tammikuu 09, 2025, 22:31:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Foorumille käyttösäännöt?

Aloittaja Poppamies Tuliliemi, marraskuu 13, 2006, 15:18:49 ip

« edellinen - seuraava »

Ona P

Käyttöohjeet juups.
Itsekkin olen huomannut että meitä alottelijoita jo nyt helposti poljetaan :(
Varsinkin nuoremmasta päästä olevia.
Sain kyllä mielestäni täällä hyvän vastaanoton vaikka kyselinkin tyhmiä ja spammasin... Pienellä ohjauksella ja kauniisti sanomalla saatiin minullekkin perille kuinka tulisi käyttäytyä. Jos taas ois piruiltu välittömästi olisi varmaan kiinnostuskin jonkin verran lopahtanu...

Mutta mutta...
Mielestäin tuo lyhyt opastus kuullostaa hyvältä jopa meiltä umpimielisimmiltä onnistuu lyhyiden juttujen luku.
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

thp

Sähän oot liittymispäivästä päätellen jo vanha chiliparta, ainakin muhun verrattuna.  :D
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Ona P

Näin esimerkiksi laitan toisen postin putkeen.
Eli kun tuossa keväällä tähän ainooseen foorumiin liityin oli ihmiset täällä kovin vastaanottavaisia. En ollut aikaisemmin ollut minkään foorumin jäsen (en edes tiedä olenko jäsen). Mulla on toi nyt 3vuotias chili joka perkele vieläkin kukkii ja tuottaa marjoja. Kyselin paljon tyhmiä ja sain hyviä vastauksia. ja kirjottelin paljon putkeen ku en osannu editoida. siinäkin mua neuvottiin. Olin aika varma kun luin näitä juttuja et tällasta alottelijaa ei hyväksytä joukkoon... mutta nämä 'gurut' ottivat Nyypän hyvin vastaan ja jakoivat neuvoja. -Siel on se edit nappi. -Voit lukea myös aikaisempia posteja...
Ja nyt tuntuu että olen osa tätä yhteisöä. Avosylin vastaan otettu...

Jaan muuten sanaa aika paljon...
Mun mummoni, neitoni äiti, neitoni täti, neitoni työkaveri, omat kaverit, työkaverit... monelle olen vieny taimia/siemeniä. Äiti kyl sano et chili viina tulee perintönä takas mulle... mut eiköhän se viel täst
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

thp

Tämä, jos joku ketju alkaa kaivata lukitsemista...
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Sauli Särkkä

Jatketaan siis asialinjalla.

-Sale
Sauli Särkkä

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "Pano"Antaa kaikkien chilien kukkia vaan (ja mieluiten tuottaa myös marjaa). Ihmiset on aina ihmisiä.

Ei oo vielä laitettu kasvaa. :cry:
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

JyriT

Maba, äkkiä nakkia multiin ;) Siitä se lähtee.. Lajilla ei niin väliä, kunhan kasvattaa se on tärkeintä. Mä alotin idättämällä jotain rawitteja iduiksi, siis syötäviksi iduiksi, jossainvaiheessa tajusin sentään  laittaa ne multiin. :roll:  

Mun mielipide on se että aina kun ruvetaan sääntöjä vääntämään joku kiskasee palkokasvin siemenet nenään.
Tää voorumi on musta sutkuttanu ilman sääntöjä komeesti tähänkin asti, ja Wanhat parrat on neuvonu uusia hemoja pyyteettömästi.. Ja ei pahalla, nyt näyttää että nää uudet hemot eivät näytä passaavan perinnettä eteenpäin vaan viisastelevat haun käytöstä ja vanhojen viestien lukemisesta..
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

tellie

Lainaus käyttäjältä: "JyriT"
Tää voorumi on musta sutkuttanu ilman sääntöjä komeesti tähänkin asti, ja Wanhat parrat on neuvonu uusia hemoja pyyteettömästi..

