tammikuu 09, 2025, 22:38:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Altakasteluruukku

Aloittaja Chilijuniori, helmikuu 10, 2007, 14:13:03 ip

« edellinen - seuraava »

Chilijuniori

Olen siirtänyt chilini altakasteluruukkuihin. Mullaksi olen laittanut pohjalle ihan vähän altakastelumultaa, sitten kaktusmultaa. Lisäksi olen laittanut kevytsoraa ilmavoittamaan koostumusta.

Kuun loppupuolella olen lähdössä parin viikon lomamatkalle, ja mietin että selviävätkö chilini jos laitan vesisäiliön täyteen ennen matkaa? Eli kuinka paljon chilit yleisesti tarvitsevat vettä?

Kokoluokka vaihtelee niin paljon (taimia sekä isompia ja kaikkea väliltä) ja lisäksi ruukkujen koot joten en ala tässä tarkemmin niitä kertoilemaan.

Luulisi, että tähän vuodenaikaa ei vedentarve ole suuri.. :?:

Kamala lopetus ihanalle lomalle olisi se että rakkaat chilini joihin on mennyt aikaa tuhottomasti olisivat hengettöminä lomalta palatessa.

Tupakka

Kaksi viikkoa voi olla jo aika kova, mutta tuskin siihenkään täysin kuolisivat.

Kannattaa järjestää joku naapuri tai sukulainen kastelemaan niitä pari kertaa reissun aikana. Sen pitäisi riittää. Näin siis jos et halua investoida automaattisiin kastelujärjestelmiin(esim. blumatin).

Riippuu vähän miten isoja rehusi ovat, mutta jos nyt eivät aivan pieniä taimia niin varmaan selviäisivät jos kastelisit mullan lähes täysin läpimäräksi juuri ennen lähtöä ja suojaisit itse ruukun kuumuudelta ja ilmavirroilta.
Joo.

Aji Inferno

Näin talvisaikaan isompi ongelma chilikasveilla on liika kastelu kuin sen puute... Varmimmin kasvit saakin hengiltä isolla määrällä vettä, pätee erityisesti annuum-paprikoihin.

Alan itse suhtautua näihin altakasteluruukkuihin vähän mietteliäästi chilien tapauksessa... Näppäriähän ne ovat kastelun kannalta, mutta tuntuisi siltä, etteivät monet lajikkeet viihdy niissä kovin hyvin.

Matkan aikana paras idea saattaisikin olla joku luotettu henkilö, joka kävisi pari kertaa kastelemassa kasveja *vähän*, ei uittamalla. :)

Fatalii

Kyllähän se juuri näin on että ylikastelu koituu kasvien turmaksi varmasti useammin kuin kastelun puute.

Itselläni multa(eli turve) -kasvatuksessa juurikin altakasteluruukut ovat olleet se kaikkein toimivin ratkaisu lopputuloksen kannalta kunhan juuritilaa on vain kylliksi.. joskaan suhteessa muihin ruukkuihin juuritilaa ei altakastelusäiliön tarvitse olla yhtä paljoa.

Lannoituksen olen hoitanut hillitysti suoraan multaan (biobizz) ja kastelun erikseen vesisäiliöön, tuntuu olevan se toimivin ratkaisu, ainakin syksyisin kasvit ovat kiittäneet mukavilla sadoilla. :)

Sitä että kuinka pitkään kasvit selviävät yhdellä kastelulla on mahdoton sanoa koska esim sisäkasvatuksessa pieni ruukku ja iso kasvi voi kuluttaa veden aivan eri ajassa mitä altakasteluruukku kasvihuoneessa kosteissa oloissa.. siellä meni helpostikin viikko pari per kastelu vesisäiliöhin joskin tuohon vaikuttaa juuri suuri ilmankosteus + sprinklerit joiden avulla ylimääräinen kuumuus tuli pidettyä aisoissa.

Jos ruukut ovat suhteessa juurin yhtään kohtuullisia niin viikko-pari luulisi menevän helpostikin.

