Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.1%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 382

wille

Lainaus käyttäjältä: ojrask - kesäkuu 20, 2011, 20:19:45 ip
Anteeksi nyt kun en jaksa lukea 30 sivua ketjusta erikseen, mutta kysynpä: näin ohimennen paikallisessa sittarissa jonkin paketin jossa oli tikku ja jotain tabletteja. Paketissa luki "provado-tikku" ja lupasi ravinteita ja torjuntaa jopa kahdeksaksi viikoksi ilman lisätoimenpiteitä. En nyt tarkalleen muista mikä merkki ja tarkka nimi, mutta kiinnosti vaan, että onko kellään kokemusta moisista? Luultavasti tikku tungetaan multaan ja tabletit jauhetaan kasteluveteen?


Eipä olisi tarvinut kolmeakymmentä sivua lukeakkaan, mutta hakua käyttämällä tuosta provadosta löytyy tietoa erittäin paljon. On ollut tänä keväänä / kesänä aika paljon keskusteltu torjunta-aine.

Näin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

döderö

Lainaus käyttäjältä: Macex - kesäkuu 20, 2011, 20:32:55 ip
Mitä porukka on mieltä, kannattaako hylätä nykyiset lannoitteet (BB Grow, Bloom, Alg-a-mic ja Top Max) kvartetti ja siirtyä vaikka nutriforteen? Jotenkin tuntuis olevan mulla ainakin hirveetä säätöö noiden kanssa ja mistään ei löydä lannoitusohjetta tai edes suuntaa antavaa ohjemääriä chileille, niille toisille kyllä löytyy.


Laita vaikka puolet ohjeen annostelusta tai anna ravinnetta joka toisella kerralla,

Itsellä on bb grow, bloom, ja top max mutta alg-a-mic on milestäni turha?

Laita kaikkee vähäsen  ;)

Minbaari

kesäkuu 21, 2011, 01:27:53 ap #762 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 21, 2011, 03:19:15 ap käyttäjältä Minbaari
Lainaus käyttäjältä: Macex - kesäkuu 20, 2011, 20:32:55 ip
Mitä porukka on mieltä, kannattaako hylätä nykyiset lannoitteet (BB Grow, Bloom, Alg-a-mic ja Top Max) kvartetti ja siirtyä vaikka nutriforteen? Jotenkin tuntuis olevan mulla ainakin hirveetä säätöö noiden kanssa ja mistään ei löydä lannoitusohjetta tai edes suuntaa antavaa ohjemääriä chileille, niille toisille kyllä löytyy.


Tässä hieman omia mietteitä noista. Itse kanssa olen käyttänyt biobizzin grow, bloom, top max ja fish mix tuotteita, ja vasta nyt perehdyin niiden käyttösuosituksiin perinpohjaisesti. Niiden annosteluohjeiden mukaan jos menee mitä tuotteiden nimet antavat ymmärtää, eli grow:ta kasvukaudella ja bloom+topmax kukituskaudella, niin chileille se ei taida ole parasta. Chilivaarihan tuota lannoittamista on pohtinut paljon ja kyllä itsekin vahvistan sen käsityksen, että typpeä tarvitaan erityisesti silloin kun kukinta alkaa, eikä sitä tulisi suinkaan jättää pois tai liikaa vähentää. Koska valitettavasti monissa chileissäni, jossa vaihdoin typpipitoisemman lannoituksen tuohon bloom+topmax yhdistelmään, on kukkiminen joko vähentynyt tai loppunut kokonaan. Tai ainakin kukkien muodostuminen raakileiksi on vähentynyt.

Tässä esimerkki siitä miten sitten noita biobizzin ravinteita pitäisi käyttää, jotta päästäisiin lähelle niitä ravinnemääriä mitä esim. Puutarhan Kesä sisältää, joka käsittääkseni on lähempänä niitä suosituksia mitä esim. paprikan viljelyyn suositellaan. Sekoitussuhteella: 1/4 osaa grow, 1/4 osaa bloom ja 2/4 osaa fishmix. Silloin saadaan N-P-K arvoksi n. 16-10-17,5. Liian vähän kaliumia? Ehkä. Meneekö monimutkaiseksi..? Mielestäni kyllä. Mutta sitten kun tahtoisi kasvattaa luomuna, niin mitähän siihen porukka suosittelisi?
#816

wille

Lainaus käyttäjältä: Macex - kesäkuu 20, 2011, 20:32:55 ip
Mitä porukka on mieltä, kannattaako hylätä nykyiset lannoitteet (BB Grow, Bloom, Alg-a-mic ja Top Max) kvartetti ja siirtyä vaikka nutriforteen? Jotenkin tuntuis olevan mulla ainakin hirveetä säätöö noiden kanssa ja mistään ei löydä lannoitusohjetta tai edes suuntaa antavaa ohjemääriä chileille, niille toisille kyllä löytyy.


