250W natikan maksimietäisyys kasvien latvoista?

Aloittaja habanero, tammikuu 28, 2007, 20:45:40 ip

« edellinen - seuraava »

habanero

Mitenkä kauas 250W natikka valaisee tehokkaasti?  Tarkoituksena olisi ostaa 2 250W natikkaa ja kiinnitää ne kattoon. Etäisyyttä kasvien latvoihin tulisi 100-150 cm.  Onko tuosta mitään hyötyä verrattun 4 * 36W loisteputkiin, jotka ovat 10-30cm latvoista?

Syynä tällaiseen järjestelyyn on se, että vaimo haluaa eroon minun loisteputkiviritelmästäni.
Chiliyhdistys #011

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Habanero"Mitenkä kauas 250W natikka valaisee tehokkaasti?  Tarkoituksena olisi ostaa 2 250W natikkaa ja kiinnitää ne kattoon. Etäisyyttä kasvien latvoihin tulisi 100-150 cm.  Onko tuosta mitään hyötyä verrattun 4 * 36W loisteputkiin, jotka ovat 10-30cm latvoista?

Syynä tällaiseen järjestelyyn on se, että vaimo haluaa eroon minun loisteputkiviritelmästäni.

Ei mene kuin kaksi viikkoa niin vaimosi haluaa eroon myös natriumlamppu-viritelmästäsi. Siksi never give up!  :lol:

1-1,5 m latvoista nuo natikkasi olisivat vielä reilusti tehokkaammat kuin loistarit. Se valon intensiteetti kun on jotain aivan mieletöntä. En tiedä sitten, että miten kauas sitä voisi periaatteessa siirtää. 2-2,5 metriäkin etäisyyttä?

Rolle R

Osta samalla rahalla (vähemmälläkin?) yksi 400W tai 600W kapistus, omani maksoi käytettynä 45€ ja paljon halvemmallakin olen nähnyt myytävän.
Yleissäännöksi olen netistä lukenut milli per watti, eli 250W olisi 25cm päässä. Eipä taida sääntö noin pieniin päteä, sillä tuo on jo liian lähellä.

Vaimoa varmaan eniten miellyttäisi 200W esli nätillä heijastimella, natikka on todella raskasta silmille.

Vilho

Lainaus käyttäjältä: "Habanero"Mitenkä kauas 250W natikka valaisee tehokkaasti?  Tarkoituksena olisi ostaa 2 250W natikkaa ja kiinnitää ne kattoon.

Jotta natikka ei loimottaisi suoraan näköelimeen, niin joudut sen laskemaan todella alas sieltä katosta esimerkiksi ketjuilla. Natikan valokeila ei ole mikään spotin tyyppinen, tarkkaan rajattu, vaan lähempänä 180 astetta. Tuo seikka kannattaa ottaa huomioon, kun lamppua on hankkimassa. Ihan vaan sillä ajattelin huomauttaa, että täällä ei hetken kuluttua ole kahta 250W natikkaa myynnissä kasvaneen hellasärön vuoksi.

Meillä on 400w tekoaurinko olkkarissa. Alkuun emäntä kauhisteli kirkkautta ja lamppu kuulemma haittasi nukkumistakin, kun valo heijastui käytävän kautta makkariin. Viime syksynä alkoi kuitenkin jo kyselemään, että eikö sitä voisi laittaa aamulla hieman aikaisemmin päälle ja vastaavasti illalla myöhemmin pois. Niin se suhtautuminen muuttuu. Valosta ei ole ollut ainakaan haittaa näin pimeänä ja lumettomana talvena. Valo on nykyisin päällä noin klo 6-21.