Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

fly

Zanfa

En pysty selittämään että missä oli vika mutta muutettuani uuteen asuntoon alkoivat kaikki kasvini voida hyvin. Tais vissiin olla opiskelijan neuvostobunkkerissa hiukan mädäntyneet putket.

sorrii

Jospa uudessa asunnossa on ikkunat joista tulee valoa ?!  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tunari

Näin takaisin multaviljelyyn palanneena edelleen FloraMicro/FloraMato :D

mxv

Millaisella suhteella tota Topmaxia pitäisi antaa (en ole vielä hakenut pulloa niin en tiedä onko kyljessä ohje) kukinnan alkaessa lisänä, muu normi lannoitus on sekä turpeessa  että hydrossa Micro/Mato 2mm/3mm / L -kombolla ja ihan hyvin on ainakin kasvanut tolla annostuksella!

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 08, 2013, 11:39:03 ap
Millaisella suhteella tota Topmaxia pitäisi antaa (en ole vielä hakenut pulloa niin en tiedä onko kyljessä ohje) kukinnan alkaessa lisänä, muu normi lannoitus on sekä turpeessa  että hydrossa Micro/Mato 2mm/3mm / L -kombolla ja ihan hyvin on ainakin kasvanut tolla annostuksella!

Itse olen antanut korkeintaan sen 2ml/l, kun kyseessä on kuitenkin aika arvokas tavara. Hydrossa ei välttämättä ole tarpeellinen edes, kun lannoitesuhteet ja olosouhteet sattuvat kohdalleen. 

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

mxv

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 08, 2013, 11:44:30 ap

Itse olen antanut korkeintaan sen 2ml/l, kun kyseessä on kuitenkin aika arvokas tavara. Hydrossa ei välttämättä ole tarpeellinen edes, kun lannoitesuhteet ja olosouhteet sattuvat kohdalleen.

Kiitos! Kannattaisiko Topmaxia aloittaa antaa heti siinä vaiheessa kun nuppuja ilmenee, vai vasta kun kukkia on alkanut avautua.

MYÖS askarrutti muuten, että tarvitseeko varsinkin noilla lannotteilla vähentää jompaa kumpaa kukituksen / sadotuksen aikana?

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 08, 2013, 14:21:11 ip

Kiitos! Kannattaisiko Topmaxia aloittaa antaa heti siinä vaiheessa kun nuppuja ilmenee, vai vasta kun kukkia on alkanut avautua.

MYÖS askarrutti muuten, että tarvitseeko varsinkin noilla lannotteilla vähentää jompaa kumpaa kukituksen / sadotuksen aikana?

Liian pienelle taimelle ei kannata Topmaxia antaa, vaan antaa rauhassa kasvaa isommaksi. Kyllä sitä kannattaa antaa nuppuillessa ja miksi ei kukkiessa, sillä miedolla annoksella. Joskus, kun kukintavaihe pitää taukoa, niin Topmaxin annos voi herättää nuppuilun ja kukinnan käyntiin. 

Mielestäni nuo suhteet ovat ihan hyvät, että Matoa on enemmän suhteessa Microon. Isommille kasveille voi annosta antaa sitten enemmänkin. En itse ole noita koskaan käyttänyt, kun käytössä on Ferticaren lannoitteet.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Seppo

Hakutoiminnolla en saa järjellisesti kaivettua vastauksia tähän.

Millaisia suhteita käytätte (kasvuvaiheessa) Nutriforten Mansikka+Tomaattilannoitteen ja typpi+kalsiumlannoitteen kanssa? Kokeilen nyt itse 1/4 + 1/4 mittaa per 5 litraa vettä.

Kasvamassa pääasiassa baccatumeja. 

sorrii

LainausMillaisia suhteita käytätte (kasvuvaiheessa) Nutriforten Mansikka+Tomaattilannoitteen ja typpi+kalsiumlannoitteen kanssa?

Miksi ei purkin ohjeen mukaan?!? 7.5ml + 5ml /10l
Mulla tuo toimii ihan ok.
Alunalkaen kun rupesin T&M'ää käyttämään ajattelin sen olevan "aito" vesiviljelyravinne, ja noudatin ohjetta nimenomaan vesiviljelyissä; multakasveille sitten lantrasin tuota ltkua 1/3-1/2 ... Kotioloissa ikkunavalolla + lampuilla se tuntui hyvältä.

Viime aikoina -lähinnä chinensejen kanssa  [ja natikan kanssa]- olen alkanut tulkitsemaan nuo ohjeet multaviljelyyn tarkoitetuiksi - tokikin ihantellisissa kasvihuoneolosuhteissa. Mittailinpa sitten EC-arvoja ja tulin tulokseen että jotta saan GHE'n Mikro+Mato -setin ohjeita vastaavat EC-arvot, voi sitä annosta nostaa 1/4-osan - chinenseillä enemmänkin.

