Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.4%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
196 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 383

GynZi

Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - maaliskuu 19, 2009, 23:34:45 ip
Lainaus käyttäjältä: TWallius - maaliskuu 19, 2009, 16:48:30 ip
Ihan noob kysymys, mutta millaisella seoksella lainnoitatte tuolla Puutarhan Kesä:llä, 1ml/2l vettä???


Perusannostus on 1ml/1 litra. Chinenseille olen käyttänyt suhdetta 1.5lml/litra ja hyvin kelpasi. Aloita vaikka tolla 1:1 suhteella ja muuta sitten, nähtyäsi, kuinka chilit reagoi.


Eli jos mulla on toi puutarhan kesä liuotettu 1,5dl/1,5l vettä, niin pullossa on 1500ml vettä, 150ml lannoitetta.. lannotukseen pitäis käyttää 10ml liuosta/litra vettä?
Artesaanirakastelija

Masokisti

Itse olen myös käyttänyt tuota puutarhan kesää 1ml/L annostuksella, kymmenkertainen annostus kuulostaa aika tykiltä annostukselta.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: GynZi - maaliskuu 20, 2009, 10:24:16 ap... Eli jos mulla on toi puutarhan kesä liuotettu 1,5dl/1,5l vettä, niin ....


Aluksi minäkin tein siitä vesiliuoksia, kun kuvittelin sen olevan helpompaa, mutta pienellä maustemitalla millilitran lisäys kastelukannuun käy kätevämmin jauheena, usko vain kokemuksen ääntä. Puutarhan kesä liukenee aivan itsestään, sekoittelemattakin melko nopeasti. Sitä jauhetta voi ottaa johonkin helpommin avattavaan astiaan kastelukannun vierelle.  ;)

Masokisti taisi lukea huolimattomasti, mutta kyllä minä olen viisinkertaista ylilannoitusta kokeillut ja useimmat chilit sietävät sitä hyvin jonkin aikaa kasvukaudella. Talvella lannoitusta on vähennettävä.


Masokisti

Noh mielummin liian vähän kuin liikaa ;)

GynZi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 20, 2009, 11:38:48 ap
Lainaus käyttäjältä: GynZi - maaliskuu 20, 2009, 10:24:16 ap... Eli jos mulla on toi puutarhan kesä liuotettu 1,5dl/1,5l vettä, niin ....


Aluksi minäkin tein siitä vesiliuoksia, kun kuvittelin sen olevan helpompaa, mutta pienellä maustemitalla millilitran lisäys kastelukannuun käy kätevämmin jauheena, usko vain kokemuksen ääntä. Puutarhan kesä liukenee aivan itsestään, sekoittelemattakin melko nopeasti. Sitä jauhetta voi ottaa johonkin helpommin avattavaan astiaan kastelukannun vierelle.  ;)

Masokisti taisi lukea huolimattomasti, mutta kyllä minä olen viisinkertaista ylilannoitusta kokeillut ja useimmat chilit sietävät sitä hyvin jonkin aikaa kasvukaudella. Talvella lannoitusta on vähennettävä.




mutta siis laskinko oikein, että vesiliuosta annetaan 10ml/l, jos se on liuotettu 100ml/1l suhteella?
Artesaanirakastelija

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: GynZi - maaliskuu 20, 2009, 13:29:19 ip... laskinko oikein, ...

Ai sinä epäilit laskutaitoasi?  ;D

Grammat ja millilitrat ovat tässä tapauksessa sama asia. Ajattele kummalla tahansa. Sekoittaa vain ajattelua, jos niitä käyttää ristiin. Jos laimennat lannoitetta kymmenkertaisella vesimäärällä, on aivan luonnollista, että sitä tarvitaan kymmenkertainen annos.


GynZi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 20, 2009, 13:44:43 ip
Lainaus käyttäjältä: GynZi - maaliskuu 20, 2009, 13:29:19 ip... laskinko oikein, ...

