Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.1%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 382

Mouru

en viitsinyt omaa aihetta tehdä kysymykselleni mutta koska chilikärpänen pääsi puremaan hieman kovemmin (tuli tilattua Fatalii's Ultimate Seed Kit) ja sit seuraavat lannoitteet

GHE Flora Tripack (pariin oma tekoiseen ämpärihydrooni, kiitti ohjeista)
sekä
Bio Bizz setti 1 (multa/turve rehuille)

eli ostinko edes oikeat lannoitteet? :) oon noista lukenu täällä silmät puhki ja päätin kokeilla (tilattu siis vasta)... Ämpärihydrossa on ollut blusana lannoite (ei ole ollut ennen moisia hydroja edes) ja kasvu ei oo kyl ollut kummoista... Tosin toihan onkin tarkoitettu passiivi hydroon missä mulla on muita chilejä kasvamassa (hitaasti tosin). Ajattelin vaan että voisko tuota GHE lannoitetta sit käytellä noissa passiivi hydroissa? Ämpärihydroina mulla on pari noin 10-15L marmelaadisankoa ja lisää ois tulossa :) Tila loppuu kohta kun saa noi litkut ja siemenet :)

rouskuttaja

Jossain toisessa topicissa joku sanoi ettei ravinteita (biobizz) tartte antaa enää ku alkaa podeja tulemaan. Mitenkäs muut tekee?
Kannattaako vai ei?
Tuota topmaxia voi varmaan antaa loppuun asti...?

saulir

Lainaus käyttäjältä: "rouskuttaja"Jossain toisessa topicissa joku sanoi ettei ravinteita (biobizz) tartte antaa enää ku alkaa podeja tulemaan. Mitenkäs muut tekee?
Kannattaako vai ei?
Tuota topmaxia voi varmaan antaa loppuun asti...?


No periaaatteessa näin on kyllä, kukkiminen on se vaihe joka kuluttaa energiaa ja ravinteita paljon. Itse olen kuitenkin antanut koko ajan kastelun yhteydessä ravinteita vaikka podit on pensaassa, näin se jatkaa satoamista koko ajan, epäilen kyllä että voi jossain vaiheessa tuon seurauksena heittää lusikan nurkkaaankin.

Kuulemma ainakin sadon makuun vaikuttaa miten noita ravinteita antaa...loppuvaiheessa eivät suosittele käytettäväksi yleensä ottaen. Lienee niin että tapoja lannoittaa on kuitenkin yhtä paljon kuin kasvattajiakin :)

Kaikenlainen kokeilu on ihan mukavaa, jos osaa kasveista lukea että mitä ne tykkää kun esim lannoitevahvuutta lisätään (vesiviljelyssä ei niin vaarallista). Jos on useampi kasvi jolla kokeilla niin melkein sanoisin että kokeilee toisella että lopettaa lannoittamisen ja antaa toiselle vaan ihan normaalisti.

Aika paljon tuli tekstiä nyt vanhaan viestiin vastaukseksi mutta aihe sattui kiinnostamaan ;)

annesurfs

Käytin tämän vuoden Biobizz-settiä, mutta en kyllä huomannut mitään eroa viime vuoden täysin epäortodoksiseen lannoittamiseeni nähden.

Harmillista, mutta totta.  :?

Sazza

Ajattelin hommata tuon Biobizz-setin ja katsellaan kuinka käy. Nyt kasvit on siinä vaiheessa, että yks on talvetettu(Habanero) ja yksi pieni taimi on ja loput itää. Missä vaiheessa aloitan lannoittamisen?

ChaiN

riippuu varmasti kasvualustasta, että onko valmiiksi lannotettua turvetta, taimimultaa vai käytettyä multaa/turvetta.

