tammikuu 09, 2025, 22:40:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ph:n alaslaskeminen

Aloittaja Jaagi, helmikuu 13, 2007, 19:56:18 ip

« edellinen - seuraava »

Jaagi

Nyt alkaa olemaan vesiviljely sillä mallilla että ph kohoaa ja ei ole ph downia kotona. Mietin tässä että oisko mitään kotikonstia laskea ph:ta ilman ph downia? tuhka tai jotain?

Tupakka

Mutulla sanoisin, että jokin orgaaninen happo, esim. hedelmistä(sitruuna, omena jne.) voisi olla parasta, koska tuskin vahingoittaa ainakaan mitään(juuria) eikä tuhkan tai muun kiinteän tavalla ainakaan tuki pumppua.
Joo.

cornell

Moro Jaagi,
kokeiles sitä tuhkaa vesilasissa.... taitaa emäksiseksi mennä juu... kuis sulla on hydro pyörimässä, muttei pH säätöä? Itseasiassa olin samassa tilanteessa muutama vuosi sitten aloitellessani ja etikalla tiputtelin varovasti pH:n. Sitä löytyy useasta huushollista, mut ei se pitemmänpäälle oikein toimi...
¨käynks mä usein täällä?¨

Hype

Milläs muulla vois mitata ph:ta, kuin niillä kalliilla mittareilla? Olen kuullut jostakin mittatikuista, mitkä ei ole niin kalliita? Mistä niitä löytyis? Saako sitä ph:n laskemiseen tarvittavaa ainetta muualtakin, kuin viherpeukusta? Ei muuta kysyttävää :D
Chili, sex and hike... = Life

Hype

Onko se hirmu vakavaa, jos ei heti saa laskettua sitä ph:ta? Olen aloittanut juuri passiivisella kastelulla.
Delaako ne nopeasti ilman, että laskee ph:ta :shock:
Chili, sex and hike... = Life

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: "Hype"Milläs muulla vois mitata ph:ta, kuin niillä kalliilla mittareilla?

Viherpeukusta löytyy pH tippatesteri jolla mittaa pH:n yli 200 kertaa,
http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=104&products_id=387

Lainaus käyttäjältä: "Hype"Saako sitä ph:n laskemiseen tarvittavaa ainetta muualtakin, kuin viherpeukusta? Ei muuta kysyttävää :D

pH:n laskemiseen sopivia aineita löytynee myöskin akvaarioliikkeestä, tosin suosittelen ostamaan suoraan tuon peukun litran nestemäisen pH Down-pullon, normaalit käyttömäärät jossain 1-2ml/10L välillä joten tuo pullo kestää todella pitkään (500-1000 säätökertaa).

Myöskin saksasta saa tilattua ravinteita ja muutakin kamaa, hinnat tosin jäävät postikulujen jälkeen samalle tasolle kuin viherpeukusta tilaamalla (huomioi myöskin että viherpeukku ei ota mitään toimitusmaksua jos tilauksen maksaa ennakkoon tilille).

tellie

Lainaus käyttäjältä: "Herpiili"pH:n laskemiseen sopivia aineita löytynee myöskin akvaarioliikkeestä, tosin suosittelen ostamaan suoraan tuon peukun litran nestemäisen pH Down-pullon, normaalit käyttömäärät jossain 1-2ml/10L välillä joten tuo pullo kestää todella pitkään (500-1000 säätökertaa).

Akvaarioväki kovin väittää, että nuo akvan pH:n säätöön tarkoitetut värkit olisivat lähinnä rikkihappoa. Ns. ensikäden tietoa tästä asiasta kuitenkaan minulla ole, mutta akvaarion pH:n alentamiseen olen käyttänyt varsin menestyksekkäästi ihan tuota rikkihappoa, laimennettuna noin kolmeprosenttiseksi. Siitä sitten ei kun annostellen, eikä ongelmia ole tullu vastaan. Akvaarion kanssa.

Tiedä sitten miten chileille kävisi, mutta mikäli nuo akvajutut on testattu ja toimiviksi todettu ja tosiaan rikkihappoa, niin tuotahan saa ihan (hyvinvarustetusta) apteekista, eikä tarvitsisi erikseen tilailla :)

Janne

Mää olen käyttänyt fosforihappoa, n. 35 litraisen cutting boardin ph laski pari päivää sitten 8 -> 6 n. 15 tipalla. Sen kanssa saa kyllä olla varovainen, muuttuu sormenpäät mustaksi äkkiä jos roiskuttelee käsille :oops:
Apteekista saa sitäkin, 100 grammaa tais maksaa jotain kympin tienoilla. (ja vinkki tuli TSO:lta, tänks!)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

ilmari

Mää ostin pispalan palmusta advanced hydroponics of hollandin ph downia, 10e litran purkki, mulla riittää tuota semmonen vajaa 15ml/25l laskemaan ph:n reilusta kasista kuuteen. Aine on 59% fosforihappoa.

Helpompi ehkä annostella ko tuota apteekin kamaa, ei niin tujua, vaan voihan sitäkin sitten laimentaa...