Ai sinä epäilit laskutaitoasi?  ;D

Grammat ja millilitrat ovat tässä tapauksessa sama asia. Ajattele kummalla tahansa. Sekoittaa vain ajattelua, jos niitä käyttää ristiin. Jos laimennat lannoitetta kymmenkertaisella vesimäärällä, on aivan luonnollista, että sitä tarvitaan kymmenkertainen annos.




niin niin, sitä itsekin ajattelin. Ei jaksa näin aamukolmelta alkaneen työpäivän jälkeen ajatella :D
Artesaanirakastelija

Roam

Tuli mieleen, että kun katselin nuita Chilivaarin taulukoita niin eikö ole näin että tuo substraali vastaa aika lailla tuota BioBizzin Growia arvoiltaan. Eli siis periaatteessa sama asia. Täällä foorumilla kun niin tuota substraalia lytätään, mutta eikö se kuitenkin ole samaa skeidaa eri paketissa? Hyvin tuo ainakin mulla toimii, kun nuo määrät laittaa suhteessa oikein.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Roam - maaliskuu 21, 2009, 15:44:10 ip
Tuli mieleen, että kun katselin nuita Chilivaarin taulukoita niin eikö ole näin että tuo substraali vastaa aika lailla tuota BioBizzin Growia arvoiltaan.

Laitetaanpa suora linkki siihen taulukkoon uusille lukijoille:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.msg47480#msg47480

Totta se on, että Substral ja Biobizzin Grow ovat pääravinteiltaan aika samanlaiset, jos Substralia annostelee vain 2,5-3 millilitraa litraan vettä. Oletko havainnut, kukkiiko ja saako sillä satoa myös, vai pitäisikö vaihtaa enemmän fosforia ja kaliumia sisältävään kukintavaiheessa? Substralin Eko on siinä suhteessa jo paljon parempi ja sopiva annostus suunnilleen 5 ml/l.

Roam


No kyllähän tuo (ilmeisesti) Short Yellow Tabasco, en oo varma onko, kukkii aika kivasti. Varmaan parikymmentä kukkaa tulossa, pari podiaki, vaikka kasvi on vaan 25 cm korkea. Päiväkirjasta myös löytyy.





Muut alkaa kans nuppua pukkaamaan. Hyvin tuo mulla on toiminu.

TurboPuberteth

Miten luulette, että toimiiko tuollainen lannos? Floridor kukkaravinne. NPK 7-3-6. Ja kuinka paljon tuota pitäs suunnilleen laittaa litraan vettä? Purkissa lukee, että puoli korkillista joka on noin 5ml. Ei oo ainakaan hinnalla pilattu taisi olla 1,99e maxissa ;D

Chilivaari

Epäilyttäväksi tuon tekee se, että siinä on puolet typestä ureaa, jonka sanotaan olevan ongelmallista chileille varsinkin altakasteluruukuissa. Minä en ole asiaa päässyt toteamaan. Eiköhän kasvisi reagoi jotenkin, jos se ei sovi. Lähinnä pH:n heilahteluita se voi aiheuttaa. Kerro sitten muillekin, miten kävi. Pari viikkoa kokeilua pitäisi jo paljastaa jotakin.

Useimmat chileille käytettävät lannoitteet suosittelevat pienempiä annoksia, eli puolet tuosta. Reilu 2 ml antaa typpeä tarpeeksi, mutta kaliumia on niukemmin kuin monissa muissa. Enpä osaa sanoa, miten se vaikuttaa.

Tietoni lannoitteesta sain täältä: http://www.erkkimiettinen.fi/minigarden/minigarden/kukkaravinne/


TurboPuberteth

o sitä oon laittanut nyt muutamia kertoja kasteluveteen juurikin altakasteluruukkuun.. Eivät ole reagoineet ainakaan huonosti. Tuntuu, että kasvavat äkäseen. Ei ole kyllä vertailupohjaa tähän vuodenaikaan kasvatettuihin chileihin. Viime vuonna idätin vasta kesällä kun ei ollut oikein tietoa asiasta. nyt löysin onneks foorumin ;)

HassuSetä

Lainaus käyttäjältä: kuje - maaliskuu 10, 2009, 14:58:36 ip
Onko kukaan käyttänyt Neko Bonsai-ravinnetta? N-P-K 1-1,3-2,5


Tähähän kysymykseen haluaisin itsekin vastausta.
Eli jos joku on testannut niin kokemuksia otetaan vastaan:)

Tällä hetkellä itse käytän puutarhan kesää. Tuota nekon bonsairavinnettakin kotoa löytyy, niin soveltuukohan mahdollisesti kukintavaiheeseen suuremman K luvun perusteella?

Watt

huhtikuu 07, 2009, 08:53:21 ap #234 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 07, 2009, 08:55:46 ap käyttäjältä Watt
Itselläni on Neko kasviravinnetta N-P-K 7-2-2 , koska ilmaiseksi saa. Onkos tuo millaista chileille? Varmaankin tyhjää parempi kunhan maltillisesti käyttää?  ???

Ja onko chilit miten ranttuja tuosta annostelusta, että ihan ohjeen mukainen annostelu vai miedompi?
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

Chilivaari

Minun neuvoni kyllä olisi: Hanki kunnon lannoitetta, jos chileistäsi satoakin haluat.
Ensimmäisenä kasvatuskesänäni lannoittelin tuolla muilta saatuja, hiekkaisessa mullassa pienessä ruukussa kasvavia chilejä. Tulos ei ollut kummoinen.

Neko ei ole chililannoite. Jos sitä antaa reilut 2 ml litraan, typpeä tulee tarpeeksi, mutta kaliumia vain neljännes muiden annoksesta. Katso itse taulukosta:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.msg47480#msg47480
Onhan se tietysti parempi kuin ei mitään.

Watt

huhtikuu 07, 2009, 11:37:54 ap #236 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 07, 2009, 11:40:54 ap käyttäjältä Watt
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 07, 2009, 11:29:30 ap
Minun neuvoni kyllä olisi: Hanki kunnon lannoitetta, jos chileistäsi satoakin haluat.
Ensimmäisenä kasvatuskesänäni lannoittelin tuolla muilta saatuja, hiekkaisessa mullassa pienessä ruukussa kasvavia chilejä. Tulos ei ollut kummoinen.

Neko ei ole chililannoite. Jos sitä antaa reilut 2 ml litraan, typpeä tulee tarpeeksi, mutta kaliumia vain neljännes muiden annoksesta. Katso itse taulukosta:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.msg47480#msg47480
Onhan se tietysti parempi kuin ei mitään.


Kiitos vastauksesta. Tuo taulukko oli todella kätevä, oli mennyt ihan ohitse topicia selatessa! Siinä ei ollut Kemiran Hydrolannosta, mikä taitaa olla lukemani persteella oikein hyvää. Täytyy käydä MTT:llä pyörähtämässä jos tarttuisi mukaan hieman, tai sitten BioBizziä ihan kaupasta  ;)

Onkos lannoitteiden annostelu riippuvainen lajikkeista?
Itselläni kasvamassa:

Thai-chili
Joku iso makeahko chili thaimaasta.
Habanero
Aji Cristal
Lemon Drop
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

Chilivaari

Eipä ole Hydrolannosta, eikä muitakaan useampiosaisia, kun niistä voi itse sekoittaa vaikka minkälaisia sekoituksia. Tuohon Hydroon kuuluu oleellisena lisänä salpietari, jolla tehdään typpilannoitus. Noissa kimppahankinnoissa on sitä mukana sopivassa suhteessa. Kiitos vain Kärsälle, hyvin toimii mullassakin.

Luulisin noille sinun lajikkeillesi kaikille sopivan aika reilun lannoituksen, jos haluat niistä isoja. Baccatumit varmaan protestoivat ensimmäiseksi lehtiään kipristelemällä.

Watt

Jeps. Taitaa löytyä kaikki mitä lannoittamiseen tarvitsee tuolta MTT:ltä niin ei tarvitse erikseen käydä ostamassa.

Nämäkin asiat varmaan puitu moneen kertaan täällä foorumilla lävitse, mutta parempi yleistä keskustelua pitää yllä.
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

Lufei

Itse pistin just tilaukseen biobizzin setin, kun olen täällä foorumia selailessani saanut sellaisen kuvan että ko. sarja toimii hyvin chileille. Mukaan pistin myös pienet eslit. :)