkyjä hengitellä.. Kissat kiittää  :)


Tulipa aamulla testattua tuota kirvojen runtelemiin viimeisiin ylivuotisiin selviytyjiin. Saas nähdä miten tepsii. Ei ainakaan liikettä näy enää missään näin iltapäivästä. Toivottavasti tepsii kunnolla.
Pitää vain sumuttaa pitkän aikaa koko pullon verran(litra), jotta uudetkin kuoriutujat pääsevät hengestään.

O

Ei haulla löytynyt. Kysynkin siksi onko malationiini systeeminen eli voiko sillä myrkyttää koko kasvin juurten kautta? Ilmeisesti ei kun kerta sitä yleensä sumutellaan? Vaan miksi ei toimisi? Olisi sisätiloissa huomattavasti helpompaa.. 

Niin ajattelin vihdoin voittaa punkit ja käyttää tuon lojumassa olleen malationin. Kuinka tehokasta se on? Pitääkö jokainen puoli ja kulma kaikista lehdistä sumuttaa vai imeytyykö se lehtien pinnalta ympäri kasvia jolloin ei tarvitse olla niin tarkka?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Huru-ukko

Malationi on systeeminen, eli sillä voi myrkyttää myös juuriston kautta kasveja JOTKA TIETÄÄ KESTÄVÄN sen.
Itse myrkyttelin pionien juurakoista pois muurahaisia sillä. Sitä että kestääkö chilit sen, en uskalla sanoa. Monet myrkyt ovat kyllä nytkin chilien kasvattelussa käytetyt systeemisiä, eli lehdille ruiskuttelu vie myrkyn myöskin juuristoon saakka. Tosin ei sinne multaan käsittääkseni. Eli mullassa olevat esim.harsosääsken toukat ovat turvassa. Ihannehan olisi kun voisi sen myrkyn laittaa kasteluveden sekaan, niin tulisi samalla koko kasvi käsiteltyä....
Luomuviljelijät kiristelee hmpaitaan kun lukee tämän..... ;)

ChiliPark

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 07, 2012, 12:00:00 ip
Malationi on systeeminen, eli sillä voi myrkyttää myös juuriston kautta kasveja


Voiko malationia käyttää sisällä? Aikoinani kun myrkytin pihlajia,
niin jäi sellainen mielikuva että se haisee tosi pahalle.

JS

O

Lainaussillä voi myrkyttää myös juuriston kautta kasveja JOTKA TIETÄÄ KESTÄVÄN sen.


Minkäslaisia oireita olisi luvassa jos ei kestä? Jos testaisi upottamalla yhden oksan ämpäriin kattoo kestääkö. Jollain vähempi arvoisella kasvilla pitäisi varmaan testaa mitä seuraa jos laittaa suoraan bubbleriin mömmöt..
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Huru-ukko

Kyllä se ohjeen mukaisen suihkuttelun lehdille kestää....Pahin seuraus on taimen kuoleminen kun juuriston kautta myrkytetään...... Jos sen haluaa tietää, kokeilkoon itse vaikkapa yhdellä vähempiarvoisella taimella...
Ja kyllä malationi haisee pahalle.....Eikä sitä enää saa mistään, ainakaan harrastelija....
Lisähuomautuksena että malationin vaikutuksesta nimenomaan chileihin ei ole kokemusta, ainoastaan puutarhassa ja kasvimaalla tuli sen kanssa touhuttua silloin kun sitä vielä sai.