Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.4%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 383

tomppa,

juuren poltto on täysin mahdollista mutta itse olen aina "hukuttanut" taimeni.. muutaman harvinaisuuden kanssa kastelin liian nuukasti ja kasvi menehtyi "sikiö"vaiheeseen..
Eli nyt siirryn itse vesiviljelyyn myös! Liian monta tapettua tainta!! nyt riitti

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 13, 2012, 23:18:56 ip
juuren poltto on täysin mahdollista mutta itse olen aina "hukuttanut" taimeni.. muutaman harvinaisuuden kanssa kastelin liian nuukasti ja kasvi menehtyi "sikiö"vaiheeseen..
Eli nyt siirryn itse vesiviljelyyn myös! Liian monta tapettua tainta!! nyt riitti

Pistä Tomppa joskus 1 kuva kasvatuksistasi.


tomppa,

Syy siihen että en ole kuvia laittanut on niin selvä! kuvia on tämä foorumi täynnä!!!

Mutta siinä muutama alkuun päässyt: (ps, jos vittuilu jatkuu se loppuu nopeasti




CH1LI

Itse annoin Puutarhan kesää pienille taimille (1. lehtipari vaiheessa) kyllä varmaan voi hätätapauksessa antaa laimeana liuoksena. itselläni nuo reunat rullautuivat ylöspäin, mutta parin päivän päästä oli jo parempaan päin.

Anonyymi

tammikuu 16, 2012, 15:44:27 ip #884 Viimeisin muokkaus: tammikuu 16, 2012, 15:46:11 ip käyttäjältä Anonyymi
Tuli tämäkin ketju luettelua eilen läpi, mutta silti minua jäi askarruttamaan, että mitä lannoitetta käyttäisin.
Ajatukset pyörii Biobizzien ja Nutriforte tomaatti-mansikkaravinteen + typpi & kalsiumravinteen välillä.
Kumpi setti näistä on helpompi annostella yms.  Tehosta on varmaan turha kysyä, kun jokaisella on oma mielipide siihen ;)

E: Multakasvatuksesta siis kyse!

Whili

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 16, 2012, 15:44:27 ip
Tuli tämäkin ketju luettelua eilen läpi, mutta silti minua jäi askarruttamaan, että mitä lannoitetta käyttäisin.
Ajatukset pyörii Biobizzien ja Nutriforte tomaatti-mansikkaravinteen + typpi & kalsiumravinteen välillä.
Kumpi setti näistä on helpompi annostella yms.  Tehosta on varmaan turha kysyä, kun jokaisella on oma mielipide siihen ;)

E: Multakasvatuksesta siis kyse!
Ilman muuta Nutriforte ja se on paremman hajuistakin, myös puutarhan kesä on ok.

Anonyymi

Oho! Puutarhan kesää löytyykin jo kaapista! Ehkä voisin tilata sen lisäksi vaikka BioBizz Bloomia..

Whili

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 16, 2012, 16:12:36 ip
Oho! Puutarhan kesää löytyykin jo kaapista! Ehkä voisin tilata sen lisäksi vaikka BioBizz Bloomia..
Bloomista mielestäni ei ole juurikaan hyötyä lisäravinteena, TopMax sen sijaan on kukinnan kiihdyttäjä ja
Alg-a-mic on lehtien lisäravinne. Jos nyt välttämättä haluat käyttää BioBizzejä..

biblo

Bloomilla saat kukkaiset överöityä jos tuon PK:n kanssa alat lisäämään. Lisäksi tosiaan Ripen/Topmax, myös nutrifortella oli joku vastaava. Nutriforte ja PK ei haise miltään oikeastaan, mielestäni siis.

Jos tuota bloomia haluat välttämättä käyttää niin kaveriksi käy myös Substral mietoina annoksina vaikka kuinka väitetään vastaan. Subbe on omassa hintaluokassaan hyvä perusravinne kasvuvaiheeseen. Itse asiassa kun laittaa mustaa multaa pykälän isommille taimille, ei välttämättä ennen sadonhaalimista tarvitse lannoittaa.
"Grow food, not lawns"

Anonyymi

Aina oppii uutta! Hyvä, että kysyin. Muuten olisin saattanut pilata mahdollisuuden saada minkäänlaista satoa. Eiköhän sitä nyt vaan pelkällä PK:lla mennä tämä kausi. Kiitos neuvoista!