Niin minä tein. Itsekkin kyllästyin puljaamaan kolmen-neljän lannoitepullon ja millimetrimittojen kanssa. Mullahan oli käytössä kanssa noi BioBisset ja vesiviljelyyn FloraTripack. Nykyään multaan menee Puutarhan Kesää ja vesileikeissä mukana Micro&Mato. Paljon vaivattomampaa.

Ja Puutarhan Kesästä voi tehdä lannoitelitkua valmiiksi muovipulloihin vaikka kahden viikon tarpeiden edestä. BioBizz puolestaan alkaa haisemaan jo parissa päivässä sellaiselle, ettei sitä paljon sisäkasveille viitsisi antaa.

Hyviä ja toimivia nuo BioBizzit kyllä on. Omalla kohdalla vaan käytännöllisyys ja hinta saivat vaihtamaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Macex

Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 21, 2011, 08:30:10 ap
Lainaus käyttäjältä: Macex - kesäkuu 20, 2011, 20:32:55 ip
Mitä porukka on mieltä, kannattaako hylätä nykyiset lannoitteet (BB Grow, Bloom, Alg-a-mic ja Top Max) kvartetti ja siirtyä vaikka nutriforteen? Jotenkin tuntuis olevan mulla ainakin hirveetä säätöö noiden kanssa ja mistään ei löydä lannoitusohjetta tai edes suuntaa antavaa ohjemääriä chileille, niille toisille kyllä löytyy.


Niin minä tein. Itsekkin kyllästyin puljaamaan kolmen-neljän lannoitepullon ja millimetrimittojen kanssa. Mullahan oli käytössä kanssa noi BioBisset ja vesiviljelyyn FloraTripack. Nykyään multaan menee Puutarhan Kesää ja vesileikeissä mukana Micro&Mato. Paljon vaivattomampaa.

Ja Puutarhan Kesästä voi tehdä lannoitelitkua valmiiksi muovipulloihin vaikka kahden viikon tarpeiden edestä. BioBizz puolestaan alkaa haisemaan jo parissa päivässä sellaiselle, ettei sitä paljon sisäkasveille viitsisi antaa.

Hyviä ja toimivia nuo BioBizzit kyllä on. Omalla kohdalla vaan käytännöllisyys ja hinta saivat vaihtamaan.
Onhan noilla BioBisseillä hintaa kyllä, kun miettii esim. Nutriforteen, Puutarhan Kesään tai jopa tuohon FloraTripack:n. Mutta hinta ei itselle ole este, vaan jotenkin tuntuu välillä tuo millilitrojen kanssa kikkailu veemäiseltä, että tekis vähän helpompaan vaihtaa mieli. Ja kanssa pohtinut, että täyttääkö oikeasti BioBissen lannoitteet varmasti kaikki chilien vaatimat ainesosat, kun taitaa olla noiden huimausainekasvien kasvatteluun kait enemmälti suunniteltu.  ???

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Numis97

Olen tällainen aika kokematon näissä asioissa, joten en viitsisi alkaa heti kalliita erikoislannoitteita tuleville kasveilleni hankkimaan. Oletetaan, että omistan Puutarhan kevät -purnukan. Miten paljon pitää lannoittaa, mikä on lannoitusväli ja saako kyseistä lannoitetta käyttämällä satoakin? Jos ei, mikä peruskaupoista löytyvä peruslannoite auttaa asiaan?

Nimimerkillä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty  :)

Macex

Lainaus käyttäjältä: Numis97 - kesäkuu 21, 2011, 19:01:00 ip
Olen tällainen aika kokematon näissä asioissa, joten en viitsisi alkaa heti kalliita erikoislannoitteita tuleville kasveilleni hankkimaan. Oletetaan, että omistan Puutarhan kevät -purnukan. Miten paljon pitää lannoittaa, mikä on lannoitusväli ja saako kyseistä lannoitetta käyttämällä satoakin? Jos ei, mikä peruskaupoista löytyvä peruslannoite auttaa asiaan?

