tammikuu 09, 2025, 23:05:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Milloin kukitus?/Kuinka suuri ruukku?

Aloittaja Outi, tammikuu 10, 2007, 12:45:39 ip

« edellinen - seuraava »

Outi

Moi taas! Laitoin siis pensaat itämään tossa viime syksynä ja nyt ne on sit jo kauhiasti kasvaneet. Yrittävät niitä kukkia jo työntää, mutta aina vain nypin ne nuput poies..

Kasvit ovat n. 30-40cm korkeita ja ovat 2 litran vetoisissa ruukuissa. Kysymykset: Milloin vaihdan isompiin ruukkuihin? Kuinka isoja ruukkujen tulisi olla? Milloin Alan antaa sitä bloomia ja päästän raukat kukkimaan (siis ilman keinovaloa. Milloin aurinkoa on tarpeeksi?)? Helmikuu? Maaliskuu?

Lajikkeina on siis Jalapeño, Thai rawit, Cayenne, Golden Cayenne, Red Savina, Mexican Red, Birds Eye ja Lemon Drop...

Mapa

Miksi ei keinovaloa? Eihän niin hirveän kalliita ole... Ostat lampun kotelon ja siihen Energian Säästö Lampun jos oikein olen ymmärtänyt niin tämä pitäisi riittää (, jos se on tarpeeksi lähellä)

Edit: laitoin vain, että lampun KOTELON eikä pelkästään lampun
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

calm

Lainaus käyttäjältä: "Outi"Kasvit ovat n. 30-40cm korkeita ja ovat 2 litran vetoisissa ruukuissa. Kysymykset: Milloin vaihdan isompiin ruukkuihin? Kuinka isoja ruukkujen tulisi olla? Milloin Alan antaa sitä bloomia ja päästän raukat kukkimaan (siis ilman keinovaloa. Milloin aurinkoa on tarpeeksi?)? Helmikuu? Maaliskuu?

Tuskinpa ne tuon kokoisissa ruukuissa juuri sen isommiksi kasvavat. Ruukun kokoa voi lähinnä pohtia haluamansa sadon kannalta. Jos muutama marja riittää, niin anna kukkia vaan. Jos taas haluat satoa paljon, niin ylärajan koolle asettavat vain sijoituspaikan fyysiset mitat. Ruukunvaihtotarvetta voi pohtia käyttämällä multapaakkua pois ruukusta. Jos juuria kovin näkyy, niin isompaan vaan. Nämä ja paljon muuta on kyllä tuolla kasvatusoppaan puolellakin.

Esteettömällä eteläikkunalla ilman lisävaloja ja -ravinteita annuumit rupesivat kukkimaan maaliskuun alkupuolella (Espoossa).

nikke

Minullakin on muutama annuumi tuossa ikkunalaudalla ilman mitään lisävaloja. Nuppua nekin ovat melkein koko talven yrittäneet työntää. Jouluun asti jaksoin nyppiä nuput pois. Joululomien jälkeen kun tulin kotiin huomasin, että kukkia pukkaa jo reilustikin. Erityisesti bolivian rainbow oli kunnostautunut kukkien määrässä. En kyllä mitään suuria satoja odottele.... :roll:

Eli mielestäni tuollaisten pienikokoisten annuumien voi antaa kukkia melkein koska vaan, paitsi jos ne ovat ainoat tsilit joista koko sato riippuu.

Lainaus käyttäjältä: "Maba"Miksi ei keinovaloa? Eihän niin hirveän kalliita ole... Ostat lampun kotelon ja siihen Energian Säästö Lampun jos oikein olen ymmärtänyt niin tämä pitäisi riittää (, jos se on tarpeeksi lähellä)

Edit: laitoin vain, että lampun KOTELON eikä pelkästään lampun

Mun mielestä toi lisävalo ei ole mikään pakollinen vaihtoehto, vaikka kyllä siitä apua on.

