Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

Apinamakina

Ja millainen määrä se mahtaa olla? Mulla ei oo tommosta sopivaa puntaria että vois mitata grammoja.  ;D

InkRose

Itse annostelen mittalusikkasarjan pienimmällä, eli ns. maustemitalla joka vetoisuudeltaan on 1 ml verran, noin puolitoista mitallista n. 2 litran kastelukannuun.

wille

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 27, 2011, 13:47:23 ip
Itse annostelen mittalusikkasarjan pienimmällä, eli ns. maustemitalla joka vetoisuudeltaan on 1 ml verran, noin puolitoista mitallista n. 2 litran kastelukannuun.


Itse viskaan teelusikalla satunnaisen määrän 1,5l pulloon. En kuitenkaan täyttä lusikallista.  ;)
Eivät ainakaan tunnu liikalannoituksesta kärsivän, eikä ödeemaakaan ole tänä keväänä näkynyt. Eli eivät taida chilit niin hirveän nirsoja olla tolle Puutarhan Kesälle.

Joskus kun muistaisi niin pitäisi itsellekkin ostaa mittalusikkasarja. Niinhän ne tosin sanoo, että kirvesmiehen milli on tuuma, ja sekin suunnilleen. Tällä mennään!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

InkRose

Kyllä silläkin överit saa aikaiseksi, kuten valitettavasti Bolivian Rainbow:ni voivat todistaa...

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - maaliskuu 27, 2011, 13:46:37 ip
Ja millainen määrä se mahtaa olla? Mulla ei oo tommosta sopivaa puntaria että vois mitata grammoja.  ;D

Katsopas tuolta.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Tinsa

Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 27, 2011, 18:57:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - maaliskuu 27, 2011, 13:46:37 ip
Ja millainen määrä se mahtaa olla? Mulla ei oo tommosta sopivaa puntaria että vois mitata grammoja.  ;D

Katsopas tuolta.
Annan ilmeisesti n.1½ litraan vettä hiukan yli 5ml. Pari kuukautta noilla annoksilla mennyt, eikä yksikään kasvi valita.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Tinsa - maaliskuu 28, 2011, 15:52:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 27, 2011, 18:57:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - maaliskuu 27, 2011, 13:46:37 ip
Ja millainen määrä se mahtaa olla? Mulla ei oo tommosta sopivaa puntaria että vois mitata grammoja.  ;D

Katsopas tuolta.
Annan ilmeisesti n.1½ litraan vettä hiukan yli 5ml. Pari kuukautta noilla annoksilla mennyt, eikä yksikään kasvi valita.

Eri lajien ja jopa yksilöiden välillä on eroja, tuo ohje on enemmänkin perusohje ja sitä pitääkin soveltaa kokemuksen mukaan. Itelläkin meni Malawi Bird's Eyelle välillä jopa 350% annoksia Advanced Hydroponics of Finland setin annosohjeesta, ja hyvin kelpas. ;D
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Eric Sour

Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 28, 2011, 21:52:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Tinsa - maaliskuu 28, 2011, 15:52:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 27, 2011, 18:57:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - maaliskuu 27, 2011, 13:46:37 ip
Ja millainen määrä se mahtaa olla? Mulla ei oo tommosta sopivaa puntaria että vois mitata grammoja.  ;D

Katsopas tuolta.
Annan ilmeisesti n.1½ litraan vettä hiukan yli 5ml. Pari kuukautta noilla annoksilla mennyt, eikä yksikään kasvi valita.

Eri lajien ja jopa yksilöiden välillä on eroja, tuo ohje on enemmänkin perusohje ja sitä pitääkin soveltaa kokemuksen mukaan. Itelläkin meni Malawi Bird's Eyelle välillä jopa 350% annoksia Advanced Hydroponics of Finland setin annosohjeesta, ja hyvin kelpas. ;D

Riippuen valosta ja kasvuvaiheesta olen antanut 0-20ml/l, tosin aika harvoin tuolta ihan yläpäästä.
Ei ne niin herkästi kuitenkaan övereitä vedä, jos ei jatkuvasti työnnä hirveitä satseja.

