tammikuu 10, 2025, 07:20:11 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pistokkaat

Aloittaja Toivo, marraskuu 18, 2006, 16:25:05 ip

« edellinen - seuraava »

Toivo

Otin habanerosta pistokkaita ja siihen liitty kysymykseni. Kuinka kauan kestää suunilleen että juurtuvat? Ovat ihan vesilasissa, eikä ole mitään juurrutushormonia käytössä. Ja viellä että kannattaako pitää pistokkaat juurrutusvaiheessa vähän varjossa vai valosassa?

Os2

Pidä kohtuullisessa valossa, mihinkään natin alle ei kannata survoa niitä.
Juurtuminen kestää useampia viikkoja yleensä .

Kai muistit napsia suurimpia lehtiä pois tai leikata lehtiä puoliksi?
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Toivo

Tein niiku Fataliin sivuilla neuvottiin, eli otin isoimmat lehet pois tai katkasin ne siitä keskeltä. Ovat tällä hetkellä valoisalla ikkunalaudalla.

Os2

Kuullostaa vallan hyvältä, onnea jurrutukseen.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Ovat tällä hetkellä valoisalla ikkunalaudalla.

Tuleeko valoa vesilasiin, koska jos tulee niin lasiin kasvaa levää.

Vinkki: Laita este valon tielle (esim. Paperi muutama kerta taiteltuna)
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

nikke

Lainaus käyttäjältä: "Maba"
Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Ovat tällä hetkellä valoisalla ikkunalaudalla.

Tuleeko valoa vesilasiin, koska jos tulee niin lasiin kasvaa levää.

Vinkki: Laita este valon tielle (esim. Paperi muutama kerta taiteltuna)

Ei sitä levää sinne kyllä oikeen tahdo kasvaa. Ittelläni ollu samanlaisissa olosuhteissa kohta vajaa kuukauden. Eikä levästä havaintoakaan. Ehkä jos siellä olisi lannoitteita, niin sitten.... EDIT: tai jotain eloperäistä jätettä (lehdenpaloja tms.).

Toivo

Kannataako muuten tuota vettä välillä vaihtaa?

nikke

Itse väittäisin ettei. Oletuksena, ettei sinulla ole mitään pumppua ilmastamassa vettä. Luulisin, että seisonut vesi on paljon happirikkaampaa kuin juuri hanasta tullut.

Minä en ikinä vesiä ole vaihtanut. Ja olen huomannut, että kyllä pistokkaat uusia juuria pukkaa, kunhan vaan jaksaa viikon, pari odotella... Jos jollain on muunlaisia kokemuksia niin kertokaa ihmeessä mullekkin.

Mapa

No minulla oli joku sipuli kasvamassa ja vesilasissa oli miltein heti levää, niin arvelin että tuonne sinunkin vesi lasiin kasvaisi levää, mutta jos ei kasva niin sitte ei kasva. :wink:
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Maba"No minulla oli joku sipuli kasvamassa ja vesilasissa oli miltein heti levää, niin arvelin että tuonne sinunkin vesi lasiin kasvaisi levää, mutta jos ei kasva niin sitte ei kasva. :wink:

Oliko se sipuli ehkä mahdollisesti hieman multainen? Ja muutenkin vaikka ei olisi niin maassahan se on ollut --> typpeä, kaliumia, fosforia mukana.
Joo.

harrip

Itse olen juurruttanu pistokkaat sellaisessa tee se itse cuttingboardissa. Sopiva astia löytyi 2kg karkkilootasta, ilmapumppu hoiti hapetuksen.

cornell

Lainaus käyttäjältä: "darkkis"Itse olen juurruttanu pistokkaat sellaisessa tee se itse cuttingboardissa. Sopiva astia löytyi 2kg karkkilootasta, ilmapumppu hoiti hapetuksen.

kuinka nopeesti se toimi? verrattuna multaan...

Ite vaihtaisin vedet vesilasijuurrutuksessa pari kertaa viikossa... ja pistäisin lasin kosteutta pidättävään minikasvihuoneeseen, etteivät pistikset kuivu niin helposti
¨käynks mä usein täällä?¨

harrip

Hyvin se toimi, en nyt muista kuinka nopeaa pistokkaat juurtui mutta hyvin juurtui kumminkin. Niin ja tuo cuttingboard oli natikan alla, toisen chilin varjossa. Kuivumista en huomannut, vettä sai toki lisätä astiaan. Kannattaa kokeilla, toimii varmasti yhtä hyvin kuin viherpeukussa myytävä cuttingboard :)

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"
Lainaus käyttäjältä: "Maba"No minulla oli joku sipuli kasvamassa ja vesilasissa oli miltein heti levää, niin arvelin että tuonne sinunkin vesi lasiin kasvaisi levää, mutta jos ei kasva niin sitte ei kasva. :wink:

Oliko se sipuli ehkä mahdollisesti hieman multainen? Ja muutenkin vaikka ei olisi niin maassahan se on ollut --> typpeä, kaliumia, fosforia mukana.

No se oli niitä kaupan sipuleita, siis siinä ei ollut multaa mukana enkä tiedä että minkälaisessa maassa se on kasvatettu

tknummelin

No se oli niitä kaupan sipuleita, siis siinä ei ollut multaa mukana enkä tiedä että minkälaisessa maassa se on kasvatettu

Jos sopii kysyä, niin mitä ihmettä se siellä vedessä sitten teki?  :D

nikke

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"

Jos sopii kysyä, niin mitä ihmettä se siellä vedessä sitten teki?  :D

Heh, repesin. Tämän minäkin kyllä haluaisin tietää... :D

Mapa

Oletko koskaan kuullut itujen kasvattamisesta?.... :?

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Maba"Oletko koskaan kuullut itujen kasvattamisesta?.... :?

Olen kyllä, ja olen sitä myös kokeillut. Liittyykö se sipulin heittäminen veteen jotenkin tähän?  :lol: Kerro toki  :)

Doe_J

Katkaisin vahingossa Lemon Dropista yhden kasvukärjistä, ja laitoin sen vinosti leikkaamisen jälkeen foliolla päällystettyyn vesilasiin. Kannattiko [ ] Ei kannattanut [ ] ?

Kasvukärjessä oli jo muutama nuppu tulollaan, rapsin ne pois sekä leikkasin muutaman ison lehden pois, mutta onko tuossa vaiheessa pistokkaalla toivettakaan jäädä henkiin? Reilun viikon se on vesilasissa kuolematta ollut, mutta eipä juuriakaan vielä näy. Jos jää henkiin niin lahjoitan kaverille.

harrip

Odottele kaikessa rauhassa, kyllä se sieltä ne juuret pukkaa. Jos ei ole viikossa kuollut niin kyllä se henkiin jää. Pari viikkoa niin alkaa jo tapahtumaan.