Jos se on vähäravinteista, niin itse kenties aloittaisin sitten ku kasvit on parinkymmenen sentin mittasia. mutta sekin on suhteellista. jos chilit saa huonosti valoa ja venähtävät vain pituutta ni sitte lannotus vasta paljon myöhemmin.

ja aluksi pieninä annoksina typpipitosta lannotetta..

ite oon käyttäny microa ja matoa nyt myös mullassa kasvaville chileille. hyvin ovat pärjänneet. pitää vaan laittaa laimeampi liuos ku bubbleriin..
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

hapsiainen

täällä lannotellaan juureslannotteella sellasilla rakeilla. Tarkkaa merkkiä tässä nyt muista. Kasvu on niiden avulla hieman parantunut  :D

ahokkis

En ole löytänyt tähän vastausta, mutta mitä voisi käyttää ns.marketti/lähikukkakauppa lannoitetta jota voisi tuosta läheltä löytää hakemalla ettei tarvitsis peukusta asti tilata. Ja sit ostin tuon biolanin merileväuutteen, onko ihan shaissea vai käykö hyvin? Ohjeissa sanottiin että ei korvaa lannoittamista, mutta kertokaapa te kokeneemmat paremmin.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "ahokkis"En ole löytänyt tähän vastausta, mutta mitä voisi käyttää ns.marketti/lähikukkakauppa lannoitetta jota voisi tuosta läheltä löytää hakemalla ettei tarvitsis peukusta asti tilata. Ja sit ostin tuon biolanin merileväuutteen, onko ihan shaissea vai käykö hyvin? Ohjeissa sanottiin että ei korvaa lannoittamista, mutta kertokaapa te kokeneemmat paremmin.

Tuo merileväuutehan ei ole lannoitetta. Lannotteilla yleensä tarkoitetaan typpeä, fosforia, kaliumia sekä erilaisia mineraaleja, joita kasvi tarvitsee kasvamiseen.

Ei tuo merileväuute ainakaan mitään pahaa tee; itsekin olen sitä suihkepulloon silloin tällöin lisännyt. Mitään todisteita sen toimivuudesta/toimimattomuudesta ei kuitenkaan ole.

saulir

Lainaus käyttäjältä: "ahokkis"En ole löytänyt tähän vastausta, mutta mitä voisi käyttää ns.marketti/lähikukkakauppa lannoitetta jota voisi tuosta läheltä löytää hakemalla ettei tarvitsis peukusta asti tilata. Ja sit ostin tuon biolanin merileväuutteen, onko ihan shaissea vai käykö hyvin? Ohjeissa sanottiin että ei korvaa lannoittamista, mutta kertokaapa te kokeneemmat paremmin.


Shaissea, eli kanankakkarakeita voi muuten käyttää hyvinkin lannoitteena, kaveri on saanut habaneron tuottamaan mukavasti satoa sitä käyttämällä.

Merileväuute ei tosiaan korvaa lannoittamista, mutta se vahvistaa kasvia tautien varalta, sekä innostaa sitä kasvattamaan juuria.

Merileväuutetta voi myös suikuttaa lehdille, varjopuolena todettakoon että kasvi haiskahtaa tuon käsittelyn jäljiltä sitten jonkin aikaa melko härskiintyneelle :D

Hombre

Merilevä toimii ihan hyvin lisäravinteena. Sitä voit suihkuttaa lehdille ja antaa kastelun yhteydessä, mutta eihän se varsinaista lannoitusta korvaa.
Jotkut käyttävät chileillekin esim substralia, he vain laimentavat sen reilusti enemmän kuin ohjeessa sanotaan, jopa 1/10 osaan ohjeesta.
Olen itse käyttänyt aina silloin tällöin Nekon lannoitetta jota laitetaan 10 tippaa litraan vettä, mutta en ole tarkkaillut liiemmin miten se vaikuttaa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

ahokkis

Kaippa sitä kananpaskaa tuonne sitten jossain vaiheessa lykkäis, haisee vaan tosi pahalle ja vielä kun sisällä kasvaa niin taidan jättää suosiolla väliin tällä kertaa. :D Jos kesällä miettis uudestaan kun ulos nuo lykännyt.
Voiko tuota merileväuutetta antaa ihan idätysvaiheessakin vai vasta sitten kun kasvi on jo itänyt ja tehnyt lehtiä?