Ei kaikki välttämättä halua ruveta hifistelemään niin paljoa kasvien kanssa kuin toiset... Omien kokemusten mukaan chilit kyllä pärjäävät loistavasti talven yli ilman lisävaloja. Toki jos haluaa sadottaa tehokkaasti hilit talvella, niin sitten. Kyllä niitä kukkia ilmestyy yllättävän paljonkin ilman natikan apua. Kasvu vain on näin pimeään aikaan paljon hitaampaa kuin mitä se lisävalolla avitettuna olisi. No, tästäkin asiasta on ollut aikaisemmin paljonkin keskustelua....

Outi

Maba: Siis mulla on kaksi ollut noita pieniä eslejä koko talven... Enkä mä oikeasti aio kesää vasten ostaa esim. peukusta jotain hirmuista valotykkiä. Mä oon opiskelija ja mä oon aina köyhä :cry:  Ja hehkulamppuakin mietin kahdesti, onko varaa ostaa :roll:

Nyt siis olen investoinut noihin ravinteisiin ja annan auringon hoitaa loput.   :P

JyriT

Lainaus käyttäjältä: "nikke"Omien kokemusten mukaan chilit kyllä pärjäävät loistavasti talven yli ilman lisävaloja.

Tästä ihan samaa mieltä. ikkunan edessä & normi huonevalaistuksella selviää helpohkosti kesästä kesään. Fasse-tyylisiä satoja voi olla tosin turha odotella.  Eipä siltä, mulla rupes villichilit kasvamaan kun ulkona pimeni ja sisällä oli muutenkin hämärää :?
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Mapa

Sanoin vaan tuon koska minulla ei kasvit meinaa elää talven yli ilman lamppua.
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Outi"Moi taas! Laitoin siis pensaat itämään tossa viime syksynä ja nyt ne on sit jo kauhiasti kasvaneet. Yrittävät niitä kukkia jo työntää, mutta aina vain nypin ne nuput poies..

Kasvit ovat n. 30-40cm korkeita ja ovat 2 litran vetoisissa ruukuissa. Kysymykset: Milloin vaihdan isompiin ruukkuihin? Kuinka isoja ruukkujen tulisi olla? Milloin Alan antaa sitä bloomia ja päästän raukat kukkimaan (siis ilman keinovaloa. Milloin aurinkoa on tarpeeksi?)? Helmikuu? Maaliskuu?

Lajikkeina on siis Jalapeño, Thai rawit, Cayenne, Golden Cayenne, Red Savina, Mexican Red, Birds Eye ja Lemon Drop...

Jos vain voit, vaihto tuollaisiin 20..30cm ruukkuihin alkaisi näinä aikoina olla hyväksi noille kaikille ystävillesi. :) Red Savinalle olisi ehkä suurin purkki paikallaan, koska chinense-paprikat pitävät tilasta.

Valon suhteen mielipiteitä on tosiaan monia, mutta oon itse jo 10 vuotta kasvattanut suht' onnistuneesti noita hyvinkin vaihtelevalla valolla. Hämärän suurin ongelma tuntuu olevan etenkin isokokoisten lajikkeiden taipumus silloin kasvaa hillittömästi pystysuuntaan. Noilla kasvattamillasi lajikkeilla ei sitä taipumusta pitäisi olla hirveästi... Silti, mahdollisimman valoisa paikka on kyllä hyvä idea!

Mitä kukittamiseen tulee, luonnonvaloa alkaa keskimäärin olla mukavasti siinä huhtikuussa (riippuen minne ikkunasikin osoittavat :) ). Annuum-lajin paprikat (= kaikki muut paitsi Lemon Drop ja Red Savinasi) ovat talvella heikkoja, ja kannattaa ehkä pitää poissa kukkimasta. Lemon Drop on baccatum-paprikana hyvin erilainen noista muista, ja luonnostaan ympärivuotinen. Se ei talvea oikeastaan huomaakaan, jos vain saa siedettävästi valoa. Sen voi hyvin antaa kukkia koska vain, vaikka vuoden ympäri. ;)