Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

biblo

Lainaus käyttäjältä: Raumala - huhtikuu 11, 2012, 17:34:33 ip
Oon vähän pihalla  :o miten tulisi lannoittaa kukinnan alkaessa että saisi kukat pysymään kiinni ja podeja tulemaan mahdollisimman hyvin.
Viime heinäkuussa kasvamaan laitettu Bolle pukkaa nyt kukkia pirusti ja nuppuja vielä noin 50 aukeamatta.
Tällä hetkellä lannoitan uudella Puutarhan kesällä 1,5 ml/l ja merilevä uute 10 ml/l. Kasvatan altakastelu mullassa.
Kovasti lueskeltu täältä lannoituksesta mutta kun jotkut lisää lannoitusta, jotkut vähentää lannoitusta/typpeä ja jotkut muuttavat lannoitetta kukinnan alkaessa ? 
So i'm little bit confused  :-[

Olisin todella kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä, kiitokset jo etukäteen.
... ja kukka piristämään kaikkien päivää.

Hyvään satoon vaaditaan muutakin kuin erikoislannat tms. Olosuhteet pitää muutenkin olla kunnossa, esim. valo ja lämpö.
"Grow food, not lawns"

suorama

huhtikuu 12, 2012, 15:46:51 ip #961 Viimeisin muokkaus: toukokuu 09, 2012, 11:11:39 ap käyttäjältä suorama
No niin, nyt sitten ei kai pitäisi olla sato ja kasvu muusta kuin itsestä kiinni.
Hankin 400W valaisimen ja siihen minulla olikin sitten mahdollisuus saada sekä monimetalli, että SNPA lamppuja muutamia "kokeiluun".
Lannoitteeksi ostin BioCanna Flores ja Vega kaksikomponentti lannat. (Edit. Väärä käsitys aluksi. Ei ole kaksikomponentti vaan kaksi eriaikaan käytettävää yksikomponentti)
BioCanna Vega NPK 3,5-1,0-5,5 ja
BioCanna Flores NPK 2,5-2,0-5,0
Näihin päädyin tällä hetkellä sen toisen kasvatus harrastuksen vuoksi, eli ne humalat.

No, näyttäisi, että kaliumia on reilusti... Nyt vasta tajusin.
Pitääpä katsoa mihin suuntaan näillä kasvut lähtevät.

Näitä tosiaankin pitänee käyttää erikseen, ei yhtäaikaa.

muoks:
Laskin, että jos 4,5ml laittaa litraan niin aiemman taulukon mukaan menisi hivenaineiden saannit seuraavanlaiseksi:
Bio Vega N 16 - P 4,5 - K 25 Siis pyöristäen
Bio Flores N 11 - P 9 - K 22,5

Otin typen tuohon Vegaan pääasiaksi ja vain jatkoin samalla annostuksella  Floresta. Jos typen haluaa samaan ~16 niin Floresta pitää laittaa 6,4ml.
Näin muista arvoista tulisi P 29 - K 32 joka sinällään voisi olla OK?
Kysymys kuuluukin, pitääkö typen määrää vähentää kukintaan vai muita lisätä?
Muistiinpanoja Chilistä ja välillä muustakin.
http://blog.arisorvari.com

Mitäs hyvää tänään pantaisiin?
http://oluttehdas.blogspot.com

Keskustelua oluenteosta suomeksi
http://kotiolut.com

sorrii

Chileillä nuo kasvu ja kukinta lannat menee melkein päinvastoin, kuin humalan kotikasvattelussa:
Taimivaiheessa pitäisi välttää liikaa typpeä;
kukinnan alettua typpeä lisää että jaksaa pukata kasvi hedelmääkin, eikä pelkkiä kukkia jotka tippuu ..

Fosforia noissa Cannan lannoitteissa on turhan paljon ...

Tuossa laskelmassa kyllä noi Vegan suhteet näyttää hyvältä, mutta Flores jotenkin turhalta.

Mä antaisin tuota flores'ta taimille ja kasvun edistyessä, eli kun alkaa varret kasvamaan ja näyttävät pysyvän pystyssä omillaan, niin sitten kohtuullisesti Vegaa; kukinnan alettua ja kun alkaa näkyyn raakileita, niin Vegaa ihan kunnolla ...

