tammikuu 10, 2025, 11:52:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Apache????? Help!

Aloittaja Chili-Lily, toukokuu 03, 2004, 14:37:02 ip

« edellinen - seuraava »

Chili-Lily

Ostin lehden suosituksesta ensimmäiset chilini merkkinä Apache, mutta mistään ei löydy enempää tietoa lajikkeesta.
Kuulemma tulinen on.
Olisko tämä ollut Annuum-lajiketta tms...
Jos täällä on tietäviä neuvojia, niin apua kaivataan.
5 siementä laitoin, ja 4 niistä on alullaan. 1 jopa 3cm jo.
:;):
Osaisko joku myös kertoa mitä chiliä on kiinalaisissa ravintoloissa käytetty (esim. "chili-naudanliha"-ruuissa oleva)oranssin punainen chili, joka on hiukan makea.
:laugh:

Gekko

Apachesta löytyi ainakin tämä thread.
Solanaceae et vitae

Krootoni

Vasta arvuuttelin saamani lahjachilin rotua ja purkissa olleen lapun perusteella kysyin puutarhalta että mikäköhän tämä 'syötävä chilipaprika' mahtaisi olla ja Apacheksihan se paljastui. Sen verran voin omalta osaltani sanoa, että tällä on korkeutta n. 25cm ja hedelmiä monta kymmentä. Purkissa olleessa lapussa luki, että sen saisi tarvittaessa leikata alas ja se kasvaa sitten uusiksi. Aivan mielettömän nätti kasvi, vaikkei chileistä välittäisikään. - Ei kyllä tämän chilin perusteella ala välittääkään, sen verran polttavia ne hedelmät on.  :roll:  Ihka ensimmäisiä chilejäni minäkin kasvattelen, mutta käsittääkseni ne oikeasti syötävät chilit todella maistuvatkin jollekin, eivät vain polta, joten tämä on varmaan enemmän ihan vain koristechili.

solmunen

Itsellä kasvaa noita mullassa muutama, ja bublerissa yks. Toi bublerissa oleva tuntuu jopa LIIAN tuuhealta :lol: . Ja marjaa ja kukkaa pukkaa aika runsaasti! Ne mullassa olevat näyttävät jotenkin liian vaaleilta. Siis esim. lehdet. Niissäkin on jo aika isoja hedelmiä, mutta en oo vielä maistanut. Eikai toi nyt sentäs mikään koriste-laji ole? :shock:  :?:

Krootoni

Kai sitä syö, jos niin vakaasti päättää, mutta minun mielestäni siitä tosiaan puuttui se maku. Poltetta kyllä on, pitäisikin kokeilla keittää siitä joku soosi, että näkee kuinka se sellaisessa käyttäytyy.

solmunen

Juu, joku sanoi että se on mausteeksi tarkoitettu, ei semmosenaan syötäväksi. Harmi, niitä kun tulee jonkun verran...

Krootoni

:D  Purkkiin tökätyssä lapussa kyllä luki, että sitä voi laittaa salaattiin tai leivän päälle... Enpä taida kokeilla.

calm

Lainaus käyttäjältä: "solmunen"Juu, joku sanoi että se on mausteeksi tarkoitettu, ei semmosenaan syötäväksi. Harmi, niitä kun tulee jonkun verran...

Kyllähän niitä toki voi rouskutella menemään ihan noinvain - maku vaan ei välttämättä ole suuresti makuhermoja hivelevä, mutta luultavasti voittaa kuitenkin kaikki kaupasta saatavat tuorechilit reilusti.

solmunen

Nonni. Nyt on sitten jo kasa Apacheja kypsynyt!

Maku oli parempi kuin odotin, mutta tuoreena ei kyllä mitään mukavaa syötävää. Semmonen aika hyökkäävä polte. Tulisia kyllä ovat!
Ajattelin että jos noista jauhetta sais edes jonkin näköistä.

Sauli Särkkä

Sitähän mullakin tuossa yksi puska on. Ilmeisesti juurikin tämä Erikoiskukkaviljelmät Jalkanen Oy-porukan tuote. Polte on juuri tuollainen pirullinen, terävä, pistävä ja nopeasti hyökkäävä. Leivän välissä meni yksi ilman kantaa slaisseina ja leivän päälle 1,5 litraa maitoa...

Mausteena tuo on ihan mukava. Näytön päällä paperissa pari päivää kuivumassa, sitten minigrip-pussiin ja nyrkkiä/muuta väkivaltaa käyttäen pienemmäksi. Keitoissa toimii, kunhan on annostelussa varovainen. Pistävyys ei tule niin vahvasti läpi, mutta mukavat lämmöt se ruokaan tuo.

-Sale
Sauli Särkkä

Krootoni

Olen tässä kolmatta viikkoa kuumeessa ja kun istuskelin äsken nenä tukossa ja pää pöhnässä kahvilla Apache nenäni edessä, päättelin, että nyt on hyvä hetki testata millaisia ne on vihreinä. Leikoin yhden pötikän sämpylän väliin kalkkunan ja tomaatin kaveriksi ja totesin, että tällä kertaa polte oli suht kohdallaan minun makuuni. Ainoa vain, että nyt kuumeisena olen pureskellut huuliani ja niitä taitaa poltella seuraavat puoli tuntia.  :oops:   Pitää varmaan alkaa napsia niitä vihreitä pötkyjä, jos vaikka auttaisivat tähän kuumeeseen...  :roll:

Tämä minun Apacheni on nyt toisella kierroksella sen jälkeen kun tuli minulle (olisiko viikko-pari ennen ensimmäistä viestiäni tähän ketjuun?) ja se on nyt täynnään noita vihreitä pötiköitä. Uusia kukkia alkoi ilmestyä melkein heti sen jälkeen kun olin napsinut ne vanhat pois.