tammikuu 09, 2025, 22:37:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pizzapohja

Aloittaja Toivo, marraskuu 19, 2006, 13:44:07 ip

« edellinen - seuraava »

Toni

Kuumalla tarkotan kuuminta, mitä hanasta tulee. Emmä nyt siihen mitään kiehuvaa vettä laita, jos sitä tarkotit, kyllä se kohoaa. :)

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Tontttu"Kuumalla tarkotan kuuminta, mitä hanasta tulee.

Tuo on suhteellinen käsite, meillä tulee +80 -asteista hanasta :)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Espelt

Ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää palahiivan ja kuivahiivan lämpötila vaatimuksia. palahiiva alkaa kuolemaan yli 37°:ssa ja kuivahiiva vaatii taas vähintään 42°:n lämpötilan herääkseen.  Tää oli vähän offtari mut tulipahan kerrottua :D
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Toni

Lainaus käyttäjältä: "Janne"
Tuo on suhteellinen käsite, meillä tulee +80 -asteista hanasta :)

aijjaa. :) No, tarkotin kumminkin sitä reilua neljääkymmentä, Kuopiossa tuntuu tulevan ihan sopivaa. :)

Volitans

Joo, tuosta kotipizzan teosta muodostui itselle joskus ihan pakkomielle - tein 3 pizzaa joka ikinen päivä putkeen hieman yli kuukauden ajan. Pizzat kyllä paranivat, mutta erinomaista ei tullut.

Sitten pääsin testaamaan pizzerian uunia/kastikkeita/pizzapohjia ja vertailemaan niitä omiini. Omat kastikkeet olivat ylivertaisia - pohjakaan ei hävinnyt. Ainoa, mikä mätti oli uuni.

Pizzauunissa on lämmin hyvin lämpöä varaava kivinen paistoalusta ja lämpöä reilusti yli 300 C. Italialaisilla 485 C, jossa pizza paistuukin hieman yli minuutissa.

Eli kotiuuni täysille. Ja pelti väärinpäin paistoaluseksi. Annetaan lämmetä hyvin - uunin termostaatti kertoo vain sen, että lämpöanturi on 300 C tms. Kannattaa odottaa vielä, että peltikin lämpenee.

Pohjalämmöllä on oleellinen merkitys hyvän pizzan syntymiseen: Juuri siitä tulee se ihana rapea pohja.

Mutta kotiuunissakin voi saada hyvää pizzaa muutamalla jekulla:

Pohjien esipaistohan jo tulikin esille: Erinomaisen tärkeää kotiuunissa.

Pizza pyöritellään mielummin käsin (vaatii hyvän taikinan onnistuakseen). Missään nimessä ei pidä kaulimella kaulia pizzan reunoja ohuiksi, sillä ne palavat. Pizzaa muotoiltaessa tarvitaan karkeita jauhoja.

Napolilaisessa pizzassa on reunat pitämässä täytteitä, kun taas roomalainen on ohuempi ja ilman reunoja. Kotona roomalaisen tekeminen on erittäin haastavaa, sillä pelti vääntyy uunin kuumuudessa ja täytteet valuvat - vaaditaan kunnon uuni: Leivinuuni!

Esipaistoa varten tarvitset pizzalapion tms. Itse käytän ohutta puista leikkuulautaa. "Laakeroinniksi" polentaa (karkeahkoa maissijauhoa) tai karkeita vehnäjauhoja. Pohjaa esipaistetaan, kunnes se alkaa "kuplia", mutta ei saa vielä väriä. Esipaistettu pohja kannattaa heti litistää esim. lautasella, jotta täytteille jäävä osuus jää tasaiseksi - muuten täytteet eivät pysy.

Täytteissä ei saa olla liikaa vettä: Vesi estää rapeutumista. Täytteitä ei myöskään saa olla liikaa - liiat täytteet pilaavat pohjan - aina.

Esipaistetun pohjan päälle voi sivellä oliiviöljyä, joka toimii eristyksenä tomaattikastikkeelle ja antaa myös makua.

Perusuunissa valmistettuja herkkuja:

Esipaistettuja pohjia käyttäen pizzoja saa todella nopeasti tehtyä. Kuumasta uunista tuleva pizza on todella kuuma ja vie muutaman minuutin, ennenkuin sitä voi edes syödä.

Ja täytteiden järjestyshän on:

Öljy
Tomaattikastike
Juusto
Varsinaiset täytteet
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Volitans

Grillissä tulee erinomaista pizzaa. Siinäkäin pohjaa esipaistetaan ensin. Käännetään ja täytetään. Täytetty pizza taas grilliin ja kupu kiinni. Onnistuu pallo- ja kaasugrillissä. Pallogrillissä tulee parempaa, jos vain on laadukkaita hiiliä.

jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Tupakka

Kato kato Volitans..