Pelkällä natikalla jos kasvattelet taimesta asti, niin erityisesti pitää varoa liikaa typpeä, kun natikka itsessään tuppaa aiheuttaan kirahvichilejä. MINÄ (joka vasta 4'ttä kautta opettelen) käyttäisin monimetallia niin kauan kunnes kukkaa ja raakiletta alkaa tulla kunnolla; sitten kyllä natikka on kohtuullinen korvike auringolle ...  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

biblo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 12, 2012, 17:50:42 ip

Pelkällä natikalla jos kasvattelet taimesta asti, niin erityisesti pitää varoa liikaa typpeä, kun natikka itsessään tuppaa aiheuttaan kirahvichilejä. MINÄ (joka vasta 4'ttä kautta opettelen) käyttäisin monimetallia niin kauan kunnes kukkaa ja raakiletta alkaa tulla kunnolla; sitten kyllä natikka on kohtuullinen korvike auringolle ...  ;D

Kuitenkin tämä nyt on sellainen diipadaapajuttu myös. Kyllä ne siellä natikankin alla tuuheiksi ja vahvoiksi kasvavat, aivan kuten monimetallinkin. Itsellä myös SPNA ja en siihen polttimoa ala suotta vaihtamaan.
"Grow food, not lawns"

PP

Lainaus käyttäjältä: biblo - huhtikuu 12, 2012, 18:52:36 ip
Kuitenkin tämä nyt on sellainen diipadaapajuttu myös. Kyllä ne siellä natikankin alla tuuheiksi ja vahvoiksi kasvavat, aivan kuten monimetallinkin. Itsellä myös SPNA ja en siihen polttimoa ala suotta vaihtamaan.

Se nimenomaan diipadaapa sitä, tätä tai tuota ja ehkä vielä jotain muuta. Omia rehuja kun katselee, ei tule mieleenkään, että natikka villitsisi pituuskasvua.

Rundari

Itse suosin kyllä natikkaa, hyvin kasvaa tuuheutta, eikä veny kirahviksi.

suorama

huhtikuu 12, 2012, 20:21:41 ip #966 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 12, 2012, 20:26:00 ip käyttäjältä suorama
Uskon lämpötilalla olevan melkein enemmän vaikutusta "kirahviuteen" kuin valon laadulla.
Ainakin ne kasvit  jotka unohtuvat liian pitkäksi aikaa liian lämpimään, kasvavat pituutta ja honteloituu.
Eli ohje siitä, että kun sirkkalehdet / ekat oikeat lehdet ilmestyy, viileämpään, on toiminut muilla kasveilla kohatalaisesti.

Veikkaan, että jos pystyisi koko ajan antamaan koko väriskaalaa minkä aurinkokin antaa, kaikki olisi paremminkuin hyvin...

Minulla on muuten 3000K monimetalli polttimoitakin. Puhuvat jostain ConstantColor CMH putkesta. On GEn tuote.
Mitenkähän tuo toimii, saa nähdä.

Muoks.
Tyyppimerkintä tuolle lampulle, jos jotakuta kiinnostaa on,
CHM400/TT/UVC/U/830/E40

suorama

huhtikuu 12, 2012, 20:32:55 ip #967 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2012, 09:15:27 ap käyttäjältä suorama
Chileillä nuo kasvu ja kukinta lannat menee melkein päinvastoin, kuin humalan kotikasvattelussa:

Sinulla siis humalaa kasvamassa? Lajikkeet ja kokemukset kiinnostaa.

Taimivaiheessa pitäisi välttää liikaa typpeä;
kukinnan alettua typpeä lisää että jaksaa pukata kasvi hedelmääkin, eikä pelkkiä kukkia jotka tippuu ..

Näinhän kaikilla?

Fosforia noissa Cannan lannoitteissa on turhan paljon ...

Puutarhan kesässä on suhteessa enemmän (jos oikein muistan), kuitenkin menestyksekäs lannoite käsittääkseni.

Tuossa laskelmassa kyllä noi Vegan suhteet näyttää hyvältä, mutta Flores jotenkin turhalta.

Muista ne humalat...

