heinäkuu 03, 2024, 04:36:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Uusien taimien idättäminen, oikea ajankohta?

Aloittaja Carve, joulukuu 22, 2006, 02:08:48 ap

« edellinen - seuraava »

Carve

Nyt on taas se aika vuodesta, että miettii että laittaisiko idätyspurkit patterin viereen nyt vai vasta myöhemmin. Viimeks lykkäsin jyvät multaan vasta helmi-maaliskuun vaihteessa ja taimet eivät kerenneet satokuntoon kesän loppuun mennessä. Edellinen setti taas onnistui keinovalon kanssa joulukuun idätyksillä saamaan satokauden elokuussa.

Mihin aikaan laitatte omat "ensi kesän uutuutenne" itämään ja miten nopeasti olette onnistuneet saamaan satoa. Tuolla chilikuvauksissa nuo kasvatusajat ovat aika optimistisia omaan kokemukseen nähden, mutta ehkä ne vaativat sitten kesällä kasvihuoneen ja talvella natriumpyssyn valaisemaan.

Ona P

itellä on pari taimea jo nyt. Ja nythän tää kääntyy vaan valosammaksikin...
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

Sauli Särkkä

Seuraavan kuukauden aikana meinasin nakella risut alulle. Valikoima jäänee aika kapeaksi, kun pyrin lähinnä noita erikoisempia kasvattelemaan ja keskittymään vain niihin. Jos kaikki menee putkeen, on ensi kesän meininki aika villipainotteista.


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Toivo

Ite olen jo idättänyt pubescenssit ja kun loput pubet ovat itäneet niit pääsevät villit itämään. Eli ainakin olen ajoissa :)

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Ite olen jo idättänyt pubescenssit ja kun loput pubet ovat itäneet niit pääsevät villit itämään. Eli ainakin olen ajoissa :)


Itse olin idättänyt pubet jo vajaa kuukausi sitten. Grif kuitenkin katkesi ja nyt on uutta itämässä. Vaihdoin lajikkeeksi Turbo Puben. Ne kaksi jos nyt itää tuo toinen, olisi tarkoitus kasvattaa.

Hydrobaccat ajattelin pistää multiin(tai kivivillaan jos sitä viitsii hankkia) tuossa uudenvuoden huuman jälkeen. Eli siinä tammikuun alussa.

Samoihin aikoihin pistän varmaan multachinet ja baccat. Täytyy nyt kattoa, että viittiikö ainuttakaan annuumia tänä vuonna kasvattaa. Ehkäpä jonkun bolivianin voisi.
Joo.

Ona P

Eli parempi kai aikaisin kuin myöhään... En varmaan uskalla laittaa enään mitään et näillä muutamilla on pärjättävä ens vuosi jollen sitten keksi jostain paljon tilaa.... Poimin muuten vuoden vikan marjankin vasta toissa päivänä... sama kasvi kukki jo kesän alussa... onko tämä kuinka normaalia?
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

panama

2habaneroa sitkunu syksystä patterin päällä ikkunalaudalla. loput kasvit on heittäny veivinsä. saapa nähä mitä en kesä sannoo.

Wiski

Pistin itse kanssa viime viikonloppuna chilit itämään. Pari Goat's Weediä on jo itänytkin alle viikossa, muut vielä nukkuvat (joku grif pubescens, orange haba, fatalii, peru yellow).

Nuo annuumit ja baccatumit olisi voinut varmaan idättää vähän myöhemminkin.

Carve

Itse laitoin pari viikkoa sitten itämään habista, red savinaa, guajilloa, hungarian yellow hot waxia, aji amarilloa, ja rocotoa. Näistä Hot wax on itänyt tehokkaimmin, ja habanero ja guajillo myös ovat itäneet. Muut vielä antavat odottaa itseään, alkaa epäilyttää itävätkö ollenkaan.

Nyt sitten valohoitoa loisteputkella kunnes aurinko jatkaa projektia keväämmällä. Toivottavasti kerkeävät satokuntoon ennen kuin kesä loppuu.