THä

maaliskuu 28, 2011, 22:44:10 ip #708 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2011, 22:49:52 ip käyttäjältä THä
En tiedä, mutta itse olen antanut tuota PK:ta taimille annostuksella 1,25 ml/l. Eli noin kukkurallinen maustemitta per litra kasteluvettä. Sama aina kun on tarvinut kastella. About vaaksan korkeana siirtänyt sitten maitopurkkiin ja kaveriksi noin puoli ruokalusikallista Biolanin luonnonlannoitetta, eli kanankakkaa ja merilevää. Näille sitten vain vettä toistaiseksi ainakin. Tänä (ekana) keväänä ollut noin 30 tainta ja yksi CAP 220 on vähän rullaillut lehtiä, muut vallan hyvinvoivia ja terhakoita. Mukana kolme muuta CAP 220, Habaa, Rocotoa, Annuumeja, Frutea, jne.

Nämä kyllä olleet aika massakastelussa, joten jos optimoida tahtoisi, niin osa varmasti sietäisi enempikin lannoitetta ja hitaammin kasvavat hyötyisivät harvemmasta kasteluvälistä. Nyt kun kaikkia on kasteltu kuivimman ehdoilla. Mutten itse näe tarvetta muuttaa systeemiä, hyvin toiminut tähän asti.

Ps: Bolivian Rainbow taitaa olla jykevin kasvi tällä hetkellä  ;) Ja kaikki annuumit kukkii. Valoa 2x30W biltema ESL ja huono ~itäikkuna. Nyt noin 20-40cm korkeina taimet hajautettiin, joten olosuhteetkin sen mukaan.

Larski

Mitenkähän noitten eri lajien ravinnetarpeet menee? Infernon opetusten mukaan chinenset tykkää laimeammista liemistä. Foorumilla on joskus törmäilly myös toteamukseen, että pubescensit tykkää vähistä ravinteista. Tuntuu että oikeaa tietoa asiasta on aika vähän ja foorumillakin näkyy sillon tällön epäselvyyttä asian suhteen.

chilihardhead.fi

Varsinkin Chinenset tuntuu jakavan mielipiteitä.
Hankalaahan tuo tietysti on erivien olosuhteiden puolesta.
Omasta puolesta on Annuumit kestäneet vähiten, Baccat seuraavaksi ja Chinenset eniten lantaa. Rocotot on selvinneet hyvin tiukemmistakin litkuista, mutta vähemmällä typellä olen niitä silti pyrkinyt pitämään
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Peedrox

Mites tuo Jaakontaika nykyään, sehän oli takavuosina lähes myyttisessä maineessa?  8) Näytti olevan 5 e/pullo tarjoustalossa...

Zabi

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 29, 2011, 15:35:46 ip
Varsinkin Chinenset tuntuu jakavan mielipiteitä.
Hankalaahan tuo tietysti on erivien olosuhteiden puolesta.
Omasta puolesta on Annuumit kestäneet vähiten, Baccat seuraavaksi ja Chinenset eniten lantaa. Rocotot on selvinneet hyvin tiukemmistakin litkuista, mutta vähemmällä typellä olen niitä silti pyrkinyt pitämään

Samat kokemukset itellä, chinenset on tykänny ebbissä yli EC 2,0 arvoista, samassa ebbissä olleet PI 260567 bacca ja Chiluacle Negro annuum ei tykänny ollenkaa.
Bacca käpristeli lehtiä, kukki kyllä mutta kaikki kukat tippui, annuume poltti lehtiänsä oikeen urakalla eikä juurikaan kukkinut.
Nyt bacca ja annuum on omissa passiivihydroissa ja olen molemmille tarjoillut n. EC 1,5 ravinteita, bacca kukkii jo uudestaan, annuum ei ainakaan vielä, täytyy koittaa vielä sille laskee lannat jonnekin EC 1,2 tasoon.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 29, 2011, 17:23:46 ip
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 29, 2011, 15:35:46 ip
Varsinkin Chinenset tuntuu jakavan mielipiteitä.
Hankalaahan tuo tietysti on erivien olosuhteiden puolesta.
Omasta puolesta on Annuumit kestäneet vähiten, Baccat seuraavaksi ja Chinenset eniten lantaa. Rocotot on selvinneet hyvin tiukemmistakin litkuista, mutta vähemmällä typellä olen niitä silti pyrkinyt pitämään

