tammikuu 09, 2025, 22:21:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin säilöminen

Aloittaja Niiskuneiti, elokuu 25, 2003, 11:02:44 ap

« edellinen - seuraava »

Niiskuneiti

Heippa asiantuntijat!

Voisitteko laittaa jotain hyviä säilömisohjeita. Minulla kasvaa hyvää vauhtia chilit parvekkeella ja sadosta näyttäisi tulevan melko runsas. Olenkin jo pohtinut mihin vielä joudun kaikkien chilien kanssa. Olisi kiva saada nauttia niistä pitkin talvea, mutta miten minun pitäisi niitä säilöä???

Miu

Minua myös kiinnostaa ihan tavallisten Jalapenojen säilöminen sellaisiksi, missä muodossa niitä normaalisti tavataan.
Kuivattamisen lisäksi en juurikaan tiedä säilömistapoja. Pakastaa voi, kun halkaisee chilin kahtia (esim. pituussuunnassa), mutta tämäkään ei ole "kotoista" viisautta vaan vinkki löytyi näiltä sivuilta jostain. Ja nämä sivut ovat muuten upeat! Poikkean täällä joka päivä useita kertoja. Joskus uppoudun totaalisesti lukemaan chilisuvuista tms ja unohdan, että irkki on päällä ja kaikki henkevät keskustelut jäävät unholaan...Ihan mielettömän hienoa, että nämä sivut ovat olemassa! *nostaa hattua*

Timo

Dave DeWitt'in sivuilta löytyy artikkeleita erinäisistä säilömiskikoista, olettaen että englanti sujuu jotenkuten:

Dave DeWitt

Varsinkin ensi vuotta ajatellen mainio säilöntäkikka lienee alkoholiin säilöminen..vai miltä "Naula Päähän brand Whole Chiles in Cheap Booze" kuulostaisi? :cool:

Tepi

Lainaus käyttäjältä: "Miu"Minua myös kiinnostaa ihan tavallisten Jalapenojen säilöminen sellaisiksi, missä muodossa niitä normaalisti tavataan.

Itse tein pari viikkoa sitten Tampereen Stockkalta löytämistäni
tuoreista jalopenoista ao. ohjeen mukaista tavaraa...

Jalopenot siivuiksi ja lasipurkkiin suhkot tiivisti. Sekaan
  n. 1tl sokeria ja vähän eneämmän suolaa.
  Balsamiviinietikkaa niin, että se peittää n. neljäsosan
  jalopenoista. Väkiviinaetikkaa lopuksi sen verran, että
  kaikki on nippa nappa peittyny.
  Kansi hyvin kiinni ja kunnon ravistukset.

Säilykkeen säymisestä en tiedä... :p mutta hyvää oli. Pitäisi
kuitenkin säilyä muutaman kuukauden.[/color]
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.