Se vaan, että mitä enemmän uutta pöpleä joukkoon pyrkii, sitä enemmän yleensä on opastettavia - ja kun on paljon opastettavia, niin ei välttämättä opastajilla riitä hermo siihen kilttiin opastamiseen, vaan tulee helpommin ilkeiltyä, mitä ei toivottavasti kukaan toivo. Nyttemmin chilin kasvatus voisi olla nopeasti kasvava harrastus, näkyvyyttä kun on jonkin verran ollut ja toivottavasti tulee enemmänkin olemaan, mikä tietysti nostaa foorumin uusien käyttäjien määrää.

Sitä on helppo opastaa, kun opastusta tarvitsevia on kerrallaan muutama - jos usea kymmen, niin toimintaan loppuu usko itse kullakin. Sekin kun on yksi tapa foorumin kuolla, muuttua sellaiseksi "Apuu" "Hej Auttakaaaaa!" -mestaksi, jossa kukaan ei pidempään jaksa olla, kun vaan keskitytään sen saman, miljoona kertaa jauhetun asian kertaamiseen, vaikka ensimmäisen sivun ensimmäinen viesti olisi tasan samaa asiaa käsitellyt. Tällaisia foorumeita on netti pullollaan, vaan miten mukavammin estää tiettyjä menemästä samaan suuntaan, on sitten se  hankalampi The Kysymys. Henkilökohtaisesti uskon sääntöihin ja tukevaan moderointiin, mutta mikäli tälle linjalle ei haluta lähteä, niin mikäänhän ei toivottavasti estä onnistumasta kevyemmillä säännöillä/ohjeilla tai jopa ilman niitä.

Aji Inferno

:evil:

Jos joku ihmetteli mitä aiemmassa viestissäni tarkoitin "surullisilla ilmiöillä" täällä, ei tarvitse ihmetellä enempää. En pidä viestien poistamisesta muutoin kuin pakon edessä, mutta tästä ketjusta poistin äsken aika monta, sinänsä asiallistakin sellaista.

Miksikö? Koska poistetun kaltaiset sanasodat eivät laannu itsestään, vaan kasvavat ja aiheuttavat täysin tarpeetonta pahaa mieltä ihmisille. Mikä pahinta, näissä jutuissa ei yleensä ole yhtä ainoaa syyllistä. En usko kenenkään edes tarkoittaneen alkujaan pahaa, vaan asiat ja keskustelun sävy karkasivat käsistä - kuten niin usein juuri Internetissä käy... :(

Mikä harmittaa eniten, on se, että koko soppa on täysin turha ja olisi voitu hoitaa aivan toisinkin!

Tehkäämme siis nyt sopivan kevyet, mutta toimivat säännöt foorumille. Jos jollakulla on vielä höyryä sisällään, suosittelen parin habaneron popsimista - se auttaa kohdistamaan huomion muualle. ;) Ja jos jollekulle pitää pottuilla, pottuilkaa vaikkapa minulle, administraattorille! Sillä en itsekään rakentanut 10 vuoden ajan Infernoa taistelukentäksi. Täällä on tarkoitus olla kivaa, aloittelijoilla ja konkareilla...

Toivon tietyn keskustelun tällä kertaa loppuvan tähän - turhaa eripuraa aiheuttavat viestit poistetaan jatkossa välittömästi. Ja jos joillakuilla on sellainen fiilis että anteeksipyyntö tai kädenpuristus olisi paikallaan, yksityisviestejä saa käyttää sellaiseenkin...  8)

Poppamies Tuliliemi

Hyvältä näyttävät nuo säännöt, asialliset mutta ei mitään fasistimeininkiä.

Mutta olisiko aiheellista siirtää ne omalle alueelleen ja ihan sivun ylimmäksi, näkyvyyttä parantaisi kummasti.
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Poppamies Tuliliemi"Hyvältä näyttävät nuo säännöt, asialliset mutta ei mitään fasistimeininkiä.

Mutta olisiko aiheellista siirtää ne omalle alueelleen ja ihan sivun ylimmäksi, näkyvyyttä parantaisi kummasti.