Mä antaisin tuota flores'ta taimille ja kasvun edistyessä, eli kun alkaa varret kasvamaan ja näyttävät pysyvän pystyssä omillaan, niin sitten kohtuullisesti Vegaa; kukinnan alettua ja kun alkaa näkyyn raakileita, niin Vegaa ihan kunnolla ...

Taimiahan kaikki on, eli kukinta olisi SE piste?

Siksi kokeilussa kaiken laista  ;D

muoks
Niin tuli vielä sellainen mieleen, että tuo kaasupurkauslamppu hassäkkä on tarkoitettu pimenevään syksyyn ja talveksi. Kesällä mennään ulos. Saattaa olla myös, että rakennan vihdoin sen kasvihuoneen. Sinne tuo lienee myös omiaan syksyllä ja keväällä.

suorama

Lainaus käyttäjältä: biblo - huhtikuu 12, 2012, 18:52:36 ip

Äkkiseltään jos katselen täällä "mettässä" kylillepäin, loistaa natikka valo aina talviöisin taivaalla. Monelta suuntaa. Taitaa kasvihuoneita olla pirun taajassa... No, on!

suorama

Tuolla chiliwikissä näyttää olevan kohtalainen lannoitus osio.
Sieltä kun katsoo niin Nutrifoten tsydeemillä haetaan alkuun 13 - 4 - 22 NPK lukemaa ja Kukintaan 17 - 4 - 22
Puutarhan kesällä oltaisiin koko ajan 16 - 9 - 25 lukemassa.

Joten sorrii lienet hyvinkin oikeassa siinä että, floreksen 11 - 9 - 22 sopisi mainosti alkuun ja kukintaan sitten se vega 16 - 4,5 - 25 arvoineen.
Sanoit tosin että, kukintaan reilusti vegaa. Millaisiin lukemiin sitä sitten mielestäsi pitäisi päästä?

sorrii

huhtikuu 13, 2012, 14:01:01 ip #970 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2012, 14:32:44 ip käyttäjältä sorrii
Aika hanskasta näitä tulee heiteltyä kun innostuu  ::)
Mä oon käyttänyt Nutriforten Starttia parina vuonna hyvällä menestyksellä ja lähinnä sitä fosforia ajattelin: sehän tekee alussa hyvää juurien kasvulle.
Nutriforten Tomaatti&Mansikka-taulukosta taas oon päätellyt ja todeksi havainnut, että typpeä saa antaa reilusti kun kukinta on niin pitkällä että raakileita alkaa tulla kunnolla.

En tosiaan tiedä enkä *välitäkään tarkemmin selvitellä hyödyttäisikö fosfori kukintaa siinä alussa: Muistaakseni esmes Biobizzeissä Bloomissa on fosforia reilusti ...
*) Lievää uupumusta havaittavissa tänään...]

Itse oon aikaisempien kokeilujen jälkeen päätynyt käyttämään Nutriforten T&M-settiä kun se näyttää toimivan; on halpaa [Honkkarissa 5,90+5,90€] ja tyydyttää säätämisen viettiä kun on kaksikomponenttinen  ;D
Aikaisemmin oon käyttänyt BioBizzejä, BioNovaa, Puutarhan Kesää sekä punaisena että vihreänä että niiden sekoituksia sekä GHE'n Micro+Mato-yhdistelmää. Oma vaatimaton päätelmäni on, että ei ne lannoitteet ratkaise mitään jos eivät muut olosuhteet ole vastaavalla tasolla. Hinnalla on ostohetkellä merkityksensä, mutta pienimuotoisessa kotiviljelyssäni kun sähkölaskuun jo tulee 30-40€/kk chililisää, ei oikeastaan konkurssia pahentaisi kalliimmatkaan lannoitteet JOS niistä olisi jotain iloa.