H-Bomb

Itse olen huomannut, että kyllä ne melko aikaisin pitää idättää, jos haluaa satoa mieluummin kesällä - kesän lopussa kuin puolessa välissä syksyä tai myöhemmin. Oma kasvatukseni on ollut sitä, että taimet kasvatetaan sisällä mullassa loisteputkien alla ja siirretään kasvihuoneeseen heti säiden salliessa (lämmittimen avustamana).

Talvehtineet kasvit ehtivät tuottaa ensimmäisen sadon aikaisemmin kuin samana vuonna idätetyt, joka kertoo siitä, millainen merkitys on kasvin koolla, kun se siirretään kasvihuoneeseen. Pubescensit eivät ole minulla ehtineet vielä kertaakaan tuottamaan satoa saman kasvukauden aikana, joten itse idättäisin ne jo joulukuussa tai mieluiten marraskuussa. Aina on käynyt niin, että muiden tehdessä kypsää marjaa, pubescensit vasta kukkivat.

Idättäminen ei ole kaikki kaikessa, vaan myös taimien kasvatuksella on iso merkitys. Liian pienet ruukut tai riittämättömät ravinteet saavat kasvun helposti pysähtymään, jolloin taimet jäävät pieneksi, vaikka ne olisi idätetty kuinka aikaisin tahansa.

Summa summarum: itse idättäisin taimeni (marras-) joulu-tammikuussa. Tänä vuonna näyttää siltä, etten idätä mitään, sillä voi olla, että kesällä on muutto ym. elämänmuutoksia edessä. Mikäli muutamat talvehtineet kasvit pärjäävät, niin niistä voi sitten kasvattaa ensi kesänä hieman syötävää pahimpaan nälkään, jos siihen löytyy mahdollisuus.

-Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

Timppa75

Laitoin 9.tammikuuta itämään multaan seuraavat:

Red Fatalii,Limo,Habanero Paper Lantern,Aji Umba.
Rocoto Peru Cusco,Rocoto Largo San Isidro,Rocoto Longo.
Lemon Drop,Sili-A-Top,Poblano,Keltainen Cheyenne.
sekä muutamia tuntematonta kaupan isoa Annuumia,kohtalaisen mietoa,lajiketta.

Villaan istutettuja: Habanero Cappuccino, Cumari o passarinho sekä Torenog.

Multaan istutetut ovat itäneet melkein 100%:sti.Kivivilloissa ei ole merkkiäkään itämisestä!Loppujenlopuksi erittäin hyvin ovat kuitenkin itäneet.Nopeimmat itivät neljässä päivässä,Rocotot itivät 8-9:ssä päivässä!!!

Rocoton siemenet tilattu Pepper-Kingiltä, muut ovat Fasselta sekä Harrylta,sekä muutama kaupan kohtalaisen hyvänmakuinen shili!

Vanhoja planttuja on vielä "toistaiseksi" hengissä:Lemon Drop , Locato sekä Aji Benito.

Villaan istutetut suunnittelin laittavani vesiviljelyyn ja muut menee turveruukkuihin!Ajattelin seuraavalla kaudella kasvatella vain muutamaa puskaa,mutta kai noita tulee jonninverran enemmän laitettua purkkeihin!Itäneitä on nimittäin 3-6 kipaletta per lajike,eikä noita kehtaa poiskaan heittää :wink:
Kun olet epävarma, mumise. Kun olet kusessa, delegoi.

mau

Lainaus käyttäjältä: "H-Bomb"Pubescensit eivät ole minulla ehtineet vielä kertaakaan tuottamaan satoa saman kasvukauden aikana, joten itse idättäisin ne jo joulukuussa tai mieluiten marraskuussa. Aina on käynyt niin, että muiden tehdessä kypsää marjaa, pubescensit vasta kukkivat.