Tiedefoorumin porukkaahan alkaa kertyä enemmänkin(olenko oikeassa?).
Joo.

Malla007

mä nyt vielä laitan mun "kikat" tänne, vaikka taitaa olla jo hyödytöntä ku olihan täällä parempiakin sepustuksia....

varsinaiseen taikinaan mä laitan
5 rkl oliiviöljyä (tärkeä mulle..)
1,25 dl vettä
pari tl kuivahiivaa
ja about 4 dl jauhoja, vaihtelee, mikä nyt on sopivaa

sit jätetään se monitoimikoneeseen pyörimään ja käydään tupakalla, sit taikina on valmis :D

tän jälkeen kohotan taikinan... ja lisään siihen mausteita esim. oregano, sipulijauhe, habajauhe, yrttisuola ja mitä ny päähän pälkähtää. joskus oon laittanu pilkotut oliivit jo taikinaan.. ja taas monitoimikoneeseen ja tupakalle....

sit ku taikina on hyvä, tehdän siitä sen muotoinen ku haluaa, mulla on pieni uuni ja tosta tulee just sopiva pellillinen ku tykkään ohuesta pohjasta. sit paistetaan sitä vähän aikaa, sit otetaan pois ja laitetaan kerros oliiviöljyä (mielellään maustettu basilikalla) ja täytteet ja uuniin ja syömään... nam, on ainaki hyvää ollu :D

ai nii ja uuni niin kovalle ku menee, muuten tulee pullamössöä :D

manux

Pizza pronto pelastaa. Paistaa ihan törkeän hyvät pohjat pitsaan. Tuolla saa lämmöt ~400C hujakoille. Pohjan paistaa kivilaatta ja pinnan kannessa olevat grillivastukset.

Tuossa kuvaa mun paistamasta pitsapohjasta prontossa. Viime syksystä ollut pronto ja on kyllä joka pennin väärti. Nykysellään hinta taitaa olla jo alle 50e. Lisäksi tolla toki paistaa perus karjalanpiirakat, lämpimät voileivät jne. Ei ole jäänyt voileipäuunihankinnaksi, jota käytetään kerran ja sitten jää kaappiin keräämään pölyä

apteekkari

Eilen illalla löysin tämän foorumin, ja täytyy sanoa, että näillä ohjeilla pizzapohjani muuttui illassa "perussuomalaisesta löllöstä" monta askelta lähemmäksi pizzerian pizzaa. Ohessa sovellettu valmistustapa.

Muutama desi lämmintä vettä
Kuivahiivaa 1/3 pussia
Durum-vehnäjauhoja niin paljon, että ei tartu käsiin
Ripaus suolaa

Veivasin pohjaa noin puolisen tuntia käsin; hyvän hien sai pintaan  :lol: Vajaan tunnin verran annoin kohota, ja leikkasin pienemmäksi kiviuunialustaa varten. Pohjasta tuli täydellisyyttä hipova ja ainoa asia, joka jäi kaivertelemaan oli pohjan hienohko sitkeys rapeudesta huolimatta. Epäilisin tämän johtuvan durum-vehnäjauhoista? Kellään kokemusta niistä / tavalliset vehnäjauhot parempia?

Kastikkeeksi tein tomaattimurska-ketsuppi-basilika-pippuri-suola-seoksen, joka mielestäni oli tyydyttävä, mutta kehitettävää löytyy. Niinpä vetoan teihin - hyviä kastikereseptejä saa myös ehdottaa! Muuten pizzasta tuli aivan loistavaa ja kiitän vinkkejänne; seuraavaksi kebabin pariin  8)

Herpiili

Pitääpä kompata manuxia, Pizza Prontoa voin itsekin suositella, vallan mainio kapistus ja käy moneen muuhunkin kuin pizzan lämmittelyyn :)

¿Por que no?

Minä komppaan Apteekkaria, durum-vehnäjauhot on pop!
Sitkoa ei tule taikinaan, mikä tuntuu vaivatessa hyvinkin oudolta. Kaulitseminen onkin sitten huippuhelppoa: pohja ei vetäydy takaisin kun sitä levittää. Ja rapsakka tulee uunissa, mutta lämpöä on tosiaan oltava napakasti!

Janne

Ostinpa Euromarketin tarjouksesta Pizza Pronton, vajaa 30 euroa. Kesällä kun ei viitsi leivinuunia lämmitellä ja tavalllisessa ei tule niin hyvää. (varsinkaan kun sekin on hajalla eikä lämpiä kuin 150 asteeseen...)