Tarkennan aiheuttamaani lievää älämölöä pyhän natikan morkkaamisestani: Mulla oli eka natikka sellainen 250W käytety Exotic Gardenin valaisin jossa oli polttimona GE'n Lucalox HO. Sitähän pidin alussa keittiössä valaisemassa koko huoneellisen chilejä hyvälläkin menestyksellä: Pienet "bonchit" kukki ja teki hedelmää suorastaan pirullisesti, mutta isommissa ruukuissa AC't ja LD't kasvoi köynnöstä metrikaupalla tuottamatta juurikaan mitään: Ekan kesän jälkeen siinä lampun ympärillä n.40cm etäisyydellä oli niinkuin joku pesä, jossa lehvästö kiersi lamppua. Lyhytkään etäisyys ei korjannut sitä kohtuutonta pituuskasvua.

Toisena vuonna pidin tota natikkaa olohuoneessa ison pöydän päällä, jossa taas pienissä ruukuissa kasvit pysyi jokseenkin aisoissa, mutta isoissa ruukuissa varsinkin Aji Cristal kasvatteli sellaisia pitkiä honteloita oksia joissa lehdet oli kuin hiirenkorvia. Siihen auttoi selvästi vaihto monimetallipolttimoon..
Tuon jälkeen on natikat vaihtuneet jo monta kertaa ja nyt on käytössä 400W säädettävä Sonlight digi [jota oon nyt käyttänyt lähinnä 250W] Agro-polttimolla: Sehän ei sitä kirahvikasvua tosiaan aiheuta erikoisemmin, mutta käsitys on tiukassa, että monimetallilla sittenkin saa tukevampaa kasvua taimille, jos ei ole kiirettä kasvatella jättipuskia ulos tai kasvihuoneeseen. Sisällä kasvatettavathan on mukava pitää kohtuu pieninä.

Tänä vuonna jäi idättelyt vähän myöhään eli maaliskuun loppupuolelle ja pidän kahta kasvulinjaa: Ulos vietäviä valaisen natikalla ja annan reippaasti lannoitetta, kunhan pääsevät oikeisiin ruukkuihin (nyt ne on vielä pikku-kuutioissa ja briketeissä loisteputkien alla: isoimmat reilu 10-senttisiä) Sisälle tarkoitetut kasvit taas kasvattelen kylmillä loisteputkilla, ledeillä, monimetallilla ja miedommilla ravinteilla. 100 taimea on tulollaan ja 48m2 kämpässä 3m2 parveke ;) ... Mökillä kasvari ja pihaa reilusti..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

JOOONA

toukokuu 04, 2012, 17:30:47 ip #971 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2012, 17:34:11 ip käyttäjältä JOOONA
Kysyisin nytten mielipidettä Luomu Substral Tomaatti- ja yrtti lannoite. Tässä kun on näiti lukenut ja hakenut niin monenlaista mielipidettä löytyy...  ???

Kiinnostaisi vain tietää että uskaltaako tätä nyt käyttää ja missä määrin sitten laittaa, toiset sanoo että ei ja toiset joo.  :o

Neuvotaan laittamaan 14ml 2 litraa vettä joka toinen viikko.

Edit: Olisiko mahdollista myös ja turvallista kastella jokaisella kerralla lannoitteella vaikkapa hyvin laimealla?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: JOOONA - toukokuu 04, 2012, 17:30:47 ipKiinnostaisi vain tietää että uskaltaako tätä nyt käyttää ja missä määrin sitten laittaa, toiset sanoo että ei ja toiset joo.  :o

No nyt saat erikoispalvelun.
Tämä nimittäin saattaa kiinnostaa muitakin.
Lannoitetaulukkoni julkaisemisesta on näköjään jo kohta neljä vuotta. Paljon ei ole tapahtunut, mutta jotakin kuitenkin. Lisäsin sinne rivin tuota Naturenia varten ja laskin itse annoksen, kun Substralin suositus olisi ollut kolminkertainen muihin verrattuna. Tuollainen ohje "kerran viikossa" on hyvin joustava. Jos kastelee ison ruukun kerralla märäksi, ei tarvitse muuta kastelua sillä viikolla ja ylilannoitus on kolminkertainen. Jos taas liruttelee vähän päivittäin, voi jäädä vajausta lannoitteesta.

Joka kasteluvedessä tuolla Naturenilla sopiva, eli muiden chililannoitteiden sarjaa oleva lannoitemäärä on 5 ml/l. Suosittelen keittiömittasarjan hankintaa.
Tässä taulukko uudestaan.