Nimimerkillä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty  :)
Puutarhan Kesä hyvää aloittelijan ja edistyneemmänkin lannoitetta :) Ohjeet purkin kyljessä ja jos ei tule mitään oireita, niin lisää lantaa veteen vaan. Lannote annetaan veden mukana, eli normaali kasteluväli on lannoitusvälisi. Kannattaa kastella vasta sitten, kun lehdet vähän roikkuvat, että on varmasti sopivan kuiva multa, ettei tule ylikastelun vaaraa :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Numis97

Kiitos tiedosta. Taidan kokeilla ensiksi ihan ilman lannoitteita muuten suotuisissa olosuhteissa (kasvatusalusta, valo...) ja katsoa sitten jos tarvetta lannoitukselle ilmenee. Ensimmäinen tavoite on saada kymmenen lehtiparia, kun jostain syystä sisällä kasvattamani kasvit ovat kurkun taimia lukuunottamatta jääneet muutamaan pariin. Mainittakoon kuukausimansikka, joka on ollut noin puoli vuotta ja kokoa neljän lehtiparin ja muutaman sentin verran. Vein eilen ulos, katsotaan nyt jos vielä tokenisi...

Macex

Lainaus käyttäjältä: Numis97 - kesäkuu 23, 2011, 17:34:31 ip
Kiitos tiedosta. Taidan kokeilla ensiksi ihan ilman lannoitteita muuten suotuisissa olosuhteissa (kasvatusalusta, valo...) ja katsoa sitten jos tarvetta lannoitukselle ilmenee. Ensimmäinen tavoite on saada kymmenen lehtiparia, kun jostain syystä sisällä kasvattamani kasvit ovat kurkun taimia lukuunottamatta jääneet muutamaan pariin. Mainittakoon kuukausimansikka, joka on ollut noin puoli vuotta ja kokoa neljän lehtiparin ja muutaman sentin verran. Vein eilen ulos, katsotaan nyt jos vielä tokenisi...
Onko tuo mansikka ollut kokoajan samassa ruukussa? Voisikos olla ruukun pienuus jotenkin liitoksissa kasvun hidastumiseen ja mullan lannoiteköyhyys, eli mullan omat lannoitteet imeytyneet tai liuenneet pois.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Numis97

Ensin sirkkalehtiin asti turvebriketeissä, sen jälkeen koulin omaan n. 10 cm ruukkuun. Lannoitus varmaan tosiaan pielessä...

Torakka

KYSYMYS?
haluisin kans tietää enemmän näistä lannoteista. Viimeksikun kasvatin oli mukana Tripack(grow,bloom,ja se yks mitä en muista) nyt ois kiva tietää että kannataako vaan ostaa sitä puutarhan kesää vai jotain noita kalliita litkuttimia? ja millasia eroja on just GHE ja Kekkilän välillä noissa systeemeissä? vai onko kaikki kiinni oikean annostuksen löytämisestä?

InkRose

Annoksestahan se on kiinni, kunhan olennaiset hivenaineet ja muut eväät löytyy. Itse olen Puutarhan Kesää käyttänyt, kun on edullista ja riittoisaa ja tuntuu kelpaavan ihan mukavasti kasveille. En tiedä saisiko jollain muilla aineilla paremman sadon tai isompia kasveja, enkä välitäkään kun näidenkin kanssa uhkaa käydä paikat ahtaaksi ja näyttäisi tulevan omiksi tarpeiksi riittävästi syötävää.

colt45

Puutarhan kesää täälläkin. Todella riittoisaa ei saa millään loppumaan.

sorrii

Mulla on parin -kolmen?- vuoden aikana opetellessa mennyt lannoitukset varmaan enempikin hukkaan: oon kasvatellut sisällä kerrostaloasunnossa aika vähillä valoilla ja kuitenkin lannoitellut -varsinkin alkuun- kalliilla merkkilannoitteilla ohjeiden mukaan. Joitakin vähemmän tärkeitä kasveja sitten oon hoidellut huolimattomammin ja antanut mitä sattuu toisten kasvien jämiä ja pelkää vettä. Lannoitteet on vaihdellutkin kun oon kokeillut kaikenmoisia. Bio Bizzejä, Bio Novan hydrosotkuja, puutarhan kesää sekä punaisena että vihraänä [=rodoille ja havuille]; nykyisin enempikin käyttelen Micro+Mato-settiä sekä Nutriforten Mansikka-tomaatti-lantaa. On kasveja sekä mullassa että sorassa, vedessä, seisovana ja pumppujen kanssa ...

Aika varhainen kokemus oli jo se, että ne laiminlyödyt kasvit monesti alkoi tuottamaan hedelmää, kun huolella hoidetut kasvoi vaan. Mä uskon nyt jopa sellaiseen, että kasvit tykkää vaihtelusta!  :-* Mä annan vuoronperään eri lannoitteita. Käytettyjä vesiviljelyliemiä juotan multakasveille lantrattuna jne. Liikalannoitus mun ongelmani on ollut kokoajan, enkä oikein osaa vieläkään olla antamatta kasveilleni namia vähän liikaa. Vesiviljelyssä tuo ei juuri oo haitannut, mutta multakasvit on ronkelimpia.