Eipä hullumpi ehdotus, toteutetaan...  8)

Doe_J

Lainaus käyttäjältä: "tellie"Sekin kun on yksi tapa foorumin kuolla, muuttua sellaiseksi "Apuu" "Hej Auttakaaaaa!" -mestaksi, jossa kukaan ei pidempään jaksa olla, kun vaan keskitytään sen saman, miljoona kertaa jauhetun asian kertaamiseen, vaikka ensimmäisen sivun ensimmäinen viesti olisi tasan samaa asiaa käsitellyt. Tällaisia foorumeita on netti pullollaan,

En ota kantaa just tähän palstaan tai sen moderointiin, mutta sanonpa vaan että tellie puhuu rautaista asiaa. Noita liian lepsuun moderointiin kuolleita palstoja todellakin on, ja se liukuminen tapahtuu aika salakavalasti...ensimmäisenä vakkarikirjoittajien outputti lähtee laskemaan ja hiljalleen laatutekstiä tulee aina vain vähemmän. Lopulta ollaan just tuossa tilanteessa että aina uudelleen kysyttyjen peruskysymysten tulva hautaa modet alleen. Tuota nyt on monta tapaa kiertää, yksi toimivaksi osoitettu on varsin natsimainen moderointi suurella osaa palstaa niin että jätetään yksi hiekkalaatikko jossa käsitellään nk. noob-jutut. Vaikka se tylyltä kuulostaakin, niin kaikkia pitkään porskuttaneita palstoja yhdistää joko pienen porukan sosiaalinen tiukka kontrolli, tai sitten isomman palstan kyseessä ollessa nopealiikkeinen ja säälimätön moderointi jota ei anneta kyseenalaistaa. Herneitten nenään vetämistä estää se, kun sisäistää että palsta on moden pyörittämä, eikä rivikirjoittajien tehtävä ole määritellä sääntöjä saatikka inttää niistä vastaan julkisella puolella. Diktatuuriahan se on, mutta nettiympäristössä ja isoilla palstoilla jossa sosiaalinen kontrolli on heikkoa, tuo tuntuu olevan ainoa vaihtoehto. Monesti tuntuu että ne pahimmat inttäjät jotka äänestävät lopulta jaloillaan saavatkin mennä...eikä palstan taso siitä kärsi.

Jotain mietittävää vaan ajankuluksi; eihän tämä vielä mikään iso palsta ole.

Aji Inferno

Ääripäät ovat useimmissa asioissa pahasta - ja meillä ihmisillä on tunnetusti taipumusta mennä aina tilaisuuden tullen äärimmäisyyksiin... ;)

Tellie puhuu ehdottomasti asiaa, samoin moni muu täällä. Mutta muistettava minusta on sekin, ettei kerrassaan *mikään* syy anna meille oikeutusta kuvitella olevamme toistemme yläpuolella, tai loukata toisiamme...

Esim. kuulun itse varmasti maamme vanhimpiin vähänkään vakavampiin chilinkasvattajiin, enkä pelkästään iältäni. ;) Silti täällä foorumilla on varsin monta minua varmasti monin tavoin pätevämpää kasvattajaa, jotkut heistä aivan vasta hiljattain aloittaneita.

Tämähän ei ole tulosurheilua tai bisnestä, vaan vain harrastusta. Pätevyytemme tai se, millaisia veteraaneja olemme, saattaa ruokkia egoamme. Se on ehkä inhimillistä, muttei aina niin hirveän fiksua... Monet, useimmatkin foorumit ovat todellakin menneet tiettyyn aika tylyyn linjaan osaltaan juuri siksi, että harrastuksista on toisaalta tullut toisille "egon jatkeita", pätemisen välineitä, ja toisaalta niissä on haluttu apinoida yritysmaailman käytäntöjä. Tulos saattaa olla tehokas, en kiellä... Mutta hauska? Eipä aina lainkaan. Ja kun harrastus lakkaa olemasta hauska, niin...