Samat kokemukset itellä, chinenset on tykänny ebbissä yli EC 2,0 arvoista, samassa ebbissä olleet PI 260567 bacca ja Chiluacle Negro annuum ei tykänny ollenkaa.
Bacca käpristeli lehtiä, kukki kyllä mutta kaikki kukat tippui, annuume poltti lehtiänsä oikeen urakalla eikä juurikaan kukkinut.
Nyt bacca ja annuum on omissa passiivihydroissa ja olen molemmille tarjoillut n. EC 1,5 ravinteita, bacca kukkii jo uudestaan, annuum ei ainakaan vielä, täytyy koittaa vielä sille laskee lannat jonnekin EC 1,2 tasoon.
Täällä on taas vähän erilaisia kokemuksia, kun tuossa taimibubblerissa on chinensejä ja baccoja, sekä annuumeita. Kaikista sileimmät lehdet ovat juuri mulla noissa annuumeissa, verratuna muihin kurtisteleviin. Poblano eritoten kaikista eniten näyttäisi nauttivan olostaan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

chilihardhead.fi

maaliskuu 29, 2011, 18:12:45 ip #714 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2011, 18:15:05 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 29, 2011, 18:00:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 29, 2011, 17:23:46 ip
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 29, 2011, 15:35:46 ip
Varsinkin Chinenset tuntuu jakavan mielipiteitä.
Hankalaahan tuo tietysti on erivien olosuhteiden puolesta.
Omasta puolesta on Annuumit kestäneet vähiten, Baccat seuraavaksi ja Chinenset eniten lantaa. Rocotot on selvinneet hyvin tiukemmistakin litkuista, mutta vähemmällä typellä olen niitä silti pyrkinyt pitämään

Samat kokemukset itellä, chinenset on tykänny ebbissä yli EC 2,0 arvoista, samassa ebbissä olleet PI 260567 bacca ja Chiluacle Negro annuum ei tykänny ollenkaa.
Bacca käpristeli lehtiä, kukki kyllä mutta kaikki kukat tippui, annuume poltti lehtiänsä oikeen urakalla eikä juurikaan kukkinut.
Nyt bacca ja annuum on omissa passiivihydroissa ja olen molemmille tarjoillut n. EC 1,5 ravinteita, bacca kukkii jo uudestaan, annuum ei ainakaan vielä, täytyy koittaa vielä sille laskee lannat jonnekin EC 1,2 tasoon.
Täällä on taas vähän erilaisia kokemuksia, kun tuossa taimibubblerissa on chinensejä ja baccoja, sekä annuumeita. Kaikista sileimmät lehdet ovat juuri mulla noissa annuumeissa, verratuna muihin kurtisteleviin. Poblano eritoten kaikista eniten näyttäisi nauttivan olostaan.

Muuten sanoisin typen laadulla olevan merkitystä tässä, mutta taitaa olla Yaran hydrot käytössä myös.
Noissa lannoissahan mitä yleensä käytetään on kumminkin eroja ja koostumukset muuttuneet vuosien varrella
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 29, 2011, 18:00:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 29, 2011, 17:23:46 ip
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 29, 2011, 15:35:46 ip
Varsinkin Chinenset tuntuu jakavan mielipiteitä.
Hankalaahan tuo tietysti on erivien olosuhteiden puolesta.
Omasta puolesta on Annuumit kestäneet vähiten, Baccat seuraavaksi ja Chinenset eniten lantaa. Rocotot on selvinneet hyvin tiukemmistakin litkuista, mutta vähemmällä typellä olen niitä silti pyrkinyt pitämään

Samat kokemukset itellä, chinenset on tykänny ebbissä yli EC 2,0 arvoista, samassa ebbissä olleet PI 260567 bacca ja Chiluacle Negro annuum ei tykänny ollenkaa.
Bacca käpristeli lehtiä, kukki kyllä mutta kaikki kukat tippui, annuume poltti lehtiänsä oikeen urakalla eikä juurikaan kukkinut.
Nyt bacca ja annuum on omissa passiivihydroissa ja olen molemmille tarjoillut n. EC 1,5 ravinteita, bacca kukkii jo uudestaan, annuum ei ainakaan vielä, täytyy koittaa vielä sille laskee lannat jonnekin EC 1,2 tasoon.
Täällä on taas vähän erilaisia kokemuksia, kun tuossa taimibubblerissa on chinensejä ja baccoja, sekä annuumeita. Kaikista sileimmät lehdet ovat juuri mulla noissa annuumeissa, verratuna muihin kurtisteleviin. Poblano eritoten kaikista eniten näyttäisi nauttivan olostaan.