Herra 47

Ei tarvitse heti lannoittaa saavat minulla ainakin tehdä 1-3 lehtiparia ainakin ennen kuin pääsevät idätys laatikosta kasvu alustaansä (hydroon tai turpeeseen) jolloin hydrossa saavat miedon lannoite veden ja turve on perus lannoitettu jolloin kasvavat jo aika pitkälle sillä...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Clark

Minulla on kukkiva CAP 343 water farmissa 250W:n natikan alla. Olen syöttänyt sille GHE tripackin mehuja. Edellisellä kerralla, kun vaihdoin vettä, oli annostelu 7,5l:aan vettä: 3-6-9ml (Gro, Micro, Bloom). Kukat putoilivat varsineen. Sitten laitoin 3-3-9, mutta edelleen kukat kuivuvat varsineen irti. Pitäisikö edelleen vähentää typpipitoisia Gro:ta ja Microa? Vartta tuo puskee edelleen, mutta palkoja ei näy.

Bermann_7

Hei vaan.
Onko kenelläkään kokemuksia tällaisista lannotteista:GHE Total Gro ja GHE Total Bloom. ? onko hyviä värkkejä chileille?
So it goes.
-KV

xan0ri

Bermann_7

Kyllä ovat varsin oivia lannoitteita chileille!
Sekä Mullassa että Vesiviljelyssä.

Kolmessa kuukaudessa olen nyt oneparteilla saanut seuraavaa aikaan:
(Vesiviljely/Turve & 250w Monimetallivalaisin)

#079 ..and proud of it! :)

Bermann_7

aika hyvä!

etenkin ottaen huomioon, että varsinainen kasvukausi on vasta tuloillaan, sulla on loistava etumatka.... itse sain vasta siemenet itämään, mutta kovaa ne jo kasvaa...  :D

Minkä kokoisille taimille aloit antaa Grow-lannoitetta? montako oikeaa lehteä?
(kyselen nyt siis lähinnä turve/multa-viljellyistä chileistäsi..)
So it goes.
-KV

xan0ri

Grow -Lannoitetta rupesin antamaan kun sirkkalehtien jälkeen on 2-3 paria lehtiä tullut. Eli toisinsanoen siinä vaiheessa aloitin lannoituksen kun siirsin taimet isompaan purkkiin.
Ihan sen purkin antaman ohjeen mukaan lannoitan. Se on monien mielestä liikaa, mutta itse olen ollut tyytyväinen. Muistaa vaan että ei ihan joka kerta kastele lannoitevedellä kun turpeesta on kyse. (tuokin lukee purkin kyljessä).

Hyvä perusvihje, jos lehdet käpristyy reunoilta, mutta eivät ole kellastuneita, vähennä ravinteiden antoa. Jos taas nahistuvat & kellertävät/haalistuvat, kokeile lisätä. Kyllä terveen kasvin huomaa sen "olemuksesta".
Myös öttiäisten tarkkailu on järkevää. Kasvi masentuu helposti jos ripsiäiset alkaa asuttamaan sitä.

Suosittelisin kuitenkin ostamaan vielä purkin ph - :sta lannoitteiden lisäksi.
Minulla on se viherpeukun 250g jauhepurkki, ja siitä laitan teelusikan kärjellisen 20 litraan vettä. (ph meillä raanavedessä -8.0 tai vähän yli).
Kasvit tykkää. Huomaat eron kun kokeilet.

Aiemmalla kaudella minulla oli Grow -lannoitteen tukena "Diamond nectaria" mutta nyt ilman sitä kasvini ovat voineet paremmin. Liekkö puuttuva kokemus, vaiko sitten diamondin kanssa övereitten anto ollut kyseessä.

Kaikenkaikkiaan; One Part Total on helppo lannoite.

Bloomin käyttöön voi siirtyä sitten kun tuntuu että antaa kasvin alkaa kukkimaan (ei nypi enää kukkia pois). Sitä kans purkin ohjeen mukaisesti.
#079 ..and proud of it! :)

ZAZ

Grow, micro ja bloom käytössä täällä. Merileväuutteella suihkuttelen myös.
Shit happens when you party naked.

Bermann_7

kiitokset vinkeistä!
täytynee alkaa harkitsemaan vakavasti tuota gro/bloom settiä...

Miten paljon teillä muuten kuluu lannoitetta/taimi, siis turpeessa? eli jos ostaa litran pönikän, riittääkö se hyvin kymmenelle kasville kesän yli?
So it goes.
-KV