Nutriforten ohjeissa tyypillisesti typen määrää lisätään kun podeja alkaa kehittyä. Kypsyttelyvaiheessa sitten annetaan sitä 1-komponenttiä 3/4 ja typpeä + kalkkia puolet vähemmän. Kasvuvaiheessa noin korkea typpi [=edellisessä mainittu 1/4+1/4 /5l] aiheuttaa ehkä liikakasvua ja kukinta viivästyy. Tuohan olisi juurikin sopiva annos podien tuottoon. Luulen mä  8)

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

mxv

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 08, 2013, 17:30:43 ip
Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 08, 2013, 14:21:11 ip

Liian pienelle taimelle ei kannata Topmaxia antaa, vaan antaa rauhassa kasvaa isommaksi. Kyllä sitä kannattaa antaa nuppuillessa ja miksi ei kukkiessa, sillä miedolla annoksella. Joskus, kun kukintavaihe pitää taukoa, niin Topmaxin annos voi herättää nuppuilun ja kukinnan käyntiin. 

Mielestäni nuo suhteet ovat ihan hyvät, että Matoa on enemmän suhteessa Microon. Isommille kasveille voi annosta antaa sitten enemmänkin. En itse ole noita koskaan käyttänyt, kun käytössä on Ferticaren lannoitteet.

Tarviiko muuten lannoitus lopettaa siinä vaiheessa kun podeja on alkanut tulla ns. maksimimäärä kasviin ja ne alkaa kypsyä suuri osa, jostain kasvatusohjeesta muistan näin lukeneeni?

akselsson1

En todellakaan lopettaisi siinä vaiheessa
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

Minä vaihtaisin niin sanottuun syyslannokseen satovaiheessa. Erona siinä on typen määrä ja muutenkin n-p-k -suhteet. Typpeä niissä ei yleensä ole yhtään, tai vain hyvin vähän. Tällä kaudella olis tarkoitus kokeilla tuota. Tai ainakin mennä puutarhan kesän ja syksyn seoksella. Mutuilua pitkälti, ei mulla mitään faktaa ole tästä. Kunhan pohdiskelin.  :o

sorrii

huhtikuu 16, 2013, 12:38:56 ip #1173 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2013, 12:43:35 ip käyttäjältä sorrii
Kuinkhan tuon syyslannoitteen fosfori sopii pitkän päälle?? Sitä on aika paljon ...

Mä kerran ostin Honkkarista talvella ainokaisen purkin Nutriforten syyslannoitetta, joka on puhdasta PK'ta: fosfori 21,7; kalium 27
Kuulin että tuollaisella voisi pakottaa kasvin kukkimaan: Päästämällä ensin hyvin kuivaksi ja sitten antamalla kunnon pläjäyksen tätä. Kokeilinkin ja luulen että se vaikutti  8) 8) Ainakin ko. kasvit tekee nyt hedelmää  :D ja ovat tietysti taas ohjeiden mukaisella lannalla.

Nyt tässä pähkälen tilanahtaudessa voisinko jotenkin hyödyntää tuota Syyslantaa alentamaan typen määrää, kun kasvit kasvaa taas liikaa! Parhaassa valossa -tietysti- on kaikki taimetkin vesisysteemeissä ja loppuu kyllä tila eli valo ennen kesää. Ei viitsisi hyvännäköisiä latvoja ruveta leikkelemään. Ja lannoitteen vähentäminen kokonaisuudessaan ei ehkä olisi paras mahdollisuus. Vesiviljelyissä [taimi-bubleri, taimi-NFT] on käytössä Mikro+Mato putelin ohjeen mukaan. Yhdessä pikku-ebbissä sekä kahdessa Mimosaruukku-bublerissa Nutriforten TomaatiMansikka-setti. Noillahan voi tiet säätää itsessäänkin, mutta ei ole ymmärrystä kannattaisiko annostella jyrkemmillä annoksilla kuin ohjeissa vaiko vaan laimentaa litkuja?!? Eli onko parempi alentaa EC'tä vaiko pitää EC korkealla ja vähentää vain typpeä?!?

PS. Kyllä mun kasvit ovat talvehtineet ihan ok samalla normilannoituksella kuin kesälläkin. Vähän vaan laimentanut annoksia. Liekö tuo syyslannoite tarkoitettu auttamaan kasveja kestämään talven yli nimenomaan ulkona  ::) ... Hamppulantafirmojen kukitus-ravinne -"PK"- vaan on pitoisuuksiltaan ihan samaa ... sekavaa!

mxv

Hmm. no osaako ketään Micro/Mato -mies neuvoa, pitäisikö mun muuttaa jollain tavalla lannotteiden suhdetta ja jos, niin miten?
Alkaa ekat podit puskea pikkuhiljaa mysteeriin ja boliviaan ja olen ihan normi lannoituksella mennyt kokoajan, mitä nyt tosiaan topmaxia lisäksi.

sorrii

LainausHmm. no osaako ketään Micro/Mato -mies neuvoa

Mato-pullon kyljessä oleva ohje on varmaan ihan yleispätevä kasvihuoneviljelyyn ja yleensäkin kunnon valoon: Siinä vaiheessa kun alkaa tulla satoa kunnolla, nostetaan annos maksimiin.

