tammikuu 09, 2025, 13:41:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lehtien kumma muoto

Aloittaja Tuuli, marraskuu 12, 2006, 23:10:45 ip

« edellinen - seuraava »

Tuuli

Joissakin chileissäni on alkanut esiintyä kummaa vänkyräisyyttä. Lehdet ikään kuin vääntyvät sivusuunnassa, eivät siis käpristy tai rullaudu, vaan ikään kuin kasvavat mutkalle. Tässä pari esimerkkiä:

Mistähän voisi johtua? Lajiketta en tiedä, nappasin siemenet paikallisesta kiinalaisesta kaupasta ostetun chilipalon sisältä.

Mapa

Tuo on minullekkin tuttua mutta löydetty mandariini puusta (tai eihän sitä puuksi voi luokitella enemmänkin taimi)
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Zombie

Itse olen omien chilieni perusteella tullut siihen ajatukseen että jos johonkin kohtaa lehteä tulee kasvuvaiheessa jokin häiriö (kasvaa vaikka jostain syystä hitaammin tietystä kohdasta) niin silloin lehdet kasvavat juuri noin "kippuralle". On näkynyt myös sellaisiakin yksilöitä joissa on lehden toinen puoli puuttunut kokonaan, jolloin se lehti on ollut jopa puolikuun näköinen.
Joku voi kertoa vähän paremman selityksen tähän asiaan, kun tämä omani on vain oman pienen pääni tuotos  :) .

Doe_J

Voiko tuollainen olla liikatypen tai muun aikaansaannosta?

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"Voiko tuollainen olla liikatypen tai muun aikaansaannosta?

Ei kai, minulla tuon tekivät myös sellaiset, jotka eivät saaneet lannoitteita ollenkaan.

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"
Lainaus käyttäjältä: "Doe_J"Voiko tuollainen olla liikatypen tai muun aikaansaannosta?

Ei kai, minulla tuon tekivät myös sellaiset, jotka eivät saaneet lannoitteita ollenkaan.

No olisikohan se molempien seuraus, liika typen ja liian vähäisen ravinnon saanti.
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Os2

Tai sitten vaan se tykkää käpristellä, jos lehti saa pikku ossumaa kesken kasvun voi kasvaa mitä kummallisimman mallisiksi. Luonnollisesti olet tarkistanut ettei lehtien alapnnoilta löydy mitään ötököitä? mikäli kasvi vaikuttaa voivan hyvin ja käpristelee lehtien kärkiä tuollein kevyesti niin asiasta tuskin kannattaa huolestua.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Tuuli

Eipä ole ötökkää näkynyt noissa lehdissä. Lannoittanut en ole. Täytyypä tarkkailla tilannetta, kiitoksia kommenteista.

Tuuli

Nyt löysin parista muusta kasvista muutaman kirvan, eivät kai ne voi tuollaista kasvuhäikkää aiheuttaa?

Os2

Ei kirvat tuollaista tee, inakaan jos niitä ei ole koko pataljoonaa kasvin kimpussa.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Tuuli

Joo, en mä ole niitä laskenut kuin 4 kpl tähän mennessä.

Smaug

Tuo on jokun punkin aikaansaannos, siitä on vielä hankalampaa päästä eroon kuin vihannespunkista. Mulla tuota lehtien epämuodostuneisuutta ilmenee kahvipensaassa. Jossain vaiheessa lehtiin alkaa ilmestyä ruskeita korkkimaisia läikkiä.

Tuuli

No hui. Voiko se punkki olla ihan näkymättömän pieni? Olen nimittäin käynyt lehtiä läpi suurennuslasin kanssa (kirvapartiointitarkoituksessa) enkä ole nähnyt mitään muuta kuin niitä kirvoja.. Seittiäkään ei onneksi ole, tai siis sellaista harsoa.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Tuuli"No hui. Voiko se punkki olla ihan näkymättömän pieni? Olen nimittäin käynyt lehtiä läpi suurennuslasin kanssa (kirvapartiointitarkoituksessa) enkä ole nähnyt mitään muuta kuin niitä kirvoja.. Seittiäkään ei onneksi ole, tai siis sellaista harsoa.

Ei se välttämättä ötökkä ole, vaikka etenkin punkkien kanssa kannattaa olla aina vainoharhainen... Jos kasvi keskimäärin voi hyvin, eikä ötököitä ja/tai punkkien seittiä näy missään, kyseessä saattaa olla vain hetkellinen olosuhteiden aiheuttama mielenilmaus. ;)

Pidä kasvia silti tarkasti silmällä, päivittäin. Juuri nyt, talven tullen, ovat erityisesti annuum-lajin chilit erityisen herkkiä ötököille ja muille ongelmille. Muut, harvinaisemmat chililajit eivät talvesta niinkään välitä.

P.S: punkki on silmälle lähes näkymättömän pieni pirulainen...

Smaug

Tuo toinen punkki ei tee seittiä ollenkaan. Se vain kuppaa kasvia ja aiheuttaa tuota epämuodostumaa ja korkkitautia. Mulla ei nyt ole kirjallisuutta käsillä mistä tarkistaa, mutta muistaakseni kyse on ihan pirun pienestä elukasta, jota tosiaan ensin kuviteltiin kasvitaudiksi. Suurennuslasi ei kaiketi suurenna tarpeeksi, että pääsisi ötökkää havainnoimaan.

Musta on tullut ihan vainoharhainen noiden eri punkkien takia. Nykyään pesen kädet aina kun on yhtä kasvia käsitelty ja pitäisi siirtyä seuraavaan, ettei tule kuljetettua ötököitä toiseen kasviin.  :roll:  Ja kaupan vihannestiskillä asioinnin jälkeen meillä ei saa mennä lähellekään kasveja.

Vilho

Lainaus käyttäjältä: "Smaug"Tuo on jokun punkin aikaansaannos, siitä on vielä hankalampaa päästä eroon kuin vihannespunkista. Mulla tuota lehtien epämuodostuneisuutta ilmenee kahvipensaassa. Jossain vaiheessa lehtiin alkaa ilmestyä ruskeita korkkimaisia läikkiä.

Ootko jotenkin päässyt eroon tuosta vaivasta? Kuulostaa nimittäin kovasti samalta, mitä omassa kahvipensaassa on meneillään tällä hetkellä. Ollaan emännän kanssa ihmetelty, kun natikan lähellä olevaan kahvipensaaseen on alkanut tulemaan ihmeellisen laikukkaita ja käppyräisiä lehtiä. Ensin tuota luultiin perinteiseksi valon puutteeksi, mutta makuuhuoneessa paljon pimeämmässä oleva kasvi ei ole oireillut lainkaan. Lehtien laikukkuus on myös aivan erilaista kuin normaali kellastuminen. Oireileva pensas on natikan valoa saanut jo reilun vuoden, joten siitäkään ei pitäisi oireiden johtua. Etäisyys lamppuun on pysynyt kutakuinkin samana, joten syy ei varmaan ole siinäkään. Viime viikolla laitoin varmuuden vuoksi myrkkytikkuja multaan, joten saa nähdä onko niistä mitään apua.

Smaug

En oikein. Karsin ensin kaikki pahasti vaurioituneet kasvinosat ja sumuttelin kunnolla säännöllisesti. Ihan vessan käsisuihkulla kuumaa vettä niskaan.... Tuo sumutus pitää punkit kurissa, mutta kun vähän lipsuu niin taas kohta pukkaa uutta epämuodostunutta lehteä.

Kolmisen viikkoa sitten lopulta ostin myrkkytikkuja multaan, niiden kuulemma pitäisi tehota kaikkiin imeviin tuholaisiin. Mutta sellainen pieni ongelma siinä on, että myrkyn teho on parhaimmillaan kasvukaudella ja näin talviaikaan myrkkyä kaiketi kulkeutuu huonommin kasvin eri osiin. En vielä osaa sanoa kuinka hyvin tuo aine tehoaa. Kahvi on kyllä ihan pirteän oloinen, mutta kun uutta lehteä ei ole tullut niin en tiedä miten pahasti punkit sitä vielä vaivaa.

Ainakin fiikukseen iskeneet vihannespunkit voi myrkystä ja votkasta huolimatta vielä melko hyvin... Fiikus vähän huonommin. Siinä on enää pitkä kalju runko ja viisi lehteä latvassa. :(