Naurattaa oikein, että jos olisin ekalla kaudellani tuhlannut biobizze-rahat lamppuihin ja antanut kasveille vaan vettä, niin oisin varmaan jo kyllästynytkin chileihin ....  :scyth:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 01, 2011, 15:29:37 ip
KYSYMYS?
haluisin kans tietää enemmän näistä lannoteista. Viimeksikun kasvatin oli mukana Tripack(grow,bloom,ja se yks mitä en muista) nyt ois kiva tietää että kannataako vaan ostaa sitä puutarhan kesää vai jotain noita kalliita litkuttimia? ja millasia eroja on just GHE ja Kekkilän välillä noissa systeemeissä? vai onko kaikki kiinni oikean annostuksen löytämisestä?


Vesiviljelyyn Micro + Mato-combo, multaan Puutarhan Kesä. Näillä itse menen helppouden vuoksi. Parempia ja kalliimpiakin varmaan olisi. Mitään Kekkilän lantaa en ole kokeillut. Varmaan ihan annostusta ja N-P-K-arvoja vertailemalla saat selville niiden eron.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

MasaT

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 02, 2011, 00:11:45 ap
Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 01, 2011, 15:29:37 ip
KYSYMYS?
haluisin kans tietää enemmän näistä lannoteista. Viimeksikun kasvatin oli mukana Tripack(grow,bloom,ja se yks mitä en muista) nyt ois kiva tietää että kannataako vaan ostaa sitä puutarhan kesää vai jotain noita kalliita litkuttimia? ja millasia eroja on just GHE ja Kekkilän välillä noissa systeemeissä? vai onko kaikki kiinni oikean annostuksen löytämisestä?


Vesiviljelyyn Micro + Mato-combo, multaan Puutarhan Kesä. Näillä itse menen helppouden vuoksi. Parempia ja kalliimpiakin varmaan olisi. Mitään Kekkilän lantaa en ole kokeillut. Varmaan ihan annostusta ja N-P-K-arvoja vertailemalla saat selville niiden eron.

Mitään tämän yksinkertaisempaa, mitä ville juuri sanoi, ei varmaan pysty sanomaan ja nää neuvot on aloittelijalle. - Huom.

chilipirre

Mulla on kasvarissa parikymmentä puskaa, viittä eri lajia. Kaikki Kekkilän puutarhaturpeessa ja lannoitteena puutarhan kesä. Kaikki puskat kukkii, jopa Fatalli JEE!...vihdoinkin. Yksikään nuppu tai kukka ei ole vielä pudonnut ilman että jättää pienen podinalun kasvamaan. Tuntuu toimivan hyvin ainakin toistaiseksi. Turve pitää muuten aika tehokkaasti kosteuden, mikä ei ollenkaan huono näillä helteillä, varjon puolella reilu 30, Kasvarissa vähintään 35. 8)

Hombre

Suosittelen kyllä poltettua Hevosenlantaa kaikille. Mieluiten vielä turpeeseen sekoitettuna. Hevosenlanta sisältää mm. Auksiinia joka on hormoni, joka edistää kasvua, lisäksi siinä on kelvollinen määrä fosforia, jota kasvi tarvitsee monin paikoin. Sen lisäksi on hyvä käyttää jotain kastelulannosta esim. Nutrifortea, Biobizzia tai sitä puutarhan kesää. Näillä eväillä satoakin voi tulla:)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Hombre - heinäkuu 02, 2011, 17:58:49 ip
Suosittelen kyllä poltettua Hevosenlantaa kaikille.

Minkä firman lannoitteena tuota saa?
Olen itse sekoittanut ruukkuihin lopullisessa istutusvaiheessa hieman biolanin kanankakka-merilevä-rakeita sekä biolanin syksyn PK-lannoitetta (mikä on poltettua kanan peetä). Nyt hieman ennen satoamista ripottelen varmaan vielä tuota syksyn PK-lannoitetta ruukkujen pinnalle.

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - heinäkuu 02, 2011, 22:19:01 ip
Lainaus käyttäjältä: Hombre - heinäkuu 02, 2011, 17:58:49 ip
Suosittelen kyllä poltettua Hevosenlantaa kaikille.

Minkä firman lannoitteena tuota saa?
Olen itse sekoittanut ruukkuihin lopullisessa istutusvaiheessa hieman biolanin kanankakka-merilevä-rakeita sekä biolanin syksyn PK-lannoitetta (mikä on poltettua kanan peetä). Nyt hieman ennen satoamista ripottelen varmaan vielä tuota syksyn PK-lannoitetta ruukkujen pinnalle.


Firmasta ei hajuakaan. Hevostalleilta voi kysellä.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies