tammikuu 09, 2025, 22:36:18 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

riitely foorumilla

Aloittaja Pertsa, marraskuu 22, 2006, 22:18:15 ip

« edellinen - seuraava »

Pertsa

otin vapauden luoda uuden topicin aiheelle, jotta kaikki varmasti huomaavat.
eli: olen seurannut jo pitkään riitelyä ja väittelyä täällä foorumilla(niin uusien kuin vanhojenkin naamojen)ja normaalin"keskustelun"vielä ymmärrän mutta mielestäni viime aikoina on menty ihan liian pitkälle..tyyppejä solvataan julkisesti minkä ehditään välillä ihan mitättömistä asioista ja totta kai siitä seuraa palautetta molemmin puolin.
eikö näinkin hullulta kuulostavan harrastuksen pitäisi olla rentoa ja hauskaa, ei semmoista vanhojen ryppyotsien tiukkaa salatiedettä.
kaikki meistä erehtyy joskus nakkailemaan näitä"yhden sanan lauseita"jotka kieltämättä kuulostavat välillä hassuilta..toisaalta, jos monta kertaa sanotaan  että sisältöä niihin viesteihin pliis niin silloin meidän jokaisen kannattaisi mennä itseemme ja miettiä omia tekosiaan. en todellakaan halua että yksikään chilin kasvatuksesta innostunut nuorukainen/aloittelija pahoittaa mielensä ja murehtii: ne ei haluakaan mua porukkaan..
varsinkin nyt kun harrastuksemme elää eräänlaista kulta, ja äärimmäisen murroksellista aikaa niin meidän on todellakin pidettävä yhtä, pitää tyypistä tai ei.
uskon ja luotan(kuin myös toivon) siihen että chiliyhdistys pitää yhtenä tarkeimmistä tehtävistään luoda ja ylläpitää loistavaa, ja ennekaikkea rentoa yhteishenkeä. johon ovat kaikki erittäin tervetulleita. oli sitten aloittelija tai ei..kertaakaan en halua kuulla että"no kun yhdistyksen pojat sano näin....."
rakennetaan harrastuksellemme loistava tulevaisuus, siihen tarvitaan jokaista meistä!
toivon näiden tyhjentävien ajatusteni herättävän jokaisessa meistä sen iloisen ja ennenkaikkea rennon chiliharrastajan, kuin myös samalla rukoilen eräänlaista synninpäästöä omille virheilleni.
-keep up the good work-
:D  :D  :D
Meillä määrää Nainen!

hawkki

Olen asiasta samaa mieltä, tosin en ole vielä tähän riitelyyn täällä törmännyt, ehkä en vain lue tätä sivustoa tarpeeksi usein.

Mapa

Muista että riitelyt voi alkaa jostain ihan oudostakin lausahduksesta tai yleisimmin vitsistä.Tiedän tämän koska olen ollut kiusauksen kohteena (foorumilla ja oikeassa elämässä) ja toivoisin että sitä kiusausta voitaisiin rajoittaa foorumin ulkopuolelle tai poistamaan sen kokonaan. Luulisin tietäväni sen verran että tietäisin että konkareita alkaa raivostuttamaan kun me aloittelijat kyselemme asioista joita ollaan päntätty moneen kertaan, mutta kun ei kaikki aloittelijat osaa käyttää haku toimitoa foorumeilla ja heitä voi alkaa pelottamaan, kun ihmiset sanovat jotain epämiellyttävää.