Rolle R

Viherpeukusta saatavaa pH Downia tulee käytettyä. Tamperelaiseen veteen tuntuu 0.1ml / litra olevan hyvä määrä. 6 litrasta ämpärihydroa siis pyörittelee litran purkilla 100 vuotta, jos vaihtovälinä on 3 viikkoa. Purkissa muistaakseni mainitaan tuon olevan typpi ja fosforihappoa, pH 1.

Espelt

Bio Novan pH- on 24.5% fosforihappoa eli Motonetista tai Biltemasta esim. ruosteen poistoon tarkoitettu fosforihappo on ihan samaa kamaa ja huomattavasti edullisempaa kuin VP:n tai apteekin kama. Biltemasta saa ainakin litran pulloissa 30% fosforihappoa.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

O

Olen käyttänyt turvetta. Toimii hyvin ja tehokkaasti, mutta mikä siinä vaikuttaa? Onko siinä happoa ja jos niin mitä?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Janne

Lainaus käyttäjältä: "O"Olen käyttänyt turvetta. Toimii hyvin ja tehokkaasti, mutta mikä siinä vaikuttaa? Onko siinä happoa ja jos niin mitä?

Turve on hapanta mutta onkos se nyt ihan ideaalia vesiviljelyssä, kun on äkkiä pumput tukossa ja ravinneliuoksen tilalla liejua?

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"Bio Novan pH- on 24.5% fosforihappoa eli Motonetista tai Biltemasta esim. ruosteen poistoon tarkoitettu fosforihappo on ihan samaa kamaa ja huomattavasti edullisempaa kuin VP:n tai apteekin kama. Biltemasta saa ainakin litran pulloissa 30% fosforihappoa.

Kappas, jos joskus tuo apteekin kama loppuu niin sitä sitten :)
Näistä halpisvaihtoehdoista voisikin koota oman ketjun, kokonaissäästö kun on melkoinen kun lasketaan kaikki yhteen esimerkiksi itse tehty hydro + lannoitteet ja kemikaalit halpiksina vs. valmis hydro + kasvatusliikkeen litkut.

O

Lainaus käyttäjältä: "Janne"
Turve on hapanta mutta onkos se nyt ihan ideaalia vesiviljelyssä, kun on äkkiä pumput tukossa ja ravinneliuoksen tilalla liejua?

No se turve pidetään tietenkin erillisesssa astiassa tai verkon sisällä jota voidaan tarvittaessa liottaa nesteessä. Eihän sitä koko ajan voi pitää, muuten pH tippuu samantien 4:ään.

Näyttäisi sisältävän humushappoa, mutta mitäs se silloin oikeastaan on?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

cornell

Mitä hittoa O! Olen jo pitempään miettinyt tota ideaa... ja ajatellut testata kesällä isossa hydrossa... loistavaa jos se kerran toimii!
Kerro lisää, minkä verran turvetta ja miten sä sen liottelet? Itse ajattelin, että olisiko mahdollista vaan uuttaa niitä humushappoja suodattimen läpi ja käyttää uutosliuosta pH:n säätöön. Se tossa kuitenkin askarruttaa, että sitovatko ne hapot kationiravinteita?

Doe_J

Onkohan ne "hyvät" pöpöt joita noissa orgaanisissa hydroissa pyritään elättämään yhtään sukua niille joita turpeesta ressuun valuu? Aika jännä idea kuitenkin :)

cornell

En usko, mutta ne voivat edistää pöpöjen hyvinvointia. Pöpöjä voi haalia hydroonsa hakemalla vettä kaivosta lähteestä tai järvestä.

Espelt

Akvaariopuolella turvetta on käytetty jo pitkään laskemaan ph:ta ja ravitsemaan kasveja. Akvaariokasvit ainakin kasvavat silmin nähden paremmin.

Hydroon voisi soveltaa akvaariopuolelta sukkahousukikkaa :)  Laitetaan kosteaa turvetta sukkahousun sisään ja tukeva solmu estämään turpeen karkailu. Sitten vaan pötkö hydroon. Ongelmana on tietysti se, että ph:n laskua ei pysty ennustamaan tarkkaan. Omista kokemuksista tiedän, että turpeella ei juuri saa normaalia vesijohtovettä alle kuuden.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

O

Mulla on ollut pumppu tavallisessa mimosa-altakaselussa, joka pumppaa vettä soran päälle. Soran päällä on akvaariopumpun suodatin laatikko täytettynä turpeella, jonka läpi vettä voi valuttaa niin pitkään, kun pH:ta tarvitsee laskea. Riippuen turpeen määrästä ja astioiden koosta niin säätö kestää 20min 4 tuntiin. Jos unohtuu yön yli valumaan niin saattaa mennä nesteet uusiksi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Humic_acid

Humushapossa näyttäisi olevan tiesmitä microravinteita, joten pitäisiköhän niiden määrää lannoituksessa vähentää? Kasvit todellakin kasvaa varsin innokkaasti, ehkä liiankin suhteessa pieneen valaistukseen(45w).