Macex

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 16, 2012, 18:49:20 ip
Aina oppii uutta! Hyvä, että kysyin. Muuten olisin saattanut pilata mahdollisuuden saada minkäänlaista satoa. Eiköhän sitä nyt vaan pelkällä PK:lla mennä tämä kausi. Kiitos neuvoista!
Ite koitin kikkailla viimekaudella noiden BioBissien kanssa ja en saanut yhtään fiksua jälkeä niillä aikaiseksi.

Vaihdoin sitten Puutarhan Kesään ja hommat lähti aivan uusille raiteille, eli suosittelen tuota jos haluaa halpaa ja hyvää peruslannoitetta, joka toimii.

Nyt tulevana kautena käytän Nutriforten A+B lannoitesettiä, saas nähdä mitenkä käy.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Macex - tammikuu 16, 2012, 22:27:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 16, 2012, 18:49:20 ip
Aina oppii uutta! Hyvä, että kysyin. Muuten olisin saattanut pilata mahdollisuuden saada minkäänlaista satoa. Eiköhän sitä nyt vaan pelkällä PK:lla mennä tämä kausi. Kiitos neuvoista!
Ite koitin kikkailla viimekaudella noiden BioBissien kanssa ja en saanut yhtään fiksua jälkeä niillä aikaiseksi.

Vaihdoin sitten Puutarhan Kesään ja hommat lähti aivan uusille raiteille, eli suosittelen tuota jos haluaa halpaa ja hyvää peruslannoitetta, joka toimii.

Nyt tulevana kautena käytän Nutriforten A+B lannoitesettiä, saas nähdä mitenkä käy.


Hakkaatko päätäs kiviseinään vai tiiliseinään? ;)

Macex

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 16, 2012, 22:52:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - tammikuu 16, 2012, 22:27:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 16, 2012, 18:49:20 ip
Aina oppii uutta! Hyvä, että kysyin. Muuten olisin saattanut pilata mahdollisuuden saada minkäänlaista satoa. Eiköhän sitä nyt vaan pelkällä PK:lla mennä tämä kausi. Kiitos neuvoista!
Ite koitin kikkailla viimekaudella noiden BioBissien kanssa ja en saanut yhtään fiksua jälkeä niillä aikaiseksi.

Vaihdoin sitten Puutarhan Kesään ja hommat lähti aivan uusille raiteille, eli suosittelen tuota jos haluaa halpaa ja hyvää peruslannoitetta, joka toimii.

Nyt tulevana kautena käytän Nutriforten A+B lannoitesettiä, saas nähdä mitenkä käy.


Hakkaatko päätäs kiviseinään vai tiiliseinään? ;)
No mutku mutku, kaikkee pitää koittaa :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Jupu

Mistä näin talvella löytäisi Puutarhan kesää Helsingistä? Viikin prismassa ei ollut ja Plantagenissa oli Puutarhan kesää, mutta jotain havupuille tarkoitettua ja hintakin oli 20e/kg.

tomppa,


Finprick

Kannelmäen prismasta taisin n. 2vko sitten ostaa Puutarhan Kesää. Useampi purkki jäi hyllyyn.

Jupu

Lainaus käyttäjältä: Finprick - tammikuu 25, 2012, 11:26:24 ap
Kannelmäen prismasta taisin n. 2vko sitten ostaa Puutarhan Kesää. Useampi purkki jäi hyllyyn.