T: Kiusauksen kahlitsija :wink:
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

cornell

En usko konkarien hikeentyvän aloittelijuudesta sinänsä.... itse sain hyvän startin täältä reilu vuosi sitten... kyse on enemmän siitä, että foorumia ei täytetä turhalla baissalla... kaikkea kasvatukseen liittyvää voi, saa ja pitää mun puolesta edelleen kysyä, mutta yleinen säheltäminen vähentää kiinnostuneiden määrää tehokkaasti... :wink:

Lainausvarsinkin nyt kun harrastuksemme elää eräänlaista kulta, ja äärimmäisen murroksellista aikaa niin meidän on todellakin pidettävä yhtä,

Tätä oon itsekin miettinyt...
¨käynks mä usein täällä?¨

Aji Inferno

Yksi asia missä meidän "vanhojen" ehkä pitäisi katsoa peiliin, liittyy juuri tuon "vapaamuotoisen" keskustelun pariin... Olen kyllä itse ainakin "syyllistynyt" monet kerrat vitseihin ja lyhyisiin, varmasti ainakin osin asiattomiinkin (tiukasti katsottuna) kommentteihin. Foorumimme on täynnä vilkasta, iloista keskustelua, jossa herjaa on heitetty lukemattomissa käänteissä...

Tulikin vähän mieleen omantunnon pistos: onko niin, että sallimme itsellemme käytöksen jota emme salli ihmisille, joita emme vielä tunne? Luulen niin. Eipä armeijassakaan faari anna ötölle samoja oikeuksia kuin itselleen ja kumppaneilleen (2erVK:n termistöä, älkää ihmetelkö ;) ).

Jos noin olisi, se herättää kiintoisia kysymyksiä. Toisaalta me kaikki haluamme löytää täältä todellista, asiallista ja selkeää tietoa. Toisaalta, tämä on varsin lämminhenkinen yhteisö, johon tähän asti esim. tapaamisissamme on jokainen ollut mitä lämpimimmin tervetullut...

En oikein uskokaan että tuo keskustelutyyli on pääkysymys, vaan että tämä keskustelumme peilaa chiliharrastuksen rajua yleistymistä ja sen mukanaan tuomia, myös yritysten kasvuvaiheissa tuttuja kysymyksiä. Mitä enemmän jengiä, sen kasvottomammaksi jokainen meistä tavallaan pakosta tulee. Kuten firmoihin tulee niiden kasvaessa prosesseja, byrokratiaa ja eriarvoistumista, sama tapahtuu kaikissa organisaatioissa.

Ei se esim. ole sattumaa lainkaan, että nuo Tallinkin veijarit pitivät ne julkisuudessa ihmetellyt omat pikku sikajuhlansa ja tylyttivät siellä alaisiaan. Totta helkkarissa he niin tekivät? Miksi? Koska he voivat...

Olen itsekin nähnyt läheltä hyvin ruman tositapahtumasarjan, jossa pieneen työtiimiin tuli yllättäen toinen mokoma uusia ihmisiä. Useimmat "vanhoista" ottivat uudet heti hienosti, täysin samanarvoisina vastaan. Yksi vanhoista sitävastoin päätti ottaa uusilta "luulot pois" ensi päivästä alkaen, kerrassaan törkeillä, anteeksiantamattomilla tavoilla. Kun hän ei saanut savustettua "uusia" lähtemään vapaaehtoisesti, hän alkoi tehdä näiden elämästä muuten helvettiä. Siihen kuului mm. "vanhojen" työntekijöiden nimittäminen "ydintiimiksi", eikä tämä henkilö kutsunut uutta väkeä ainoaankaan "ydintiimin" kokoukseen, illanviettoon, tai minnekään. Uusille tehtiin selväksi että he ovat B-ryhmää, ja heidän on parasta se uskoa, tai muuten.......  :evil:

Täällä ei tuollaista ole tapahtunut, eikä ole totisesti väliksikään tapahtua koskaan! Mutta me ihmiset olemme kummia epeleitä, ja suhtaudumme etenkin uuteen ja tuntemattomaan usein uhkana, tai jonain sellaisena mitä pitää "oikeutetusti" hallita. Sillä "totta helkkarissa meillä Tallinkin johdolla on oikeus sikailla - mehän ollaan JOHTO!" ;)  Olen työelämässä nähnyt fiksuista ihmisistä tulevan ylimielisiä, vallanhaluisia öykkäreitä, kun he saavat ensimmäisen ylennyksensä... Meissä ihmisissä on vain taipumus tuohon. Se ilmenee kaikissa harrastajayhteisöissäkin, ja voimme vain yrittää pitää itsemme fiksuina, on meitä sitten kymmenen tai kymmenen tuhatta.

Meitä chiliharrastajia on suomessa jo aikamoinen määrä, ja tämä touhu on saanut runsaasti julkisuuttakin. En usko että kukaan täällä on paskiainen, tai tahtoo toisille pahaa. Mutta sen verran isoksi tämä on jo mennyt, että haasteemme on pitää pää kylmänä ja jatkossakin tunnelma lämpimänä kuuman sijasta, sekä ovemme ja mielemme auki...

Tuumasi taas syvämietteisiä hölynpölyjään Mr. Gato...  8)

Nike

Olen muuten huomannut että suomalaisilla foorumeilla (en puhu Infernosta) käytös sortuu todella helposti aivan ala- arvoiseksi. Ulkomaalaisilla foorumeilla tuntuu paljon useimmin ihmisillä pysyvän mielessä ne kirjoittamattomatkin käytössäännöt. Onko se niin, että kun me suomalaiset olemme sellaisia kyräilijöitä ja helposti selän takana pahan puhujia, niin internet kasvottomuudellaan suorastaan pakottaa jotkut meistä alatyyliin ja v-mäisyyteen? Onko kukaan muu huomannut tälläistä?

Jos tästä alkaa ihan ongelma tulemaan,niin yksi mikä varmasti auttaa,on oikealla nimellä postaaminen.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Nike"
Jos tästä alkaa ihan ongelma tulemaan,niin yksi mikä varmasti auttaa,on oikealla nimellä postaaminen.

Ei sekään kaikille tehoa  :oops:

Sauli Särkkä

Nike on oikeassa. Esim. FlightForumilla (FSNordic) kirjoittaa jokainen omalla nimellään (etu- ja sukunimi), eikä kenelläkään ole mitään ongelmaa sen kanssa. Itse pidin sitä itsestäänselvyytenä, että kirjoituksistani selviää kuka olen, kun minulla ei ole mitään piiloteltavaa.

Toisaalta, tälläkin foorumilla on takuulla merkittävä osa sellaisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä halua omaa nimeään julkaista, ainakaan liian selkeästi.

-Sale
Sauli Särkkä

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"Nike on oikeassa. Esim. FlightForumilla (FSNordic) kirjoittaa jokainen omalla nimellään (etu- ja sukunimi), eikä kenelläkään ole mitään ongelmaa sen kanssa. Itse pidin sitä itsestäänselvyytenä, että kirjoituksistani selviää kuka olen, kun minulla ei ole mitään piiloteltavaa.

Toisaalta, tälläkin foorumilla on takuulla merkittävä osa sellaisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä halua omaa nimeään julkaista, ainakaan liian selkeästi.

-Sale

Vähän luulen ettei ihmisiä täällä saisi käyttämään omia nimiään, harmi sinänsä. Se taitaa olla osaltaan imagokysymys ja (niin merkillistä kuin se onkin) aika monelle ehkä tietynlaista leimaantumisen pelkoa. Välillä tuntuu juttuja lukiessa kuin aika moni täällä eläisi "kaksoiselämää", nauttien toisaalta kovasti chiliharrastuksestaan, mutta samalla ehkä peläten mitä naapurit, puoliso, työtoverit tai (kaiken huippuna) poliisit siitä ajattelisivat...

Onko chiliharrastus niitä harvoja harrastuksia, joissa on jopa pieni "kielletyn hedelmän maku"..?  8)  Tietysti joku saa halutessaan poliisejakin pelätä, mutta turhaa se on - tässähän hommassa ei ole kerrassaan mitään väärää, laitonta tai edes epäilyttävää. Mutta onko tämä sitten sosiaalisesti hyväksyttävä harrastus muutoin, sitä olen itse tuuminut täällä ääneen ennenkin...

Pelkääkö chiliharrastaja tulevansa naurun ja pilkan alaiseksi, työpaikan tai suvun "hörhöksi"..? Itseäni sellainen ei toki haittaa, koska olen monessa asiassa ehdottoman hörhö, enkä pidä sitä muissakaan ihmisissä vikana, päinvastoin. ;)  Toisaalta, valtaosa meistä haluaa olla vain kuin naapurinsa - ja mieluummin tietysti ajaa vähän isommalla, silti normaalilla autolla.  :D Heille nimimerkki on suoja, jonka alla saa silti harrastaa.

Ehkä chilipuuha on asenneharrastus, ja sellaisenaan vaatii ihmiseltä aika suurta halua ja uskallusta asettua myös totuttuja normeja vastaan - olla oma itsensä. Ja siihen oikeuteenhan kuuluu sitten taas myös oikeus esiintyä joko omalla nimellään, tai sitten ei. :)

Poppamies Tuliliemi

En kyllä itse välttämättä kirjoittelisi netissä omalla nimelläni, sen verran on vainoharhaisuutta että tarkkaan miettii minne henkilötietojaan laittaa. "Isoveli valvoo" toki ip-osoitteiden muodossa mutta johonkin sentän voi itsekin vaikutaa, etteivät Ne pääse liian helposti jäljille.

Chilinkasvatusta en oo ikinä hävenny, ja päinvastoin siitä mielelläni jauhan jos sattuu joku kyselemään. Hullun mainetta on kotikylällä kertynyt jo kiitettävästi kun on habaneroja maistattanut sukulaisilla ja tuttavilla 8)
"In sudore vultus tui vesceris pane"

-?-

Minua ei ainakaan mikään leimautuminen käy edes mielessäkään, miksi edes kävisikään(mitä pahaa tai edes erikoista chilin kasvatuksessa tai syömisessä on tai edes pitäisi olla). Vaikkei minulla mitään salattavaa olekkaan niin en silti halua että kukaan tuntematon ihminen näkee nimi tai muita tietojani mistään koska nautin yksityisyydestä.
Foorumeita on vaikka millä mitalla missä ihmiset ei omalla nimellään kirjoittele mutta homma pysyy hienosti hanskassa.

Red Hot Chili Peppers

Nimimerkkin käyttäjän kannalta nimimerkki ja avatar ovat myös keinoja pitää hieman etäisyyttä porukkaan, jolla nimimerkin mielestä on vain yksi yhdistävä tekijä - chilit - ja muuta ei tarvitse ollakaan. Ainakaan virtuaalifoorumilla.
Oman kuvan esille laittaminen puolestaan on ilmoitus halusta sitoutua ryhmään henkilökohtaisella tasolla, jolloin siirrytään yhdestä aiheesta laajempaan kanssakäymiseen.
Toisten nimen, kuvan, iän jne. utelu ovat taas sitä perinteistä ryhmähegemonian luomista, jossa on takana oma epävarmuus siitä olenko oikeassa porukassa ja toisaalta tarve osoittaa, että meidän jengi on tällainen ja muut on 'erilaisia'.
Jos on foorumin ihmisten kanssa tekemisissä myös reaalimaailmassa monella eri tasolla ja aihepiireissä, niin silloin viimeksi mainittu taustatietojen hankinta helpottaa elämää ja yhdessä toimimista, mutta yhden aiheen - chilien - kirjeenvaihtoa harrastettaessa toisen persoonalla ei ole mitään väliä, kunhan kommunikaatio chileistä toimii.
Siksi pitäydyn punanenämaskissani amerikkalaisen funkrockin nimen alla.
Jos jokin polttaa, niin onko se kuuma?

tellie

Lainaus käyttäjältä: "Red Hot Chili Peppers"
Oman kuvan esille laittaminen puolestaan on ilmoitus halusta sitoutua ryhmään henkilökohtaisella tasolla, jolloin siirrytään yhdestä aiheesta laajempaan kanssakäymiseen.

Huomasin muuten tuota logoäänestystä tsiigaillessani, että täällä näkyisi yllättävän monella olevan ihan naamakuva avatarina. Liekö oma naama, jaa-a, mutta minun on ainakin niin vaikea kuvitella omaan avatariini jonkun muun kasvoja, että ihan noin perstuntumalta tuppaan uskomaan siihen... Muilla foorumeilla en vain muista nähneeni yhtään "oikeaa" kasvokuvaa avatarina, ja siksi ne muutamat täällä sitten tuntuvat aika suurelta määrältä.

[ ]  liittyi
  • ei liittynyt

mutta pitipähän tämä havainto tuoda esille.

Nike

Mun avatar ei ole minä itse,mutta ihan samannäköinen ;)

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Nike"Mun avatar ei ole minä itse,mutta ihan samannäköinen ;)

ovatko elintapasi myös samanlaiset kuin ko.herralla? ;)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Aji Inferno

Tulipa tänään taas erehdyttyä seuraamaan erään kansainvälisen IT-alan sivuston keskusteluketjua... Käytös siellä oli lähinnä uskomatonta. Eikä hyvässä, valitettavasti. ;)

Lähes jokainen erään (sinänsä ihan asiallisen) artikkelin kommentoija nimitti artikkelin kirjoittajaa avoimesti idiootiksi, yleensä melkoisten voimasanojen ja avoimen pilkan kera. Keskustelun sävy oli kauttaaltaan loukkaava ja vastakkainasetteleva; harvaa ketjussa näytti kiinnostavan se, mistä alkujaan puhuttiin - homma meni vain yleiseksi huutamiseksi.

Tuota "keskustelua" oli äärettömän epämiellyttävää lukea - omakin fiilis ärtyi, teki mieli etsiä jotain millä mätkiä ylimieliset, loukkaavat "idiootit" ulos netistä ja mieluiten koko planeetalta...  :shock:  

Mutta juuri näistä fiiliksistähän nuo foorumeilla niin perin tavalliset sanasodat syntyvät! Netissä on niin helppoa käyttäytyä loukkaavasti ja ei-omana-itsenään ventovieraita kohtaan, että ihmisen alhaisemmat vaistot saavat helposti ylivallan... Ironista kyllä, arvelisin että monen esim. tekniikka-alueen vihamielisimmän viestijän maskin takaa löytyy hyvin hiljainen, huomaamaton, ehkä syrjittykin ihminen. Päähänpotkitut saavat netissä tilaisuutensa potkia muita takaisin... Ja toiset päästää vain paineitaan. Huono päivä? Eikun nettiin päästämään höyryt pihalle!

Kyllä taas kerran tajusi senkin, miten hillittyä ja fiksua chiliväen keskustelu lopulta kuitenkin on ollut, ja toivottavasti tuleekin olemaan.  8)

Nike

Lainaus käyttäjältä: "Janne"
Lainaus käyttäjältä: "Nike"Mun avatar ei ole minä itse,mutta ihan samannäköinen ;)

ovatko elintapasi myös samanlaiset kuin ko.herralla? ;)

Ehkä joskus olivat, luojan kiitos eivät enään  :wink:

Ona P

Pitänee nyt sanoa tästä riitelystä että aika vähänhä sellasta on ollut? (eikö?)
Ja tämän foorumin käyttäjät ovat yllättävän mukavia ja auttavaisia. Mielestäni hyvä käytös tuottaa hyvää käytöstä.
Esim kun mun tyhmyyttä on ymmärretty ja mua on neuvottu ni mielelläni autan muita jos vain pystyn. Ja kun on lähetetty siemeniä niin tietenkin yritän 'jatkaa perinnettä' ja lähettää halukkaille.
Toinen vaikutus ois ollu jos täällä olisi heti piruiltu ja ajateltu että 'tuollainen aloittelija ei kuulu tänne'...

Menikö offtopiciksi?

Tiedän että ymmärrätte :)
pera la cosa que me gusta mas es panochita....