Vesiviljely on muuten oiva ratkaisu paljon reissaavalle, ja muutenkin. ;)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Chilijuniori

Kiitos vastauksista! Juu, joku joka kävisi kastelemassa kasvit olisi hyvä ratkaisu, mutta ei onnistu. Sukulaiset asuvat liian kaukana, naapureita en tunne ja kaverit ovat itse joko liian kaukana tai ovat muuten vaan lomalla samaan aikaan. Joten ei voi mittään...

Kamalan suuria chilejä mulla ei kuitenkaan ole eikä chilit ole ahtaissa ruukuissa.

Taidan kastella sen mullan märäksi vesisäiliön täytön lisäksi, kuten joku neuvoikin.

Toivokaamme parasta! Matkakuume alkaa olla jo hyvässä nosteessa...  :D

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Chilijuniori"Kiitos vastauksista! Juu, joku joka kävisi kastelemassa kasvit olisi hyvä ratkaisu, mutta ei onnistu. Sukulaiset asuvat liian kaukana, naapureita en tunne ja kaverit ovat itse joko liian kaukana tai ovat muuten vaan lomalla samaan aikaan. Joten ei voi mittään...

Kamalan suuria chilejä mulla ei kuitenkaan ole eikä chilit ole ahtaissa ruukuissa.

Taidan kastella sen mullan märäksi vesisäiliön täytön lisäksi, kuten joku neuvoikin.

Toivokaamme parasta! Matkakuume alkaa olla jo hyvässä nosteessa...  :D

Kannattaa kuitenkin olla varovainen tosiaan sen kovan kastelun kanssa kun saattaa helposti synnyttää ongelmia, kuten edellä on mainittu.

En kuitenkaan usko, että yksi liikakastelu kasvia tappaa. Kovin usein sitä ei kuitenkaan normaalin kastelun sijasta kannata käyttää.

Ihan läpimäräksi ei kannata kuitenkaan kastella. Mieluummin vaan säiliö täyteen ja jonkunverran normaalia suurempi pintakastelu.
Joo.

Omskakas

Pitäisin todennäköisempänä, että onnistut tappamaan kasvisi kerralla ylikastelulla kuin kuivuuteen.

Nyt on kuitenkin helmikuu, eikä aurinko pahemmin porottele. Minulla on yksi bacca 30 cm altakasteluruukussa ikkunalla ja olen kastellut sitä yleensä vähän reilun viikon välein. Vettä olen antanut kerralla noin litran.

Ison altakastelun vesitilaan mahtuu melkein 5 litraa vettä ja tuon täyttämällä ruukku muuttuisi turvesuoksi useiksi viikoiksi, mikä todennäköisesti tappaisi kasvin.

Jätä kasvit ikkunalaudalle ilman keinovaloa ja tuuletusta haihtumisen minimoimiseksi, kastele tavallista reilummin, mutta kuitenkin kohtuudella. Chilit kestävät myös kuivahtamista ja heräävät henkiin melkein kuolleen näköisistä käppyröistä. Toissajouluna chilintaimet selvisivät keinovalon alla pari viikkoa reilusti kastelluissa maitotölkinpuolikkaissa. Altakasteluissa ei pitäisi olla ongelmaa, kunhan et hukuta niitä.

Chilijuniori

Ok, en taidakaan kastella multaa ihan märäksi...

Ikkunalautoja mulla ei ole eikä niitä ole mahdollista asentaa, mutta olen jo suunnitellut siirtää ruokapöydän ikkunan eteen ja siihen lapata mitä mahtuu.

Aion myös sumuttaa kasvit huolellisesti ennen lähtöä.

murmeliini

Viime kesänä latasin kaikki kukat ja chilit keittiön pöydälle joka on ikkuna  edessä. laitoin kasvit seisoon erilaisiin korkeisiin astioihin (piirasvuoat, pellit, kattilat jne) ja laitoin reippaasti vettä niin että ne ihan seiso vedessä. Ystävä kävi kastelee keskellä viikkoo uudestaan. oltiin viikon poissa..kesä oli kuuma ja meidän kämppä lämmin (ikkuna  edessä kuuma) ja kuiva joten kotiin palattua odotti oikein vihreä ja eloisa viheriö keittiön pöydällä. Pelkäsin että ne hukkuu veteen mutta taisivat tykätä.
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)