Kävin eilen Kantsussa ja jätin muutaman purkin muillekin ;)

Juuseri

Meinasin sellaisen sotasuunnitelman tehrä, että ViherPeukusta hommaisin purkin Alg-A-Miciä, jota käyttäisin kastelun yhteydessä kokoajan, ja sitten vaihtaisin Bio Bloomin ainaku ruppeis kukkia pönkäämään. Kuulostaako tämä edes rahtusen järkevältä suunnitelmalta? Vai pitäisikö Alg-A-Micin tilalla käyttää Bio Growia? Vai Pitäisikö vain jompaakumpaa käyttää pelkästään ja jättää Bio Bloomi hyllyyn? :D

Minulla on siis nyt jo noin 6kk kasvaneita chilejä kasvamas :)

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Juuseri - tammikuu 31, 2012, 18:15:56 ip
Meinasin sellaisen sotasuunnitelman tehrä, että ViherPeukusta hommaisin purkin Alg-A-Miciä, jota käyttäisin kastelun yhteydessä kokoajan, ja sitten vaihtaisin Bio Bloomin ainaku ruppeis kukkia pönkäämään. Kuulostaako tämä edes rahtusen järkevältä suunnitelmalta? Vai pitäisikö Alg-A-Micin tilalla käyttää Bio Growia? Vai Pitäisikö vain jompaakumpaa käyttää pelkästään ja jättää Bio Bloomi hyllyyn? :D

Minulla on siis nyt jo noin 6kk kasvaneita chilejä kasvamas :)


Biobizzejä aikoinani käyttäneenä sanoisin ettei noilla sen kummempia vaikutuksia ole halvempiin vaihtoehtoihin verrattuna. BioBizzeistä kannattaa rahansa haaskata vaikkapa Top-Maxiin, rinnalle sitten vaikkapa Nutrifortet.

Biobizzien suosittelut taitavat olla peräisin yksittäisestä sponsoroinnin leimaamasta suosituksesta jonka mukaan kaikki kilpailevat ravinteet ovat schaissea ;)

sorrii

Jeps. Mäkin ekana kautanani innokkaasti lannoittelin biobizzeillä. Eikä tiet mikään asia ollut silloin kohdallaan. Viiti edes kertoa ...

Muistampa vaan, että ohjeessa annetaan "kasvuvaiheessa" reilummin typpeä, ja sitten "kukintavaiheessa" typpi vähenee. Kukinnan jälkeen ei ole elämää, koska hamput korjataan silloin kun ne kukkii. [luulisin :) ] Mä en enää usko tuohon Topmaxiinkaan. Käytinhän mä sitä viime vuonna kotona. Mökillä oli toiset kasvit, jotka kukki ihan yhtä komeesti. Jostain oon kuullut väitteen, että sen TOpmaxinkin tarkoitus on tuottaa paljon pulleita kukkia (joita poltetaan piipussa) eikä vaikuta hedelmien tuottoon tuon taivaallista.

Nutriforten annostelussa alussa annetaan typpeä vähemmän, ja lisätään typensaantia kun raakileita alkaa ilmestyä. Hedelmien tuottohan varmasti vaatii sitä typpeä. Taimille kun antaa paljon typpeä saa tiet tosi isoja terveennäköisiä kasveja, jotka ei ala kukkimaan ennekuin lopettaa typen antamisen ... Mun kokemukseni mukaan pienet kasvit tuottaa enemmän hedelmää suhteutettuna vaatimaansa tilaan. Isot kasvit tuottaa tiet hyvin jos ovat isossa tilassa, ison lampun tai auringon alla. Sisätiloissa harvemmin näin menee ..

Mä uskon tänä keväänä perinteiseen tapaan, että multakasveilla en anna lannoitetta ollenkaan ennekuin kukinta on kunnolla vauhdissa ja raakileenalkuja näkyvissä. Vesiviljelyssäkin koitan pitää lannoittamisen vähemmällä yleensä, ja vähemmällä typellä erityisesti niinkauan kun pääsevät parvekkeelle tai ulos aurinkoon. Natikan valolla saatan muutaman valitun kasvatella tiet sisällä.

Jos Biobizzeihin soveltaisi tota nutriforten annosta pitäisi growta alkaa antamaan vasta raakilevaiheessa. En nyt muista sen bloomin koostumusta, mutta ehkä vähän sitä ennen kukintaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`