Tässä koti-chilipään virassa vaan tulee ongelmia joita ei neuvota pullojen kyljessä. Kotioloissa kun valoa ja tilaa ei välttämättä ole ihan optimaalisesti: lämpöä voi olla liikaakin - varsinkin lepoaikana [=yöllä]

Mun mutu-tuntuma on että ohjeannokset on liian vahvoja itselleni ainakin. Nyt tuossa edellisessä viestissä olen herännyt ajatukseen, että litkujen laimentaminen ei kuitenkaan ole se paras ratkaisu. Luulen ainakin että vahvemmilla litkuilla tulisi tukevampaa kasvua, ja liikakasvua pitäisi hillitä vähentämällä vain typpeä. Noiden valmiiden 2-komponettisten lannoitteiden koostumukset vaan eivät ole suunniteltu ihanteellisiksi tasaiseen huonelämpöön heikohkolla valolla ...

Varmin neuvo siis on mennä pullojen ohjeen mukaan ja yrittää saada valoa paljon. Ammattimaiseen satoon on aika vaikea päästä asuinhuoneistossa ...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 16, 2013, 12:38:56 ip
Kuinkhan tuon syyslannoitteen fosfori sopii pitkän päälle?? Sitä on aika paljon ...

Sehän on kiinni ihan annostuksesta. Eihän sitä pakko ole paljoa antaa. Puutarhan kesän suhteita voi muuttaa typpiköyhemmäksi esimerkiksi niin, että sekoittaa siihen osan tuota syyslannoitetta ja pitää muuten lannoituksen määrän samana.

fly

Viime kaudella annoin Microa/Matoa pullon ohjeen mukaan samalla tavalla koko satokauden ajan, EC kakkosen paikkeilla. Lopputulokseen olin tyytyväinen eli satoa tuli reippaasti. Voihan sitä hifistellä, kun tietää mitä tekee mutta en näe mitään välttämätöntä tarvetta säätää lantojen suhteita, kun perussetilläkin pärjää hyvin. Itselle on tärkeämpää saada varmasti hyvä sato kuin yrittää riskillä tavoitella jättisatoa. Mutta muutaman kasvin voi kaudessa uhrata kokeiluille. Jos vaikka joskus sattuisi tärppäämään.

sorrii

Ei mua huvita sinänsä hifistellä yhtään! Hirrvee stressi on tullut tästäkin pakkomielteestä jo  ???

Mun pointsi on että yrittäisin estää taimia kasvamasta sellaisiksi maitohorsmiksi joita on vaikea siirtääkin kesän alussa: Tässä on aikaa vielä 2kk!
Normilannoituksella tulee hyvännäköistä kasvua ja keittiössä jossa on parhaalla paikalla aamuaurinkoa sekä ikkunan päällä 100W ledi sekä vielä hajavaloa 250W MH-lampustakin, on oikein hyvin asiat mallillaan. Siinä ikkunalaudalla on kivivillassa 6 parasta kasvia rivissä, ja esim Aji Cristal [idätetty helmikuun alussa] on tyvestä yli sentin paksuinen: haarautuu 20cm korkeudella ja tekee jo "varkaita" joka lehden välistä: täynnä on nuppuja 40cm korkea kasvi ...

Nuita vaan on täällä pienessä kaksiossa taimia melkein sata [tomaatit ym mukaanlukien reilusti ylikin] sekä parikymmentä vanhaa isohkoa kasvia. Ikkunoita ei mitenkään riitä kaikille, eikä sitä tehokainta keinovalokaan. Jotenkin sitä pitää yrittää kikkailla. Leikkaaminen on tietysti yksi tapa: Mä haen vaihtoehtoa.

Keväällä kun katselee torilla ja kaupoissa myytäviä taimia, niin joskus oikein ihmetyttää miten nuo saa 30cm korkeisiin taimiin 15mm paksut varret ja vielä muovikassillisen hedelmiä  :o :o.. Arvatenkin viileä [15-25oC kasvihuone olisi hyvä ratkaisu parilla tehokkaalla valaisimella vielä ... Voisi syöttää taimille vaikka Substralia ja eukon aamupissaa, eikä tulisi noita horsmia!

Viime kesänä muuten kuskasin muutaman hontelon 120cm korkean Aji Cristalin palstalleni käärimällä ne poistettavaan rullakaihtimeen  ;D :D ;)

Torakka

tuli kaupan kylkiäiseksi saatua pullo plagron Green sensation additive(booster) merkkistä ainetta. onko tää toimivaa chileille käsitääkseni sadotus vaiheen lisäravinne? kokemuksia?