Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 24, 2013, 06:48:07 ap
Jotkut tykkää tymäkämmistä liemistä ja toiset ei, jotenka kokeilemalla tai toisten virheistä oppimalla..   ;)
Ja kannatan J-manin ehdotusta ChiliGurujen päiväkirjoista.

ChiliGurut käyttävät usein sellaisia ravinteita, mitä ei ihan joka marketista löydä. Ei taida yksikään guruista käyttää Micro + Mato -komboa esimerkiksi sen korkean hinnan takia. Sikäli vaikea soveltaa niitä tietoja suoraan noihin jokamiehen vesiviljelyravinteisiin.

Thiikeri

Hei, kertokaas viisaammat chilistit, miten hyvin Biolanin Luonnonravinnepuikot sopivat chileille?

Tyyppinimi: Orgaaninen eläinperäinen lannoite (NPK 4-1-2).
Sisältää hivenaineita.
Raaka-aineet: kompostoitu broilerinlanta, merilevä ja soijajauhe.
Ravinnepitoisuudet (% ka):
Kokonaistyppi (N) 4%, josta vesiliukoista 2%
Kokonaisfosfori (P) 1, 2% josta vesiliukoista 1%
Kokonaiskalium (K) 2%

Kosteus 10%
Orgaanisen aineksen määrä 70%
(% ka)

PP

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - elokuu 30, 2013, 12:55:29 ip
Hei, kertokaas viisaammat chilistit, miten hyvin Biolanin Luonnonravinnepuikot sopivat chileille?

Tyyppinimi: Orgaaninen eläinperäinen lannoite (NPK 4-1-2).

Huonosti, koska typpeä on liikaa suhteessa kaliumiin.

Chilivaari

Orgaaninen typpi (kanankakka) ei ilmeisesti ole niin pahaksi kuin kemiallinen. Nuo puikot piristävät tuntuvasti niukasti lannoitettuja chilejä. Nehän ovat samaa tavaraa kuin kanankakka isommissa säkeissä. On minulla siitä blogimerkintäkin:
http://chilivaari.blogspot.fi/2013/03/pienviljelijan-lannoitepuikot.html

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 30, 2013, 15:03:23 ip
Orgaaninen typpi (kanankakka) ei ilmeisesti ole niin pahaksi kuin kemiallinen.

Hyvä, että kerroit kokeneempana. Kun en ole koskaan käyttänyt kanankakkaa chileille, ei tullut mieleenkään.

Puromutka

Ennen kukintavaihetta käytin tavallista substralia yhdistettynä merilevään, nyt käytössä Biobizzin Bio Grow + merilevä -yhdistelmä (1/3korkillista levää ja pari milliä biogrow:ta 1,5l vettä) ja hyvin näyttää toimivan.

Puromutka

Lainaus käyttäjältä: Kk85 - syyskuu 06, 2013, 01:01:21 ap
Ei kukaan sattus tietää saako Jyväskylästä mistää kyseisiä litkuja ostettua? (grow, bloom, micro)
Tallinnan lähetys saapu perille mutta toimittivat 2xmicro ja bloom, vaikka piti toimittaa yhen jokasta.. prkl.

chilitarvike on paikka, joka kannattaa katsoa, toimitus on todella nopeaa ja tilaus vaivatonta.

Moose

Onko kukaan loppukesästä/syksystä käyttänyt puutarhan syksyä (PK) puutarhan kesän (NPK) asemesta? Itsellä oli tarkoitus sekoittaa noita keskenään typen vähentämiseksi, mutta en sitten löytänyt tuota syksyä mistään.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Moose - syyskuu 06, 2013, 14:29:57 ip... en sitten löytänyt tuota syksyä mistään.

Tampereella ainakin Hongkongissa oli ja taisi olla Bauhausissakin.
Ulkokasvatuksessa voit kyllä jättää kaiken lannoituksen jo pois.
http://chilivaari.blogspot.fi/2013/08/on-saksien-aika.html

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Moose - syyskuu 06, 2013, 14:29:57 ip
Onko kukaan loppukesästä/syksystä käyttänyt puutarhan syksyä (PK) puutarhan kesän (NPK) asemesta? Itsellä oli tarkoitus sekoittaa noita keskenään typen vähentämiseksi, mutta en sitten löytänyt tuota syksyä mistään.

Minä olen käyttänyt niin, että satovaiheessa olen vähentänyt puutarhan kesää ja korvannut sitä syyslannoitteella, joka ei sisällä typpeä. Nutrifortelta löytyy myös syyslannosta, jos ei yaraa löydy.

Kk85

Kuinkas paljon vesiviljelyssä kutakin ravinnetta laitetaan kymmeneen vesi litraan tai litraan? (floran tripack)
Alottelin ton touhun vasta ja mietin tässä että onko tuo purkin ohjeen mukainen annostelu sopiva chileille..?

narttu

Onko kenellekkään tuttu Nutricote kestolannoite? Sopiiko chileille?
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Moose

Mainittakoon tähän vielä, että löytyihän sitä puutarhan syksyä vihdoin, mutta se on erittäin huonosti liukeneva isorakeinen sirottelulannoite.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Moose - syyskuu 13, 2013, 20:00:21 ip
Mainittakoon tähän vielä, että löytyihän sitä puutarhan syksyä vihdoin, mutta se on erittäin huonosti liukeneva isorakeinen sirottelulannoite.

Kokeiles tätä: http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/kukkaloisto_syys.htm

Moose

Pitää pitää silmät auki ja ottaa kokeiluun jos sattuu tulemaan vastaan. Kiitos vinkistä.

Habanervous

Eikös noita pk-ravinteita nyt syksyin ole vähän joka nurkassa? Isorakeinenkin kai liukenee ajan päästä? Itse buustaan typpeä muutamille kasveille melkolailla ennen pääsatoilua. :o ...kyseessä onkin "keinoaurinko"sekoilu itsellä :)

Moose

Alunperin etsin noita heinäkuun puolella. Silloin oli vaikea löytää.

Liuottelin rakeita yön yli ja rakeina ne olivat enimmäkseen vielä aamullakin. Päätyivät sitten ebbin pohjalle kiinteässä muodossa. Liuetkoot omia aikojaan.

Huru-ukko

Puutarhan Kesällä lannoittelen kaikki chilit ja myös tomaatitkin.
Lisäksi olen antanut tomaateille puoleksi Nutriforten Tomaatti- ja mansikka ravinnetta. Ne pitävät kalsiumista, jota tuossa on. Tomskut on mullassa.
Tällä hetkellä kaikki vesiviljellyt chilit myös saavat Puutarhan Kesää puolet ja Nutrifortea toinen puoli ajatuksena nopeuttaa podien kypsymistä. Toteutus tehty samaan liemeen ensin toisella lannotteella EC 1, jonka jälkeen toisella lannoitteella EC 2.
Varsinaista syyslannoitetta jossa on myös runsaasti fosforia kaliumin lisäksi, en katso olevan tarpeellista kompostiin heitettäville kasveille. Niille on sama tuleentuvatko vai ei.

Koska sitä Yaraa muuten tilataan?

sorrii

Tän vuoden käyttänyt vesiviljelyissä alkuun Mikro+Mato - sitten Nutriforten Tomaatti&Mansikka-settiä. GHE't tuhlaa ihan turhaan vähiä varoja. Suurin osa taimista oli kookoskuidussa ja lannoitin Atami B'Cuzzilla ja välillä Canna Cocolla kun B'cuzzia ei saanut kaupasta. Molemmilla oli kasvu liiankin reipasta kun kämppä tahtoo olla sellainen höyrysauna. Kookoksesta meni muuten tosi näppärästi kasvit multaan ja maahan ilman mitään totuttelua ...

Ostin keväällä Nutriforten Syyslannoitetta ja kokeilin sitä ns. kukituslannoitteena. Toimi mun ymmärtääkseni..

Nyt syksymmällä olen kaikilla kasvatteluillani [ebbi, passiivihydroja hydrosoralla ja perliitillä; ilmakivien kanssa ja ilman; kookoskuitu-passiivihydroja ym - ei multaa minulle!] lisännyt normaaliin lannoitelitkuun ~puolet litkua jossa syyslannoite: EC ~2 kieppeillä. Tarkoituksena kai siirtää parhaita "bonchiksi" talven yli.
Meininki on kokeilla ensi kevään uusilla kasveilla alusta asti vähätyppistä lannoitusta samaan tapaan, kun näyttää mulla kasvua aina riittävän ...

Tuosta syyslannoitteesta oon tehnyt "stokkiliuosta" ensin 1 mitta/1dl ja sitten 2 mittaa/1dl - kuumalla vedellä! Jälkimmäisellä annoksella alkoi lannoite kiteytyä kun litku jäähtyi. 1mitta/1dl on siis hyvä. Siitä laskemaan sitten annostelua jos ei luota näppituntumaan  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Onhan noita muuten PK-ravinteita ihan kukitusravinteeksikin myynnissä:
http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=21_71_73&products_id=562
http://www.pispalanpalmu.fi/aa9_bio_nova_p-k_13+14_fosfori-kalium_10_l

Tuota Bio Novaa käytin [Hydro Supermix + BN-PK] ensimmäisenä kautenani kun halusin kokeilla vesiviljelyä. Mainosten ja toisten chilipäiden esimerkkiä apinoiden vaan vaihdoin ensin GHE'n ja sitten vähän viisastuttuani* Nurtiforteen ..  8)  ... En ole havainnut mitää ratkaisevia eroja noiden lannoitteiden välillä ...

*[En näe kovin järkevänä itselleni törsätä kalliisiin Merkkilannoitteisiin harrastekasvatteluissa joissa ei muutkaan olosuhteet ole aina ihanteellisia]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`