Ite oon huomannu et taimina olevat saattaa käyttäytyä ihan miten sattuu hydrossa, mulla on ollu taimibubblerissa kaikkia sekasin, annuumeja, baccoja, chinensejä, fruteja, pubeja ja villejä, ja osa on kurtistellu lehtiään osa ei, en ole huomannut että systemaattisesti joku laji kurtistelisi ja joku ei.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Juseq

Tässä eilen alkoholia nauttineena iloisena siivosin eläinten häkkien ulkopuolelta rojut pois lattialta ja tuli mieleen että voiskohan näillä lannoittaa! Kyseessä on siis jyrsijöitä, jotka suodattavat kertaalleen ulosteensa. Tuskin ihan hirveesti ravinteita sisältää kun melko niukka ruokavaliokin näillä meidän chinchilloilla, määrä tokin on sitäkin suurempi!

Ei kauheesti löytyny tietoa googlella tietoa, eli tuskin on kovinkaan käyttökelpoinen idea, tuli vaan mieleen kun tosta lattialta saa monta kertaa päivässä lapioida papanoita roskiin 8)
Mut joku kun tietää asioista enemmän niin vois kertoa mulle vaikka ettei kannata edes alkaa ;D

Lyödään ny vielä yhden karvanaperon kuva messiin ettei ollu turha postaus ;D

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Peedrox - maaliskuu 29, 2011, 17:00:36 ip
Mites tuo Jaakontaika nykyään, sehän oli takavuosina lähes myyttisessä maineessa?  8) Näytti olevan 5 e/pullo tarjoustalossa...


Ihan toimivaa kamaa vaikuttaisi olevan ainakin kasvihuoneessa käytettynä, itselläni oli käytössä joskus 2004-2005 ja melkoisen elinvoimaisia olivat kasvit jaakontaikaa käyttäessä. Useamman vuoden ajan tuntui saatavuus olevan melko heikko (tai hinta jotain mahdotonta, 20e/litra sumutetta) ja nyt tulikin muutama viikko sitten sitä ostettua tokmannilta hintaan 5e/pullo. 4 pulloa tuolla nyt odottelee, yhdestä olen sumutellut natikan alla kasvaville ja eipä ole ainakaan lehtivioituksia ilmennyt kun taas loisteputkien alla kasvaville sumutettuna tuo näyttää lehtiä vioittavan. Pitää testailla josko on selvää eroa huomattavissa nyt kun on kokemustakin karttunut pidemmältä ajalta.

Minbaari

Onkos kellään kokemusta Neudorffin valmistamasta Bio-tomaattilannoitteesta? Tuoteselosteessa kerrotaan sen soveltuvan erinomaisesti myös paprikalle, joten pakkohan tota oli kokeilla. Tuotehan sisältää mm.mykorritsa-sienirihmastoa, on luomua ja sen ravinnesisältö vaikutti lupaavalta.
#816

Mieli%

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - huhtikuu 29, 2011, 00:16:58 ap
Onkos kellään kokemusta Neudorffin valmistamasta Bio-tomaattilannoitteesta? Tuoteselosteessa kerrotaan sen soveltuvan erinomaisesti myös paprikalle, joten pakkohan tota oli kokeilla. Tuotehan sisältää mm.mykorritsa-sienirihmastoa, on luomua ja sen ravinnesisältö vaikutti lupaavalta.


On, pirun hyvää kamaa! Laitoin turpeeseen kerroksena juurien lähelle. Kukkii hyvin, kasvaa hyvin, kestää paremmin kuivuutta. Orange haban hedelmät on suurempia turpeessa kuin oli koskaan ebbissä.
Lannoituskin helpottui, lisää vaan tuota kamaa parin kk välein ja se on siinä. Laitoin koristekasveillekin ja toimii hyvin niilläkin.

Pihalle jos laitat, pidä silmällä. Kerää hyvin metsäneläimiä  ;D Eli haiskahtaa viikon, luomulle  ;D