Kasvatin viime vuonna ensimmäistä kertaa C. pubescenseja, jotka kylvin uudenvuodenpäivänä. Itämis-% oli 100. Rocoto Rojo (Fataliilta 05) tiputteli nuppujaan koko kesän ja alkoi pukata hedelmää vasta syyskuussa - yhtään ei ehtinyt kypsyä.  Rocoto Manzano (Impecta Handels) tuotti ensimmäisen kypsän chilin 24.8. ja todella runsaasti maukasta ja ylenpalttisen runsasta satoa aina kasvukauden loppuun asti - viimeiset raakileet kypsyivät jääkaapissa vielä joulukuussa!

Annika

Nyt C. Annuumeja erilaisia 5 purkillista tulossa :P

Kylvin muutama viikko sitten, ja nyt jo aika kivat taimet. Tässä nyt vaan mietin, et missä vaiheessa noita sitten isompiin purkkeihin?

Horst

Huomasin tänään ilokseni että kaikki neljä kivivillaan pistämääni fataalin siementä olivat itäneet. Lisäksi aloitin eilen basilikan kasvatuksen, jos sitä sais oikeen tuoreita yrttejä halvalla.

kimbosk

Laitoin itse 1.2 kasvamaan chilejä seuraavia:

numex twilight
cayenne
spanish red
birds eye baby
xmas chinense
thai chili
cayenne long slim

Nuo laitoin ja nyt vasta on kaks tainta näkyvissä... Spanish red tuli esille 12.. ja seuraavana päivänä xmas chinense.. muista ei näy vielä mitään? lämpö on nyt siinä 28 astetta ja multa on hiekka multa sekoitus..
Onko normaalia että näin kauan kestää?

Horst

Lainaus käyttäjältä: "kimbosk"
Onko normaalia että näin kauan kestää?


Täysin normaalia. Voi kestää paljon kauemminkin.

Annika

kaikki ovat itäneet, sis nuo 5 purkillista C. Annuumeja. Nyt haettu kaupasta jotakin paperi? ruukkuja, joihin tarkoitus nuo huomenna siirtää. Siitä sitten ruukkuihin jahka kasvavat lisää.
Ainoa ongelma, että mulla on ihan liikaa noita taimia :D

Myös ajattelin siirtää nuo purnukat vanhaan käytettyyn akvaarioon (tyhjään siis, joka juuri joutuu tyhjennyksen alle :D ) kera akvaariolampun, joka pitäisi olla suosiollinen valaistus kasveille. Eli pystyy kastelemaan huolella ja on kosteuttakin. Ikkunalaudalla ei oikein vielä riitä valoa tarpeeksi, ja tuo lamppu on helposti ajastettavissa.

Paljonkohan tarttisi "päiväannos" olla?

Sauli Särkkä

Päiväannos, mikäli valaistusta meinaat, voisi olla jossain 12-16h/d luokkassa. Enemmän valaistusta --> enemmän kasvua, tietyin rajoituksin. Kallistuisin itse sinne 15-16h/d puolelle.


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Doe_J

Kun tuo akvaario on tuollainen neljältä puolelta suljettu allas, niin sinne ehkä kannattaisi tuoda ilmankiertoa jollain tavalla. (Tuli vain mieleen, varsinkin jos joskus siirrät chilit tuulen riepoteltavaksi ulos. Chilit kasvattaa tukevamman varren jos niitä kevyt ilmavirta heiluttelee.)

Jomppe

Itellä on tällähetkellä itämässä:

Jalapeno, Habanero Red Kenya, Habanero Red Uganda, Habanero Chocolate, Habanero Cappuccino, Orange Habanero, Aji Andean, Aji Benito, Aji Cristal, Birds Eye, Birds Eye Baby, Piri Piri, Thai Rawit, Thai Yellow Tabasco, Cayenne, Thai Sun Hot Pepper ja vielä lopuksi CGN 22798 C.Pub..

Kyl tossa pitäsi olla ihan tarpeeksi kasvattelemista ensi kesäksi...

Tällä hetkellä itäneet ovat Jalapeno, Habanero Red Kenya ja Jalapeno.

:D