On totta ettei meitä vielä ole hirveästi täällä kirjoittelemassa. Ja Tellie lausui todellakin ehkä parhaat kommentit koko aiheesta, eli siitä, miten tämä touhumme sekä pysyy hauskana, että pysyy käsisssä!  8)

Ehkäpä Inferno yrittää jatkossa utopistista valtiomuotoa nimeltään "valistunut diktatuuri"... ;)  Eli säännöt ovat olemassa, mutta ne ovat melko vapaat ja perustuvat pohjimmiltaan ihmisten yhteiseen intressiin pitää tämä juttu toimivana ja mukavana. Toisaalta, hirmuiset admin-diktaattorit puuttuvat tarpeen tullen nopeasti ja tehokkaasti asioihin, jos siihen on syytä.

Aivan hölmöön viestintään pitää puuttua, kuten edellisessä viestissä totesit. Muutoin meillä on kaaos. Ja hirmudiktatuuria emme kukaan sen paremmin halua.

Siksi tässä vielä ajatuksia tulevaksi admin-linjaksi:

- Henkilökohtaisuuksia ei pidä sallia millään syyllä. Ketään ei loukata.
- Jos joku meistä toimii, huomaamattaankin, tavalla joka ei toimi täällä, huomautamme siitä ystävällisesti mutta jämäkästi.
- Jos selkeää häiriköintiä esiintyy, keskustelemme asiasta adminien ja chiliklubin hallituksen kesken, ja viimeisessä pakossa poistamme häirikön. Jos pakko on, nopeastikin.
- Aloittelijoita ei sorsita. Olimme itse heitä, ja he ovat toimintamme perusta nyt ja jatkossa. Voimme päinvastoin auttaa heitä!
- Keskustelkaamme jatkossakin viestintä- ym. linjoista avoimesti. Kun epäkohtia havaitaan ajoissa, voimme vaikuttaa asioihin.

Mitäs tuumaatte?

Poppamies Tuliliemi

Oikein hyvältä vaikuttaa tuo valistunut diktatuuri!
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Gekko

Lainaus käyttäjältä: "Poppamies Tuliliemi"Oikein hyvältä vaikuttaa tuo valistunut diktatuuri!

Ei näin lyhyitä viestejä! Mrrr...  :twisted:   :lol:
Solanaceae et vitae

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Aji Inferno"Siksi tässä vielä ajatuksia tulevaksi admin-linjaksi:

- Henkilökohtaisuuksia ei pidä sallia millään syyllä. Ketään ei loukata.
- Jos joku meistä toimii, huomaamattaankin, tavalla joka ei toimi täällä, huomautamme siitä ystävällisesti mutta jämäkästi.
- Jos selkeää häiriköintiä esiintyy, keskustelemme asiasta adminien ja chiliklubin hallituksen kesken, ja viimeisessä pakossa poistamme häirikön. Jos pakko on, nopeastikin.
- Aloittelijoita ei sorsita. Olimme itse heitä, ja he ovat toimintamme perusta nyt ja jatkossa. Voimme päinvastoin auttaa heitä!
- Keskustelkaamme jatkossakin viestintä- ym. linjoista avoimesti. Kun epäkohtia havaitaan ajoissa, voimme vaikuttaa asioihin.

Mitäs tuumaatte?

Erittäin hyvin sanottu siellä etelässä! :)

Joillakin foorumeilla on käytössä kutakuinkin sellainen käytäntö, että ensimmäisestä kahdesta rikkeestä tulee huomautus/varoitus. Mikäli vielä samaa linjaa jatkaa, on se parin viikon bannien paikka ilman varoituksia. Jos sen jälkeen vielä ryppyilee, tulee kuukauden bansku, jona aikana 99% niistä viimeisistä vaikeista tapauksista karsiutuu.

Banjoissa on myös huono puoli: se saattaa aiheuttaa ylimääräisiä rekisteröintejä.

Toivotaan, että löydetään hyvä yhteinen sävel ;)

-Sale

ps. Jos moderaattoreita haette, tässä on vapaaehtoinen.
Sauli Särkkä