Substralin uutuus löytyy turkoosin korostuksen alta. Muista poiketen annos ei siis ole tehtaan suosittelema, vaan minun laskemani. En kuitenkaan ota vastuuta kasvatustuloksista, jos lannoite osoittautuu huonoksi. ;)

JOOONA

No johan tuli vastausta kerralla paljon. :D Kiitos tästä ja koitetaan pärjäillä ja testaillaan!

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 04, 2012, 19:16:00 ip
Lannoitetaulukkoni[/url][/b] julkaisemisesta on näköjään jo kohta neljä vuotta. Paljon ei ole tapahtunut, mutta jotakin kuitenkin.

Viitsisitkö lisätä erinomaiseen taulukkoosi vielä monen käyttämän Nutriforten tomaatti&mansikka ja typpi&kalsium -yhdistelmän? Sille pitää tietysti valita joku kolmesta suositellusta annostuksesta ellet taulukoi kaikkia kolmea. Kuvat purkin tiedoista on tässä ja tässä.

Chilivaari

Itse asiassa Nutriforten kolme vaihtoehtoa ovat jo oleilleet kotikoneeni taulukossa viime kesästä lähtien. Se vaan vaatisi hieman selittelyä, kun muut ovat yksiosaisia. Ne eivät taivu ihan samoihin merkintöihin.

Koko taulukko kaipaisi remonttia. Siellä on varmaan lannoitteita, joita ei enää ole kaupassa ja toisissa on koostumus muuttunut. Tiedon hankinta veisi paljon aikaa. Vihjatkaa nyt ainakin, jos jotakin uutta puuttuu taulukosta.

Minbaari

Itse olen nyt lannoitellut omia puskiani tuolla nutriforten hyötykasvilannoitteella. Ajattelin vaihtaa sen kohta puutarhan kesän vanhaan versioon jota kaapissani on vielä reilusti jäljellä. Siinähän typen osuus on hieman korkeampi kuin uudessa versiossa tai tuossa nutriforten versiossa. Tällä haen sitä, että typen osuutta tulisi hieman nostaa kukinnan alkaessa, jotta satoa muodostuisi enemmän. Aika näyttää onko tuosta toimenpiteestä haettua hyötyä..

chilley

Mulla on ollut käytössä Puutarhan Kesä + merileväuute. Mitään muita lannotteita en ole edes käyttänyt. Jossain vaiheessa sitä, ehkä voisi ottaa muitakin lannoteita kokeiluun ihan mielenkiinnon vuoksi. Toisaalta tuo Puutarhan Kesä ja merileväuute on toiminut niin hyvin itselläni niin miksi edes lähteä vaihtamaan...
Jääkiekon maailmanmestaruuskisojen kunniaksi:
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen

Chilivaari

toukokuu 05, 2012, 09:53:02 ap #978 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2012, 09:56:34 ap käyttäjältä Chilivaari
Päivitinpä "yleisön pyynnöstä" vähän lannoitetaulukkoani.
Nyt sieltä löytyy Kemiran/Yaran Hydrolannos ja Nutriforten Tomaatti Mansikka muutamalla sekoitussuhteella kalkkisalpietarin kanssa. En oikein keksinyt, miten nuo havainnollisesti ilmaisisi, mutta noiden käyttäjät ymmärtänevät asian.

Nutriforten sekoitus kotioloissa käy varmaan helpommin kahteen litraan. Mitat ovat hiukan isompia.
Taulukon lukuohjeet ovat edelleen siellä 2008-vuoden viestissä, jonne myös uudistin tämän kuvan.

chilley

Simppeli ehdotus vielä tuohon chilivaarin taulukkoon: N = Typpi, P = Fosfori ja K = Kalium.

Tämä ehdotus lähinnä siksi, että moni aloittelija varmasti miettii näitä asioita. Itse olin myös viime vuonna täysin pihalla näistä eri kirjaimien ja lyhenteiden merkityksistä kun aloittelin chilien kasvatusta ja myös kokemus mistä tahansa muusta kotikasvien kasvatuksesta oli pyöreä nolla.

Pienellä googletuksellahan nämäkin toki selviää, mutta, mutta....
Jääkiekon maailmanmestaruuskisojen kunniaksi:
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen