Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

Ibetron

joulukuu 25, 2012, 19:37:30 ip #1080 Viimeisin muokkaus: joulukuu 25, 2012, 19:42:51 ip käyttäjältä Ibetron
Joo, pitää käydä tutustumassa tarkemmin. Lähinnä mietityttää millaisia astioita tohon gardeniin kannattaa ostaa, ja laittaako ihmiset sinne soraa sekaan vai mitä ihmettä. :D Eli ajattelin heittää siemenet nyt sinne itämään. Sitten joksikin aikaa ehkä maitopurkkiin tai vastaavaan hetkeksi kasvamaan. Kun alkaa olla vähän isompi taimi, niin takas gardeniin. Kun tietäis vaan millaisia "ruukkuja tai vastaavia" pitää hommata. Sekä tarviiko kivimurskaa tai jotain vastaavaa?

Miquel

Itse sain mahtumaan 3kpl noita neliskulmaisia, ohuesta muovista valmistettuja ja pohjasta rei'itettyjä kertakäyttöruukkuja joissa tuli puutarhalta ostetut kesäkukat, jotain pelargoonioita? :D Niitä sain syssymmällä sitten kukkakaupasta ns. tiskin takaa lisää.
Varmaan marketin salaattiosastolta löytyy myös jotain soveltuvaa ja kokeilemisen arvoinen on myöskin se apetinan fetajuustopaukkauksen sihtikori? Kivivillakuutio sisään ja jäljelle jääneeseen tilaan jotain materiaalia, kuten lecasoraa.  Suoraan laitteeseen en soraa laittaisi.

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Ibetron

Tämä selvä. Kiitos paljon Miquel vinkeistä. Ollut aikamoinen panikointi päällä, kun alunperin tehnyt jonkun suunnitelman ja sitten tullaan indoor gardenien kanssa ja sekotetaan koko pakka uusiks. :D

Miquel

Indoor gardenissa on se huonopuoli että se saisi olla 30kertaa suurempi chilinkasvatukseen. Kolme siellä kasvavaa chiliä ovat itselläni joitain erityisdiivoja kun muut parikymmentä hengaavat turpeessa. Tuo on toiminut itselläni harjoitusapuna vesiviljelyn opetteluun.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Milton

Käytän BioBizzin growia 1ml/litraan koko ajan käytettynä. Tai siis olen käyttänyt ravinnetta vasta 3vkk, kasvi hyvässä iskussa. Pitääkö ennemmin käyttää vahvempaa suhdetta ja kastella välillä pelkällä vedellä, vai voinko jatkaa entiseen tapaan. Entä taimivaihe? Lannoitanko ravinnetta silloin tällöin vai aina kasteluvedessä?

Rampe

joulukuu 27, 2012, 00:56:22 ap #1085 Viimeisin muokkaus: joulukuu 27, 2012, 01:03:38 ap käyttäjältä Rampe
Jooou mulla taas kysymystä kans häh. Tuli selväks, ei ihmisen paskaa. Mut jos haluaa jottain sattoo mutta haluais jättää ylimääräset lannotteet minimiin, eli millä se multa siis ehostetaan? Jottaki lepakon paskaa vai. Ja tällä tyylillä nii kuinka usein täytyy taas parantaa maata? Homman pointti on se että ei tarvis kaadella litkuja.... Niin ja tarvis kaupasta löytyä, vai pitkääkö mun ettiä farmi josta pummia lehmänpaskaa :D

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Milton - joulukuu 26, 2012, 23:04:34 ip
Käytän BioBizzin growia 1ml/litraan koko ajan käytettynä. Tai siis olen käyttänyt ravinnetta vasta 3vkk, kasvi hyvässä iskussa. Pitääkö ennemmin käyttää vahvempaa suhdetta ja kastella välillä pelkällä vedellä, vai voinko jatkaa entiseen tapaan. Entä taimivaihe? Lannoitanko ravinnetta silloin tällöin vai aina kasteluvedessä?

Biobizzin ohjekin sanoo, että n.5ml/ litra vettä, jokaisella kastelukerralla. Itse olen oppinut, että kun chili nuputtaa/kukittaa/podittaa, ei kannata growta käyttää niin paljon. Itse käytän tosiaan 2ml growta ja 3ml bloomia, eli yhteensä 5ml litrassa, jokakaisella kastelukerralla. Silloin tällöin kastelen pelkällä vedellä. Tarkkaile kasvia, jos lehtien pintaan alkaa ilmestyä keltaista jauhemaista massaa, on lannoitetta liikaa. silloin kastelet pelkällä vedellä monta jonnin aikaa.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Rampe - joulukuu 27, 2012, 00:56:22 ap
Jooou mulla taas kysymystä kans häh. Tuli selväks, ei ihmisen paskaa. Mut jos haluaa jottain sattoo mutta haluais jättää ylimääräset lannotteet minimiin, eli millä se multa siis ehostetaan? Jottaki lepakon paskaa vai. Ja tällä tyylillä nii kuinka usein täytyy taas parantaa maata? Homman pointti on se että ei tarvis kaadella litkuja.... Niin ja tarvis kaupasta löytyä, vai pitkääkö mun ettiä farmi josta pummia lehmänpaskaa :D

Mä luulen, että sun kannattaa hommata chilisi ihan marketista.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Huru-ukko

Kannatan sitä lehmänpaskan pummimista. Asian haittapuolena on nyt jotain valkeaa mössöä siellä niityllä. Kannattaa ottaa lumikola mukaan. Tietysti jos tunnet jonkun joka saa elantonsa naudoilla, niin sinunkin paska asiasi tulee kuntoon.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Rampe - joulukuu 27, 2012, 00:56:22 ap

Tuu hakee vaikka meiltä tai joltain paikalliselta hevon p:tä mullan sekaan. Toimivaa tavaraa kunha ei ihan tuoreeltaan yritä käyttää.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Ryhis

Vakavasti puhuen, ajattelin mennä tämän kauden Jewen opeilla. Alkuun Nutriforten starttia, sitten Tomaatti & Mansikka ravinnetta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

bobster

Älä ny Räyhis. Mieti ku jätkä saa baarista muijan mukaan kämpille ja eka tuoksu ovella on lehmänpaska ;D Joo mää käytän biobizzin tuotteita.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Kumma, muuten, et ei oo puutarhan kesää vihtoehtona tässä gallupissa! Vai meneekö se kategoriaan tomaatti- ja vihanneslannoitteet?

Mulla on vakiintunut pääasialliseski lannoitteeksi Nutriforten Tomaatti&Mansikka ja Starttiakin oon vähän käytellyt. Ollut kuitenkin aika varovainen sen startin kanssa kun ei liiku juttua siitä kovin paljoa täällä.

Nutriforte on ollut näppärä setti kun voi käyttää sekä mullassa, turpeessa, hydroissa, ebbissä .. kaikissa. Tänä vuonna oon alkanut kokeilla kookoskuidussa kasvattelua tyyliin passiivihydro ja tulin hankkineeksi siihen Atamin B'cuzz-setin, jossa myös on kaksi osaa - A ja B- ja saa sitten tietysti senkin kanssa tyydyttää säätäjän vaistoa muuttelemalla suhteita ... Siitäkin huolimatta siis on se toiminut ihan ihan yhtä hyvin kuin Nutrifortella ...

Nyt talvella olen käyttänyt Nutriforten setistä pääasiassa sitä 1-komponenttia eli vähätyppistä. Jotenkin tuntuu taas että tulee vaan lannoitettua aina liikaa. Alkaa meinaan olla paikat ahtaat jo vaikka en ole uusia edes alkanut idättelemään  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Rampe

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - joulukuu 27, 2012, 10:37:05 ap

Mä luulen, että sun kannattaa hommata chilisi ihan marketista.

No, luulo ei oo tiedon väärti. Sä voit hakee sun MAIDOT marketista, jos sais vaikka lypsymaitoo samalla kun haen sitä paskaa lannotteeks. :D Niin sanotusti vakavasti puhuen, kaverilta tuli lahjana seuraavia settejä ajatellen biobizzin grow, bloom, topmaks. Näitten käyttöö en oo vielä kokeillut. Mutta todellakin kiinnostaa sellanen kasvatus, jossa maaperään ja luonnonmukaisuuksiin kiinnitetään enemmän huomiota ku hienoihin etiketteihin!!

Huru-ukko

Kaikenlainen paska kuuluisi mieluiten kompostoida vuodeksi tai kahdeksi ennen käyttöä.....

Santtu42

Onks kukaan kokeillu biobizzin topmaxxia? Ostin 0,5litraa onko tolla kasvi stimulantilla hyviä vaikutuksia ja ei vissiin haittaa että heittää muitten lannoitten sekaan kyytipojaks ? :)

PP

Lainaus käyttäjältä: Santtu42 - joulukuu 29, 2012, 16:31:34 ip
Onks kukaan kokeillu biobizzin topmaxxia? Ostin 0,5litraa onko tolla kasvi stimulantilla hyviä vaikutuksia ja ei vissiin haittaa että heittää muitten lannoitten sekaan kyytipojaks ? :)

Topmaxista on kokemusta monilla, myös itselläni. Väitetään, että se lisää kukintaa ja satoa, mutta siihen en sano mitään, koska tietääkseni kukaan ei ole tehnyt kunnollista vertailua sillä ja ilman samoissa oloissa. Keskittäisin käytön kevääseen ja kesään, jolloin valoa ja lämpöä on paljon, koska tähän aikaan vuodesta saa merkittävää satoa vain erittäin tehokkaalla keinovalolla. Haku-toiminnolla (klikkaa sieltä "Tarkempi haku") löydät paljon juttua Topmaxista.

Santtu42

400 wattine natikka riittää ?

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Santtu42 - joulukuu 29, 2012, 17:32:23 ip
400 wattine natikka riittää ?
Ei ole bofooria lähellekään yhtä paljon kuin tuossa taivaan natikassa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Tunari

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - joulukuu 13, 2012, 20:40:52 ip
Aloita nyt kuitenkin sillä pienellä ruukulla ja kasvata ruukun kokoa sitä mukaa kun taimi kasvaa: 0,3l --> 1l --> 3l --> 10l.

Varren saa paksuksi, kunhan taimen pitää jatkuvassa "nopean kasvun vaiheessa". Mutta silloinkin valoa pitäisi olla reilusti saatavilla. Jos valoa tai muita elämänpalikoita on niukasti, puutuu runko herkästi ja kasvu hidastuu valtavasti. Puutumisen jälkeen varsi ei paljoa enää paksune.

Ehh..

Siis, tuo ruukun koon kasvattaminen on suorastaan "must == pakko"....
Mutt onkohan kuitenkin rungon paksuuteen enempi merkitystä lannoituksella / lämpötilalla kuin valolla??

(Siis okkie, tuo tuntuisi olevan enempi lajikkeesta riippuvaista; useampi mm. annuum miulla: rungon paksuus < puoli lyijykynää ja korkeutta 3m (auringonvalossa)... Toisaalta nyt muutama C.chinense pimeässä huoneessa (ei luonnonvaloa, ei tuuletusta, katossa 1 pieni ESL antamassa huoneeseen valoa, niin 3 x eri lajiketta nuissa olosuhteissa 14 cm:n ruukuissa päävarren paksuus 2+ cm ja haarovat pirusti... Tosin ovat talvisin olleet pääasiassa pimeässä ns. "alasleikattuna" (elikkäs loka-marraskuun  vaihteessa runko poikki että jää vain sellainen 2-10 cm nysä mullan päälle)... Nykyinen (Naga Morich / C. chinense) pukannut (ilman luonnon- /ylimääräistä valoa) jo 21 uutta alkua tuohon muutaman sentin nysään; ens viikolla tuo 10l ämpäriin niin kukkii jo huhtikuussa...

-Teemu