Tänään kokeillaan ekan kerran :)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

longi

Meillä kun teemme pizzaa, niin teen ihan tuntumalla taikinan, mutta hiivaa ei pidä laittaa paljoa. (Jos ohjeita katsoo kirjoista niin yleensä kolmasosa riittää). Näin kertoi yksi Italo joka oli aikoinaan tyttöystäväni kirjekaveri ja kävi meillä kylässä. Ja leivinuunissa paistellaan, lämpö yli 400, koska mittari loppuu siihen ja menee yli. (arinakivet hehkuu, eli lämpö on kova:) ja pitsa on minuutissa valmis) Jokainen 5 henkisessä perheessä koristelee itse ohuen taikinapohjan, jotta kaikki saa mieleisensä. Aina pohja rapea näilä metodeilla ja korkeintaan kaksimilliä paksu.
Mutta itse tahtoisin oppia tekemään ns. pannupitsan. Onko siihen kellään reseptiä, eli että saisi paksupohjaisesta pitsasta maukkaan ja rapsakan?

-longi-

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Kannattaa odottaa vielä, että peltikin lämpenee.
Pohjalämmöllä on oleellinen merkitys hyvän pizzan syntymiseen: Juuri siitä tulee se ihana rapea pohja.

Pohjien esipaistohan jo tulikin esille: Erinomaisen tärkeää kotiuunissa.

Täytteissä ei saa olla liikaa vettä: Vesi estää rapeutumista. Täytteitä ei myöskään saa olla liikaa - liiat täytteet pilaavat pohjan - aina.

Esipaistetun pohjan päälle voi sivellä oliiviöljyä, joka toimii eristyksenä tomaattikastikkeelle ja antaa myös makua.

Esipaistettuja pohjia käyttäen pizzoja saa todella nopeasti tehtyä. Kuumasta uunista tuleva pizza on todella kuuma ja vie muutaman minuutin, ennenkuin sitä voi edes syödä.

Ja täytteiden järjestyshän on:

Öljy
Tomaattikastike
Juusto
Varsinaiset täytteet

Loistavaa infoa Volitans!  :D Poimin tuosta juuri ne kohdat, joita käyttämällä ollaan saatu loistavia pizzoja käyttäen valmiita pirkka-esipaistettujapohjia (pakaste). Silloin kun ei jaksa/ole aikaa tehdä pohjaakaan itse.

-Uuni ajoissa päälle, että pelti on jo kuuma kun pizza laitetaan uuniin
-Kosteiden täytteiden kuivaus, esim talouspaperinpäälle kuivumaan (ananas, tomaatti...)
-Ei liikaa täytteitä
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "longi"Meillä kun teemme pizzaa, niin teen ihan tuntumalla taikinan, mutta hiivaa ei pidä laittaa paljoa. (Jos ohjeita katsoo kirjoista niin yleensä kolmasosa riittää). Näin kertoi yksi Italo joka oli aikoinaan tyttöystäväni kirjekaveri ja kävi meillä kylässä. Ja leivinuunissa paistellaan, lämpö yli 400, koska mittari loppuu siihen ja menee yli. (arinakivet hehkuu, eli lämpö on kova:) ja pitsa on minuutissa valmis) Jokainen 5 henkisessä perheessä koristelee itse ohuen taikinapohjan, jotta kaikki saa mieleisensä. Aina pohja rapea näilä metodeilla ja korkeintaan kaksimilliä paksu.
Mutta itse tahtoisin oppia tekemään ns. pannupitsan. Onko siihen kellään reseptiä, eli että saisi paksupohjaisesta pitsasta maukkaan ja rapsakan?

-longi-

Leivinuuni! Voi onnellista - kade käy. Kokeilepa joskus heittää vielä sopivia savustuspuruja uunin perukoille, niin saat kevyen savun maunkin vielä lisämausteeksi!

Itse en ole oikein pannupitsan ystävä koskaan ollut, mutta tuossa edellä jo mainitsemassani pizzeriassa (pieni ketju jopa) se tehtiin samasta leipomon toimittamasta pakastetusta pizzataikinasta - eli siis ihan perustaikinasta. Juju oli siinä, että se paistettiin alumiinivuassa, joka voideltiin aika reilusti margariinilla(!) - oliiviöljy voisi toimia paremmin. Ja kun lämpö tulee alhaalta, niin rasva imeytyy taikinaan. Tämäkään ei varmasti toimi perusuunissa, mutta leivinuunissa pitäisi toimia. Kerro miten toimii, jos ei toimi, niin mietitään lisää ;)
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

HellRaiser

Ei sinällään resepti, mutta ihan toimiva ainakin minun mieleen.

Tortillalätystä saapi näppärästi ohkaisen pizzapohjan, toki ei kannata kovin överisti täytettä lykätä. Toimii kuitenkin todella hyvin eikä esim. eurohopperin tortillalätyt ole hinnallakaan pilattuja.

Rapea ja ohut pohja tulee, joka kuitenkin tuntuu kohtuullisesti pysyvän kasassa.
- Yet with strange eons even death may die -